روش های عملی تشخیص سن و جنسیت اردک

چگونه سن و نر و ماده بودن اردک را تشخیص دهیم؟

اردک ها پرنده های مفید و دوست داشتنی هستند که هم در خانه به عنوان پرنده خانگی قابل۶ نگهداری هستند و هم آنها را برای تولید گوشت می توان پرورش داد. آنها نژادهای مختلفی دارند اما خلق و خو و رفتار آنها شباهت زیادی به یکدیگر دارد. به عنوان مثال پرنده نر صدای کلفت و رفتار جسورانه تری دارد، اما اردک های ماده صدای نازک و آرامی دارند و رفتاری مهربانانه تر از خود نشان می دهند. 

جهت تشخیص بهتر سن آنها و شناسایی اردک های نر از ماده ، راهکارها و روش هایی را در این نوشته از چیکن دیوایس به شما آموزش خواهیم داد، اگر علاقه مند به نگهداری و پرورش اردک هستید و یا می خواهید از سن و جنسیت اردک های خود مطمئن شوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم. 

چگونه سن اردک ها را تشخیص دهیم؟

تمام اردک ها پروسه رشد یکسانی دارند که در ادامه به صورت خلاصه به نحوه تشخیص سن آنها از روی وضعیت ظاهری خواهیم پرداخت. 

شناسایی اردک های تازه به دنیا آمده 

زمانی که آنها به تازگی متولد شده باشند، کاملا کوچک و در اندازه یک تخم مرغ هستند که با یک نگاه ساده نیز می توان آنها را تشخیص داد. برای آشنایی با نحوه تغذیه و مراقبت از جوجه اردک ها به مقاله تغذیه جوجه اردک مراجعه کنید. 

اردک های یک هفته ای 

اردک های یک هفته ای - چیکن دیوایسجوجه اردک هایی که در سن یک هفتگی قرار دارند، معمولا دو برابر اردک های تازه متولد شده دیده می شوند و دارای نوک و پاهایی قرمز و غضروفی مانند هستند. هم چنین در سراسر بدن آنها کرک هایی بسیار نرم قابل لمس است. 

ویژگی اردک های دو هفته ای 

آنها دو برابر اردک های یک هفته ای خواهند شد و شاهد ظهور پرهایی در قسمت هایی از بدن آنها خواهید بود، هم چنین صدای کلفت تری از خود بروز خواهند داد و قادر به چریدن و یا شنا در آب هستند.

تشخیص اردک های سه هفته ای

اردک های سه هفته ای نیز دقیقا دو برابر اندازه جوجه اردک های دو هفته ای هستند و پرهای ریز کم کم جای کرک های نرم را گرفته است.

ویژگی اردک های چهار هفته ای 

طبیعتا جثه بزرگتری نسبت به اردک های سه هفته ای دارند و روغن ضد آب در بدن آنها شروع به ترشح خواهد شد که پرهای آنها را کاملا چرب کرده و مانع از خیس شدن آنها حین شنا خواهد شد. آنها به راحتی در فضای آزاد گشت و گذار می کنند و از انواع علوفه ها و حشرات می توانند تغذیه کنند. 

اردک های پنج هفته ای 

تقریبا تمامی قسمت های بدن اردک از بال و دم گرفته تا زیر شکم ، تبدیل به پر شده و کم کم شاهد رشد شاه پرهای اردک تان خواهید بود. 

اردک های شش هفته ای 

تقریبا کاملا رشد کرده اند و تفاوت زیادی با اردک های بالغ ندارند. اما هنوز در برخی از نقاط بدن او می توان کرک ها را مشاهده کرد و نسبت به اردک های بالغ کوچک تر دیده می شود.

ویژگی های اردک هفت هفته ای 

در این اردک ها بیشتر پرهای دوران بلوغ رشد کرده و بال و دم اردک بزرگتر خواهد شد.

تشخیص سن در اردک هشت هفته ای 

اردک های هشت هفته ای کاملا رشد کرده و به سن بلوغ نزدیک تر شده اند. اردک های نر صدای کلفت و اردک های ماده صدای نازکی از خود تولید خواهند کرد. بال ها و دم اردک بزرگتر شده و پرها براق تر می شوند. 

چگونه نر یا ماده بودن اردک ها را تشخیص دهیم؟

شناسایی اردک های نر و ماده از هم برای بسیاری از پرورش دهنده ها مهم است چرا که از طریق شناسایی و جفت دادن اردک های نر و ماده ، به تولید تخم نطفه دار و جوجه کشی اردک کمک خواهند کرد.

چگونه نر یا ماده بودن اردک ها را تشخیص دهیم؟ - چیکن دیوایستولید جوجه یک روزه یکی از روش های گسترش گله و کسب درآمد از پرورش اردک است که بسیاری از پرورش دهنده های حرفه ای این روش را در پیش گرفته اند. حتی پرورش دهنده های خانگی نیز با تفکیک اردک های نر و ماده و جفت دادن آنها ، زمینه را برای تولید تخم نطفه دار و کسب درآمد فراهم می کنند. برای این کار نیاز به یک دستگاه جوجه کشی خواهید داشت. 

با اتکا به روش های زیر می توانید نر و ماده بودن اردک های خود را تعیین کنید :

۱- به رنگ پرهای اردک توجه کنید

اردک ها دارای نژادهای مختلفی هستند که در نوشته انواع نژاد های اردک با گونه های مهم آنها آشنا خواهید شد. اردک های پکنی که سفید رنگ هستند، معمولا از طریق توجه به پرهای آنها متوجه نر یا مادگی آنها نخواهید شد، اما نر و ماده سایر نژادها من جمله اردک روئن دارای تفاوت هایی در رنگ پرهای خود هستند. به عنوان مثال اردک ماده بال و پرهایی ساده دارد، اما اردک نر دارای پرهای رنگارنگ و براق تری می باشد. 

۲- توجه به پرهای جنسی ناحیه دم

زمانی که اردک های شما به سن ۴ یا ۵ ماهگی رسیده باشند، پرهای جنسی در انتهای دم اردک نر پیدا خواهد شد، کافیست به قسمت انتهایی دم اردک ها توجه کنید و سه الی چهار پر پیچ خورده و تاب خورده را پیدا کنید. با مقایسه سایر علایم نر و مادگی در نهایت به نر یا ماده بودن اردک خود پی خواهید برد. 

۳- به صدای اردک ها توجه کنید

در صورتی که اردک شما بیشتر از چهار هفته سن دارد، از طریق توجه به صدا می توانید به نر و ماده بودن آنها پی ببرید، معمولا اردک های نر صدایی بلند و رسا دارند، اما اردک های ماده صدایی نازک و آرام تولید می کنند. 

۴- تشخیص جنسیت از طریق لمس نای

روش دیگری که از طریق آن می توانید به نر یا ماده بودن اردک خود پی ببرید، لمس نای و انتهای گردن پرنده است. در صورتی که انتهای نای پرنده پهن تر باشد و به سمت چپ خمیدگی پیدا کرده باشد، می توان به نر بودن اردک پی برد. 

۵- تشخیص جنسیت اردک از طریق بررسی کلواک

دقیق ترین روش برای شناسایی اردک های نر از ماده تست کلواک یا همان مقعد آنها است که معمولا توسط پرورش دهنده های با تجربه و ماهر انجام می شود. برای انجام این کار اردک را به پشت بخوابانید و با دو انگشت شست و اشاره خود سعی در یافتن کلواک پرنده داشته باشید.

تشخیص جنسیت اردک از طریق بررسی کلواک - چیکن دیوایسکمی فشار دهید تا مایع یا فضله تجمع یافته در کلواک تخلیه شود، سپس انگشت اشاره خود را در داخل آن بچرخاند. در صورتی که زایده کوچکی را حس کردید، پس پرنده نر است ، در غیر این صورت جنسیت آن ماده خواهد بود. 

خلاصه مطلب

در این نوشته به صورت کاربردی و عملی ، روش هایی را برای تشخیص سن و جنسیت اردک ها در سنین مختلف ارائه کردیم، با اینکه اردک ها دارای نژادها و رنگ های مختلفی هستند و اما روش های کلی این نوشته ، به شما در تشخیص نر و ماده بودن اردک ها و هم چنین سن آنها کمک خواهد کرد. 

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

  1. ضمن عرض سلام و خدا قوت خدمت ادمین محترم و کارشناس عزیز، سوالی ازخدمتتون دارم در مورد علت تفاوت رنگ پای جوجه اردک ها که برخی سیاه رنگ هست پاشون و اکثر اردک ها به رنگ زرد رنگ هستن، دلیل این تفاوت درچه میتونه باشه؟باتشکر.

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب در اثر تغییرات هورمونی نزدیک شدن به فصول جفت گیری، بر حسب نوع نژاد و در ارتباط بودن با آب زیاد و …
      بنابراین ممکنه علاوه ب داشتن پای نارنجی رنگ، پای آبی و خاکستری هم داشته باشن

  2. سلام ما يک انباریداریم که خالیه میتونم اردو هارو اونجا نگه داری کنم و دیوار هاش تجزیه و ارتفا شم فکر کنم ۸۰ سانته

  3. من سه تا جوجه اردک حدود دو ماهه دارم اصلا آب بازی نمیکنن و خودشونو نمیشورن چی کنم تمیز بشن

    1. سلام دوست عزیز
      تو دهنت میگی جوجه اردک
      بره تو آب مشکل براش ایجاد میشه هنوز زوده

  4. سلام من دوتا جوجه اردک امروز خریدن وقتی از دستشون جدا شدن خیلی سروصدا میکردن اگر دوتاشون نر باشن با هم دعوا میکنند؟ اونارو توی یک سبد توی بالکن نگه میداریم

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت
      تو دمای مناسب قرارشون بده و زیرشون پوشال بریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋