معرفی نژادهای مهم اردک | بهترین نژاد گوشتی اردک در ایران

انواع نژادهای اردک برای پرورش در ایران

اردک ها هم همانند دیگر پرندگان دارای نژادهای مختلفی می باشند. اما از میان گونه های مختلف تعداد انگشت شماری از آنها برای پرورش ایده آل هستند. برخی نژادها تخمگذار خوبی هستند ولی در عوض گوشت آنها برای تولید گوشت اردک اصلا مناسب نیست. دسته ای دیگر گوشت خوبی دارند و در عوض تخمگذاری آنها پایین می باشد.

برخی نژادها نیز دو منظوره ای و برخی دیگر زینتی هستند. پرورش اردک گوشتی از جمله شاخه های پرسود در صنعت کشاورزی می باشد و در کشور ما نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. امروز در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس مهمترین نژادهای اردک را معرفی خواهیم کرد. همچنین بهترین اردک های تجاری و گوشتی نیز در این مقاله مورد بحث ما خواهند بود.

اردک مسکویی یا روسی یا اسرائیلی MUSCOVY

این نژاد در اصل بومی آمریکای جنوبی (کشور برزیل) است و دارای رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سفید، برنزی و سیاه و سبز می باشد. آنها بدنی طویل، پهن و بزرگ دارند شناسایی اردک های مسکویی از دیگر نژادها بسیار ساده است چون این نژاد یک لایه گوشتی قرمز رنگ بر بالای نوک و اطراف چشمان خود دارند. ظاهر صورتشان کمی خشن به نظر می رسد ولی طبیعت بسیار ارام و ساکتی دارند. گوشت کم چرب و لذیذ از ویژگی های این نژاد می باشد. گونه های ماده این مرغابی به طور متوسط ۳.۵ کیلوگرم و نرها نیز ۴.۵ کیلوگرم وزن دارند.

اردک مسکویی یا روسی یا اسرائیلی - چیکن دیوایستعداد تخمگذاری سالیانه اردک اسرائیلی حدودا ۸۰ الی ۱۰۰ عدد می باشد. یکی دیگر از ویژگی های این نژاد درصد پایین تخم های نطفه دار آن بوده و در کل جوجه دهی پایینی دارند. این نوع پرنده ها اگر با نژاد دیگری ترکیب شوند، جوجه های عقیم تولید خواهند کرد.

جوجه کشی اردک مسکویی به غازها بیشتر شباهت دارد و بین ۳۲ الی ۳۵ روز طول میکشد. از آنجایی که این نژاد برای تولید گوشت پرورش داده میشوند، آنها را در سن ۱۷ هفتگی یا ۴ ماهگی به بازار عرضه میکنند.

ماشین جوجه کشی درنا 2 ظرفیت 336 عدد
ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» مناسب جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع نژادهای اردک
» سیستم رطوبت رسانی مدرن دارای پمپ آب مخصوص
» برخورداری از سیستم چرخش دقیق و هوشمند
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

نژاد پکین یا پکن PEKIN

اردک پکنی یک نژاد بومی چین می باشد به همین دلیل به این نژاد، اردک چینی هم گفته میشود. رنگ پرهای این پرنده ها به صورت یکدست سفید رنگ بوده و منقار آنها نارنجی و رنگ پاهای کوتاه آنها زرد مایل به قرمز است. هدف از پرورش این نژاد تولید گوشت لذیذ اردک می باشد و در حقیقت این نژاد یکی از برترین نژادهای گوشتی اردک در جهان به شمار می آید. اندام این نوع مرغابی ها کشیده است، سر پرنده بزرگ و پهن و پیشانی آنها برجسته میباشد.

نژاد پکین یا پکن PEKIN - چیکن دیوایساردک پکنی ماده به طور میانگین ۳.۵ کیلوگرم و نرها نیز ۴.۵ کیلوگرم وزن دارند. از دیگر ویژگی های مهم این نژاد میتوان به مقاومت بالای این اردک ها به سرما و گرما اشاره کرد که پرورش آنها را در مناطق مختلف امکان پذیر ساخته است.

تعداد تخمگذاری این اردک ها به طور میانگین در طول یکسال بین ۱۰۰ الی ۱۳۰ عدد میباشد. دوره جوجه کشی این نژاد نیز ۲۸ روز بوده و درصد جوجه آوری آنها بهتر از نژاد مسکویی است. اما نژاد اردک پکنی کم کرچ میشوند و مادران خوبی برای جوجه هایشان نیستند. برای جوجه آوری از این نژاد از سایر نژادهای اردک و یا دستگاه جوجه کشی اردک استفاده میشود.

ایلسبوری AYLESBURY

این اردک ها بومی کشور انگلستان می باشند. از ویژگی ظاهری این گونه باید به منقار بلند، پرهای یک دست سفید، پاهای نارنجی رنگ و کوتاه، شکم موازی و نزدیک به زمین و بدن پهن و عمیق آنها اشاره کرد. این مرغابی ها نیز از جمله نژادهای مهم اردک گوشتی بوده و در سن ۸ هفتگی به فروش می رسند. جنس نر ۳.۵ کیلوگرم و جنس ماده اردک ایلسبوری ۳ کیلوگرم وزن دارد.

ایلسبوری AYLESBURY - چیکن دیوایستعداد تخمگذاری اردک ایلزبری در سال حدودا ۸۰ عدد است. شاید در نگاه اول این اردک را با اردک سفید یا پکنی اشتباه بگیرید. اما بین این دو نژاد تفاوت ظاهری وجود دارد. بعنون مثال بدن اردک های پکنی مانند ایلسبوری موازی سطح زمین نیست. همچنین منقار گونه های ایلزبری کم رنگ بوده در حالیکه منقار پکنی نارنجی است.

اردک روئن RUEN

نژاد روئن هم به دلیل وزن سنگین و بافت گوشتی نرم و ترد برای پرورش اردک گوشتی مناسب است. این نوع مرغابی ها بومی کشور فرانسه هستند. نر و ماده این نوع اردک ها به سادگی قابل شناسایی می باشند. چراکه نرها بدنی تیره و سر و گردنشان سبز رنگ است. در انتهای گردن نرها نیز یک حلقه سفید رنگ وجود دارد که به نوعی تنه پایین آنها را از گردن جدا میکند. اما رنگ پرهای اردک روئن ماده خاکستری است.

اردک روئن RUEN - چیکن دیوایسنر و ماده این اردک پرهای های آبی بر روی بال های خود دارند. همچنین رنگ منقار این گونه ها سبز کم رنگ بوده و پاها آجری رنگ هستند. جنس نر این اردک حدودا ۴ الی ۵ کیلو و ماده نیز ۳.۵ الی ۴ کیلوگرم می باشد.

ماده اردک روئن تخمگذاری پایینی دارد و در طول سال حدودا ۶۰ الی ۹۰ عدد تخم به رنگ خاکستری یا آبی مایل به سبز می گذارد.

اردک دونده هندی INDIAN RUNNER

نژاد اردک دونده هندی بیشتر برای تخمگذاری پرورش داده میشود چراکه گوشت این نژاد کیفیت پایینی دارد. برخلاف نام آنها در حقیقت بومی چین هستند. بدن و گردن آنها طویل و عمود بر زمین است، منقار آنها نیز بزرگ و به رنگ زرد یا خاکستری می باشد. شکل کلی این نوع اردک ها تا حدودی شبیه به پنگوئن است.

اردک دونده هندی INDIAN RUNNER - چیکن دیوایساین نوع مرغابی های در رنگ های مختلف سفید، قهوه ای و یا برنزی یافت میشوند. به طور متوسط وزن آنها ۲ کیلوگرم بوده ولی در سال ۲۶۰ الی ۲۸۰ عدد تخم می گذارند. همچنین اردک رانر هندی با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار است.

خاکی کمبل

اردک های خاکی کمبل حاصل تلاقی نژادهای روئن، دونده هندی و مالارد می باشند. این اردک ها نیز تخمگذاری بالایی داشته و بیشتر به منظور تولید تخم اردک پرورش داده میشوند.

اردک خاکی کمبل - چیکن دیوایسرنگ پرهای بدن این مرغابی قهوه ای بوده که در ماده روشن تر از گونه های نر می باشد. همچنین سر و گردن اردک خاکی کمبل نر تیره متمایل به سبز است. پاهای این مرغابی بلند و زردرنگ بوده و منقار آنها نیز سبز تیره می باشد.

ماده اردک خاکی کمبل در طول سال ۱۸۰ الی ۲۲۰ عدد تخم میگذارد.

اردک مالارد یا کله سبز

این نوع مرغابی دارای پرهای قهوه ای بوده و سر و گردن جنس نر آن سبز رنگ می باشد. این نژاد برای جوجه کشی طبیعی بسیار ایده آل است. آنها تخمگذاری بسیار پایینی دارند و در سال معمولا کمتر از ۳۰ عدد تخم میگذارند. در مناطق شمالی ایران نیز اردک های مالارد بومی ایران یافت میشود.

دیگر نژادهای دورگه ای اردک

اردک های ارپینگتون: حاصل تلاقی ایلسبوری و دونده هندی بوده، در سال ۱۵۰ الی ۱۸۰ عدد تخم میگذارد و وزن آن نیز حدودا ۲.۵ الی ۳ کیلوگرم است.

نژاد مسکوفسکی: از ترکیب نژاد اردک پکنی با خاکی کمبل حاصل شده است.

اردک اکراینی: این نوع مرغابی ها بومی اوکراین بوده و دچار اصلاح نژاد شده و در اروپا برای تولید گوشت اردک مورد توجه قرار گرفته اند.

همچنین نژادهایی مثل اردک ماندارین، کاکل دار سفید و سیاه هند شرقی از جمله نژادهای زینتی اردک به شمار می آیند.

جمع بندی

در یک جمع بندی کلی اگر بخواهیم نژادهای گوشتی و تجاری اردک را نام ببریم مطمئنا اردک های پکن، مسکویی، روئن  وآیلسبوری از مهمترین آنها خواهند بود. این نوع اردک ها به دلیل رشد سریع، وزن سنگین و گوشت نرم و ترد نسبت به دیگر نژادها برتری دارند.

همچنین اگر بخواهیم نژادهای مهم اردک تخمگذار را نام ببریم باید دو نژاد خاکی کمپل و دونده هندی را نام برد. این نژادها با تغذیه خوب سالیانه تا ۳۰۰ عدد تخم هم میتوانند تولید کنند اما متأسفانه گوشت این نوع اردک ها برای تولید گوشت ایده آل و خوش طعم نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس