جوجه کشی طبیعی اردک | کرچ شدن اردک

چگونه اردک را کرچ کنیم؟

جوجه کشی اردک بدون دستگاه و به روش طبیعی یکی از روش های سنتی و قدیمی تکثیر این طیور میباشد. اما برای جوجه کشی طبیعی اردک ابتدا باید منتظر فرا رسیدن فصل جفت گیری این پرنده ها باشید. ثانیا برای جوجه کشی بدون دستگاه، لازم است که اردک ماده کرک یا کرچ شود. وقتی اردک ماده به کپ آمد میتوان جوجه کشی طبیعی این پرنده را انجام داد. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس نحوه جوجه کشی طبیعی اردک و علائم کرچ شدن یا کپ آمدن اردک را توضیح میدهیم.

کرچ شدن اردک و فصل آن

کرچ شدن در واقع بیانگر حال پرنده ای میباشد که قصد خوابیدن بر روی تخم ها را داشته و میخواهد جوجه کشی کند. این مرحله از زندگی طیور با تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی نیز همراه است. همچنین رفتار پرنده در زمان کرچ شدن نسبت به قبل کاملا متفاوت میشود. اردک ها معمولا بعد از یک کلاچ تخمگذاری کرچ میشوند. تعداد تخم هایی که در هر کلاچ میگذارند بین ۱۰ الی ۲۰ عدد است. فصل بهار بهترین زمان برای کرچ شدن اردک بوده ولی ممکن است این مرغابی ها در فصل های دیگر همچون پاییز یا اواخر زمستان نیز کرچ شوند. زمان کرک شدن علاوه بر نژاد و نحوه تغذیه، به طول روز و تغییرات فصلی هم ربط دارد.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از اردک
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای برد کنترلر پیشرفته jdr950+
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان
 

کرک شدن اردک به چه عواملی بستگی دارد؟

در جوجه کشی طبیعی اردک، جنس نر این پرنده نیز بخشی از ماجرا میباشد. وجود اردک نر برای کرچ شدن ماده، الزامی نیست ولی باعث تحریک ماده به کرچ شدن میشود. همچنین اردک نر با جفت گیری باعث تولید تخم های نطفه دار شده که برای جوجه کشی الزاما از این نوع تخم ها استفاده میشود.

کرک شدن اردک به چه عواملی بستگی دارد؟ - چیکن دیوایسباید بدانید که کرچ شدن اردک یک امر کاملا طبیعی و غریزی میباشد. بعضی از نژادها سالی یکبار کرچ میشوند ولی بعضی از نژادها به ندرت کرچ شده و یا حس مادری ضعیفی دارند.

کرچ شدن اردک به موارد زیادی از جمله نژاد، آب و هوا و تغییرات فصلی، کیفیت تغذیه و شرایط نگهداری آن بستگی دارد. برای ترغیب اردک به جوجه کشی طبیعی برخی نکات را باید رعایت کرد وگرنه برخی کارها باعث میشود اردک از حالت کرچی بیرون آید. برای اینکه اردک مد نظر شما به جوجه کشی طبیعی تشویق شود ابتدا به نژاد و سپس به فصل دقت کنید. از بین نژادهای مختلف نژاد اردک اسرائیلی یا مسکویی، پکنی و اردک های محلی در سال یکبار کرچ میشوند. در حالیکه برخی نژادها مثل دونده هندی و … کمتر کرچ میشوند.

بعد از انتخاب نژاد، باید فصل تولید مثل این طیور را هم بدانید. چراکه اردک ها در هر فصلی کرچ نمیشوند. همانطور که در ابتدا گفتیم، اردک ها بیشتر در فصل بهار کرچ میشوند.

علائم کرچ شدن اردک اسرائیلی و دیگر نژادها

اردکی که کرچ میشود از لانه خود به شدت دفاع میکند. حتی اگر این اردک بسیار اهلی و رام باشد باز هم هنگام نزدیک شدن به او دهان خود را باز و پرهای خود را پف میکند.

یکی دیگر از نشانه های کرچ شدن اردک اسرائیلی و دیگر نژادها، علاقه شدید آنها به جمع آوری تخم ها در لانه و خوابیدن طولانی مدت بر روی تخم ها میباشد. آنها مصرف اب و غذای خود را کاهش داده و حتی فضولات بزرگتری دفع میکنند. دلیل این امر نیز نگه داشتن فضله برای مدت طولانی میباشد و معمولا تا زمانیکه از لانه خارج نشوند، فضله دفع نمیکنند. این غریزه طبیعی آنهاست که باعث میشود محیط جوجه کشی از عوامل بیماری زا در امان باشد.

تغییر مهم دیگری که در اردک کرچ شده ایجاد میشود، توقف تخمگذاری است. توقف تخمک گذاری در اثر ترشح هورمون پرولاکتین ایجاد میشود که این هورمون یکی از عوامل اصلی کرچ شدن طیور می باشد.

یکی دیگر از نشانه های کرچ شدن اردک، تغییر صدای آنهاست که وقتی از لانه خارج میشوند انگار با صدای مضطرب و غمگین صدا میزنند.

آماده کردن اردک برای کرچی

آماده کردن اردک برای کرچی - چیکن دیوایسبرای کرچ شدن اردک و تحریک او به جوجه کشی طبیعی موارد زیر را به ترتیب عمل کنید:

در مکان سایه دار یا فضای سربسته که کاملا امن باشد، یک لانه مناسب برای اردک خود تهیه کنید. محل انتخاب شده بهتر است که به دور از محل نگهداری سایر طیور باشد. چون دیگر طیور با رفت و امد به آنجا باعث آزار و اذیت اردک کرچ شده خواهند شد. همچنین مکانی را انتخاب کنید که در آن اردک ماده دچار ترس و استرس نشود یعنی به دور از رفت و امد انسان ها و یا حیوانات شکارچی مثل روباه، شغال و یا حیوانات خانگی مثل سگ و گربه باشد.

نور محل نگهداری اردک باید کم و تا حدودی تاریک باشد. زیرا چشمان اردک به نور حساس بوده و قرار گرفتن در معرض نور باعث تحریک تخمدان اردک شده و ممکن است پرنده از حالت کرچی بیرون آید. پس محیط لانه جوجه کشی باید کم نور و تاریک باشد.

برای تهیه لانه اردک، میتوانید از جعبه های پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید. داخل ان را با کاه و یا پوشال یا براده چوب بپوشانید. خاک اره برای کف لانه مناسب نیست و باعث میشود اردک دیر کرچ شود. همچنین لانه را مستقیما بر روی کف زمین قرار ندهید چون دمای سرد کف زمین به تخم ها منتقل شده و باعث متوقف شدن رشد جوجه ها میشود.

دمای محیط جوجه کشی و لانه اردک کرچ شده بیش از حد سرد یا گرم نباشد. دمای معمولی یا اتاق که حدودا ۲۵ درجه است برای محیط جوجه کشی اردک مناسب خواهد بود.

اگر اردک در داخل جعبه نمی خوابد جعبه را به صورت بسته نگه دارید تا اردک نتواند از لانه خارج شود. ولی باید لانه تهیه شده یک خروجی درب مانند داشته باشد چون در زمان کرچ شدن اردک در طول روز یکی دو بار برای غذا خوردن اقدام میکند. پس از ۳ الی ۴ روز اردک به خوابیدن در داخل لانه عادت کرده و میتوان سقف لانه را برداشت.

تخم های داخل لانه را جمع نکنید

برای اینکه اردک به کرچ شدن ترغیب شود، از جمع آوری تخم ها در لانه اش خودداری کنید. وقتیکه ۵ الی ۶ عدد تخم در بستر لانه باقی بمانند، اردک ماده علاقه شدیدی به خوابیدن بر روی تخم ها پیدا میکند.

تخم های داخل لانه را جمع نکنید - چیکن دیوایسالبته در حین انجام اینکار یک نکته مهمی وجود دارد که باید حتما رعایت کرد. بهتر است که در ابتدا تخم های بدون نطفه را داخل لانه بگذارید چون تخم نطفه دار باید تحت شرایط خاصی نگهداری شود وگرنه نطفه داخل آن بطور کامل رشد نمیکند. در مقاله شرایط نگهداری تخم نطفه دار نکات لازم را گفته ایم.

تغذیه در زمان جوجه کشی

یک ظرف آب و ظرف غذا کمی با فاصله در نزدیکی لانه قرار دهید تا به هنگام گرسنگی، اردک به راحتی به غذا دسترسی داشته باشد. اگر در نزدیکی لانه غذا در دسترس نباشد، اردک مجبور میشود که لانه را برای ساعت های طولانی ترک کند که در این صورت رشد جوجه ها متوقف میشود.

برخی اردک ها از جمله اردک اسرائیلی در زمان جوجه کشی طبیعی نیاز به آبتنی و شنا دارند. بدین صورت که اردک کرچ شده به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه لانه را ترک نموده و به آب تنی مشغول میشود و سپس با همان پرهای خیس بر روی تخم ها می خوابد. در واقع این یک حس غریزی در آنهاست که اردک ماده آن را انجام میدهد. در جوجه کشی اردک به رطوبت بالایی نیاز است و اردک با آبتنی این نیاز تخم های نطفه دار را تأمین میکند.

در زمان کرچ شدن اردک، از نوازش کردن او و یا در دست گرفتن آنها خودداری کنید. چون در این دوره اردک عصبی و پرخاشگر است و ممکن است شما را گاز بگیرد.

سخن آخر

زمان جوجه کشی اردک ۲۸ روز بوده یعنی ۲۸ روز پس از خوابیدن اردک بر روی تخم ها، جوجه ها متولد میشوند. ولی جوجه های اردک اسرائیلی یا مسکویی در روز ۳۵ ام به دنیا می آیند. همچنین ممکن است برخی جوجه ها زودتر و برخی دیگر دیر متولد شوند. در طول دوره جوجه کشی طبیعی ممکن است اردک ماده کمی لاغر شده و پرهای سینه اش دچار ریزش شوند. این موارد طبیعی بوده و اردک ماده از این پرها بعنوان مواد لانه سازی نیز استفاده میکند. پس از بیرون آمدن جوجه ها، اردک ماده آنها را همچنان زیر پر و بال خود نگه میدارد چون به گرما نیاز دارند. برای تغذیه جوجه اردک های متولد شده میتوانید از پودر ذرت و سویا استفاده کنید. همچنین در مقاله نحوه تغذیه جوجه اردک توضیحات بیشتری برای شما گردآوری کرده ایم.

 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۵۱ دیدگاه ها

  1. سلام دوستان من اردک اسرائیلی دارم کرچ شد ۹ تا تخم زیرش بود ۷ در اومد من همیشه جوجه هارو خودم سوا بزرگ میکنم چون تو لانه اش پرنده های دیگم هست میکشن اونارو برا همین از جاش بلند نمیشه من ۳،۴سال هست دوبار میخوابونمش دفع دوم نصف تخم هارو در میاره مشکلی نداره برا اردک تغدیشون خیلی خوبه انواع دونه ها و ینجه شبدر و….. میدم با تشکر

  2. سلام اردکم محلی است از دیروزه روی تخمهاش میخواله ولانه اش روپر از پر کرده
    میخوام چنتا تخم اردک ک پرواز میکنه رو زیرش بزارم البته با دوروز تاخیر ،،به نظرشما جوجهای اولش اگه باز بشه اردک تاآخر روی تخمها میخوابه ک جوجهای دیگه هم بازشه

    1. سلام گلی جان
      احتمالش زیاده که روشون بشینه
      حواست باشه که وقت اضافه کردن تخم ها بهش استرس وارد نکنی
      پامیشه دیگه کل تخم ها حروم میشه

  3. سلام خسته نباشید یک اردک ماده دارم ک میخوام کرچ بشه نزدیک بیشتر ده تا تخم گذاشته و حتی امروزم تخم گذاشت جاشو جدا کردم از بقیه اردکام آبو غذا هم گذاشتم براش ۶ عدد تخم هم گذاشتم تو لونه اگه فردا تخم کرد آزادش کنم ؟هیچ علائم کرچی نداره فقط تخم خودشو قایم میکنه میخوام کرچ بشه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام زهرا
      محیط لونه رو تاریک کن
      دمای محیط رو هم متعادل کن
      یعنی نه خیلی گرم باشه نه خیلی سرد
      براش یکم خمیر ترش بده تا به کرچی تحریک بشه
      به علاوه بوی بابونه و اسطوخدوس می تونه تحریکش کنه تا کرچ بشه
      یکم از برگ اونارو بذار نزدیک لونه ش

  4. سلام ببخشید من می‌خواستم بدونم چه عواملی می‌تونه نشون بده که اردک کرچ شده لطفاً جواب بدید

      1. با سلام عرض ادب بر خدمت ادمین عزیز
        ببخشید تو مقاله فرمودید بهتره که تخم های نطفه دار را برداریم و در شرایط خاصی نگه داری بشه برای اینکه اردک به کرچ شدن ترغیب بشه چند عدد تخم مصنوعی و یا تخم بدون نطفه بزارم داخل لونش آیا یدونه تخم کاذب بزارم کفایت میکنه
        سپاس از راهنمایی ارزنده شما

        1. سلام دوست عزیز
          دو سه تا تخم مصنوعی برای این امر کفایت میکنه

      2. سلام لطفن سوال بنده را زود جواب بدید فروی هست
        برای مثال دوتا اردک وجود دارد خواهر برادر هستند و باهم جفت شدن ایا از تخمشون جوجه در میاد؟

        1. سلام محمدطاها جان
          نمیشه گفت ، بیشتر مواقع درمیاد ، گاها هم ممکنه مشکل ژنتیکی پیش بیاد و جوجه ندن

    1. سلام دوست عزیز
      اصلی ترین کاری که باید کنی تغذیه صحیح هست
      با دریافت کلسیم مطلوب

    2. با سلام و عرض ادب
      میشه داخل لونه ی اردک یک عدد تخم مصنوعی بزاریم و بعد تخم های بقیه نطفه دار را برداریم با یک عدد تخم مصنوعی در لانه اردک کرچ میشه یا نه یا باید تخم مصنوعی بیشتری بزاریم؟؟

      1. سلام دوست عزیز
        با یه چندتا تخم مصنوعی بله کرچ میشه

  5. سلام زمان کرچ شدن اردک باید خونه اونو جدا کنیم
    یا اردک نر شبا پیشش بخوابه

  6. سلام وقت بخیر
    در مورد کرچی اردک پکنی لطفا توضیح دهید

    1. سلام دوست عزیز
      همین مقاله رو بخونید کرچ شدنشون همینطوره

  7. با سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان
    تخم های اردک جمع کنیم بهتره برای کرچ شدن یا تخم هاشو جمع نکنیم .
    اگر تخم هاشو جمع کنیم نیازه تخم مصنوعی بزاریم تو لونش یا خودش کرچ میشه مثل مرغ و چنتا تخم مصنوعی بزاریم داخل لونه برای کرچی

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی مواردی که تو مقاله نوشته شده رو انجام بدین اردکتون کرچ میشه
      اگه تخم ها نطفه دار هستن بهتره بذارید بمونه و بودن تخم ها تحریکی برای کرچی هست

    1. سلام دوست عزیز
      پیشنهاد نمیکنم ممکنه اردک بره تو آب و بخوابه رو تخم ها و همه چیز به فنا بره
      ولی خب اغلب میذارن

  8. با سلام
    اردک من چندتا تخم گذاشته که یکیش رو اتفاقی دیدیم جوجه ترش اومده بیرون و کنار درب لانه به پشت افتاده چون ضعیف بود بردم دامپزشکی و گفت فعلا بهش سرلاک پرنده بده تا کمی قوی بشه. دو سه روز خودم بهش غذا دادم کمی یاد گرفته خودش غذا بخوره ولی هنوز نمیتونه مدت طولانی رو پاهاش راه بره و خسته میشه. الان میخوام بره پیش مادرش همش غریبی می‌کنه و با مادرش ارتباط نمیگیره. اردک مادر هم وقتی دیدش آروم با نوکش لمسش کرد و کاری بهش نداره چیکار کنم که جوجه به مادرش عادت کنه؟ هنوز اردک مادر روی تخم نشسته

    1. سلام دوست عزیز
      فعلا بهتره تو ۴ چشمی حواست به جوجه باشه
      که تغذیه کافی بهش برسه
      مولتی ویتامین هم براش بخر طریقه مصرفش روش نوشته شده

  9. با سلام وقت بخیر
    من در لانه اردک یه عدد تخم گذاشتم بعد بقیه تخم که میزاره برمیدارم ولی کرچ نمیشه

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی تخمهارو برمیداری چجور انتظار داری کرچ بشه
      باید شرایط رو براش فراهم کنی یه جای تاریک به دور از هیاهو و سر و صدای افراد و حیوانات برای لونش در نظر بگیر

  10. با سلام و عرض ادب
    جناب بی زحمت اگه مشه شماره تماس تون بفرستین میخواستم سوالی در مورد جوجه کشی طبیعی سوال کنم

    1. سلام آقای عظیم زاده عزیز
      لطفا همینجا مطرح کنید کارشناسان مجموعه پاسخگوی سوالاتتون هستن

  11. سلام . من اردک اسرائلیم تقریبا ۲۰ روزه که خوابیده . الان فهمیدم که تخم هاش نطفه ندارن . میتونم به جاش تخم مرغ بزارم ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونی
      فقط تخمایی که نطفه ندارن رو بردار تا فاسد نشن اون زیر

  12. سلام ی اردک اسرائیلی دارم ماه پیش کرچ شد اما به دلیل تغییر جا دیگه نخوابید الان ۶ تا تخم گذاشته و روشون میخوابه و صداش عوض شده تخم هارو عوض کردم الان میخوابه بعد بلند میشه تو حیاط می چرخه دوباره مبخوابه طبیعیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      کرچ هم باشه
      حداقل روزی دوبار برای خوردن آب و غذا بلند میشه و این جای نگرانی نداره

  13. سلام اردک اسراعیلی دارم ۱۵ روز هست که روی تخم میخوابد شب از لانه خارج شده تاصبح بیرون بوده ایا تخم ها خراب میشود

    1. سلام از کجا فهمیدید شب تا صب نخوابیده رو تخم ؟؟ خب اگر میبینید تا صبح رو تخم نیست که خب برگردونید رو تخم و در لونه رو هم ببندید اگر هم نمیبینید که هیچ فقط شبا اگر اونطوره در لونه رو ببندید
      احتمالیم وجود داره که لونه اش تاریک نیست یا شبا دون و آب کم میاره
      تاریکی لونه ، دان و آب کافی و کمی گرما و بستر مناسب باید داشته باشه

  14. باسلام و خسته نباشد

    من ۳تا اردک دارم دوتاشون اردک محلی هستن یکیش نر یکیش ماده و یدونه هم اردک اسرائیلی ماده آیا اون اردک اسرائیلی با اردک نر محلی جفت گیری میکنه!؟؟؟؟

  15. سلام من اردک ماده ام فقط داره روی تخم می‌شوند و نره نمی شوند احتمال اینکه جوجه بده هست یا نه و ایا داد زدن اردک ماده نشانه کرچ شدن اون هست ؟ ممنون

    1. سلام.من اردک اسرائیلی دارم کرچ شده زیرش تخم مرغ گذاشتم جوجه میشه؟

  16. سلام من تخم اردکامو نوربینی کردم جوجه توش هست اما تکون نمی خوره ۲۹روز هم تخمونو توی دستگاه گذاشتم چه کاری باید انجام بدم ایا ذنده است

    1. سلام
      درب دستگاه رو در دوره هچ باز نکن
      رطوبت رو کمی از استاندارد بالاتر ببر و ۲ روز هم صبر کن
      اینکه جوجه نشدن میتونه دلایل بسیاری داشته باشه (کهنه بودن تخم، ضعیف بودن نطفه، دمای کم داخل دستگاه و …)

  17. سلام من مرغ روی تخم اردک هام خابیده
    یه نوع حشره خیلی ریزی بهش زده چیکار کنم خوب بشه

    1. سلام
      باید اسپری مخصوص از داروخانه دامپزشکی بخری و بزنی به پرنده

  18. اگر روزی که اردک تخم میگذارد همان روز تخم هایش را برداریم اردک کرچ میشود یا نه؟

    1. کلا اسرائیلی به سختی کرچ میشه
      با دستگاه یا پرنده ی دیگه جوجشو بگیر

    1. سلام
      نباید با اب یخ میشستی !
      اینکه درمیاد یا نه نمیدونم

  19. سلام من یه اردک اسرائلی نر ودو ماده دارم یکی از ماده ها ۶تا تخم گذاشته اما الان دو روزه تخم نمیزاره وروی آنها نمیشینه چیکارکنم که روی تخم بشینه

    1. سلام
      داخل پست توضیحات کافی رو دادیم باید شرایط رو مهیا کنید ، لانه ، محیط مناسب و کم صدا و …

  20. سلام،دو اردک ماده مخلی و یه نر سیکا دارم،یکی از ماده های محلی تخم جمع کرده و رو تخمها میخوابه بعضی موقع اردک نر با اون جفتگیری میکنه این امر باعث نمیشه که از کرکی دربیاد؟

    1. سلام
      دربیاد ؟ خیر عزیز داره کرچ میشه ! شما باید شرایط جلوگیری از کرچ شدن رو فراهم کنی

  21. سلام خسته نباشید من یه اردک بالی دارم تازه سه روزه تخم میزاره آیا کُرج میشه

    1. سلام با چراغ قوه زیرش را نگاه دار داخل تخم را ببین تکان میخورد

  22. سلام وقت بخیر میشه ازمرغ کرچ
    برای جوجه کشی اردک استفاده کرد؟

    1. سلام
      میشه ولی زمان جوجه کشی اردک زیاده باید هوای مرغ رو داشته باشی و تقویتش کنی

  23. سلام من دیروز اردک ایرانی خریدم ۲ نر ۳ ماده مادها ۳تاشونم اولین تخم رو تو حیاتمون گذاشت میخوام بدونم به تخم گذاشتن ادامه میدن و کرچ میشن یا حیاط رو که نمیشناسن قط میکنن

      1. بله خریدم جو میریزم روز ۳ یا ۴ بار میریزم ۱ در میان تخم میزارن

        1. اره تخم میزارن ولی شما براشون غذای مخصوص پرنده تخم گذار بخر
          جو کلسیم خاصی نداره ! باید کلسیم تو غذاشون باشه
          دان پارس بخر

  24. سلام من ۵ تا اردک ایرانی دارم ۲نر ۳ ماده ۳تاشونم تخم میزاره دیروز خریدم میخوام بدونم اونا به تخم گذاشتن ادامه میدن و کرچ میشن یا حیاط رو که نمیشناسن تخم گذاشتن رو قط میکنن

    1. سلام
      ممکنه قطع بشه ولی طولانی مدت نیست
      کرچی هم بستگی به شرایط موجود در محیط داره

  25. سلام من دو اردک اسرائلی دارم یکی یک نر ویک ماده هردو خواهر و برادر هستند و هم سن یک سال ونیم هم سن قبلا اردک ماده بزرگ بود ولی حالا کوچک شده و بزرگ هم نمیشه من به انها برنج میوه جات وسبزی میدهم ولی ماده بزرگ نمیشه
    جنس نر خیلی بزرگ هست
    الان جنس نر یه جفت پیدا کرده برای همسایمون هست صبح میره شب هم بعضی از وقط هاهم در لانه همسایمون می خوابد
    راح حل چیست

    1. سلام تغذیشون بده . علاوه بر مورادی که گفتین پلت مخصوص، گوجه، مولتی ویتامین مخصوص و کلسیم بهشون بدین
      پرنده های شما هم خون هستن بهتره جفت نشن بذارید با اردک همسایه جفت بمونه
      پوسته تخم مرغ رو بجوشونید، خشک کنید، آسیاب کنید توی غذاش بریزید

  26. حتما از گردن بهشون ضربه نمیزنه جفت هم داره وقتی مرغ یا خروس به طرف جفتش میاد به اونا حمله میکنه

  27. اردک نر من چند روزی داره به مرغ و خروسا مون حمله میکنه و به ان ها اسیب میزنه یکی از خوسامون روهم خفه کرده چیکار کنم این کار رونکنه؟

    1. باید جدا کنی یا براش جفت بگیری
      حتما از گردن هم بهشون ضربه میزنه ؟!

  28. من دوتا اردک دارم اردک نر با ماده جفت گیری کرد ایا تخم میزاره

  29. سلام خسته نباشید من ک اوردک ماده و یک اوردک نر اسرائیلی دارم الان ۲ مرتبه میشه که اوردک ماده بین ۱۰ و ۱۱ تا تخم میکنه روش میخوابه و همه بچها هم بیرون میاد سری اول هی یک روز در میان یکی از بچها گم میشود من اول فکر میکردم که گربه هست تو خونه الان این سری که تو خونه دوربین گذاشتم دیدم اوردک نر همه بچها را یکی یکی میکشه چه کار کنم که اوردک نر بچهاش را نکشه ممنون میشم از راهنمایی شما

      1. سلام ..من یه اردکدارم سئو دو سه روزه خوانده الان دو روزه از روی تخم بلند شده داخل تخم هم ج جه هست چکار کنم

        1. سلام
          والا که من نفهمیدم تو چی پرسیدی
          خودت بخون ببین میفهمی

  30. سلام
    من دو اردک نر و ماده شهری دارم که چند روزه تخم گذاری رو قطع کرده
    یعنی میتونن سر تخم بخوابند ؟
    ول اردک ها شهری هست

  31. سلام.من یک اردک اسراییلی دارم از ۳ ماه قبل کرچ شد توی لونه رفت الان هنوز تو لونه میمونه خیلی کم میاد بیرون که چیزی بخوره وزنش هم سبک شده چون ما نمیخواستیم جوجه کشی کنیم تخمی زیرش نزاشتیم.چیکار کنیم که از اون حالت بیاد بیرون؟

    1. به خاطر کرچ شدنشه. جایی که لونه هست سعی کنید روشنایی کافی داشته باشه. و تخم تو لونه اش نزارید بمونه.

  32. سلام خسته نباشد من یک اردک نر و ماده دارم که هر دو روی تخم ها می‌خوابند ولی ۲۸ روز بیشتر شده و جوجه ها هنوز متولد نشدند ۳ تا از تخم ها هم سیاه شده آیا جوجه متولد می شود ؟ و علت سیاه شدن تخم ها چیست ؟

    1. نژاد اردک اسرائیلی تا ۳۵ روز طول میکشه، ولی اگه اردک معمولی باشه تخم هارو بزارید رو گوشتون ببنید صدای جوجه میاد یا با نوربینی کنترل کنید ببینید جوجه تحرکی داره . اگر نه احتمالا تلف شدن . ولی در کل ۲-۳ روز دیگه صبر کنید

  33. من دو تا اردک دارم که یکیش صدای کلفت و بلندی دارد ویکیش صدای نازک و کمی دارد اما آن یکی که صدای نازک و کمی دارد جسه بزرگتری دارد هر دوی آنها هم سن هستند و هنوز تخمگذاری را شروع نکرده اند و حدود چهار ماه دارند و تمام مقاله های تشخیص جنسیت اردک را خواندم ولی هیچدام ننوشته بودند که کدام نر هست کدام ماده من میخواستم بدونم که کدام نر هست و کدام ماده

  34. من دو تا اردک دارم میخوام بدونم نر هستند یا ماده از کجا بفهمم

  35. سلام خسته نباشید
    یکی از اردکهام چهار روزه کرچ شده
    متاسفانه دورش خیلی شلوغه میخواد تخماشو ترک کنه
    چکارکنم که تخماشو ترک نکنه حسابی کرچ بشه
    لطفا راهنماییم کنید

    1. حتما باید محیطش خلوت و با رفت و امد خیلی کم باشه
      اب و غذا رو بذار کنار لونه تا ازش دور نشه

    2. ببخشید من امروز اوردکم تخم گزاشته و یک جای بدی هم هس می تونم تخمااش رو بردارم بزارم داخل کاه؟

      1. اگه می خوای ازش جوجه کشی کنی ، بهتر که در یک مکان خنک با دمای ۱۶ درجه و رطوبت بالای ۶۰ درصد نگهداری کنی تا نطفه خراب نشه

  36. سلام
    میتونم تخم مرغ رو زیر اردک کرچ بگذارم
    بعد اردک من از دیرو که لونه جدید براش درست کردم میره اونجا میخوابه و وقتی میرم پیشش
    بلند میشه و دهنش رو باز میکنه
    یعنی داره رو به کرچی میره؟

    1. بله میشه
      اگه میتونی تخم نطفه دار اردک بخر و زیرش بذار

  37. سلام
    من یه جفت اردک وحشی دارم
    داخل توری داخل جوجه مرغ ها هستن
    الان داره تخم میگذاره ولی اصلا جای مشخصی
    تخم نمیگذاره هرجا که خوابید تخم میگذاره
    داخل لونه هم تخم کاذب گذاشتم اما اونجا تخم
    نمیگذاره

    1. هر جا که راحته و تخم میزاره
      اونجا رو براش تبدیل به لانه کن

  38. با عرض سلام و ادب .ببخشید اردک محلی به غیر از فصل بهار تو فصل تابستون و پاییز هم کرچ میشه؟؟

    1. اردک چینی فقط تو فصل های سرد کرچ میشه
      بقیه اردک ها تو فصل بهار و تابستان

        1. اگر لانه مناسب و شرایطی ارام و مناسبی داشته باشه کرچ میشه
          اب و غذای کافی کنار لانه باشه و کاملا در ارامش و خلوت باشه
          سالی یکی دو بار کرچ میشه

  39. با عرض سلام و ادب.خواستم بپرسم من سه تا اردک محلی ماده دارم.یکیشون کرچ شد و ۲۸ روز رو تخم خوابید متاسفانه تخم ها نطفه نداشتن.ایا دوباره در این ۳ ماه تابستون این اردک کرچ میشه؟؟ یا اون دوتا دیگه کرچ میشن؟؟

    1. بهتر که تا فصل پاییز بهش استراحت بدید و تغذیه مقوی داشته باشه

  40. سلام. اردک اسرائیلی دارم ۴۰ روزه روی تخم خوابیده.جوجه ها بیرون نیومدن.مجبور شدم خودم بیرون بیارم .اکثرا خفه شده بودن چند تاییش زنده مونده..چرا اینجوریه.اصولا خودشون باید دربیان دیگهه

    1. احتمالا در محل نگهداری اردک ، استخر اب وجود نداشته
      اردک باید روزانه یکبار بره بدنشو خیس کنه و رو تخم ها بخوابه

  41. سلام من یک جفت اردک نر وماده دارم اردک تخم میکنه و فقط شبها روی تخم می‌خوابه روزها از لانه بیرون هست محیط گرم و خوب هست اردک با دوستاش میخواد بره بیرون

    1. اون تخم ها جوجه نمیشن
      بهتر که تخم ها رو به زیر اردک دیگه ای ببری یا از دستگاه جوجه کشی استفاده کنی

  42. سلام من اردک اسراعیلی دارم که حدود ۱۵ روز روی تخم ها نشسته ولی هر روز به تکرار بیرون می آید و دوباره داخل میرود چه علتی دارد ؟ آیا تخم ها خراب میشوند ؟

    1. اگر مدت زمان کوتاهی بیرون میمونه
      مشکلی برای تخم ها پیش نمیاد

  43. ایا وقتی اردک ماده را از سایر اردک ها برای جوجه کشی جدا کردم و در یک مکان بسته با شرلیط گفته شده قرار دادم، صدای اردک های دیگر مثلا اردک نر باعث ایجاد مزاحمت و مانع شدن اردک ماده از نشستن روی تخم ها و کرچ شدن میشود؟؟؟

  44. سلام
    من یک اردک نر و ماده دارم اردک ماده تخم نطفه دار می‌گذارد و کرچ هم شده است و حدود ۸۰ تا تخم گذاشته و یکساله هستش فقط این اردک روی تخم های خود نمی خوابه و گاهی تخم های نطفه دار را سوراخ یا ترک دار می‌کند لطفأ راهنمایی کنید که چگونه آن روی تخم ها بخوابد محیط هم مناسب است

    1. یعنی الان روی ۸۰ تا تخم خوابیده ؟
      بهتر نیست از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید؟
      این دردسرها رو هم نداره

  45. سلام وقت بخیر
    من یک اردک نرو ماده دارم یکساله هستند و حدود ۶۰الی ۷۰تا تخم گذاشتن حالا کرچ شدند و تخم نطفه دار می‌گذارند ولی روی تخم ها نمی‌خوابند محیط هم مناسب هستش راهنمایی کنید ممنون

    1. بهتر که از دستگاه جوجه کشی استفاده کنی
      اگه میخوای خود اردک ها روی تخم بخوابن
      باید مکان خلوت و ارومی برای اردک ها فراهم کنی که کمترین رفت و امد رو داشته باشه
      اب و دان رو کنار لانه بذار و تخم ها رو هم از لانه برندار

    1. اگر لاله خوب و مکان امن و گرمی داشته باشه چرا که نه

    1. حتما محیطش اروم نیست
      یا از چیزی هراس داره
      شاید هم هنوز میخواد تخم بذاره

        1. محیط ارام بدون رفت و امد
          و تغذیه کافی داشته باشه تا بتونه تخم گذاری کنه

  46. سلام همین کارها کردم گذاشتم در جعبه و تاریکش کردم اما از تاریکی می‌ترسه و هیچ وقت در تاریکی نمی خواهد

    1. اگه می خواهید که اردکتون از تخم ها جوجه کشی کنه بهتر که بذارید زیرش

  47. سلام وقت بخیر
    ایا میتونیم اردک رو زیر مرغ کرچ شده گذاشت یان؟
    اگع جوابتون بلع هستش باید چیکار کنیم ک (مثلا اسپری کردن تخم اردک ها با اب) تخم اردک جوجه شوند؟

    1. بهتر که از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید و نیازی به تحمل این همه سختی هم نیست
      با بخش فروش تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنن

      1. سلام من دوتا اردک اوکراینی دارم تا حالا بیست و یکی تخم گذاشتم این نشانه ی چیست تخم ها را بردارم یا نه ؟

        1. اگر روی تخم ها میخوابند ، یعنی میخواد ازشون جوجه بگیره
          وگرنه میتونی تخم ها رو برداری
          به تغذیه اردک ماده رسیدگی کن که کلسیم و پروتئین کافی داشته باشه

  48. با سلام
    اردکی کله سبز دارم که ابتدا تخم هایش راجمع اوری کرد وبعد از مدتی تخم گذاری کرچ شدو روی ۱۴ عدد تخم خوابید اما متاسفانه تا روز بستم دوره تخم هایش رو ترک کرد وعلاقه ای به خوابیدن روی انه ندارد ضمنا همه تخمها نطفه زنده دارند به نظر شما با این تخم ها چکار کنم ایا میشود با حرارت بخاری انها را به مرحله هچ رسوند لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. بهتر که هر چه سریعتر یک دستگاه جوجه کشی دست ساز درست کنید و از تلف شدن جنین ها جلوگیری کنید ، اموزش زیر رو بخونید
      اموزش ساخت دستگاه جوجه کشیبرای جوجه کشی راحت در دفعات بعدی حتما یکی از دستگاه های اسکندری را خریداری کنید.

  49. سلام بر دوستان عزیز میخواستم بدونم اردک پروازی یا همون روعن کرچ میشن

    1. اگر لانه مناسبی داشته باشن که در یک مکان خلوت باشه ، بله کرچ میشن

  50. سلام در یک سال چند بار می توانم از اردک مسکویی جوجه کشی کنم به صورت طبیعی

    1. اگر شرایط تغذیه ای و محیطی خوبی داشته باشه تا سه بار در سال می تونید ازش جوجه کشی کنید

  51. سلام سه تا اردک اسرائیلی ماده و دو تا نردارم فکر کنم ۶ ما شدن الان متوجه شدم یواشکی دور از لانه شان ۴ تا تخم گذاشتن دوست دارم جوجه در بیارن ولی نمی دونم نطفه دارند یا نه و یا الان ا ول زمستون کرچ می شه یا نه علامتی در سه تا ماده ندیدم که حالت کرچی باشه روشم نخوابیدن

    1. اگر منطقه شما هوا گرم ، پس میتونن روی تخمها بخوابن
      ولی اگر هوا سرده ، بهتر که این کار رو به فصل بهار موکول کنید
      در محل تخم گذاری براشون لانه مسقف بسازید تا با خیال راحت روی تخم ها بخوابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس