پرریزی و تولک رفتن فنچ | زمان تولک و نکات مهم این دوره

پرریزی فنچ

فنچ ها نیز همانند دیگر پرندگان بعد از سن بلوغ در طول سال یکبار دچار پرریزی میشوند. به این دوره پرریزی سالیانه پرندگان دوره تولک گفته میشود. ممکن است شما با مشاهده پرریزی شدید فنچ خود نگران بیماری این پرنده شده باشید. ولی جای نگرانی نیست بلکه این نشان از سلامت پرنده بوده و یک دوره موقت می باشد. در این مقاله از بلاگ چیکن دیوایس زمان پرریزی فنچ و علائم آن را شرح میدهیم. همچنین در این مقاله مراقبت های دوره تولک فنچ را هم به شما خواهیم گفت.

اگر به نگهداری فنچ در منزل علاقه مند هستید، پرنده شما از یکسالگی به بعد هر سال یکبار دچار پرریزی خواهد شد. در زمان تولک رفتن فنچ، بخشی از پرهای گردن، سر و پرهای بال و کمر پرنده دچار ریزش میشوند. در برخی فنچ ها نیز دوره لک رفتن همراه با ریزش کامل پرها همراه است.

زمان تولک رفتن فنچ

بطور معمول این پرنده در فصل گرم سال یعنی در اواسط تابستان دچار تولک میشود. اما تحت شرایط مختلف ممکن است این پرنده در سایر فصول سال نیز دچار پرریزی طبیعی شود که این مورد بستگی به آب و هوای محیط نگهداری و تغذیه آنها دارد. هوای گرم و تغذیه بیش از حد، این پرنده را در وارد دوره لک میکند.

در طول دوران لک رفتن، پرهای قدیمی از بدن پرنده به تدریج جدا شده و پرهای جدید همزمان جایگزین میشوند. فنچ و گنجشک ها دوره تولک تدریجی دارند و یک مرتبه تمامی پرهای آنها دچار ریزش نمیشود.

زمان تولک رفتن فنچ - چیکن دیوایسدر فصل تابستان که هوا گرم می باشد، این پرنده وارد دوره تولک میشود تا خود را برای زمستان آماده کند. این زمان از سال کاملا برای لک رفتن فنچ مناسب است چون هوا به اندازه کافی گرم بوده و پرنده احساس سرما نخواهد کرد. همچنین فراوانی غذا نیز بصورت طبیعی در این فصل زیاد می باشد. در زمان تولک پرهای جدید دقیقا از محل رشد پرهای قدیمی، رشد نموده و پرهای قدیمی را به طرف بیرون میرانند تا جایگزین آنها شوند. در نتیجه این پرریزی پرنده دردی را متحمل نمیشود ولی ممکن است به خاطر رشد پرهای جدید کمی خارش شود. اگر در زمان پرریزی پرنده شما بی تابی نموده، لاغر شده و زیاد دچار خارش میشود احتمالا دچار انگل پوستی شده که باید سریعا آن را درمان کنید. در این لینک بیشتر درباره علائم بیماری فنچ و راه های درمان آن بخوانید.

نکات مهم دوران تولک فنچ

زمانی که دوره پرریزی فنچ شروع شده، نباید قفس آنها را جابجا کرد. چرا که در این دوره پرنده باید به دور از تحرک و هیجان باشد. بطوریکه حتی نباید با پرنده خود در این دوره بازی کنید. چون هیجان و تحرک باعث ریزش پرهای جدید شده در نتیجه پرنده شما مدت بسیار طولانی در پرریزی به سر خواهد برد که مسلما خواستار چنین وضعیتی نخواهید بود.

همچنین جابجایی محل قفس باعث میشود که پرنده در معرض نوسان دمایی قرار گیرد، نوسان دمایی در زمان پرریزی برای سلامت پرندگان مضر است. بنابراین اگر فکر میکنید که قفس پرنده شما در جای دیگری بهتر به نظر میرسد، حداقل ۲ هفته قبل از دوران تولک باید قفس را جابجا کرده باشید. وگرنه با شروع دوران تولک، قفس پرنده در همان محل قبلی باید ثابت باشد. با توجه به اینکه در فصل تابستان بیشتر از کولر و سیستم های سرمایشی استفاده میکنیم، در محل نگهداری فنچ ها از روشن کردن کولر خودداری کنید. همچنین در این دوره فنچ نباید در معرض وزش یا کوران باد قرار گیرد. چون در زمان تولک رفتن بدن پرنده ضعیف شده و از طرفی پرنده پوشش پر کافی ندارد تا بتواند خود را گرم نگه دارد. بنابراین هر گونه وزش باد سرد به طرف پرنده باعث بیماری و سرماخوردگی او خواهد شد.

نکته: در دوره پرریزان ظرف دان پرنده همیشه باید پر باشد چون در زمان پرریزی پرنده باید دائما به غذا دسترسی داشته باشد. در مورد غذای فنچ بیشتر بخوانید.

در دوره تولک رفتن فنچ استفاده از سبزیجات مختلف مثل اسفناج، کاهو، برگ ترب و هویچ ۳ الی ۴ بار در هفته توصیه میشود. همچنین مولتی ویتامین را هفته ای دو بار در آبخوری پرنده حل کنید، مولتی ویتامین مورد استفاده حتما از نوع دامی و مخصوص پرندگان باشد. سبزیجات نامبرده دارای مقادیری زیادی کلسیم و مواد معدنی بوده که در دوران تولک برای پرنده یک نیاز ضروری هستند. همچنین از هویچ نیز به خاطر داشتن کاروتن و تأثیر آن بر زیبایی و رنگ پرها استفاده میشود.

در طول دوران پرریزی نیاز پرنده به پروتئین افزایش پیدا میکند. بنابراین بصورت هفتگی، غذای تخم مرغی به شکل تخم مرغ آب پز به فنچ بدهید.

اهمیت نور طبیعی در فصل پرریزی

پرنده باید حتما در معرض نور آفتاب نیز قرار گیرد تا ویتامین D مورد نیاز بدن برای جذب کلسیم و بازسازی مجدد استخوان ها و پرها تأمین شود. در دوران پرریزی از قرار دادن پرنده در قفس های کوچک خودداری کنید. قفس جادار برای پرنده خود انتخاب نموده و در داخل آن ظرف اب برای آبتنی پرنده قرار دهید و هر روز این ظرف آب را خالی و مجددا با آب ولرم پر کنید.

کف دریا سرشار از کلسیم و برخی مواد معدنی است و برای تأمین کلسیم مورد نیاز فنچ ها در این دوره بسیار مفید می باشد. علاوه بر کف دریا، داخل قفس سنگریزه نیز قرار دهید که برای چینه دان پرنده و هضم بهتر غذا مفید است.

دوره پرریزی فنچ چقدر طول میکشد؟

دوره پرریزی فنچ چقدر طول میکشد؟ - چیکن دیوایسبه طور کلی دوره پرریزی فنچ ۲ ماه طول میکشد که در برخی موارد پرنده زودتر و در برخی موارد نیز دیرتر از این دوره عبور میکند.

مواردی همچون تغییر محل قفس سهره در زمان تولک رفتن، ترس و استرس، تغذیه ضعیف، بیماری و شرایط بد دما و نور محیط باعث طولانی تر شدن دوره پرریزی پرنده میشود.

برای کوتاه شدن دوره پرریزی باید اسیدآمینه های گوگرددار و کراتین دریافتی پرنده افزایش یابد چون وجود این دو ماده برای رشد پرها الزامی می باشند.

پرریزی در فنچ گلدین دو مرحله ای است. همچنین برخی از فنچ ها به طور طبیعی و ذاتی دوره تولک طولانی تری دارند که این مورد به طبیعت پرنده بستگی دارد.

سخن آخر

دوره پرریزی فنچ ها بیشتر در فصل تابستان اتفاق می افتد که گاها در برخی مناطق به دلیل آب و هوای آنجا پرنده در اوایل فصل پاییز نیز پرریزی میکند. آنچه که مهم است رسیدگی به تغذیه پرنده در این دوره و گرم نگه داشتن محیط می باشد. در زمان تولک پرنده به شدت در برابر بیماری ها آسیب پذیر است و فقط با تغذیه خوب و ویتامین ها، رعایت بهداشت و جلوگیری از استرس در پرنده میتوان سلامت پرنده را در این دوره تضمین کرد. اگر شما تجربه ای در زمینه پرریزی سهره دارید در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۷۹ دیدگاه ها

  1. سلام
    من یه جفت فنچ دارم که فنچ نر بالای چشمش یه ذره هم پشت سده و پوستش یکم معلومه.وقتی براشون اب میزام که حمام کنن،بعد حمام یعنی موقع خشک کردن خودشون پر هاشونو میکنن و میندازن ولی به صورت عادی این کار رانمیکنند و فقط بعد از حمام یکی از پرهای بالشون رو میکنن و یه خیلی پرهای ریزی کف قفش مشاهده میکنم.
    ایا تولک دارن؟
    چرا بعد از حمام پرهاشونو میکنن؟
    پاشون هم داره سفید میشه یعنی ته نگشتشون سفیده مثل گچ.
    اگه بیماری قارچی داشته باشن چطور میشه درمانش کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      شامپو اینا که استفاده نمیکنی؟
      خشکی پوست میاره براشون و در اثر خارش بیش از حد رو میارن به پرکنی
      برای حل مشکل پاش هم مقاله ای که این زیر لینک میدم رو بخون
      مشکلات پای پرنده زینتی

  2. سلام من امروز فنچ بنگالی خریدم یه جفت کمی پرای پشت گردنش نیست مثل بعظی از خروس ها چیکار کنم تا خوب بشه

  3. بنظرتون میشه محض احتیاط پودر زد کنه یا همون شپشک بزنم بهشون یا ن خطرناکه بد تخم مرغ آبپزو خوردش کنم یا نصفه بزارم

    1. چون کنه و شپشی مشاهده نکردین بهتره این کار رو انجام ندین
      تفاوتی نداره میتونید رنده هم کنید

  4. سلام من دیروز یه جفت فنج گرفتم پرهای روی کمریکیشون یخورده ریخته بنظرشما این موقع م تولک میره یامریضه طرف …..گفته به نظرشمابدچند وقت تخم میزارن

    1. سلام دوست عزیز
      موقع تولک رفتن پرهای همه ی قسمت های بدنش به نوبت میریزه و پرای جدیدی جاشون در میاد
      پر جدید در حال درومدنه؟
      یا هم ممکنه از تغذیه ی نامناسب و استرس باشه
      جفت گیری و تخم گذاری بسته به خودشون و شرایطشون داره
      اگه به تغذیه شون رسیدگی بشه، استرس نداشته باشن، قفسشون به اندازه ی کافی بزرگ باشه جفت گیری می کنن و ماده تخم میذاره

      1. ممنون از پاسخگویی تون،
        دیروز داخل ابخوریشون محض احتیاط آنتی بیوتیک با ویتامین ریختم ک زودتر جمع جور بشن بدتخم مرغ آبپزو سفیدیشو بدم یا زردی میشه بگین چیا بهش بدم ک زودتر پراش پر بشه خوش رنگ تر بشه الان یه جفت مرغ عشقامم اصلأ داخل لونش نمیرن آب تنی نمیکنن جدیدن خیلی کم حوصله شودن ولی خوراکشون خوبه مثل اولشه به اینام آنتی بیوتیک بدم یا ن، شما تجربتون بیشتره راهنمایی کنید بدونم بازم ممنون از پاسخگویی تون یاحق

        1. سلام دوست عزیز
          سفیدشو بدین
          آنتی بیوتیک فقط باید زیر نظر دامپزشک پرندگان مصرف بشه خودسرانه به هیچ وجه این کار رو نکنید چون تداخل دارویی وجود داره
          و ممکنه واکنش دارویی نشون بده

  5. با سلام و خسته نباشید
    فنچ هام پرهای جوجشون رو کندن
    می خواستم بدونم برای اینکه پرهای جوجه رشد کنند و در بیان، (بعد از اینکه جوجم دونخور شد) چه چیزهایی به جوجه بدم؟

  6. سلام . من یک جفت فنچ دارم ماده بنگالی و نر هم زبرا
    فنچ ماده بنگالی پراش ریخته از ناحیه ی زیر شکم . گردن یه زره . بین بال ها
    میخواستم بدونم مریض شده؟؟ تولک رفته؟؟
    واسه درمانش چی خوبه؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      پرریزی دلایل مختلفی داره که اصلی ترین علتش برمیگرده به تغذیه نامناسب
      شما بهش غذا چی میدادی؟ببین تغییر رنگ فضله هم داره؟
      تو نواحی که ریزش پر داشته سفیدک که نزده پوستش گچ مانند؟

  7. سلام من یه فنچ دارم پر هاش کم پشته و بعضی از قسمتاش معلومه و حالا باد چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      تا حالا پرریزی داشته؟
      غذا بهش چی میدی؟
      تغییر رنگ فضله هم داره؟

      1. من بهش ارزن کتان میدم با تخم مرغ هویچ چون یکی برام آورده نمی‌دونم پریزی رفته یا نه

        1. تو نکتون اس بخر بده بهش برای تقویت پرها خوبه

  8. سلام فنچ من نر هستش و ناخنش بلند شده و هی باهاش ور میره حس میکنم داره اذیتش میکنه و خودم همنمیتونم ناخنش رو بگیرم چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      بله باید کوتاه بشه اگه تحربه این کار رو ندارین بهتره خودتون انجام ندین و ببرید دامپزشک این کارو بکنه

  9. سلام وقت بخیر ببخشید قفس پرنده ها را میشه داخل آشپزخونه گذاشت ؟بوی غذا اذیت نمیکنه پرنده را ؟ قفس پرنده را اگر به دیوار بخواهیم نصب کنیم چقد از طاق باید فاصله داشته باشند ؟

    1. سلام دوست عزیز
      به هیچ وجه نباید آشپزخونه سهله نزدیک آشپرخونه هم قرار بدی
      گازهای سمی که از قابلمه و ماهیتابه اینا تولید میشه
      حکم سم رو براشون داره و در کوتاهترین زمان ممکن باعث مسموم شدنشون میشه
      و در شرایط حادتر منجر به تلف شدنشون میشه

  10. سلام خسته نباشید
    فنچ ماده من پر‌هاش ریزش کردن ، دم کامل ریخته ، انگار اصلاً دم نداره !
    میخاستم بدونم عادیه !؟ ریزش دم

    1. سلام دوست عزیز
      ریزش پرها دلایل مختلفی داره
      یکیش همین تولک رفتنه که اغلب در اواسط تابستان اتفاق میفته
      مورد دیگه تغذیه نامناسب هست که در اثر دریافت نکردن کلسیم و املاح بدنی مورد نیاز به وجود میاد
      وجود قارچ اگر تو نواحی که پرریزی شده انگار گچ رو پوست فنچ پاشیدن سفیدک ماننده یعنی قارچ داره
      و اگه هیچکدوم اینها نبود و ساقه پرها خونی بودن هنگام ریزش به بیماری پی بی اف دی مبتلا شده که سریعا باید ببری دامپزشک و سیستم ایمنی بدنش تقویت بشه

      1. سلام
        من سه تا فنچ دارم که یکی از این فنچ هام وقتی سرشو بالا میکنه زیر گردنش پر نداره وقتی هم که میخواهم قفسش رو تمیز کنم میبینم که یک خیلی پر بالش و گردنش انجا ریخته و من پرها را میگیرم و در لانه می گذارم چطور پرریزی رو درمان کنم؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهش چی میدی؟
          تغذیه نامناسب، دمای نامناسب، بیماری و قارج باعث ریزش پر میشه
          باید ریشه یابی کنی ببینی کدوم مورد براش صدق میکنه

  11. سلام خسته نباشین فنچ ماده کف قفس نشسته خیلی پر ریزی دارد و کمی بیحال باید چیکار کنم ممنونم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بررسی کن ببین تخم پیچ نشده باشه؟
      ناحیه زیرین شکمش ببین باد کرده؟

  12. سلام من یه ماه یه جفت فنچ گرفتم الان ماده پرریزی داره و نره هی ادیتش میکنه منم نرو ماده رو جدا کردم حالا علت چیه ممنون

  13. سلام من یه جفت فنچ نر و ماده دارم یه مدت خونه خیلی گرم شد حواسم نبود خیلی خودشونو میخارونن امکانش هست شپش داشته باشن؟لونه و قفس و ضدعفونی کردم اما بازم میخارونن خودشونو حتی روغن هم زدم فنچ سفید فکر کنم ماده باشه اون خیلی پراش ریخته چیکار کنم؟؟؟

    1. سلام یه کاغذ سفید بذار زیرشون یکم با دستت پرهاشونو تکون بده ببین حشره از بین پرشون میریزه یا نه . اب برای آبتنیشون گذاشتی ؟ غذاشون چیه ؟

  14. سلام
    خسته نباشید
    فنچ های من ۶ تا تخم گذاشتن همشون جوجه شدن، الان توی لانشون که نگاه کردم رطوبت و کپک جمع شده بود، لونشون هم از همین مدل پلاستیکی های هرمی هست، پنبه دونه لونشون رو عوض کردم ولی چشم جوجه ها با مدفوع و کثیفی های توی لونه مسدود شده پلکشون چسبیده به هم
    چطور میتونم چشمشون رو پاک کنم که آسیب نبینند
    و لانشون رو چکار کنم که دوباره کثیف نشه
    لطفا راهنمایی کنید خیلی نگران جوجه ها هستم🌹🌹

    1. سلام لونه رو ضد عفونی کنید بذارید سر جاش . جوجه ها رو هم با آب ولرم جوشیده و دستمال نرم خیلی خیلی آروم تمیز کنید

  15. سلام من یه جفت فنچ خریدم پرنده فروشی گفت قبلاً تخم گذاشته من خریدم و قبل اینکه بخرم پشت دم و کلا پشت فنچ ماده هیچ دم و پری اداره اما هیچ علائمی هم ندارن خودشو تمیز می‌کنه بعضی وقت ها هم آواز میخونه مشکلش چیه ایا دوباره پر و دومش در میاد؟

    1. سلام مشخص نیست . غذاش چیه ؟ براش مولتی ویتامین و کلسیم مخصوص تهیه کنید تاثیر داره در رشد پر

  16. سلام
    فنچ نر من یهو کچل شده. ممکنه تو لک باشه؟خیلی هم تخم میکنن ولی هیچ کدوم تبدیل به جوجه نمیشه. به خاطر اینکه رو تخم میخوابن نمیتونم قفس تمیز کنم ممکنه قارچ گرفته باشه؟؟؟

    1. اصولا پرنده هایی که وارد تولک میشن تخم نمیزارن
      احتمالا بیماری قارچی یا کمبود ویتامین و پروتئین هست

  17. سلام،من یک جفت فنج خریدم،بعد از دو سه ماه که با هم هستن و جفتگیری هم کردن،تا الان دو بار تخم گذاشته ولی کف قفس،به‌هیچ وجه داخل لونه نمیرن،راهنماییم بکنید که برای داخل لونه رفتنشون چکار بکنم

  18. سلام من یجفت فنچ خریدم ماده زیرش کلا پراش ریخته سینش اینا الان دوتا تخمم کذاشته از دیروز ازچیه این

    1. سلام
      به نظر طبیعی میرسه
      میزان ریختن پر با توجه به تجربه ی کمی که دارید قابل استناد نیست باید پرنده معاینه بشه ، ولی در کل به نظر طبیعی میاد

  19. سلام خسته نباشید
    الان توی فصل زمستان فنچ من شروع به پر ریزی کرده عادیه؟

  20. سلام من شهریوردوتافیشربرزیلی خریدم یکیشون موی سرش شروع به ریختن کرده،نمیدونم چیکارکنم؟ ونمیدونم دوتاشون نرهستن یاماده، چطوربایدمتوجه بشم؟

    1. سلام
      پست زیر رو برای تشخیص جنسیت بخون :
      تشخیص جنسیت عروس هلندی

      ریختن موها اگه همراه با خارش نباشه، ممکنه به دلیل کمبود مواد غذایی باشه ، البته محیط زندگی هم مهمه اگه محیط هوای خیلی سردی نداشته باشه ممکنه دچار پر ریزی بشه پرنده (اصطلاحا تولک بره ) .

  21. سلام من از فنچام ۳ عدد جوجه گرفتم الان دو هفتشون هستش اما اونی که از همه کوچکتره کچل شده و سرش خون مرده شده نمیتونم جداشون کنم چون هنوز دون خ‌ور نشدن امکان داره بزننش پدر مادرش

    1. سلام والدین دارن میزننش چون ضعیف تره . جداش کنید سرلاک مخصوص تهیه کنید و خودتون تغذیش کنید وگرنه میکشنش

  22. سلام من دو جفت فنچ دارم که در قفس های جدا هستند فنچ های قبلی من نره پشت سرش خالی شده و همین طور کمر من باید چی کار کنم سالم بمونه نگران اش هستم خواب و خوراک ندارم لطفا راهنمایی کنید ؟!

      1. خیلی ممنون بابت راهنمایی تون ولی فنچ من ارزن می خوره و ماده اش می زنه به دندان می گیره نر رو اذیتش می کنه باید چی کار کنم ؟! نر هم پف می کنه می خوابه و ارزن هم می خوره باز ادامه می ده به خوابش باید چی کار کنم ؟! می ترسم فوت کنه

        1. ببخشید شماره ای هست تو تلگرام بهتون پیام بدم. سوال زیاد دارم راجب فنچ ام

        2. برای سوالاتتون بایک پرورش دهنده در ارتباط باشید

        3. سلام فنچ بنگال های من الان داخل پرریزی هستند اشکال داره

        4. سلام
          بستگی به شرایط محیط داره
          ممکنه مشکلی نداشته باشه

  23. سلام. من یک فنچ گلدین نر پیدا کردم. براش یک ماده خریدم. فردای روزی که ماده را خریدم دیدم یک تخم انداخته بود ته قفس.نمیدونم آیا قراره بازم تخم کنه و بندازه. آیا باید از نر جداش کنم؟راهنمایی کنید ممنون

    1. به این سرعت نمیشه هم جفتگیری و هم تخمگذاری بکنه احتمالا تخم مربوط به قبل خرید جفت هستش. فنچ بین ۴-۶ عدد تخم میگذاره احتمال داره بازم تخم کنه

  24. سلام آیا فنچ ماده بدون فنچ نر روی تخم هاش می‌خوابه و تخم ها رو تبدیل به جوجه میکنه و اون ها رو بزرگ میکنه؟
    ( به دلیل اینکه فنچ نر تخم ها رو میخوره جدا کردمش)

  25. سلام من یک جفت فنچ خریدم که ماده پراش ریخته بود فروشنده میگفت زیاد تخم کرده. ایا ممکنه که تولک رفته باشه

    1. ممکنه دوره پر ریزیش باشه اما بیماری قارچی و یا انگل هم میتونه باعث پر ریزی بشهف بهتره بدین یه دامپزشک معاینه کنه

  26. سلام وقتتون بخیر من حدوداً ۴ ماهه یک جفت فنچ دارم یکی از فنچام پر های کنار لپش کم شده آیا این عادیه؟؟؟

    1. احتمالا وارد دوره تولک شده یا شاید هم توسط فنچ های دیگه کنده شده
      شاید هم شپش و قارچ داره
      دقیق تر بررسی کنید.

  27. سلام ببخشید من دوتا فنچ دارم فنچ نر یکسال هست که دارمش اما پاییز تا الان پر ریزی داره پر ریزی اول بال شروع شد و هنوز هم دارم بعد دور گردنش و الان بالای پشتش هست نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. تغذیه مقوی و دارای پروتئین بالا استفاده بشه
      مکمل ها رو هم می تونی از داروخانه دامپزشکی و با مشورت دامپزشک پرنده های زینتی بخری
      از راهنمایی پرورش دهنده های ماهر فنچ هم می تونی استفاده کنی

  28. صاحب قبلیش می گفت ۱۲تا تخم گزاشته ۱۱تا
    جوجه شده
    ممکن است

      1. سلام خسته نباشی من یه جفت فنچ دارم نر تو لک رفته تو لک بره جفت میخوره. یا نه بعد از لک در اومد

        1. پرنده ای که تو لک میره معمولا کمی بی حوصله میشه. بعد دوره تولک بهتر جفت میشن

  29. سلام فنچ من تو دوره لک هست و امروز اولین تخم
    روز گزاشت
    بعد روتخم نمی خوابه

    1. چند تا تخم دیگه هم میزاره بعد میخوابه
      اگه فنچ تون تنهاست و نر نداره
      تخم ها صد درصد بدون نطفه ان، لزومی به خوابیدن فنچ ماده روی تخم نیست چون تبدیل به جوجه نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋