راهنمای ساخت قفس برای فنچ

طرز ساخت قفس ارزان برای فنچ

فنچ ها با اینکه جثه خیلی ریزی دارند ولی قفس آنها باید به قدری بزرگ باشد تا پرنده به راحتی بتواند در داخل آن پرواز های کوتاهی انجام دهد. در واقع فنچ ها زیاد جست و خیز میکنند و لازم است که فضای کافی برای آنها در نظر گرفته شود. در صورتیکه قفس فنچ های شما به اندازه کافی بزرگ نباشد، پرنده های شما بیشتر درگیر بیماری خواهند شد و تمایل زیادی به جوجه کشی نخواهند داشت. موارد زیادی هست که در ساخت قفس فنچ باید رعایت کرد. در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس سایز قفس مناسب برای نگهداری فنچ در منزل و نحو ساخت قفس برای این پرنده را شرح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» نصب و راه اندازی اسان و راندمان کاری بالا
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار فنچ
» مجهز به جدیدترین نسل حسگر سوئیسی
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

نکات مهم ساخت قفس فنچ

موارد بسیار مهمی هست که در هنگام ساخت قفس فنچ باید به آنها دقت کنید. این نکات مهم را در ادامه برای شما توضیح داده ایم که حتما باید آنها را لحاظ کنید.

فنچ ها جثه کوچکی داشته و اگر فاصله بین توری و میله ها زیاد باشد به راحتی از قفس فرار خواهند کرد. همچنین این پرنده ها تا حدود زیادی کنجکاو و بازیگوش هستند و ممکن است به خاطر بازیگوشی سر آنها در لابه لای توری گیر کند.  بنابراین قفس فنچ را باید متناسب با جثه و نیازهای این پرنده طراحی کرد.

مصالح و مواد مناسب برای ساخت قفس

برای ساخت قفس فنچ باید از مصالحی استفاده کنید که اولا دچار پوسیدگی زودهنگام نشوند، فاقد رنگ و مواد شیمیایی باشند و همچنین باعث زخم و بریدگی پرنده نشوند. برای این منظور میتوان از چوب، توری پلاستیکی یا فلزی استفاده کرد.

اسکلت قفس را میتوان با چوب و یا نبشی های آهنی طراحی کرد. ساخت قفس با اسکلت چوبی برای شما ارزان تر تمام خواهد شد. اما اسکلت چوبی احتمال شکستگی و ترک خوردگی داشته و در محل ترک ممکن است عوامل بیماری زا تجمع کنند. از طرفی قفس های چوبی به سادگی قفس فلزی ضدعفونی نمیشوند. قفس فنچ ها را باید همیشه تمیز نگه دارید و بایستی بتوانید بصورت دوره ای آن را ضدعفونی کنید.

مصالح و مواد مناسب برای ساخت قفس - چیکن دیوایساگر مواد به کار رفته در ساخت قفس چنین امکانی نداشته باشند، فنچ های شما خیلی راحت دچار بیماری خواهند شد. بیماری فنچ علائم مختلفی دارد که در مقاله ای جداگانه آنها را شرح داده ایم. بنابراین اگر بودجه کافی دارید، مفتول آهنی تهیه کنید.

برای پوشاندن دیواره ها نیز انواع توری قابل استفاده هستند. البته توری های فلزی برای این منظور بهتر می باشند چون استحکام بیشتری دارند و بعد از مدتی تغییر شکل نمیدهند. توری های پلاستیکی با اینکه ارزان تر بوده ولی با گذشت زمان تغییر شکل داده و گاها قوس بر میدارند.

در تهیه توری برای ساخت قفس باید به سایز چشمه های توری نیز دقت کنید. ابعاد چشمه توری باید طوری باشند که انگشت شما به راحتی از آن رد نشود. وگرنه فنچ ها خیلی راحت از محل چشمه توری فرار خواهند کرد یا سر یا بال های پرنده در وسط چشمه ها گیر خواهد کرد.

انتخاب محل نصب قفس

اگر قصد دارید که قفس را به شکل ثابت نصب کنید، محل نصب قفس بسیار مهم است. گاها برخی از پرورش دهنده ها در گوشه ای از حیاط یا پاسیو منزل خود، قفس مورد نیاز پرنده ها را طراحی میکنند. در این نوع شرایط باید محل ساخت قفس به دور از محیط پر رفت و امد و یا وزش باد باشد.

انتخاب محل نصب قفس - چیکن دیوایسمحیط های شلوغ و پر رفت و امد باعث استرس فنچ ها میشوند و استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی، جفت گیری ناموفق، کاهش نطفه دهی و رشد ضعیف پرنده میشود. همچنین وزش باد نیز باعث بیماری پرنده ها خواهد شد. اما در محل قفس باید ورود و خروج هوا برای تهویه صورت گیرد و پرنده ها نیز به نور طبیعی دسترسی کافی داشته باشند.

نکته: در داخل محیط های بسته قفس را در دورترین نقطه از درب و با فاصله کافی از پنجره ها نصب کنید.

ابعاد مناسب برای قفس فنچ

هر اندازه که قفس را بزرگتر در نظر بگیرد، پرنده های شما آرامش بیشتری خواهند داشت و در شرایط بهتری زندگی خواهند کرد. برای یک جفت فنچ یک قفس مستطیلی با طول ۹۰ سانت، عرض ۶۰ سانت و ارتفاع ۶۰ سانت مناسب می باشد. قفسی با این اندازه برای جوجه کشی فنچ ها در آینده نیز فضای کافی دارد. همچنین در داخل این قفس میتوان شاخه های چوب و  تیرک هایی با سایز مختلف، تاب و دیگر وسایل سرگرم کننده برای پرنده گذاشت. ابخوری و ظرف غذای مخصوص پرنده را هم از بازار تهیه نموده و در داخل قفس قرار دهید.

فیلم ساخت قفس فنچ

نتیجه گیری

در این پست از سایت چیکن دیوایس نکات مهم ساخت قفس فنچ را گفتیم. همچنین یک نمونه ویدیوی از مراحل ساخت قفس مناسب برای فنچ را برای شما به نمایش گذاشتیم. شما با رعایت نکات این مقاله و با الهام گرفتن از فیلم بالا و نمونه قفس های موجود در بازار میتوانید یک قفس کاملا استاندارد برای پرنده های خود طراحی کنید. همچنین از این ایده ها برای ساخت قفس های خیلی بزرگ در سالن پرورش فنچ نیز میتوان استفاده کرد. در ساخت قفس بزرگ برای تعداد زیادی فنچ باید اصول پرورش گله ای فنچ را رعایت کنید. در مقاله پرورش گله ای فنچ این نکات مهم را برای شما گردآوری کرده ایم. این مطلب را هم مطالعه بفرمایید. سوالات و پیشنهادات خود را هم در قسمت پایین برای ما بنویسید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    برای ۴۰ جفت فنچ اندازه قفس باید چه اندازه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      این دیگه پرورش گله ای میشه
      یه تور هم بکشی تو یه مکان سربسته میشه نگهشون داشت

  2. سلم من دو تا فنچ نر و ماده خریدم که قفسشون ۵۰ در ۵۰ است و همه تجهیزات رو گذاشتم ولی در فاصله ۳و۴ متری دو نر وجود ٱیا باعث میشه فنچ ها جفت نشوند

    1. سلام دوست عزیز
      بسته به شرایط فنچ ماده می تونه با هر کدوم از نر ها جفت بشه
      ولی این مشکل وجود داره که اگه جفت بشن و دو تا پرنده ی دیگه بیان به قلمرو اینا
      اونموقع می تونن پرخاشگری کنن و به هم دیگه اسیب بزنن

  3. سلام دوستان من فنچ هام در یک اتاق کوچک آزاد هستند و لانه هم دارن نمی دانم چرا تخم نمی گذارند کسی اگر جواب سوال منو می دانه بگه مرسی

  4. سلام ساخت قفس چوبی برای مرغ عشق با چوب ۳ در ۳ و ۲ متر ارتفاع و ۱ متر عرض چقدر هزینه میبره؟؟

  5. سلام من یه فنچ گلدین داشتم به هنگام تخم گذاری تخم گیر میکرد ، غذاش هم تخم مرغ ، دونه ، سبزی ، میلورم بود ولی مرد ، دلیل مرگ او چیست ؟

    1. سلام
      گیرکردن تخم دلیل مشخصی نداره ولی زمانی که متوجهش شدی باید میبردی پیش دامپزشک راحت درش میاورد و زنده میموند

    1. فقس اردک باید در حیاط باشه
      داخل خانه امکان پذیر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس