بررسی آناتومی بلدرچین به صورت کامل | ساختار بدن بلدرچین نر و ماده

بررسی آناتومی بلدرچین به صورت کامل

بلدرچین نیز مانند هر پرنده دیگری دارای سیستم های مختلفی در بدن خود است که هر کدام دارای وظایف مختلفی هستند از جمله آنها میتوان به سیستم گوارشی ، سیستم تنفسی، سیستم گردش خون ، سیستم تولید مثل و… اشاره کرد که در این نوشته از چیکن دیوایس قصد داریم به بررسی آناتومی بلدرچین بپردازیم و قسمت های مختلف بدن این پرنده را به شما معرفی کنیم.

چرا آشنایی با آناتومی بلدرچین و بررسی آن مهم است ؟

شما به عنوان یک پرورش دهنده بلدرچین باید با قسمت های مختلف بدن این پرنده آشنایی داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل و بیماری به خوبی بتوانید در تشخیص بیماریها موفق عمل کنید همچنین در مراقبت و تغذیه بهتر پرنده ها کوشا خواهید بود. بنابراین هم از جنبه عملی و هم از لحاظ اقتصادی آشنایی با آناتومی بلدرچین بسیار مفید و به درد بخور خواهد بود. 

چرا آشنایی با آناتومی بلدرچین و بررسی آن مهم است


بدن بلدرچین

پوشش کلی بدن بلدرچین نیز مانند سایر پرنده ها از پر تشکیل شده است. معمولا پرهای بلدرچین نژاد ژاپنی به رنگ قهوه ای است که پرهای سفید و قهوه ای پررنگ نیز در لابه لای آن به چشم میخورد. در قسمت سینه بلدرچین ماده می توان رگه هایی از پرهای قهوه ای پررنگ را مشاهده کرد که در بلدرچین نر این مورد وجود ندارد. 

پوست بلدرچین نیز مانند پوست سایر پرنده ها دارای فولیکول های مو می باشد و مقدار زیادی از چربی های بدن پرنده در زیر پوست تجمع پیدا می کند که این امر سبب گرم نگه داشتن پرنده در برابر سرما می شود. پوست بلدرچین نیز فاقد غدد تعریق می باشد.

سر و گردن بلدرچین 

دومین مشخصه مهم برای شناسایی بلدرچین ها توجه به سر آنها می باشد. بلدرچین ها همانند سایر پرنده ها دارای منقاری برای خوردن و آشامیدن و آواز خواندن است. سر بلدرچین شباهت زیادی به سر مرغ دارد، با این تفاوت که فاقد تاج و ریش بوده و دارای منقاری کوتاه و خاکستری رنگ است (این ویژگی ها مربوط به بلدرچین ژاپنی است، سایر نژادهای بلدرچین دارای کاکل نیز هستند)

منقار بلدرچین سفت و محکم است و از سلول های شاخی ساخته شده که به راحتی میتواند دانه ها را بکشند و شکار خود را بدرد. نوک منقار تیز بوده و به بلدرچین در خوردن انواع دانه ها ، میوه ها و حشرات کمک می کند. 

در بخش سر بلدرچین ، جمجمه سر ، مغز ، گوش ها و چشم ها ، حفره های بینی، حنجره ، لوله های گوارشی و تنفسی ، زبان ، نخاع، رگ های خونی ، غدد لنفاوی و … وجود دارد. با اینکه انسان قرنیه سفید رنگی دارد، اما بلدرچین دارای قرنیه زرد رنگ است. 

بررسی بال بلدرچین

بلدرچین نیز دارای بالهایی با قابلیت پرواز است، چرا که ذاتا وحشی هستند و جزو پرنده های مهاجر به شمار می روند. بنابراین پرورش دهنده ها حتما جهت پرورش بلدرچین باید آنها را در قفس و یا فضای سربسته پرورش دهند. بلدرچین ها دارای شاه پرهایی بزرگ هستند که به آنها قابلیت پرواز داده است. 

دم بلدرچین

بلدرچین های نر و ماده دارای دم کوتاهی هستند که دارای ترکیبی از پرهای قهوه ای، سفید و خاکستری است. 

بررسی پای بلدرچین

پاهای بلدرچین نیز مانند پای مرغ حالتی سفت و فلس دار دارد که با افزایش سن بیشتر نیز می شود. بلدرچین ها ۴ انگشت دارند که سه انگشت در جلو و یکی در قسمت پشتی پا قرار دارد. ناخن های بلدرچین نیز از سلول های شاخی ساخته شده و برای گرفتن شکار و راه رفتن بدون مشکل کاربرد دارد. معمولا ناخن ها به مرور زمان در اثر برخورد با اجسام کند می شوند و خیلی هم تیز نیستند. 

اما کف پای بلدرچین ها از گوشت تشکیل شده و نرم تر است، بنابراین در صورتی که اقدام به پرورش و نگهداری از بلدرچین ها در یک فضای سفت و سیمانی یا بتنی بکنید به مرور زمان با زخم شدن کف پای بلدرچین ها و لنگیدن آنها مواجه خواهید شد.

سیستم تنفسی بلدرچین

سیستم تنفسی بلدرچین شامل دهان ، بینی ، حفره های بینی ، شش ها ، کیسه های هوایی می شود. بدین صورت که هوا از طریق شش ها به داخل بدن بلدرچین کشیده می شود و دی اکسید کربن خروجی به بیرون منتقل می شود. سیستم تنفسی برای رساندن اکسیژن کافی به سلول ها و رشد بهتر پرنده ضروری است. در مکان هایی که میزان اکسیژن کمی وجود دارد و یا تهویه نادرست است با تلفات بلدرچین ها به دلیل کمبود اکسیژن مواجه می شویم. کیسه هوایی موجود در بدن بلدرچین ها به آواز خواندن آنها ، تعادل وزن و کمک به شش در دمیدن هوا نقش دارد. 

بررسی سیستم گوارشی بلدرچین ها 

این سیستم به بلدرچین ها کمک می کند تا ار طریق دریافت مواد غذایی به رشد و حیات ادامه دهد. سیستم گوارشی بلدرچین ها از دهان ، مری ، چینه دان، پیش معده ، سنگدان، روده کوچک، روده کور، روده بزرگ و کلواک تشکیل شده است. دانه ها و غذا از طریق دهان و مری وارد چینه دان می شود و به صورت موقت در چینه دان ذخیره می شود. زمانی که چینه دان خالی باشد، بلدرچین احساس گرسنگی خواهد کرد. اطلاعات بیشتر در مورد غذای مناسب بلدرچین در مقاله تغذیه بلدرچین اورده شده است. 

پیش معده نیز پس از چینه دان قرار دارد و هر دو بر روی مری پرنده امتداد دارند، در پیش معده مقدار زیادی اسید کلریک و آنزیم های تجزیه غذا وجود دارند و به هضم شدن مواد غذایی نرم کمک می کند. اما دانه ها و غذاهای سفت که امکان هضم شدن آنها در پیش معده وجود ندارد وارد سنگدان شده و در هم شکسته می شود. در واقعه سنگدان نقش معده مکانیکی پرنده ها، خزنده ها و کرم های خاکی و ماهی ها را ایفا میکند. 

غذای هضم شده به روده ها انتقال می یابد و تمامی ویتامین ها ، پروتئین ها و مواد معدنی موجود در غذا از طریق روده ها جذب شده و در نهایت مواد زائد غذایی به شکل فضله از طریق کلواک به بیرون از بدن انداخته میشود. 

سیستم گردش خون بلدرچین

سیستم گردش خون بلدرچین مانند سایر پرنده ها از رگ های خونی و قلب و مویرگ ها تشکیل شده که خون را به تمامی قسمتهای بدن می رساند و گلبول های قرمز موجود در خون نقش اکسیژن رسانی به سلول ها و سایر اعضای بدن را بر عهده دارد و قلب آن به پمپاژ خون می پردازد. 

سیستم تولید مثل بلدرچین 

بلدرچین ها نیز دارای دو گونه نر و ماده هستند که سیستم تولید مثل و دستگاه تناسلی آنها با هم متفاوت بوده و بسیار شبیه به سایر ماکیان مانند مرغ می باشد. در بدن بلدرچین ماده تخمدان و مجرای تخم بر وجود دارد به تولید تخم کمک می کند، اما در بدن بلدرچین نر سیستم تولید اسپرم وجود دارد که در هنگام جفت گیری به بدن بلدرچین ماده منتقل شده و به تولید تخم نطفه دار کمک می کند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس