فواید و مضرات تخم اردک | تخم اردک بخوریم نخوریم؟

خواص تخم اردک

تخم اردک در مقایسه با تخم مرغ، چندان مورد توجه قرار نگرفته در حالیکه سرشار از مواد مغذی بوده و خواص زیادی هم دارد. این ماده غذایی حاوی پروتئین، چربی و کلسترول بوده و فاقد فیبر غذایی است. قبلا در مقاله خواص گوشت اردک، فواید گوشت این طیور را بررسی کرده بودیم. در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس فواید تخم اردک و ارزش غذایی آن را بررسی خواهیم کرد. با خواندن این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس همراه ما بمانید.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از اردک
» دارای شانه جوجه کشی همه کاره
» جلوگیری از وارد شدن شوک دمایی و رطوبتی به تخم ها
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

هر ۱۰۰ گرم تخم اردک ۱۸۵ کیلوکالری دارد و منبع ارزشمند از مواد مغذی ضروری میباشد. انواع ویتامین از جمله ویتامین A، ویتامین B به ویژه B12، فولات، تیامین ریبوفلاوین و مواد معدنی مثل آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی در تخم اردک یافت میشود.

با توجه به ارزش غذایی که تخم اردک دارد، این ماده غذایی بعنوان یک غذای سالم میتواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشد. ولی باید ذکر کرد که چربی و کلسترول آن بالا است.

ویژگی ظاهری تخم اردک

تخم اردک بیضی شکل بوده و به مراتب بزرگتر از تخم مرغ است. بطور متوسط تخم مرغابی ۷۰ گرم وزن دارد درحالیکه وزن تخم مرغ حدودا ۵۵ گرم است. بسته به نژاد اردک، پوسته تخم این طیور ممکن است از رنگ سفید، کرم رنگ تا سبز روشن متغیر باشد. همچنین پوسته تخم اردک ضخیم تر و سفت تر از تخم مرغ میباشد.

ویژگی ظاهری تخم اردک - چیکن دیوایسدر مقایسه با تخم مرغ، نسبت زرده به سفیده در تخم اردک بیشتر بوده و پروتئین و چربی آن نیز بیشتر است. چون بیشتر کالری تخم در زرده آن می باشد به همین دلیل تخم اردک انرژی زیادی دارد.

تخم اردک چه طعمی دارد؟

با توجه به اینکه تخم اردک زرده بیشتری دارد و از آنجایی که چربی در زرده ذخیره میشود، طعم تخم اردک کمی متفاوت تر از تخم مرغ است. در واقع حجم بیشتر زرده باعث شده که طعم تخم اردک چرب تر و غلیظ تر از تخم مرغ باشد.

در ابتدا ارزش غذایی تخم اردک را بررسی مینماییم.

جدول ارزش غذایی ۱۰۰ گرم تخم اردک

کالری۱۸۵ کیلو کالری
چربی۱۳.۷۷ گرم
کربوهیدرات۱.۴۵ گرم
پروتئین۱۲.۸۱ گرم
ویتامین A۱۹۴  میکروگرم
ویتامین D۱.۷ میکروگرم
روی۱.۴ میلی گرم
ویتامین B1۰.۱۵۶ میلی گرم
ویتامین B12۵.۴ میکروگرم
آهن۳.۸۵ میلی گرم
فسفر۲۲۰ میلی گرم

 

همچنین ۱۰۰ گرم تخم اردک حاوی ۱۴۶ میلی گرم سدیم، ۲۲۲ میلی گرم پتاسیم و حاوی کمی کلسیم، منیزیم و ویتامین E می باشد.فواید تخم اردک با توجه به ارزش غذایی این محصول شامل موارد زیر می باشد:

نکته: تخم نطفه دار اردک هرچند که بیشتر برای جوجه کشی اردک کاربرد دارد ولی خوردن آن منعی ندارد؛ البته به شرطی که هنوز در دستگاه جوجه کشی یا در معرض هوای گرم (بالای ۲۸ درجه) قرار نگرفته باشد. در غیر اینصورت نطفه داخل آن شروع به رشد میکند و نمیتوان آن تخم را مصرف کرد.

منبعی غنی از پروتئین

۱۰۰ گرم تخم اردک حاوی ۱۲.۸۱ گرم پروتئین بوده که حدودا یک چهارم نیاز روزانه بدن یک فرد معمولی به پروتئین را تأمین میکند. پروتئین تخم اردک هم برای عضله سازی، ترمیم بافت های عضلانی آسیب دیده و هم برای ترمیم و زیبایی موی سر مفید میباشد.

اسید آمینه تشکیل دهنده پروتئین در تخم اردک همچنین به سنتز نورن های عصبی در مغز نیز کمک میکنید که نتیجه آن ایجاد آرامش و کمک به تنظیم خواب می باشد. هم سفیده و هم زرده تخم اردک حاوی پروتئین بوده و خوردن هر دوی این قسمت ها باعث جذب پروتئین به بدن میشود.

سرشار از چربی، کلسترول و کالری است

تخم اردک تقریبا دو برابر تخم مرغ چربی، کلسترول و کالری دارد که بیشتر آن در زرده موجود است. همین کلسترول و چربی بالا باعث شده تا بیشتر افراد از مصرف تخم اردک اجتناب کنند.

چربی موجود در تخم اردک

در ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی، ۱۳.۷۷ گرم چربی وجود دارد، همچنین یک عدد تخم اردک با وزن ۷۰ گرم حدودا ۹.۶ گرم چربی دارد که ۲.۶ گرم آن از نوع اشباع شده است.

چربی موجود در تخم اردک - چیکن دیوایسمیزان کلسترول در هر تخم اردک نیز حدودا ۶۱۹ میلی گرم بوده که دو برابر میزان توصیه شده برای بزرگسالان است. به همین دلیل در مصرف تخم اردک مخصوصا زرده آن باید احتیاط کرد.

میزان کالری تخم اردک

یک عدد تخم اردک، ۱۳۰ کیلوکالری دارد و مصرف ۱۰۰ گرم آن ۱۸۵ کیلو کالری ایجاد میکند.

تخم اردک کالری بالایی دارد که بخش زیادی از آن از چربی و کلسترول بالای زرده ناشی میشود. البته چربی و کلسترول علی رغم ایجاد مشکل در بدن، ارزش غذایی بالایی داشته و بدن به این دو ماده نیاز دارد. فقط مصرف بیش از حد چربی و کلسترول برای بدن مضر است. بنابراین تا زمانیکه به مقدار مناسب و متعادل ، تخم اردک مصرف کنید، این ماده غذایی بر سلامت شما تأثیر منفی نخواهد گذاشت. بلعکس برای داشتن یک رژیم غذایی متنوع و متناسب با نیاز های تغذیه ای، بهتر است که گاها تخم اردک را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

مفید برای عمکلرد مغز

مواد مغذی موجود در تخم اردک برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی مفید می باشند. کلسترول و ویتامین B12 موجود در تخم اردک به حفظ یکپارچکی میلین اطراف سلول های عصبی کمک نموده و در نتیجه خوردن تخم اردک تأثیر مثبتی بر افزایش تمرکز، افزایش قدرت حافظه و کاهش فراموشی دارد.

سایر خواص تخم اردک

تخم اردک منبع خوبی از ویتامین A، D و روی می باشد. بنابراین مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سریع زخمها ، بینایی بهتر، پوست سالم تر و روشن و ناخن های قوی کمک میکند.

سایر خواص تخم اردک - چیکن دیوایسهمچنین تخم اردک دارای انواع ویتامین گروه ب بوده که همه ما از اهمیت بالای ویتامین های گروه ب برای بدن با خبریم. به دلیل چربی موجود در تخم اردک، مصرف آن باعث جذب ویتامین های محلول در چربی میشود.

خوردن تخم اردک برای چه کسانی مضر است؟

کسانیکه اضافه وزن دارند و از بیماری هایی مثل دیابت، کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و قند خون بالا رنج میبرند، بهتر است که از مصرف زرده تخم اردک اجتناب کنند.

بعنوان یک قاعده کلی میتوان با حذف تمامی منابع ناسالم چربی، کلسترول و چربی تخم اردک را در رژیم غذایی خود قرار داد. توجه داشته باشید که بدن انسان برای سالم ماندن به مقدار معین چربی، کلسترول و کالری نیاز دارد و چه بهتر که آنها را از منابع غذایی سالم در مقادیر محدود تأمین کنیم.

نکته اضافی: در بین طیور مختلف، تخم بلدرچین پر خاصیت ترین آنها می باشد. خواص تخم بلدرچین را در این پست بخوانید.

خلاصه

تخم اردک ارزش غذایی بالایی دارد ولی اگر به تخم مرغ و یا تخم دیگر طیور حساسیت دارید و یا در معرض خطر بالای بیماری های قلبی هستید، تخم اردک برای شما انتخاب مناسبی نخواهد بود. کسانی هم که قصد مصرف تخم اردک را دارند، بهتر است که به خوبی آن را پخته و سپس مصرف کنند. چون احتمال بیماری سالمونلوز در صورت مصرف خام تخم مرغ یا تخم دیگر طیور وجود دارد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. من روزانه دو عدد تخم اردک می‌خوردم
    آیا دو تا زیاده؟ضرر داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه بیماری خاصی مثل دیابت یا فشار خون و یا بیماری زمینه ای دیگه ای رو نداری مشکلی نداره
      می تونی بخوری

  2. پس بهتره استفاده نکنیم و همون تخم مرغ رو بخوریم.من ۲ تاش رو نیمرو کردم خوردم زیاد حال نکردم از مزه اش

    1. ممنون که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین

      1. اگه چاشنی پونه اضافه کنید هم بوی زخمش از بین میره هم طعمش خوب میشه

        1. ممنون که اطلاعات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

    2. اتفاقا تخم اردک خوشمزه هست اگر عادت ندارید میتونید در املت یا درپخت کوکو استفاده کنید خیلی خوشمزه وقوی میباشدامتحانش ضرر نداره

      1. سلام
        من هم اولش از بوی اون خوشم نیومد ولی به نظرم عادت میکنیم به بوش ولی خوب بود در کل

        1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس