اصول پایه در جوجه کشی که بایست حتما بدانید (اردیبهشت ۹۸)

دانسته های مهم در اصول پایه در جوجه کشی

اطلاعات مهم در مورد جوجه کشی
اصول پایه در جوجه کشی

اصول پایه در جوجه کشی : زمانی که قصد انجام عمل جوجه کشی را دارید ، پنج عامل مهم وجود دارد که باید به دقت به آنها توجه داشته باشید :

  1. دما : دمای مد نظر برای جوجه کشی در تخم نطفه دار ( در اکثر نژاد ها ۳۷.۵ درجه سانتیگراد ) می باشد ، در این دما است که شرایط بیولوژیکی نطفه شروع به کار کرده و باعث رشد جنین میشود. دما در کل دوره جوجه کشی بایست ثابت نگهداری شود.
  2. چرخش تخم ها و نحوه قرار گیری : با چرخش تخم ، جنین با قسمت های مختلف سفیده برخورد میکند ، این عمل باعث میشود مواد مغذی تازه به جنین برسد. همچنین چرخش ، همانطور که جنین رشد می کند موقعیت صحیح تخم مرغ را تضمین می کند که جنین در موقعیت مناسب در تخم شکل می گیرد. در نهایت عمل چرخش باعث میشود جنین به دیواره تخم نچسبد و باعث مرگ جنین نشود.
  3. رطوبت : پوسته یک تخم مرغ پر است از سوراخ های ریز ، این به آن معنی است که رطوبت داخل تخم می تواند از آنها عبور کند. در طول دوره جوجه کشی این رطوبت از سوراخ ها خارج شده و به هوای بیرون از تخم می پیوندد. تنظیم صحیح رطوبت ، تضمین می کند که مقدار مناسب آب در طول زمان از بین می رود. دو نکته مهم در مورد رطوبت وجود دارد ، یک اینکه همیشه باید میزان رطوبت مورد نیاز در دسترس تخم قرار گیرد. دوم اینکه این بسیار معمول است که در طول دوره جوجه کشی رطوبت متفاوت باشد و مهم میانگین درصد رطوبت در کل دوره می باشد.
  4. هوای تازه : این نکته بسیار مهم است که بدانید تخم نطفه دار در دوره جوجه کشی نیاز به هوای تازه برای تنفس دارد. تخم از اکسیژن موجود در هوای اطراف تنفس می کند و کربن دی اکسید تولید شده را پس می دهد. اکسیژن تازه بسیار حیاتی است برای جوجه کشی و تبدیل جنین به تخم در دوران هچ.
  5. محیط تمیز : در دوره جوجه کشی تخم بسیار به عفونت حساس می باشد. گرمای موجود در دستگاه به همراه رطوبت محیط ایده آلی را برای رشد باکتری ها فراهم می کنند. به همین منظور قبل از هر دوره جوجه کشی با استفاده از یک پارچه مرطوب محیط داخل دستگاه جوجه کشی و تخم ها را تمیز کنید. همچنین بسیار دقت داشته باشید که محیط که در آن اقدام به جوجه کشی میکنید تمیز و مناسب باشد.

 

اجزای تشکیل دهنده یک تخم مرغ سالم چیست؟

"بررسی

تخم مرغ

حال که در مورد اصول پایه در جوجه کشی اطلاعات لازم را کسب نمودید ، بهتر است اجژاء تشکیل دهنده تخم مرغ ( اجزاء تخم ) را نیز بشناسید.

تخم ها نیز مانند پرندگانی که آنها را به دنیا می آورند متفاوت از هم می باشند ، با شکل های مختلف و اندازه های متفاوت. اگرچه همه آنها دارای اصول اولیه و پایه یکسانی هستند.
شش اصل مهم و پایه در مورد همه تخم ها وجود دارد. پوسته تخم ، غشایی محافظ پوسته ، آلبومین یا همان سفید تخم ، زرده تخم ، ( کالیزا یا شالاز ) یا همان نگهدارنده زرده ، نطفه ( در تخم نطفه دار نطفه یک نقطه سفید در وسط زرده دیده میشود) .

پوسته تخم

پوسته می تواند از نژادی به نژاد دیگر دارای شکل های متفاوتی باشد ، اگرچه معمولا یک طرف همه پوسته ها دایره و سمت دیگر آنها نوک تیز است. این شکل ظاهری یک اتفاق خارق العاده در طول مسیر تکامل می باشد.
این شکل ظاهر پوسته تخم باعث میشود که در محیط های طبیعی ، با وزش باد یا سایر عوامل خارجی تخم از لانه زیاد دور نشود و چرخ نخورد.
پوسته تخم پر است از سوراخ های ریز ، این بدان معنی است که رطوبت و گاز های موجود در داخل تخم می توانند از آن خارج شوند. همچنین این سوراخ ها وظیفه جابه جایی سریع اکسیژن از محیط اطراف به داخل تخم و کربن دی اکسید به خارج تخم را نیز بر عهده دارند.
نکته شگفت انگیز دیگر در مورد پوسته ، اختلاف ضخامت قسمت داخلی با قسمت خارجی آن می باشد. پوسته تخم در قسمت خارجی ضخیم تر از قسمت داخلی می باشد. این حالت باعث میشود شکارچی سخت تر تخم را بشکند و جوجه داخل تخم آسان تر پوسته را برای بیرون آمد بشکافد.

زرده تخم

زرده ، ماهیت تخم است. این قسمت علاوه بر آنکه از مهم ترین اجزاء تخم به حساب می آید غذای ذخیره شده در داخل تخم بوده که از آب ،پروتئین ، چربی ، ویتامین و مواد معدنی ساخته شده است. این ماده غذایی برخلاف تصور بیشتر مردم به عنوان ماده غذای در مرحله اول مورد استفاده قرار نمیگیرد. بلکه با به دنیا آمدن جوجه ، از این کیسه زرده در ۲۴ ساعت ابتدایی جوجه تغذیه می کند. این عامل دلیل آن توضیح است که گفته میشود در ۲۴ ساعت اولیه جوجه نیاز به غذا ندارد و بایست منتظر ماند تا در دستگاه جوجه کشی کاملا خشک شود.

کالیزا یا شالاز

این بخش مارپیچی به عنوان بافت پشتیبانی در سفیده تخم مرغ یا آلبومین هست. این بخش ( Chalazae ) از دو طرف به دیواره تخم متصل است و زرده تخم را در وسط تخم نگه می دارد. این بافت حیاتی در دو مسیر متفاوت پیچ می خورد و باعث میشود که تخم همیشه در یک جهت چرخش نکند.
در طول جوجه کشی بایست تخم ها حدودا ۴۵ درجه چرخش داشته باشند در دو جهت ، این باعث میشود که کالیزا سالم باقی بمانند و به فرایند جوجه کشی کمک کند.

غشایی محافظ پوسته

در داخل تخم نطفه دار دو عدد غشا وجود دارد . غشای بیرونی در داخل پوسته تخم مرغ کشیده شده و این در حالی است که غشای داخلی به صورت آزادانه و جدا از غشای بیرونی در قسمت پایانی و عریض که با نام کیسه های هوایی شناخته می شود اضافه شده است. به هنگام جوجه کشی فاصله بین دو غشاء به دلیل رطوبت ایجاد شده در داخل تخم افزایش پیدا می کند و این امر خود باعث افزایش هوای در دسترس برای جوجه در روز های آخر قبل از دوران هچ می شود.

سفیده ( آلبومین )

همان طور که می دانید آلبومین همان بخش سفیده تخم مرغ می باشد که متشکل از پروتئین ، آب ، ویتامین و مواد معدنی می باشد. وظیفه اولیه سفیده تخم مرغ محافظ از زرده در برابر آسیب ها می باشد. اگر چه این بخش منبع اصلی غذایی برای جنین در طول دوره جوجه کشی می باشد.
سفیده از سه قسمت اصلی تشکیل شده است ، هر قسمت یک عمل خاص را بر عهده دارد. بیرونی ترین لایه یا همان نازک ترین لایه با غشاء داخلی و خارجی در تماس است و رطوبت و گازهای ایجاد شده را به بیرون انتقال میدهد.
لایه بعدی یک لایه ضخیم و چسبناک می باشد ، که وظیفه نگهداری زرده و جلوگیری از ورود شک و آسیب به آن را بر عهده دارد. درونی ترین لایه نازک و آبدار می باشد و وظیفه لغزنده کردن زرده را بر عهده دارد که زرده بتواند آزادانه چرخش کند. این تضمین می کند که زرده و نطفه به غذا و اکسیژن دسترسی داشته باشند.

نطفه

نطفه بخش بارور از اجزاء تخم بوده که موجود در تخم های نطفه دار می باشد. بخشی که در آن سلول های مرغ و خروس به هم پیوسته اند. اگر دستگاه جوجه کشی یا مرغ مادر به درسته وظیفه خود یعنی همان اصول پایه در جوجه کشی را انجام دهد شروع فرایند جوجه کشی از این نقطه آغاز میشود.

تغذیه تخم مرغ

یک تخم مرغ از مواد مغذی بسیاری مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و … تشکیل شده است. مرغ مادر بایست در دو هفته پایانی تخم گذاری از مواد مغذی مورد نیاز به درستی تغذیه شود.

 


دانلود مستقیم ویدیو


 

مهمترین موارد غذایی مورد نیاز شامل :

ویتامین A : این ویتامین در خوراکی های سبز ( سبزیجات ) موجود می باشد ، فقدان ویتامین A باعث کاهش درصد هچ و ضعیف شدن جوجه ها نسبت به بیماری میشود.
ویتامین ِD : این ویتامین در نور خورشید می باشد ، فقدان ویتامین D باعث ضعیف شدن استخوان های جوجه میشود.
ویتامین E : این ویتامین در بذر مورد تغذیه مرغ مادر مانند گندم می باشد. کمبود ویتامین E باعث مشکل در گردش خودن و ضعیف شدن جوجه میشود.
ویتامین K : این ویتامین بیشتر در در خوراکی های سبز ( سبزیجات ) موجود می باشد ، کمبود این ویتامین باعث خونریزی در جوجه میشود.

Incubation & Hatching

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋