آیا نطفه سنجی در جوجه کشی مهم است؟

اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی

در جوجه کشی از طیور یکی از کارهای مهمی که هر اپراتور جوجه کش باید آن را انجام دهد، عمل نطفه سنجی میباشد. از آنجایی که تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی قابل تشخیص نیستند ناچارا باید چند روز بعد از جوجه کشی، وضعیت تخم ها را به لحاظ نطفه داشتن یا زنده بودن نطفه بررسی کرد.

در حالت معمول انجام نطفه سنجی در روز هفتم پیشنهاد شده است. اگر تخم نطفه دار ۷ روز متوالی در معرض دما گرم و رطوبت مناسب قرار گیرد، نطفه آن رشد میکند که با نور در یک محیط تاریک میتوان وجود نطفه را تشخیص داد. در این لینک نحوه نطفه سنجی تخم ها را مشاهده کنید.

تمامی سازندگان مطرح دستگاه جوجه کشی و افراد حرفه ای این حوزه، نطفه سنجی را یک شرط ضروری و اساسی در جوجه کشی میدانند. زیرا وجود تخم های بدون نطفه یا نطفه های تلف شده در دستگاه جوجه کشی، آلودگی و خطرات زیادی برای سایر تخم های نطفه دار سالم ایجاد میکند. در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس ضرورت نطفه سنجی چه در دستگاه جوجه کشی خانگی ۱۲ تایی و چه در دستگاه ها و فارم های بزرگ جوجه کشی را بیان میکنیم.

تخم بدون نطفه در دستگاه جوجه کشی آلودگی ایجاد میکند

زمانیکه تخم بدون نطفه تحت دما و رطوبت بالا قرار میگیرد به سرعت کیفیت اولیه خود را از دست میدهد و گندیده میشود. به طوریکه اگر تخم بدون نطفه به مدت ۱۰ روز در دمای ۳۷.۵ درجه قرار گیرد، سفیده غلیظ آن محو و آبکی شده و زرده نیز پهن میشود. این نوع تخم ها را اگر بشکنید و روی بشقاب باز کنید، زرده اش به حدی غشاء ضعیفی دارد که خیلی زود پاره و پخش میشود. تغییراتی که در طعم، مزه و بوی این نوع تخم ها ایجاد میشود برای هر مصرف کننده ای کاملا محسوس می باشد.

دمای جوجه کشی ۳۷.۵ درجه ای، رطوبت و جریان هوا همگی اثر منفی بر روی کیفیت تخم دارند.

زمانیکه تخم بدون نطفه بیش از ۱۰ روز در معرض دمای گرم قرار گیرد، گندیده شده و گاز هیدروژن سولفید از آن آزاد میشود. این گاز بوی بسیار نامطبوعی داشته و غلظت زیاد آن باعث مرگ و خفگی میشود. بوی تخم مرغ گندیده ناشی از همین آزاد شدن گاز هیدروژن سولفید از آن می باشد.

ترکیدن تخم گندیده در دستگاه جوجه کشی

یکی دیگر از اثرات تخم گندیده، واکنش گاز هیدروژن سولفید با اکسیژن بوده که گاز سمی گوگرد دی اکسید را تولید میکند. از طرفی دیگر تجمع بیش از حد گازها در داخل تخم گندیده به دلیل دمای بالا باعث فشار مضاعف به پوسته شده و در بسیاری از موارد تخم میترکد. ترکیدن تخم فاسد شده بدترین اتفاقی است که برای تخم های نطفه دار سالم میتواند اتفاق بیافتد. چرا که ترکیدن تخم علاوه بر کثیف کردن داخل دستگاه، باعث آلودگی و افزایش مرگ و میر جوجه های داخل تخم میشود.

ترکیدن تخم گندیده در دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایسحتی تخم های نطفه داری که در ابتدای جوجه کشی رشد آنها متوقف شده یا تخم هایی که جنین مرده دارند باید در زمان نطفه سنجی تشخیص و از دستگاه جوجه کشی حذف شوند. وجود این نوع تخم ها نیز باعث آلودگی در داخل دستگاه شده و گاز آمونیاک از لاشه جوجه ها آزاد میشود که کشنده و سمی است.

آیا دستگاه های جوجه کشی صنعتی نیاز به نطفه سنجی دارند؟

همانطور که گفته شد نطفه سجی جزئی مهم از فرایند جوجه کشی است بنابراین در دستگاه های جوجه کشی فوق صنعتی که ظرفیت خیلی بالایی دارند نیز نطفه سنجی انجام میگیرد. اما با توجه به ظرفیت بالا در این نوع دستگاه ها، از تجهیزات پیشرفته تری برای نطفه سنجی استفاده میشود.

بعنوان مثال یکی از جدیدترین این تکنولوژی ها دستگاه نطفه سنج لیزری بوده که توسط یک شرکت فرانسوی تولید میشود. این دستگاه نطفه سنج با استفاده از لیزر، نطفه دار بودن یا نبودن تخم را به درستی تشخیص میدهد. همچنین این دستگاه با استفاده از اسکن مادون قرمز، تخم های نطفه دار زنده را از تلف شده سوا میکند. شرکت های بسیار معروف و مطرح خارجی همچون پیترسام نیز به صورت جداگانه دستگاه نطفه سنج صنعتی در کنار محصولات خود به فروش می رسانند.

سخن پایانی

اگر راندمان جوجه کشی و کیفیت جوجه های متولد شده برای شما مهم است، هرگز نطفه سنجی را نادیده نگیرید. عمل نوربینی یا کندلینگ تخم ها در جوجه کشی چه در مقیاس های کم و چه در دستگاه های جوجه کشی صنعتی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار الزامی است. در غیر اینصورت تلفات جدی در جوجه کشی خواهید داشت و با صحنه آزار دهنده ترکیدن تخم گندیده در داخل دستگاه جوجه کشی مواجه خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس