پرورش بلدرچین تخم گذار در سالن و کسب درآمد از آن

آموزش نکات و راهکارهای مهم در پرورش بلدرچین تخم گذار

بلدرچین ها پرنده های مفیدی هستند که از روش های مختلفی می توان از آنها درآمد زایی کرد. برخی از مردم اقدام به جوجه کشی و و فروش جوجه های چند روزه بلدرچین می کنند و برخی نیز آنها را گوشتی کرده و به عنوان بلدرچین گوشتی به بازار اراده میکنند. اما در این میان افرادی نیز هستند که با پرورش بلدرچین های ماده تخم گذار، شرایط مساعدی را برای تخم گذاری آنها فراهم کرده و از طریق فروش تخم های خوراکی آنها به درآمد می رسند. 

اگر می خواهید از فروش تخم های نطفه دار بلدرچین ها درآمد زایی کنید، قبلا مقاله ای در این مورد نوشته شده است، برای این مورد حتما مقاله پرورش بلدرچین مولد را مطالعه کنید. در واقع شما در این روش بلدرچین های نر و ماده را به صورت همزمان پرورش می دهید و از آنها تخم نطفه دار مورد نیاز برای تولید جوجه دریافت می کنید، لازم به ذکر است که تخم های نطفه دار قیمت بالاتری نسبت به تخم های خوراکی بلدرچین دارند. 

اما در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم پرورش بلدرچین تخم گذار را آموزش دهیم، روشی که طرفداران بسیاری دارد و یکی از کسب و کار های زوده بازده محسوب می شود. برای این کار نیاز به سرمایه زیادی هم ندارید و با حداقل تجهیزات نیز می توانید کار پرورش بلدرچین تخم گذار را نیز راه اندازی کنید.

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» مناسب برای جوجه کشی از ۷۶۸ عدد تخم بلدرچین
» سیستم رطوبت رسانی مدرن دارای پمپ آب مخصوص
» دارای دو سنسور SHT نسل چهار
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان
 
 

مزایای پرورش بلدرچین تخمگذار

مزایای پرورش بلدرچین تخمگذار - چیکن دیوایسهر یک از روش های پرورش بلدرچین دارای مزایایی برای پرورش دهنده ها می باشند، از جمله روش های پرورش بلدرچین تخم گذار نیز می توان موارد زیر را برشمرد :

الف – شروع تخم گذاری بلدرچین ها از ۵۰ روزگی ؛ در حالی که سایر ماکیان از شش ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند. 

ب – بلدرچین ها میزان تخم گذاری بالایی نسبت به سایر پرنده ها دارند؛ هر بلدرچین در هفته ۶ الی ۷ تخم تولید می کند در حالی که سایر ماکیان در هفته ۳ الی ۴ تخم تولید می کنند. 

ج – تخم بلدرچین نسبت به تخم سایر پرنده ها مغذی تر است. 

د – بازار فروش تخم بلدرچین همیشه وجود دارد و خریداران خود را دارد. 

هـ – امکان تولید و فروش تخم بلدرچین حتی بدون مجوز نیز وجود دارد.

تجهیزات و امکانات لازم برای پرورش بلدرچین تخم گذار

برای اینکه کسب و کار خود را راه اندازی کنید نیاز به ملزومات زیر خواهید داشت. موارد زیر با توجه به بودجه شما می توانند کم و زیاد شوند، اما در حالت کلی باید همه آنها را فراهم کنید :

الف – سالن پرورش بلدرچین تخم گذار 

مهم ترین چیزی که باید به دنبال آن باشید، سالن مناسب برای پرورش بلدرچین است. اگر می خواهید تعداد زیادی از آنها را پرورش دهید باید سالن را به دور از مناطق مسکونی و شهرک ها صنعتی و شلوغ تاسیس کنید.

سالن پرورش بلدرچین تخم گذار - چیکن دیوایسمعمولا سالن های صنعتی پرورش طیور به دور از سایر مرغداری ها و واحد های پرورش دام و طیور است و برای اینکه بلدرچین های شما دچار استرس نشوند، حتما باید سالن آنها را به دور از جاده های اصلی و راه آهن ها و فرودگاه ها افتتاح کنید. 

اگر بودجه خرید یا ساخت سالن را ندارید، می توانید یکی از آنها را اجاره کنید. مرغداری ها و سالن های پرورشی بلا استفاده زیادی هستند که می توانید آنها را آباد کنید. 

ب – تجهیزات تهویه 

برای اینکه تعدادی زیادی از بلدرچین ها را در یک مکان کوچک پرورش می دهید، حتما باید هوای سالن را به صورت مرتب تعویض کلید تا از خفگی و مرگ آنها جلوگیری کنید. بلدرچین ها دائما اقدام به فضله گذاری و ادرار می کنند که بو و آمونیاک حاصل از این فعل و انفعالات سبب خفگی و بروز بیماری در آنها خواهد شد. 

تجهیزات تهویه سالن پرور بلدرچین - چیکن دیوایسپس لازم است که از چندین فن تهویه بزرگ و استاندارد استفاده کنید تا دائما هوای آلوده را به بیرون منتقل کرده و هوای تازه را وارد سالن کند، برای این منظور از فن مرغداری می توانید استفاده کنید که در صفحه فن مرغداری انواع آنها قابل مشاهده هستند، محصولات ارائه شده توسط چیکن دیوایس دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله می باشد. 

ج – قفس مکانیزه 

بهترین روش برای پرورش بلدرچین های تخمگذار ، پرورش آنها در قفس است. قفس های مکانیزه امکاناتی را برای آنها فراهم می کند که سبب تخم گذاری راحت و افزایش میزان تولید می شود. هم چنین زمان رسیدگی به پرنده ها را نیز کاهش می دهد و به دلیل اینکه به صورت چند طبقه ساخته می شوند، امکان پرورش تعداد زیادی بلدرچین در یک فضای کوچک را فراهم می کند.

قفس مکانیزه پرورش بلدرچین - چیکن دیوایسبرای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله آموزش ساخت قفس مکانیزه بلدرچین را بخوانید ، در این مقاله نحوه ساخت قفس اتوماتیک بلدرچین به صورت مرحله به مرحله آموزش داده شده است.

در صورت استفاده از قفس های مکانیزه نیازی به خرید جداگانه آبخوری و دانخوری، پوشش بستر و … نخواهد بود. چرا که تمامی این موارد در قفس های مکانیزه بلدرچین قرار داده شده اند. 

د – سیستم های گرمایشی

اگر در فصل های سرد سال نیز قصد پرورش بلدرچین تخم گذار را دارید، باید از بخاری و تجهیزات گرمایشی برای گرم کردن سالن استفاده کنید تا از بیماری و تلف شدن بلدرچین ها جلوگیری کنید. بخاری هایی که برای سالن پرورش بلدرچین در نظر میگیرد حتما باید دارای دودکش باشد تا سبب خفگی پرنده ها نشود. در نوشته راهنمای خرید هیتر مرغداری به این موارد پرداخته شده است.

هــ- سیستم های روشنایی و نوردهی

برای اینکه بلدرچین ها حداکثر میزان تخم گذاری را داشته باشند، ضمن اینکه باید از گرما و تغذیه کافی و مناسب بهره مند باشند. نور سالن نیز باید به حدی باشد که آنها را برای تخم گذاری ترغیب کند. برای همین باید از لامپ های مهتابی مناسبی استفاده کنید که به یک تابلو برق و یا تایمر متصل شده باشد. لازم است بدانید که بلدرچین های تخم گذار باید از ۱۶ ساعت روشنایی بهره مند باشند. 

و – لوازم بسته بندی تخم 

شما باید هر روز صبح تخم های تولید شده را از قفس جمع آوری کرده و بسته بندی کنید تا برای فروش به بازار ارسال شوند. از جمله لوازم بسته بندی لازم می توان به جعبه پلاستیکی مخصوص تخم بلدرچین، لیبل مخصوص تولیدی شما ، چسب ، کارتن و یونولیت محافظ اشاره کرد. 

ز – دستگاه جوجه کشی

اگر به جای خرید بلدرچین های مولد، می خواهید از تخم های نطفه دار آنها جوجه کشی کنید و در واقع از روشی ارزانتر به بلدرچین های مورد نیاز خود دست پیدا کنید، استفاده از دستگاه جوجه کشی لازم خواهد بود. دستگاه های صنعتی برای جوجه کشی از تخم های بلدرچین مناسب خواهند بود، که در نوشته معیارهای انتخاب یک دستگاه جوجه کشی استاندارد به هر آنچه که قبل از خرید دستگاه جوجه کشی باید بدانید ، اشاره شده است. 

به دلیل مفصل بودن بحث جوجه کشی بلدرچین، در نوشته ای جداگانه تحت عنوان آموزش کامل جوجه کشی بلدرچین به تمامی نکات و تکنیک های لازم برای جوجه کشی از بلدرچین پرداخته شده است. 

مراحل انجام کار پرورش بلدرچین تخم گذار 

قبل از هر چیزی باید به فکر یک سالن مناسب باشید که استاندارد های لازم را داشته باشد. همانطور که گفته شد، سالن پرورش بلدرچین تخم گذار باید به دور از مناطق مسکونی و سایر کارخانه ها و سالن های پرورش دام و طیور باشد، هم چنین به جاده های اصلی شهر نزدیک باشد تا امکان حمل و نقل مواد اولیه و محصولات با کمترین هزینه و سریعترین زمان ممکن امکان پذیر باشد. 

مراحل انجام کار پرورش بلدرچین تخم گذار - چیکن دیوایسسالن مورد نظر باید دارای حداقل امکانات لازم یعنی آب آشامیدنی سالم و برق شهری باشد، هم چنین برای تامین سوخت می توانید از گاز شهری استفاده کنید، در صورت نبود گاز می توانید از سوخت ها جایگزین یعنی بنزین یا گازوییل استفاده کنید. 

مرحله اول – آماده سازی سالن 

سالن پرورش بلدرچین ها باید کاملا عایق بندی شده و تمیز باشد و هیچ جاندار زنده و موجود موذی در آن وجود نداشته باشد چون وجود آنها سبب بروز بیماری در بلدرچین ها و تلفات آنها خواهد شد. به همین منظور حتما دیوار، سقف و کف سالن را به خوبی سیمان کاری و عایق بندی کنید و داخل سالن را به خوبی جارو کرده و با استفاده از محلول جرمی ساید و مواد شوینده ، ضدعفونی کنید. 

هم چنین اتاق جداگانه ای را نیز برای پرورش و بزرگ کردن جوجه ها در نظر بگیرید که از سالن اصلی بلدرچین های تخمگذار جدا باشد و اگر قصد استفاده از دستگاه جوجه کشی را دارید، باید اتاق جداگانه ای را نیز برای سالن جوجه کشی در نظر بگیرید. 

سالن مجزایی را برای بسته بندی و انبار تخم های تولید شده و اتاق خنکی را نیز برای نگهداری جیره غذایی بلدرچین ها در نظر بگیرید. 

اگر سالن آب و برق و سوخت ندارد، آنها را فراهم کنید و زمینه های لازم برای حمل و نقل تجهیزات و مواد اولیه را فراهم آورید. 

مرحله دوم – نصب تجهیزات 

پس از تهیه سالن نوبت به نصب تجهیزات لازم خواهد رسید. ابتدا فن های تهویه را در دیوارها نصب کنید، دقت شود که فن ها باید در جهت وزش باد نصب شوند تا تهویه سالن به راحتی و با صرف کمترین انرژی انجام شود، در یک طرف فن ها را نصب کنید و در طرف دیگر نیز پنجره هایی را تعبیه کنید که هوای تازه از آن وارد سالن خواهد کرد. 

سپس لامپ ها را به تعداد کافی نصب کنید، از لامپ های رشته ای و یا مهتابی می توانید استفاده کنید، جهت صرفه جویی در مصرف برق می توانید از لامپ های مهتابی استفاده کنید، سپس لامپ ها را به یک سیستم کنترل مرکزی متصل کنید تا به صورت برنامه ریزی شده امکان خاموش و روشن کردن لامپ ها را داشته باشد. 

نصب تجهیزات سالن پرورش بلدرچین - چیکن دیوایساگر می خواهید در فصل زمستان نیز بلدرچین تخم گذار داشته باشید، باید تجهیزات گرمایشی مناسب را در سالن نصب کنید که هیترهای مرغداری دودکش دار گزینه های مناسبی هستند. این هیترها با گاز شهری و یا گازوئیل کار می کنند و قادر به تامین گرمای کافی در فصل زمستان هستند. هیترها را در جایی نصب کنید که به همه بلدرچین ها به یک اندازه گرما رسانی کنند تا هیچ پرنده ای بسیار داغ و هیچ کدام نیز بسیار سرد نماند. 

پس از نصب تجهیزات فوق می توانید قفس های مکانیزه را وارد سالن کنید. در خرید قفس ها باید به بودجه خود و ظرفیت سالن توجه کنید. معمولا هر قفس یک طرفه بلدرچین که ۵ طبقه نیز دارد، ظرفیت قرارگیری ۱۶۵ بلدرچین را خواهد داشت که نمونه آن را می توانید در صفحه قفس یک طرفه بلدرچین مشاهده کنید. 

مرحله سوم – تهیه بلدرچین تخم گذار

معمولا کسانی که کار خود را به تازگی شروع کرده اند، تمایل به خرید بلدرچین های بالغ و آماده تخم گذاری دارند، هر چند که این بلدرچین ها قیمت بالایی داشته باشند، باز هم از رغبت آنها برای خرید کم نمی شود چون که هر چه سریعتر می خواهند به درآمد برسند

بنابراین یکی از روش های ساده تهیه بلدرچین ها ، مراجعه به پرورش دهنده های بلدرچین و خرید تعدادی بلدرچین ماده ۴۵ روزه و آماده تخم گذاری می باشد. البته حتما از پرورش دهنده های با تجربه و دارای سابقه خود خریداری کنید تا پرنده ها در طی دوره تخم گذاری دچار تلفات نشوند چون که زیان مالی آن را خواهید دید. 

اما روش بهتری نیز برای تهیه بلدرچین های تخم گذار وجود دارد و آن خرید جوجه بلدرچین های چند روزه است چون که این پرنده ها در مقابل پرنده های بالغ قیمت خیلی کمتری دارند و برای خرید آنها نیاز به سرمایه خیلی کمتری خواهید داشت.

البته ممکن است در میان پرنده های ماده تعدادی پرنده نر نیز وجود داشته باشد که میتوانید آنها را فروخته و از فروش آنها، کمی از هزینه ها را جبران کنید. روش سوم برای به دست آوردن جوجه بلدرچین، جوجه کشی از آنها با استفاده از دستگاه جوجه کشی است  که برای این کار نیاز به خرید دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار با کیفیت دارید که در بالا به نحوه انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی پرداخته شد و قبل از خرید تخم نطفه دار بلدرچین به مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار مراجعه کنید و آموزش های لازم را در این باره دریافت کنید. 

پس از انجام مراحل فوق برای جوجه کشی از بلدرچین باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید که در مقاله جوجه کشی از بلدرچین به تمام نکات و موارد مهم برای داشتن یک جوجه کشی موفق اشاره شده است. هم چنین اگر قصد خرید جوجه بلدرچین و پرورش آنها را دارید می توانید مقاله نگهداری از جوجه بلدرچین را مطالعه کنید که برای داشتن جوجه هایی سالم و قوی لازم است و از تلفات گله شما جلوگیری خواهد کرد. 

مرحله چهارم – انتقال بلدرچینها به قفس مکانیزه 

پس از رسیدن بلدرچین ها به سن ۵۰ روزگی و مشاهده علائم بلوغ، می توانید آنها را برای شروع تخمگذاری وارد قفس های مکانیزه کنید. بلدرچین ها در این قفس ها از آب و دان کافی بهره مند خواهند شد و جهت جلوگیری از ازدحام و درگیری بین آنها حتما تراکم را در قفس رعایت کنید. 

مکان قرارگیری قفس ها باید کاملا آرام و بدون هیچ گونه سر و صدا و عوامل استرس آور مانند صدای خودرو ، موتور ، سگ و شغال و … باشد. حتما قفس آنها را مرتب تمیز کنید و از تجمع فضولات در سینی خودداری کنید تا سلامتی بلدرچین ها دچار خطر نشود. فن های تهویه و لامپ های روشنایی باید در زمان های مقرر شروع به کار بکنند و نهایت تلاش خود را برای ترغیب بلدرچین ها به تخم گذاری به عمل آورند. 

دمای مناسب برای بلدرچین های تخم گذار بین ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی گراد است حتما با استفاده از تجهیزات گرمایشی یا خنک کننده مناسب ، این دما را برای آنها فراهم آورید. 

مرحله پنجم – تغذیه بلدرچین ها تخم گذار 

برای تغذیه بلدرچین های تخمگذار باید از جیره غذایی مخصوص بلدرچین های تخمگذار استفاده کنید و نمی توانید از سایر مواد غذایی ساده استفاده کنید چرا که میزان تخم گذاری آنها را کاهش خواهد داد در عمل سود شما را کاهش می دهد.

در واقع یک جیره غذایی کامل برای بلدرچین های تخمگذار شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و کربوهیدرات های مورد نیاز برای بدن بلدرچین می باشد و با تامین انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن یک بلدرچین تخم گذار ، آنها را برای تولید هر چه بیشتر تخم ها آماده می کند. 

تغذیه بلدرچین ها تخم گذار  - چیکن دیوایسبرای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما به مقاله تغذیه بلدرچین را مطالعه کنید، تمام اطلاعات لازم برای تغذیه بلدرچین ها در این مقاله آموزش داده شده ایت. اما در حالت کلی به یاد داشته باشید که بلدرچین های تخمگذار باید مقدار بالایی پروتئین و کلسیم در کنار انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و کربوهیدرات دریافت کنند که پودر استخوان و پودر خون و گوشت ، کنجاله سویا و … منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند که باید در جیره غذایی آنها بگنجانید. 

مرحله ششم – جمع آوری و بسته بندی تخم ها 

در صورتی که بلدرچین ها شرایط محیطی و تغذیه ای خوبی داشته باشند، شروع به تخم گذاری خواهند کرد. آنها معمولا هر دو روز یک تخم تولید می کنند. هر روز صبح می توانید تخم ها را از قفس جمع آوری کرده و بسته بندی کنید. 

معمولا تخم های بلدرچین در بسته های ۱۲ تایی روانه بازار میشوند و در جعبه های پلاستیکی مشاهده شده اند. برای افزایش فروش محصولات خود حتما از یک لیبل معتبر استفاده کنید که شامل نام برند ، آدرس و مشخصات تولید کننده ، تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول و در صورت امکان شماره پروانه بهداشت آن باشد. 

جمع آوری و بسته بندی تخم ها  - چیکن دیوایستوجه داشته باشید که برای اخذ شماره پروانه بهداشت نیاز به مجوز فعالیت از جهاد کشاورزی دارید، پس از گذشت مدتی از فعالیت کار ، در صورت مشاهده سودآور بودن پرورش بلدرچین می توانید برای اخذ مجوز فعالیت و پروانه بهداشت اقدام کنید.

مراقبت از بلدرچین ها در برابر تلفات 

معمولا بلدرچین ها و به طور کلی پرنده هایی که به صورت دسته جمعی در یک مکان پرورش داده می شوند، در صورت عدم توجه پرورش دهنده دچار تلفات وسیع می شوند. چرا که در صورت بیمار بودن حتی یک پرنده ، به سرعت بیماری را به سایرین انتقال خواهد داد و سبب درگیر شدن تعداد زیادی از آنها می شود. 

 بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق حتما به صورت مرتب وضعیت پرنده ها را بررسی کنید و در صورت مشاهده بلدرچین های بیمار و بی حال ،به سرعت آنها را از قفس خارج کرده و به مداوای آنها بپردازید تا بیماری را به  سایر پرنده ها هم انتقال ندهند.

در نوشته بیماری های بلدرچین به انواع مریضی های شایع در بلدرچین ها پرداخته شده که می توانید مطالعه کنید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهد. 

مشاهده علایم بیماری در بلدرچین ها

در صورت بررسی گله ها جهت اطمینان از سالم یا بیمار بودن آنها می توانید به دنبال علایم زیر باشید :

۱- پف کردن بدن و عدم خوردن آب و دان

۲- گوشه گیری و نشستن 

۳- عطسه

۴- وجود ترشحات در چشم و بینی

۵- ریزش غیر فصلی پرها

۶- فضله آبکی و سبز 

۷- بالا آوردن آب و غذا

۸- نوک زدن سایر بلدرچین ها

۹- خس خس در تنفس 

۱۰- بی حالی و افتادگی بال ها

 

جایگزینی بلدرچین های جدید با قدیمی

معمولا بلدرچین ها در یک سال اول زندگی خود بالاترین میزان تخم گذاری را خواهند داشت و پس از گذشت این زمان لازم است که آنها را با بلدرچین های جوان جایگزین کنید در این صورت میزان تولید محصولات شما دستخوش تغییر نخواهد بود. 

بلدرچین ها در سن ۵۰ روزگی آماده تخم گذاری خواهند بود و به مدت ۶ ماه بالاترین میزان تخم ها را تولید خواهند کرد، سپس وارد دوره تولک شده و پس از تغذیه از مواد غذایی مقوی و پروتئین دار، دوباره به روال عادی برگشته و آماده تخم گذاری برای شش ماهه دوم خواهند بود. 

اما برای سال دوم میزان تخم گذاری آنها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت لازم است که بلدرچین هایی جوان را جایگزین آنها کنید و قدیمی ها را به عنوان پرنده های گوشتی به بازار عرضه کنید. 

برای به دست آوردن بلدرچین های جدید هم می توانید از روش جوجه کشی استفاده کنید و هم میتوانید جوجه بلدرچین ها را از سایر پرورش دهنده ها خریداری کنید اما چون جوجه کشی از بلدرچین هزینه کمتری برای شما خواهد داشت و حتی با استفاده از بلدرچین های نر به دست آمده، قادر به ایجاد گله بلدرچین های مولد تخم نطفه دار نیز خواهید شد، جوجه کشی را به شما پیشنهاد می کنیم، به این دلیل که برای همیشه از خرید تخم نطفه دار، جوجه های چند روزه و یا بالغ بی نیاز خواهید شد و به یک تولید کننده مستقل تبدیل خواهید شد.

سخن اخر 

پرورش بلدرچین تخمگذار یک روش درآمدی مطمئن و پایدار است و تا زمانی که مشتری هایی برای تخم بلدرچین وجود داشته باشد می توانید به کار خود ادامه دهید. برای افزایش درآمد و سود در این روش، حتما از روش جوجه کشی برای تولید بلدرچین های تخم گذار استفاده کنید و بهتر است که خودتان دارای گله مولد تخم نطفه دار باشید. 

هم چنین مواد غذایی مورد نیاز آنها را به صورت انبوه خریداری کرده و انبار کنید چرا که در خرید عمده کمتر هزینه خواهید کرد و درآمد نهایی شما را افزایش خواهد داد. در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید، به آن پاسخ خواهیم داد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من قرار هستش که صاحب بلدرچین ماده بشم چند سوال دارم:
    چگونه تخم گذاری بلدرچین تخمگذار را افزایش دهیم؟
    چگونه بدانیم تخم نطفه دار ماده است یا نر؟
    بیماریهای یک بلدرچین چیست؟
    چرا از بین پرندگان،بلدرچین ها فایده ی بیشتری دارند؟
    اگر بخواهیم خودمان غذای بلدرچین ماده را تهیه کنیم و بسازیم ، باید چه کار هایی بکنیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      درمورد افزایش تخم گذاریش مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      برای افزایش تخم گذاری بلدرچین چه کنیم؟ راهکارها و تکنیک ها
      از رو تخم نطفه دار نمیشه فهمید باید جوجه به دنیا بیاد بعد
      این مقاله هم درمورد بیماری های بلدرچین هست : بیماری های بلدرچین و راه های پیشگیری و درمان
      بلدرچین هم زود رشد میکنه، هم تخم زیادی میذاره، گوشت و تخمش طرفدار زیادی داره، مقاومتش در برابر بیماری ها زیاده و …
      برای تهیه ی دان هم میتونی از این مواد استفاده کنی: ذرت، کنجاله سویا، گندم، روغن سویا، پودر یونجه، پودر ماهی یا پودر گوشت، روغن سویا و ریزمغذی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋