روش های جلوگیری از هدر رفت دان و آب در پرورش بلدرچین

چطور هزینه دان بلدرچین ها را کاهش دهیم؟

در پرورش بلدرچین و سایر طیور یکی از هزینه برترین بخش های این شغل، تغذیه می باشد. به طوریکه ۶۰ الی ۷۰ درصد هزینه های یک واحد تولیدی مربوط به هزینه خرید دان و خوراک روزانه پرنده ها میباشد. هرگونه افزایش مصرف بیش از حد یا پرت دان به شدت سودآوری این شغل را تحت الشعاع قرار می دهد.

بعنوان مثال در یک واحد پرورشی ۴۰۰۰ قطعه بلدرچین اگر روزانه هر قطعه فقط ۳ گرم پرت دان داشته باشد، کل گله روزانه ۱۲ کیلو دان به هدر خواهند داد. قیمت فعلی هر کیلو دان بلدرچین حدودا ۵۰۰۰ تومان است. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که در طول یک ماه این مزرعه باید نزدیک به ۲ میلیون تومان بیشتر برای خرید دان بلدرچین ها هزینه کند. در حالیکه با مدیریت صحیح و استفاده از روش های نوین و تجهیزات مرغداری میتوان این هزینه های اضافی را از میان برداشت و به حداکثر سودهی رسید.

در این مقاله از بلاگ سایت چیکن دیوایس راهای جلوگیری از پرت دان و هدر رفت اب در پرورش بلدرچین را به شما آموزش می دهیم. با خواندن نکات این مقاله مطمئنا میزان درامد شما از این شغل بیشتر خواهد شد و سطح هزینه های تولید نیز کمتر میشود.

عواملی که باعث هدر رفت دان میشود

عوامل زیادی وجود دارد که باعث هدر رفت دان در فارم ها میشود که مهمترین آنها را شرح داده ایم:

پرورش بر روی بستر

یکی از عواملی که باعث میشود هزینه های تولید در یک فارم پرورش بلدرچین افزایش یابد، شیوه سنتی پرورش می باشد. چرا که اگر بلدرچین ها بر روی بستر نگهداری شوند، میزان ریخت و پاش دان توسط آنها زیاد می باشد. زیرا بلدرچین ها پرندگان فعالی هستند و به راحتی میتوانند داخل دانخوری ها شده و یا به هنگام غذا خوردن از دانخوری ها، دان بیشتری به اطراف بپاشند.

لذا پیشنهاد میشود که حتما برای پرورش بلدرچین از قفس استفاده شود. محصولات قفس یک طرفه بلدرچین و قفس دو طرفه بلدرچین را مشاهده نمایید.

پرورش بلدرچین بر روی بستر - چیکن دیوایسنوع دانخوری در قفس بلدرچین از نوع شیاری می باشد که در قسمت جلویی قفس طراحی میشود. اگر دانخوری ها را در سیستم قفس بیش از اندازه پر کنید، باز هم بلدرچین ها به هنگام نوک زدن به دانخوری مقداری از خوراک را به اطراف خواهند ریخت و در نتیجه دان به هدر خواهد رفت. بنابراین اگر از قفس بلدرچین برای نگهداری این پرنده ها استفاده میکنید حتما به سطح دان در دانخوری ها دقت شود و آن را بیش از اندازه پر نکنید. بهتر است که به اندازه یک سوم دانخوری ها را پر نمایید.

اگر به هر دلیلی بلدرچین ها یا جوجه ها را بر روی بستر نگهداری میکنید، حتما از دانخوری هایی استفاده نمایید که لبه آنها به داخل برگشته است.  در این نوع دانخوری های دستی میزان ریخت و پاش دان توسط پرنده بسیار کم می باشد.

مصرف خوراک بیشتر

برخی از پرورش دهندگان به اشتباه فکر میکنند که اگر خوراک بیشتری در اختیار بلدرچین ها قرار دهند، میزان تخمگذاری آنها افزایش پیدا میکند. خوراک بیشتر باعث افزایش وزن بلدرچین ها میشود ولی بر راندمان تخمگذاری آنها تدثیر چندانی ندارد. بنابراین باید به مقدار کافی و لازم دان در اختیار بلدرچین ها قرار دهید. مصرف روزانه یک بلدرچین بالغ حدودا ۳۰ الی ۴۰ گرم است.

جلوگیری از ورود جوندگان و پرندگان وحشی به انبار ذخیره دان

در واحدهای پرورشی معمولا دان مصرفی را در انبارهای جداگانه ذخیره میکنند. اگر جوندگان موذی مثل موش به محل ذخیره دان نفوذ کنند، باعث آلودگی و هدر رفت بخش زیادی از دان خواهند شد. همچنین پرنده های وحشی نیز به دلیل ناقل بودن نباید به انبار ذخیره خوراک بلدرچین ها نفوذ کنند.

در زمان تهیه دان در خود مزرعه یا خرید از کارخانه های عرضه دان طیور همیشه به مقدار نیاز و کم کم آن را تهیه کنید. البته این تصمیم در برخی موارد ممکن است باعث افزایش هزینه دان شود. چون گاها به دلیل کمبود نهادهای اولیه قیمت دان در بازار افزایش پیدا میکند.

جلوگیری از ورود جوندگان و پرندگان وحشی به انبار ذخیره دان - چیکن دیوایسولی در حالت کلی اگر به اندازه کافی برای پرنده های خود دان تهیه کنید بهتر میتوانید آنرا در شرایط استاندارد ذخیره کنید.

شرایط مطلوب برای انبار ذخیره دان محیط های سرد و خشک و محافظت شده می باشد. همچنین دان پرنده ها باید حداقل ۳۰ سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد تا نم و رطوبت زمین به آن نفوذ نکند. برای اینکار میتوان دان مصرفی پرندگان را بر روی پالت ها قرار داد.

رعایت بهداشت سالن و تنظیم ارتفاع دانخوری ها

فضله پرندگان به راحتی میتواند باعث آلودگی و هدر رفت دان در دانخوری ها شود. در نتیجه آلوده شدن دانخوری ها به فضله چاره ای جز تعویض دان موجود در دانخوری نیست. در غیر اینصورت پرندهه ها دچار بیماری های گوارشی خواهند شد. بنابراین هم ارتفاع دانخوری بلدرچین باید به شکل استاندارد تنظیم شود و هم اینکه به بهداشت سالن باید بیش از اندازه اهمیت داده شود. آلوده شدن دانخوری ها به فضله پرندگان بیشتر در روش پرورش بر روی بستر پیش می آید.

استفاده از سنگریزه

استفاده از سنگریزه در تغذیه بلدرچین - چیکن دیوایسضروری است که به صورت هفتگی از سنگریزه های نامحلول در غذای بلدرچین ها استفاده شود. زیرا سنگریزه ها باعث هضم بهتر غذا در سیستم گوارش پرنده ها میشود. وقتیکه عمل هضم غذا بهتر انجام گیرد پرنده مصرف غذای متعدلی خواهد داشت. وگرنه مصرف دان توسط پرنده افزایش پیدا خواهد کرد.

تهیه دان به صورت فرموله

دان مورد نیاز بلدرچین ها باید به صورت فرموله شده تهیه شود. اگر یک فرد بی تجربه و غیر خبره بخواهد برای بلدرچین ها جیره نویسی کند، مشکلات زیادی در تغذیه بلدرچین ها پیش خواهد آمد.

بعنوان مثال ممکن است پرنده ها دچار کمبود برخی مواد مغذی شوند؛ هزینه نهایی تولید دان افزایش پیدا خواهد کرد؛ مصرف دان بلدرچین ها به دلیل بالانس نبودن جیره افزایش خواهد یافت.

بنابراین در تهیه دان مورد نیاز بلدرچین ها باید بر اساس سن و همچنین بر اساس تخمگذار، مولد یا گوشتی بودن آنها از یک جیره استاندارد استفاده کرد.

تنظیم دما و رطوبت محیط پرورش

اگر دما و رطوبت سالن متناسب با نیاز بلدرچین ها نباشد، مصرف آب و دان آنها تغییر میکند. بعنوان مثال در دماهای سرد مصرف غذا توسط بلدرچین ها افزایش پیدا میکند در نتیجه افزایش متابولیسم بدن، انرژی و حرارت در بدن پرنده آزاد میشود. بدین ترتیب بلدرچین ها سعی میکنند با افزایش متابولیسم دمای بدن خود را افزایش دهند.

تنظیم دما و رطوبت محیط پرورش - چیکن دیوایسهمچنین زمانیکه دمای سالن بیش از اندازه گرم باشد، بلدرچین ها مصرف خوراک خود را کاهش و مصرف اب را افزایش می دهند. لذا برای اینکه مصرف اب و دان توسط بلدرپین ها در حد استاندارد باشد، بایستی حتما دما و رطوبت سالن را تنظیم کنید. دمای ۱۸ الی ۲۴ درجه با رطوبت ۴۰ الی ۵۰ درصد برای سالن پرورش بلدرچین های بالغ مطلوب می باشد.

استفاده از خوارک با فرم پلت

زمانیکه جوجه بلدرچین ها رشد کردند بهتر است که از فرم پلت و دانه ای برای تغذیه بلدرچین های بالغ استفاده شود. چراکه خوراک پلت به صورت فشرده دارای سطح متعادلی از مواد مغذی مورد نیاز بلدرچین ها می باشد. همچنین بر خلاف خوراک آردی، میزان پرت دان پلت کمتر می باشد.

استفاده از نور قرمز

نور قرمز باعث احساس ارامش در بلدرچین ها میشود و زمانیکه این پرنده در اسایش باشد، متابولیسم بدن آنها بهتر عمل خواهد کرد. این یعنی اینکه پرنده بیش از اندازه دان مصرف نخواهد کرد و بدین ترتیب کل گله به اندازه استاندارد خوراک مصرف خواهند نمود.

جلوگیری از بیماری های انگلی و روده ای

بیماری های انگلی و عفونت های روده ای باعث میشود که مواد مغذی به طور کامل جذب بدن طیور نشوند. همچنین در اثر اسیب دیدن سیستم گوارش پرنده رشد نامطلوبی خواهد داشت.

جلوگیری از بیماری های انگلی و روده ای - چیکن دیوایساین امر باعث طولانی تر شدن دوره پرورش و افزایش هزینه ها خواهد شد. درگله های تخمگذار نیز بیماری های انگلی و روده ای باعث کاهش تخمگذاری پرنده یا کاهش ضریب باروری تخم ها میشوند.

راه های جلوگیری از هدر رفت آب در پرورش بلدرچین

برای جلوگیری از هدر رفت اب نیز توسط پرنده بهتر است که برنامه جیره بندی آب را برای آنها در نظر گرفت. البته بلدرچین ها صبح هنگام حتما باید به آب دسترسی داشته باشند. در غیر اینصورت تشنگی باعث کاهش تخمگذاری آنها خواهد شد.

یکی از روش های مهم برای کاهش هدر رفت آب استفاده از آبخوری های اتوماتیک همچون آبخوری نیپل می باشد. در این نوع آبخوری ها، آب به صورت قطره ای در اختیار پرنده قرار میگیرد و امکان افتادن پرنده در داخل آبخوری یا پاشش آب بر روی بستر وجود ندارد. در ساخت قفس بلدرچین عمدتا از آبخوری های نیپل استفاده میشود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس