فنچ نرگسی – خصوصیات، ویژگی ها و زیستگاه

فنچ نرگسی – آشنایی با خصوصیات، تغذیه ، زیستگاه و غیره

فنچ نرگسی زیر شاخه ای از خانواده ها فنچ ها می باشد و همانطور که می دانید فنچ ها دارای گونه های مختلفی هستند و هر کدام دارای ویژگی های ظاهری و رفتاری مخصوص به خود هستند. در این مقاله از بلاگ چیکن دیوایس میخواهیم شما را با فنچ نژاد نرگسی آشنا کنیم. به این پرنده ها فنچ مصری، فنچ جاوا و گنجشک برنج نیز می گویند، چون که رنگ بدنش ترکیبی از پرهای خاکستری، سفید، سیاه، قهوه ای و آبی مایل به طوسی است.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از فنچ
» مجهز به سنسور SHT نسل چهار
» دارای برد لمسی با نمایشگر دیجیتالی دما، رطوبت و روزشمار
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

فنچ نرگسی در زبان انگلیسی Java sparrow نامیده می شود و خود دارای زیر گونه های زیادی می باشد. این پرنده ها بزرگتر از گنجشک هستند و طول فنچ های نرگسی بالغ در اندازه های ۱۲ الی ۱۶ سانتی متر اندازه گیری شده اند. از نمونه های دوست داشتنی دیگر فنچ می توان به فنچ راه راه اشاره کرد. این پرنده ها آواز کوتاهی دارند و در هر زمانی که هوا خوب باشد، حس جفت گیری در آنها آشکار خواهد شد، در ادامه شما را با ویژگی های کامل این پرنده آشنا خواهیم نمود. 

 

زیستگاه و زادگاه فنچ نرگسی

فنچ های نرگسی پرنده های مهاجری هستند که ذاتا متعلق به جزیره های جاوه، بالی و باوین واقع در اندونزی هستند. اما به مرور زمان از طریق مهاجرت و داد و ستد تجار و بازرگان به همه مناطق دنیا از جمله ایران راه یافته اند. هم اکنون در بسیاری از شهرهای ایران می توان نمونه هایی از این پرنده ها را یافت که در حال زندگی در قفس هستند. این پرنده ها از انواع دانه ها و غلات و حتی علوفه ها تغذیه می کنند، برای همین در طبیعت نیز در چمنزار ها و زمین های زراعی زندگی می کنند، حتی در گذشته به عنوان یک آفت برای مزارع برنج شناخته شده بود که نام گنجشک برنج از این رو به او تعلق گرفته است. این پرنده ها در طبیعت بسیار کمیاب هستند چون به دلیل وارد آوردن خسارت به زمین های کشاورزی مورد حمله انسان ها قرار گرفته شده اند، اما در صورت وجود بر روی درختان، لا به لای بوته ها و در سوراخ دیوار ها اقدام به لانه سازی و زندگی خواهند کرد. 

 

ویژگی های ظاهری و رفتاری در فنچ های جاوا یا نرگسی

فنچ نرگسی نر و ماده
فنچ نرگسی نر و ماده

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، این پرنده ها بزرگتر از گنجشک های معمولی هستند و در بدن خود ترکیبی از پرهای خاکستری، سیاه، سفید، طوسی و حنایی دارند. طول این پرنده از نوک تا پرهای دم حدود ۱۶ سانتی متر است و کمی بزرگتر از گنجشک های معمولی است. قسمت سینه و پشت پرنده کاملا یکدست بوده و پوشیده از پرهای خاکستری و طوسی است. اما شکم پرنده کمی به رنگ حنایی متمایل است. سر پرنده به رنگ سیاه است، اما گونه های سفید رنگ او ناحیه زیر چشم را دربرگرفته است. هم چنین پاها و حلقه دور چشم او به رنگ صورتی است و نوکش با رنگ قرمز و سفید همراه است. 

هر دو پرنده نر و ماده شبیه به یکدیگر هستند، فنچ های نابالغ بالا تنه قهوه ای و زیر تنه قهوه ای کم رنگ دارند و رنگ سر و نوکشان کاملا ساده و خاکستری است بدون اینکه اثری از رنگ های سیاه و سفید و قرمز باشد. جوجه ها نوکی سیاه رنگ با پایه ای صورتی دارند و آوازشان کوتاه و همانند گفتن کلمه ” چیپ” است. آنها این آواز را مدام تکرار می کنند. فیلوژنی مولکولی این احتمال را می دهد که فنچ های نرگسی ابتدا از هند نشات گرفته اند و از آنجا به آفریقا و جزایر اقیانوس آرام راه یافته اند. 

با اینکه این پرنده ها جثه بزرگتر و نوک محکمی دارند، اما بر خلاف ظاهر خود، رفتاری بسیار آرام از خود نشان می دهند و اگر آنها را با گروهی از پرنده های غیر همنوع در یک قفس بیندازید کاملا آرام و ساکت خواهند بود، اما ممکن است با پرنده های همنوع خود درگیر شوند. 

 

تشخیص جنسیت فنچ های نرگسی نر و ماده

با اینکه فنچ های جاوای نر و ماده بسیار شبیه به یکدیگر هستند، اما راه حل هایی وجود دارد که از طریق آنها به راحتی می توانید به تشخیص جنسیت فنچ پرداخت و جنس نر را از ماده تشخیص دهید. موارد زیر مهم ترین آنها هستند:

تشخیص جنسیت فنچ جاوا
تشخیص جنسیت فنچ جاوا
  • الف – به نوک پرنده ها دقت کنید. فنچ های نر نوک قرمز تری دارند و در قسمت انتهایی یعنی جایی که به سر پرنده نزدیک است، یک برآمدگی دارد که فنچ های ماده این برامدگی را ندارند. 
  • ب – به حلقه دور چشم آنها توجه کنید، حلقه دور چشم فنچ های نرگسی نر پر رنگ تر از فنچ های ماده است که در صورت مشاهده دقیق، متوجه این تفاوت خواهید شد.
  • ج – به آواز و رقص آنها توجه کنید، فنچ های نر مداوم آواز می خوانند و برای جلب توجه پرنده ماده می رقصند و فنچ های ماده دم خود را تکان می دهند، این رفتار در فصل جفت گیری و هنگام نیاز به تولید مثل از آنها بروز خواهد کرد. 
  • د – در نهایت مطمئن ترین روش توجه به کلواک آنهاست، هنگام لمس قسمت زیر شکم پرنده ها متوجه خواهید شد که استخوان های لگن در پرنده ماده فاصله دارد، اما در پرنده نر این فاصله وجود ندارد (علت فاصله استخوان های لگن در پرنده ماده، فضای کافی برای تخم گذاری اوست). 

 

جفت گیری و تولید مثل

در طبیعت این پرنده ها در فصل بهار و با گرم شدن هوا و پدیدار شدن مواد غذایی شروع به لانه سازی و جفت گیری می کنند. اما در سیستم پرورش فنچ ودر حالت نگهداری در قفس هر زمانی که هوا خوب باشد و مواد غذایی در دسترس باشد، اقدام به جفت گیری خواهند کرد. جفت گیری آنها در قفس زمانی انجام خواهد شد که لانه ای وجود داشته باشد و یا مواد لازم برای ساخت لانه در دسترس شان باشد. 

با فرا رسیدن فصل بهار فنچ های نر و ماده به کمک یکدیگر اقدام به ساخت لانه خواهند کرد. در حالت پرورشی نیز هرگاه احساس کردید پرنده ها با وسایل داخل قفس در حال ساخت لانه هستند، بدانید که نیاز به جفت گیری و تولید مثل دارند. در صورتی که نیاز به جوجه دارید می توانید لانه ای را برای آنها تدارک ببینید، اما اگر تمایلی به جوجه ها ندارید، نیازی به ساخت لانه نیست. اما این نکته را نیز فراموش نکنید که هر فنچ ماده در هر دوره نزدیک ۸ تخم می گذارد و شما می توانید با فروش جوجه ها درامدی را نصیب خود کنید. در پایان پیشنهاد میکنیم ویدیو از جفت گیری فنچ راه راه را مشاهده کنید.

 

ویژگی های یک لانه خوب برای فنچ های نرگسی

روش های مختلفی برای ساخت لانه وجود دارد، شما می توانید لانه آنها را با استفاده از ترکیبی از پر، نخ و کاموا، برگ های خشک شده درختان، الیاف های طبیعی چوب، پوشال های نرم و… بسازید. این لانه را داخل قفس قرار خواهید داد، اما به منظور محافظت از آن در برابر رطوبت و خیس شدگی می توانید آن را داخل کاسه ای پلاستیکی قرار دهید. 

استفاده از کوزه برای لانه فنچ - چیکن دیوایسرفتار های جفت گیری

از رفتار های جفت گیری پرنده نر میتوان به رقص و آواز او اشاره کرد، پس از آماده شدن لانه، مهیا بودن غذای کافی، آرام بودن محیط و دما و رطوبت مناسب پرنده ماده آمادگی خود را برای جفت گیری و تولید مثل اعلام خواهد کرد و در نهایت سرانجام این بازی ها، پرنده ماده دم خود را بالا داده و پرنده اقدام به جفت گیری خواهد کرد. پس از گذشت یک هفته شاهد اولین تخم پرنده ماده خواهید بود، پس از آن به فاصله هر دو روز یک تخم تولید خواهد شد و پس از رسیدن تعداد تخم ها به ۷ الی ۸ عدد پرنده ماده بر روی تخم ها خواهد خوابید و پرنده نر مواد غذایی را در اختیارش قرار خواهد داد. در حالت پرورشی برای جلوگیری از بلند شدن پرنده از روی تخم ها، بهتر است ظروف آبخوری و دانخوری را در نزدیکی لانه قرار دهید. 

 

تولد جوجه ها

مراحل رشد فنچ نرگسی
مراحل رشد فنچ نرگسی

پس از گذشت ۱۳ الی ۱۵ روز، جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد، آنها چشمانی بسته و بدنی لخت و بدون پر خواهند داشت. در این حین وظیفه والدین یعنی تغذیه آنها آغاز خواهد شد. جوجه ها تا یک هفته به صورت چشم بسته هستند و با شنیدن صدای مادر به بهانه غذا دهانشان را باز خواهند کرد، پس از گذشت یک ماه چشمانشان باز شده و کاملا پر دار خواهند شد. اما قادر به پرواز نخواهند بود، تقریبا پس از گذشت ۲ ماه از عمرشان اولین پرواز زندگیشان را تجربه خواهند کرد، اما به شرطی که در محیطی آزاد قرار بگیرند و یا قفس به اندازه کافی بزرگ باشد. 

فیلم فنچ نرگسی

تغذیه فنچ های نرگسی در دوره های مختلف زندگی 

این فنچ ها در طبیعت تا زمان دو ماهگی توسط والدین و با استفاده از انواع کرم ها و لاور ها تغذیه می شود، اما در حالت پرورشی زمانی که در قفس هستند باید با استفاده از تخم مرغ و سینه مرغ آب پز شده تغذیه شوند. هم چنین حبوبات و دانه های پخته شده نیز در تغذیه جوجه ها تاثیر گذار خواهد بود. 

فنچ های بالغ نیز در طبیعت از انواع دانه ها، غلات، علوفه و سبزیجات، کرم ها و حشرات تغذیه می کنند. اما در قفس تهیه تمامی موارد امکان پذیر نیست بنابراین بهتر است آنها را با ترکیبی از انواع دانه ها از قبیل ارزن، تخم آفتابگردان، کتان، جو دو سر، گندم، ذرت، پوسته تخم مرغ و… تغذیه کنید، استفاده از میوه و سبزیجات نیز مفید بوده و برای تغذیه بهتر می توانید از پلت های مخصوص طوطی سانان استفاده کنید. 

نوشته های مشابه

‫۱۷۹ دیدگاه ها

    1. سلام مسعودجان
      جیره غذایی نامناسبی دارن و علت اصلیش کمبود کلسیم هست
      البته عوامل دیگه ای هم دخیل هست تو این جریان

    1. سلام امیر
      توی بیشتر موارد جوجه هاشون با مشکل ژنتیکی متولد میشه
      اما می تونن جوجه های سالم هم بدن
      حالا بستگی داره
      ولی خب بهتره با گونه هایی از خودشون جفت بشن

  1. سلام فنچهای من الان نزدیک یکماهه لونه ساختن ولی هنوز تخم نذاشتن ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام خداقوت سوالم اینه که چگونگی به وجودآمدن نرگسی شکلاتی برام توضیح بدین

    1. سلام دوست عزیز
      از جفت گیری نژادهای مختلف متولد میشه
      که این ممکنه جفت گیری فنچ نرگسی با فنچ سفید باشه

  3. سلام میخواستم بدونم گنجشک نر با فنچ نرگسی ماده جفت میشه و جوجه میده لطفا ادمین جوابمو بده بیزحمت

    1. سلام دوست عزیز
      فنچ رو با فنچ جفت بزن نه گنجشک

      1. یدونه گنجشک نر دارم الان یکساله دارمش از جوجه گی خودم بزرگ کردم مستی میکنه بعد یکی از رفیقام یه نرگسی ماده برام میاره میخواستم بدونم اگه میشه باهاش جفت بزنم

        1. سلام دوست عزیز
          فنچ باید با فنچ جفت بخوره
          بهتره این کار رو انجام ندین

    2. سلام برای تهیه فنج نرگسی سالم و خوب از کجا باید تهیه کنم که خیالم از سلامت پرنده ونکات دیگر کاملا راحت باشد

      1. سلام دوست عزیز
        از پرورش دهنده های معتبر خریداری کنید

  4. سلام خسته نباشید
    برای فنچ نرگسی حتما باید پرستار داشته باشیم؟یا خودشون بزرگ میکنند؟

    1. سلام
      یکم بریز جلوش ببین میخوره
      راهکار خاصی نداره !

  5. سلام من پرورش فنچ نرگسی دارم همیچیز رو میدونم بهترین غذا تخم مرغ اب پز

  6. با سلام بهترین رنگ و بالا ترین و باارزش ترین رنگ نرگسی کدام. هستن؟؟؟؟

    1. سلام من تازه ۴روزفنچ نرگسی گرفتم هرجفت نرماده هستن نرجیک جیک زیادمیکنه می گن نرمثل بلبل میخونه چرابرای من نمیخونه؟

      1. سلام دوست عزیز
        اون هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
        باید یه مدت بگذره صبوری کنید

        1. ممنون از نظر خوبتون

      1. سلام دوست عزیز
        بعد از جفت گیری با گذشت یک هفته شاهد تخمگذاری خواهید بود
        بعدش به فاصله هر دو روز یه تخم میذاره
        و تعداد تخم ها ۷ الی ۸ عدد شد میره روشون میخوابه

  7. سلا عذر میخوام من فنچا نرگسیم چهار تا تخم کیذارن هر چهار تا هم نطفه داره،یکیشون متولد میشه و مابقی تخما دو سه روز قبل از متولد شدن داخل تخم خشک میشن یا میمیرن،باید چیگار کنم و دلیل این اتفاق چیه؟آیا باید تخم ها رو بردارم و همزمان زیر پاشون بذارم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. باید بررسی کنید، این اتفاق میتونه به خاطر درست نخوابیدن پرنده رو تخم ها باشه. میتونه به خاطر دمای پایین محیط باشه که پرنده نتونسته گرمای مورد نیاز برای تخم هارو تامین کنه. میتونه به خاطر ضعیف بودن جوجه ها باشه که نتونستن پوسته رو بشکنن. خدمتتون عرض کنم به دلیل بیماری هم میتونه باشه. اگه پرنده های نر و ماده درست تغذیه نشن کیفیت نطفه میاد پایین و طی دوره جوجه تشکیل میشه ولی از تخم نمی تونه در بیاد. دلایلش اینا میتونه باشه کدومش باید شما بررسی کنید.

  8. سلام من یک جفت فنچ نرگسی سفید دارم اما دیدم هردوی آنها آواز می خوانند آیا ممکن است هردو فنچ نر باشند؟

  9. سلام آیابرای فنچ های نرگسی می‌توان جفت خرید یا خودشان باید جفت انتخاب کنند و تا چه سنی به تولید مثل ادامه می‌دهند؟

  10. سلام یکجفت فنج نرگسی دارم که نره پر سرش یکم ریخته نمیدونم چرا؟

    1. موقع پر ریزیشه. به تغذیه اش رسیدگی کنید. مولتی ویتامین تو این دوره خوبه براش

  11. سلام خسته نباشید من یک اتاق ماننده دارم و می‌خواهم داخلش فنچ پرورش بدم به صورت سالنی میخواستم ببینم اگر فنچ نرگسی بریزم از نژاد های دیگه فنچ مثل فنچ گلدین هم میتونم بریزم و قاطی باشند و موردی ندارد یا باید جدا کنم از هم ؟

    1. بهتر که هر جفت لانه جداگانه داشته باشن و تعداد آبخوری ها و دانخوری ها هم زیاد باشه تا سر آب و غذا دعوا نکنن

  12. من یه جفت نرگسی دارم قبلا تخم میزاشتن یک هفته روی تخمهامیخابیدن بعدتخمها رو میخوردن الان همون تخم هم نمیزارن دلمون خوش بشه چکارشون کنم

    1. حتما نر رو از ماده جدا کن
      تا ماده بتونه رو تخم بخوابه
      اگر کار ماده هم باشه چاره ای نیست جر اینکه از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  13. من تازه دوتا جف خریدم ولونم گذاشتم ولی اصلا بع لونه نمیرن دلیلش چیه؟

  14. سلام . نرگسی ها ۶ تا تخم دارن که یک هفته میگذره … زیر نور تخمها رو وارسی کردم همگی محتوایی یکنواخت روشن مایل به زرد دارن !
    بفرمایید آیا نطفه دارن یا خیر ؟

    1. باید رگ های خونی و موجود متحرک کوچکی رو داخل تخم مشاهده کنید.
      ایا فنچ شما در طول یک هفته گذشته روی تخم ها خوابیده یا نه ؟

  15. با سلام …. نرگسی ماده از دیروز یک گوشه رو میله میشینه و چرت میزنه …فکر میکنم کمی هم لاغر شده !
    خیلی نگرانش شدم … ۵ تا تخم گذاشته …
    ممنون میشم بفرمایید چی بهش بدم که حالش خوب بشه ؟
    تو خونه سوربیتول دارم …. چطوره ؟

    1. به صورت خودسرانه بهش دارو ندید و حتما با یک دامپزشک متخصص مشورت کنید.
      برای بررسی وضعیت پرنده و تشخیص بیماری حتما به دامپزشک مراجعه کنید

    2. سلام من یه جفت نرگسی دارم یه هفته میرن داخل لونه همش داخل لونه هستن ولی تخم نمیزارن ..روزنامه هم زیاد پاره کردن از کف قفس ..ولی تخم نمیزارن چکنمض

      1. به تغذیه شون رسیدگی کن
        تغذیه کافی از انواع دانه ها و میوه و سبزیجات داشته باشن
        از مولتی ویتامین و داروهای تقویتی استفاده کن

  16. با سلام … نرگسی ها یک جوجه یک ماهه دارن که گاهی بیرون میاد ولی هنوز دون خور نشده در این وضعیت روز گذشته یک عدد تخم گذاشته اند که احتمالا” ادامه خواهد داشت … بفرمایید مشکلی نداره ؟ نیازی نیست جوجه رو جدا کنم ؟ تا حالا به جوجه غذا نداده ام … البته یک بار به جوجه مرغ عشق سرلاک دادم که متاسفانه خفه شد 😔

    1. احتمالا با خوابیدن روی تخم ها ، به جوجه رسیدگی نکنن
      وضعیت جوجه رو به دقت زیر نظر بگیرید اگر توسط والدین تغذیه نمیشن ، حتما جدا کن و به کمک سرلاک تغذیه اش کن
      سرلاک رو خیلی کم کم بده تا خفه نشه
      از ویدیوهای اموزشی داخل نت برای یادگیری نحوه سرلاک دادن می تونید استفاده کنید.

  17. باسلام در مورد نرگسی هایی که با هم خواهر و برادرند آیا جوجه میدهم یا خیر؟

    1. میتونن جوجه بدن ولی به احتمال زیاد جوجه ها فلج و ناقص میشن
      بهتر که از جفت های غریبه استفاده کنید.

  18. سلام من فنچ نرگسی میخوام در یک اتاق پرورش بدم دیوار رو چه رنگی استفاده کنم خوبه

    1. بهتر که از کاغذ دیواری های طرح جنگل ، گل و گیاه و درخت استفاده کنید.

  19. سلام و خسته نباشید بفرمایید فنچ نرگس چند ماهه بالغ میشود و تخم گذاری میکند

    1. ۶ ماهگی شروع به جفت گیری و تخم گذاری خواهند کرد. بهتر که تا شش ماهگی نر و ماده رو جدا از هم نگه داری کنید

  20. یک جفت فنچ نرگسی دارم،خیلی تغذیه ورسیدگی خوبی هم میکنم،اما مدتیه سر لونه باهم دعوا می‌کنند و از هم متنفرند، 😂با وجود اینکه قبلا تخم و جوجه هم دادند. چکار کنم، باید مثل قناری جدا باشند؟

    1. یک مدتی اونا رو از هم جدا کن
      بعد بنداز پیش هم
      لانه بزرگ باشه و داخلش رو با پوشال نرم پر کن
      تغذیه و اب کافی داشته باشن و بهشون مولتی ویتامین بده با مشورت دامپزشک البته
      لامپ ها رو تا ساعت ۱۱ شب روشن بذار

      1. سلام . فنجهای نرگسی دو تا جوجه ۵ روزه دارن …. ماده اقدام به تخم گذاری کرده !
        تخم رو بردارن یا بهتره که دست نزنم ؟

        1. اگر روی تخم ها میخوابه ، باید جوجه ها رو بردارید و با سرنگ و سرلاک اونا رو تغذیه کنید
          اما اگر اهمیتی به تخم ها نمیده می تونه تخم ها رو بردارید.

        2. با سلام مجدد … جوجه ها خیلی کوچیکن ! میترسم تلف بشن … تجربه سرلاک دادن ندارم !
          اگه بزارم تخمها هم کنار جوجه ها بمونن مشکلی پیش میاد ؟

        3. ضمتا” بفرمایید آیا میشه تخمای نرگسی رو زیر بنگالی گذاشت ؟

        4. بله میشه
          به شرطی که پرنده نفهمه شما تخم ها رو گذاشتید داخل لانه
          اگر بفهمه احتمالش هست روی تخم ها نخوابه یا اونا رو از لانه پرت کنه بیرون

        5. اگه فنچ روی تخم ها بخوابه ، به احتمال زیاد غذا دادن به جوجه ها رو فراموش میکنه
          بهتر که تخم ها یا جوجه ها رو به یک پرورش دهنده دیگه بفروشید تا پرنده بتونه تصمیم بهتری بگیره
          نر رو جدا کن تا فعلا جفت گیری نداشته باشن

  21. با سلام . ممنون میشم پاسخ بنده رو بدین :
    یک جفت فنج نرگسی ۶ تا تخم گذاشتن که ۳ تا جوجه شد روز دوم جنازه یکی از جوجه ها رو بیرون از لونه دیدم و بعدش فنجا به دو تای دیگه غذا میدادن …
    امروز که روز هفتم بود دیدم فنجها وارد لونه نمیشن ! داخل لونه دو تاجوجه دیگه هم مرده بودن یا کشته شده بودن و زیر پوشالها مخفی کرده بودن !
    بفرمایید علت کشتن جوجه ها چیه و سری بعد که جوجه دادن چکار کنم که این اتفاق نیوفته ؟ ضمنا” بار اولشون بود که جوجه دادن . ممنون از راهنماییتون …

    1. یا احتمالا پرنده نر این کار رو کرده و یا اینکه تغذیه کافی نداشتن و نتونستن جوجه ها رو سیر کنن
      دفعه بعد بهتر که بعد از بیرون اومدن جوجه ها ، حتما غذای کافی و زیاد بهشون بده تا جوجه ها رو هم سیر کنن
      و همیشه کنارشون باشید و مراقب رفتار پرنده نر باشید ، در صورت مشاهده دعوا ، حتما نر رو جدا کن

      1. با سلام مجدد .. میگن باید بهشون آلفاسریل بدم لطفا” بفرمایید ممکنه از عفونت باشه ؟ آلفا سریل رو کی باید بدم ؟
        زمان تخم گذاری یا بعد از بدنیا اومدن جوجه ها ؟

        1. حتما به دامپزشک مراجعه کنید و به صورت خودسرانه کاری انجام ندید

        2. سلام من یه جفت نرگسی دارم ۴ تا تخم کرده الان ۱۵ روزه جوجه نشدن ولی همچنان روتخم خوابید آیا تخم ها پوچ هستند؟

        3. هنوز زوده برای قضاوت کردن
          بهتر که چند روزه دیگه هم صبر کنید.

        4. باسلام فنچ ماده نرگسی یکی دو روز است که کمی کسالت دارد و حال پریدن ندارد و الان هم کف قفس هست حتی نمیتونه بره بالاغذا هم کم میخوره لطفا راهنمای کنید ممنون

        5. احتمالا سرما خورده و یا دچار بیماری ویروسی شده
          احتمال باردار بودن و گیر کردن تخم داخل شکمش هم هست
          باید از پرورش دهنده فنچ بپرسید تا مطمئن بشید یا اینکه به دامپزشک مراجعه کنید.

    2. سلام خسته نباشین یکی از فنج های من امروز مرد ایا اون یکی به تنهایی می تونه زندگی کنه

      1. بهتر که اول به دامپزشک مراجعه کنید تا اون یکی رو درمان کنه چون احتمالا اونم بیماره
        اگه زنده موند براش یک جفت دیگه بخر

      1. بستگی به عوامل محیطی،ژنتیکی و نگهداریش داره. کلا عمرشون در بهترین شرایط ۱۰ ساله

  22. سلام ببخشید وقتی فنج نرگسی جوجه کرد بعد چند وقت دوباره تخم میزاره؟؟

    1. بهتر که تا فصل بهار تخم نذاره تا بدنش قدرت لازم رو برای تولید تخم نطفه دار در فصل بهار رو داشته باشه
      حتما تا بهار نر رو از ماده جدا کن و لانه رو هم بردار تا ماده قوای بدنی خودشو به دست بیاره

      1. سلام
        ی جفت فنچ نرگسی دارم ماده شبا میره تو لونه ولی هنوز تخم ندارن.چ کار کنم زودتر تخم بزارن با تشکر.

        1. شرایط تغذیه مناسب و محیط گرم و ارومی رو فراهم کنید به زودی تخم خواهند گذاشت

  23. سلام وقتتون بخیر من یک جفت فرنچ نرگسی گرفتم و تازگیا تخم گذاشتن و زمان تخم گذاری داخل ساختمان بودن و الان اوردم تو راهرو بیرون از ساختمان زیر پله های ورودی مشکل براش جوجه کشی بوجود نمی اید ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. اگر دمای راهرو پایین باشه احتمال مرگ جوجه داخل تخم وجود داره
      مکان نگهداری اونا باید گرم باشه و دمای بالای ۲۸ درجه و رطوبت بالای ۵۰ درصد داشته باشه

  24. سلام
    میخواستم بدونم ک آیا نرگسی با دیگر گونه فنچ ها جفت میشه؟ اگ میشه با کدوم نوعش؟
    با تشکر

    1. بهتر که از پرورش دهنده های با تجربه فنچ بپرسید، در این مورد اطلاعی ندارم

  25. سلام خسته نباشید
    من ی جفت فنچ نرگسی خریدم خیلی ارومن و زیاد صدا نمیکنن میخاستم ببینم عادیه؟؟
    ولی حالت عادی شون مشکلی نمی بینم
    با تشکر

    1. اگر در غذا خوردن و فضله و چابکی و سرحالی مشکلی نباشه ، طبیعی هستش

      1. آیا تو قفس راحت تخم میزارن یا نه؟؟ چون بعضیا میگن فنچ نرگسی دیر تخم میزاره
        و اینکه اگ بخوام تخم بزارن آیا قطره تحریک بهشون بدم یا راه بهتری هست؟
        با تشکر

        1. بستگی به تغذیه و شرایط زنذگی داره
          حتما بهشون تخم مرغ اب پز و انواع دانه های مقوی مانند کتان و ارزان ، شاهدانه و افتابگردان و اجیل بدون نمک بده
          میوه و سبزیجات خرد شده هم داشته باشن
          اگر محیط اروم و بدون استرس و سر و صدایی وجود داشته باشه ، تخم خواهد گذاشت

  26. سلام فنچ های من تخم گذاشتن اما جفت گیریشون رو ندیدم و هیچ کدوم هم نمیخونن ممکنه هر دو ماده باشن

  27. سلام
    فنچ نرگسی ماده زمانی که پیش نر باشه میخونه یا نه ؟؟؟

  28. سلام … لطفا پاسخ بفرمایید :
    فنج های نرگسی بعد از جفت گیری دو مرحله و هر مرحله ۶ عدد تخم گذاشتند ولی هر دو مرحله بعد از گذشت ۲۰ روز تخمها رو که شکستم بدون نطفه بودن یعنی فقط سفیده و زرده !!! علت و راه حل رو بفرمایید ممنون میشم. ) لازم به ذکره با ارزن و کتون و هفته ای دو بار سفیده تخم مرغ و گاهی سینه مرغ و هندونه تغذیه میشن ..

    1. ضمنا” بطور مرتب و نوبتی رو تخمها میخوابیدن … ممکنه ماده بالغ نباشه و عدم وجود نطفه در تخمها از این موضوع باشه ؟!

    2. از جفت گیری اونا مطمئنی ؟
      شاید هر دو ماده باشن و یا اینکه پرنده نر به سن بلوغ نرسیده باشه
      این موارد رو بررسی کنید

      1. از نر و ماده بودن مطمئن هستم چون بیشتر وقتا ماده تو لونه است و نر بیرون آواز وچهچه سر میده . از بلوغ نرمطمئن هستم ولی ماده نه !

        1. به تغذیه رسیدگی کنید و محیط ارومی رو فراهم کنید، به مرور زمان جفت خواهند شد عجله نکنید

  29. سلام اگر من ۴ تا فنچ نرگسی بگیرم یعنی با وجود لانه و جای غذای جدا بازم امکان دعوا وجود داره؟ توی یک قفس

    1. اگر قفس به اندازه کافی بزرگ باشه و هر جفت برای خودشون ، لانه و دانخوری و ابخوری جداگانه داشته باشن
      مشکلی پیش نمیاد
      ولی بازم احتمال دعوا هست ، تضمین صد درصد نمی دم

    1. اگر هر جفت لانه جداگانه ای داشته باشن ، مشکلی پیش نخواهد اومد
      فنچ ها اصولا گروهی زندگی می کنند.
      اگر با هم درگیر شدن می تونید ظرف اب و غذای هر جفت رو جداگانه قرار بدید

  30. سلام من یک جفت فنچ نرگسی دارم ۵تا تخم هر دفه میزاره و روش میخوابه وقتی از تخم در اومدن از لونه پرت شون میکنه بیرون چیکار باید بکنم

    1. بعد از اینکه ماده روی تخم ها خوابید
      نر رو از قفس بیرون کن و به صورت جداگانه نگهداریش کن
      چون نر جوجه ها رو از لانه میندازه بیرون

  31. سلام جفت من میرن داخل چال پنبه دانه ها رو مرتب میکنن و میریزن داخل قفس یعنی میخان تخم بزارن

    1. اره میخوان تخم بذارن
      اگر از پنبه دانه خوششون نمیاد
      از کاه یا پوشال استفاده کن
      سقف لانه رو محکم ببند تا با خیال راحت تخم بزاره

  32. با سلام میخواستم بدونم از کجا میشه فهمید که فنچ های نرگسی ما مولد هستن یا نه با تشکر

    1. سلام
      اطلاعی در مورد تشخیص جنسیت دقیق فنچ و اینکه جفت شدن یا خیر ندارم

  33. سلام فنچ نرگسی من شش تخم گذاشته بود که بعد ۱۷ روز تخمشون جوجه نکرد برداشتم شکستم داخلش جوجه خیلی ریز و نارس بود به نظر شما دلیلش چی میتونه باشه

    1. سلام
      سرمای زیاد محیط
      عدم تغذیه ی مناسب ماده و نر
      میتونه از عوامل مهم این اتفاق باشه

  34. یک جفت فنچ نرگسی دارم
    ماده پنبه میبره داخل دوباره نر میریزه بیرون چکاکنم باید؟

    1. سلام من چندروزه جفت نرگسی نروماده گرفتم چرانربلبلی نمی‌خونه فقط جیک جیک می‌کنه ماده ساخته آیازمان میبره بخونه

      1. سلام دوست عزیز
        چون تغییر پیدا محل زندگیشون فعلا این رفتار طبیعیه
        و باید با شما و محیط جدی انس بگیره
        والا من نمیدونم ماده ساخته یا نه

  35. سلام فنج نرگسی ما۷تاتخم گذاشته الان ۲۰روزگذاشته خبری از جوجه نشده دلیلش چیست

    1. به احتمال زیاد تخم ها بدون نطفه هستند
      با استفاده از یک چراغ قوه ، داخل تخم ها رو ببینید اگر چیزی نبود اونا رو بشکنید و وضعیت رو بررسی کنید.

  36. من فقط یه لونه ساده فنج معمولی کوچیک داخل قفس گذاشتم الان بعد ۸ ماه تخم کردن امکان داره چون لونه خالی و چیزی داخلش نیس تخم ها جوجه نشن؟

    1. سلام
      ان شالله مشکلی پیش نمیاد ، همیشه قبل از اینکه تخم گذاری کنن ، و بعد از جفتگیری یکم پوشال کف قفس بزارید خودشون میبرن تو

    1. باید رنده کنید و همراه با سبزیجات خرد شده بهشون بدید

  37. از کجا بفهمیم فنچ نرگسی مون جون یا پیر اون بالا یک عکس گذاشته بودید ولی یعنی اگه لکه های سفید داشته باشه رو صورتش یعنی ذره بچست

    1. معمولا پرنده های جوان پاهای بدون فلس و نوک تمیزی دارند و دور چشمشون چروک کمتری داره

  38. سلام آیا میشه فنچ نرگس نر رو با ماده لپ قرمز یا معمولی جفت انداخت؟

    1. بله میشه
      به شرطی که خودشون راضی به جفت گیری باشند چون بعضی از پرنده ها با هم سازگار نیستن

  39. سلام من همون هستم که بهش گفتین صبور باشید دوهفته پیش فنچ ماده ام پرریزی کرد ونر هم یک هفته بعد پرریزی کرد میخواستم بدونم اینها مریض شدن غذا شونم بهشون تخم‌مرغ اپز کتان ارزن وانواع سبزی جات باهم دعوا هم می‌کنند ولانه هم می‌سازند

    1. اگر اشتها دارن و غذاشون رو میخورن ، فضله ابکی هم نداشته باشن
      احتمال مریضی خیلی پایین ، شاید وارد دوره تولک شده باشند.

  40. سلام من دو جفت فرنچ نرگسی دارم مداوم تخم می ذارن ولی هیچ کدوم نتفه نداره چکار کنم

    1. هردو با هم تخم میزارن؟
      اگر هر دو تخم بذارن طبیعتا تخم ها بدون نطفه خواهند بود

  41. سلام وقتتون به خیر
    من یه جفت فنچ نرگسی دارم
    یکی شون می خونه و لونه سازی میکنه که گویا نر هست
    و دومی هم ماده
    جفت شون ۷ماهشونه
    اما تا الان جفت گیری نکردن!
    می خوام بدونم از چه سنی به بعد جفت میشن؟

  42. سلام یک جفت فنچ نرگس بلبلی دارم ،بعد از جفتگیری یک تخم گذاشتن وبعد مدت یک هفته هنوز تخم نذاشتن والات در حال جفتگیری هستند آیا دوباره تخم گذاری می کنند ممنون میشم جواب بدین،

    1. دمای محیط رو با استفاده از بخاری ببرید بالا
      به تغذیه شوم رسیدگی کنید و از غذای پروتئین و کلسیم دار استفاده کنید
      تخم مرغ اب پز و پودر پوسته تخم مرغ مفید خواهد بود
      در صورت رعایت کردن موارد فوق دوباره تخم گذاری خواهد کرد.

    2. سلام اون تخم صد درصد خاکیه واز روی مستی بوده احتمالا جفت گیریشون نا موفق بوده

  43. سلام خسته نباشین میگم یه جفت نرگسی دارم که تخم اولشون رو از لونه انداختن بیرون وقتی دوباره گذاشتم سر جاش شکستن انداختن بیرون ولی چند ساعت بعد دوباره تخم کردن و خوابید روشون

    1. همون دانه هایی که برای سایر پرنده های زینتی مناسب برای این هم مناسب خواهد بود
      معمولا کتان، ارزن، شاهدانه ، کافشه و هفت تخم و …
      ترکیب میوه و سبزیحات
      و تخم اب پز هفته ای یک بار فراموش نشه

  44. با سلام
    دو تا فنچ نرگسی یک شکل دارم که به اسم نرو ماده خریدم ولی هر دو هم میخونند و هم میرقصن
    ولی وقتی براشون لانه گذاشتم فقط یکیشون اقدام به لانه سازی کرد
    به نظر شما هر دو نر هستند یا خیر
    ممنون

    1. سلام
      تشخیص فنچ نرگسی نر و ماده سخته
      باید تجربه داشت
      این که هر دو میخونن و میرقصن دلیلی بر تشخیص جنسیت نمیشه کمی صبور باشید اگه جواب ندادن برش گردونید

    2. سلام فنچ نرگسی ماده تحت هیچ شرایطی نمیخونه و قطعا هر دو نر هستن

  45. سلام آیا امکان داره که پرنده ی ماده جناقش یا همون لگنش شکسته باشه و تخم نذاره؟

  46. سلام.نرگسی دارم همیشه تخم میزارن اما تبدیل به جوجه نمیشه کسی میدونه علتش چیه؟

    1. برای نطفه دار شدن تخم حتما باید پرنده نر با ماده جفت گیری کنه
      تغذیه شون کافی باشه

    2. صد در صد تغذیه مناسب ،قطره آد۳ای بگیر بده به تغیشون رسیدگی کن تا بهت جوجه بدن

        1. حتما در این مورد با دامپزشک مشورت کن و خودسرانه کاری نکن چون برای پرنده های مضر خواهد بود.

  47. سلام نام مولتی ویتامین خوب معرفی می نیندوخته استفاده آن هم توضیح دهید

    1. سلام
      مولتی ویتامین های مخصوص پرنده ها تو داروخانه دامپزشکی فروخته میشه
      نام اگه منظورتون برنده که نمیدونم متاسفانه
      نوع ویتامین هم همون مولتی ویتامینه !

  48. سلام آیاپوست ویتامین بچه برای فنچ نرگسی خوب است راهنمایی کنید

    1. سلام
      برای طیور باید از ویتامین های خودشون استفاده بشه
      از ویتامین های متفرقه استفاده نکنید یا با تجوزیر دامپزشک استفاده کنید .

    1. خلاصه نگهداری پرنده در خانه این مشکلات رو هم داره

    1. سلام متوسط ۵ تا ۹ سال و حداکثر تا ۱۱ سال عمر میکنن
      ارزش پرورش به توجه به تعداد و نوع پرورش بستگی داره
      پست زیر رو مطالعه کنید :
      پرورش صنعتی فنچ

  49. سلام ببخشيد فنچ نرگسي هر چند ماه اقدام به تخم گزاري ميكند؟؟يعني بعد از در آمدن جوجه اول كي دوباره اقدام به تخم گذاري ميكنند

      1. سلام من دوروز پیش یک جفت فنچ نرگسی خریدم اما باهم دعوا می‌کنند وباهم لانه هم میزاسند اما وقتی فنچ ماده میره کنار فنچ نر وفنچ نر ماده را می‌زند میخواستم بدونم اینها الان جفت هستن

        1. سلام
          صبور باشید تا به محیط عادت کنن
          چند هفته طول میکشه

  50. سلام من نرگسی هام تخم گذاشتن الان بیست ویک روزم گذشته وهیچ خبری ازجوجه نیست کسی میدونه چکارکنم برشون دارم هنوزم روشون میخوابن هم ماده هم نر

    1. سلام
      دوره ی جوجه کشی این پرنده حداکثر ۱۶ ۱۷ روز هست
      اون تخم ها دیگه به جوجه تبدیل نخواهند شد

  51. سلام من یک جفت نرگسی دارم سفیدماده مشکی حنایی نر.الان پنج تاتخم داره روشون خوابیده حدود شیش روزه .کسی میدونه رنگ جوجه هاشون چی میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس