برای افزایش تخم گذاری بلدرچین چه کنیم؟ راهکارها و تکنیک ها

نحوه افزایش تخم گذاری بلدرچین 

بلدرچین ها یکی از پرنده های بسیار سود ده و قابل پرورش در خانه و سالن پرورش است. بلدرچین در حدود ۵۰ روزگی به سن بلوغ میرسد و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی و تغذیه ای می تواند تخم گذاری را شروع کند و در هفته ۴ الی ۵ تخم بگذارد. تخم بلدرچین بر خلاف اندازه کوچکی که دارد خواص بسیار بیشتری نسبت به تخم مرغ و سایر ماکیان دارد به همین دلیل نیز خواهان آن در بازار زیاد است. برای دریافت اطلاعت بیشتر می توانید به مقاله خواص تخم بلدرچین مراجعه کنید. 

راهکارهای افزایش تخم گذاری در بلدرچین

موضوع اصلی این مقاله پرداختن به روش ها و تکنیک هایی است که با به کارگیری آنها بتوان میزان تخم گذاری در بلدرچین ها را افزایش داد و همانطور که می دانید در صورت افزایش میزان تخم گذاری آنها امکان افزایش سود نیز کاملا در دسترس است. 

بسیاری از پرورش دهندگان بر این باور هستند که لازمه افزایش تخم گذاری بلدرچین ها، افزایش در میزان تغذیه آنها می باشد که این کار بار هزینه ها را افزایش داده و در عمل هیچ سودی برای آنها نخواهد داشت. در این نوشته به شما نشان خواهیم داد با روش های گوناگونی که کاملا رایگان نیز هستند می توان به افزایش تخم گذاری بلدرچین ها کمک کرد و درآمد خود را افزایش داد.

راهکارهای افزایش تخم گذاری در بلدرچیناز جمله این روش ها می توان به افزایش زمان نوردهی ، تنظیم دمای آب مصرفی ، تغییر در جیره غذایی ، تنظیم تهویه و دمای سالن ، بهداشت بستر و … اشاره کرد که در ادامه به صورت مفصل توضیح داده خواهد شد. 

زمان شروع تخم گذاری و طول مدت آن 

معمولا بلدرچین ها زمانی که به سن بلوغ می رسند، تخم گذاری را شروع میکنند. دوره بلوغ بلدرچین ۵۰ روز بعد از تولد آغاز خواهد شد. آنها می توانند از آن روز تخم گذاری کنند و پس از گذشت ۱۶ الی ۲۰ هفته وارد دوره تولک یا استراحت خواهند شد، بنابراین آگاهی از زمان و میزان تخم گذاری بلدرچین کمک زیادی به شما در آماده سازی شرایط جهت افزایش راندمان تخم آوری بلدرچین خواهد کرد. 

بلدرچین ها در فصل پاییز و زمستان هم می توانند تخم گذاری کنند، اما اگر می خواهید برای سال آینده آمادگی و قدرت بیشتری داشته باشند می توانید فصل زمستان را برای استراحت آنها در نظر بگیرید. اما در میان پرورش دهندگانی نیز هستند که با استفاده از دستگاه جوجه کشی مدام از تخم های نطفه دار بلدرچین جوجه کشی می کنند و بلدرچین های بالغ را وارد چرخه تخم گذاری میکنند و مسن ها را به کشتارگاه ها می فروشند.

این روش سبب تداوم در تولید تخم خوراکی بلدرچین و عرضه همزمان گوشت آن می شود و تاثیر بسزایی در افزایش درآمد پرورش دهنده خواهد داشت. توجه داشته باشید که داشتن یک گله ترکیبی از بلدرچین های نر و ماده برای تولید تخم نطفه دار ضروری خواهد بود. بنابراین حتما هر چند ماه یکبار یک گله جدید جهت تولید تخم نطفه دار بلدرچین در نظر بگیرید تا با کمبود تخم نطفه دار روبرو نشوید. 

تغییر جیره غذایی بلدرچین های تخم گذار

طبیعتا بلدرچین های تخم گذار باید جیره غذایی متفاوتی نسبت به بلدرچین های گوشتی و در حال رشد داشته باشد، با توجه به اینکه بلدرچین های تخمگذار میزان کلسیم و پروتئین بیشتری جهت تولید تخم مصرف می کند، بنابراین در صورت کمبود این دو ماده مغذی در رژیم غذایی آنها با کاهش تخم گذاری آنها مواجه خواهید شد.

تغییر جیره غذایی بلدرچین های تخم گذاردر جیره غذایی بلدرچین های تخم گذار باید ترکیبی از دانه های پروتئین و روغنی ، مواد معدنی ، کربوهیدرات ها ، چربی و … به اندازه لازم وجود داشته باشد که باید به وسیله آسیاب مرغداری و میکسر مرغداری کاملا خرد شده و یکدست شود تا هر بلدرچین ، انواع مواد غذایی را به اندازه یکسان و کافی دریافت کند. جهت تهیه فرمولاسیون جیره بلدرچین تخم گذار می توانید از متخصص تغذیه دام و طیور کمک بگیرید و مطالعه مقاله تغذیه بلدرچین نیز در افزایش اطلاعات شما موثر خواهد بود. 

کاهش دما در فصل گرما

گرمای هوا می تواند بر میزان تخمگذاری بلدرچین ها تاثیر داشته باشد، بلدرچین ها در هوای گرم تمایلی به نشستن در داخل لانه ندارند و با نوشیدن مداوم آب و پناه به مکان های خنک سعی در خنک کردن بدن خود دارند، بنابراین استفاده از یک کولر ابی در فصل تابستان می تواند دمای محیط را به ۲۷ درجه سانتی گراد برساند. استفاده از فن تهویه نیز علاوه بر رساندن هوای تازه ، در کاهش دما تاثیر خواهد داشت. 

استفاده از آب خنک و کافی

در فصل گرما علاوه بر اینکه باید هوا را خنک کنید، بایستی از آب خنک نیز در تغذیه بلدرچین ها استفاده کنید، خنک بودن آب به خنک شدن بدن بلدرچین ها و افزایش بهره وری و تخمگذاری آنها کمک خواهد کرد، آب آشامیدنی بلدرچین ها باید بین ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتی گراد دما داشته باشد بنابراین بهتر است همیشه آب آنها را در یک مکان خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید. بلدرچین ها و به طور کلی طیور باید آب کافی جهت نوشیدن در اختیار داشته باشند، کمبود آب تاثیرات زیادی بر روند رشد و کاهش تخمگذاری آنها خواهد داشت. 

افزایش دما در فصل سرما

همانطور که گرمای فصل تابستان در کاهش تخم گذاری بلدرچین ها تاثیر گذار خواهد بود، سرمای زمستان نیز موجب گوشه گیری بلدرچین ها خواهد بود و آنها بیشتر اوقات را صرف گرم کردن بدن خود خواهند کرد و تخم گذاری آنها به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. بنابراین برای جلوگیری از کاهش تخم گذاری بلدرچین ها در فصل سرما بهتر است که از تجهیزات گرمایشی مناسب در محیط آنها استفاده کنید.

افزایش دما در فصل سرمااگر پرورش دهنده تعداد کمی بلدرچین هستید به سادگی می توانید سالن پرورش را عایق بندی کنید و از یک بخاری گازی و یا چند لامپ مادر مصنوعی و یا بخاری برقی فن دار جهت گرمایش سالن استفاده کنید. 

اما اگر پرورش دهنده چندین هزار بلدرچین هستید و دارای سالن بزرگی هستید طبیعتا باید از بخاری های مخصوص مرغداری ها و اصطلاحا جت هیترها جهت گرمایش سالن استفاده کنید، استفاده از هیترهای دودکش دار به دلیل تولید گرمای پاک و عاری از آلودگی توصیه می شود. 

تهویه صحیح و اکسیژن رسانی مداوم

رساندن اکسیژن تازه به بلدرچین ها سبب کاهش التهاب و بیماری های تنفسی خواهد شد، تهویه صحیح و مداوم با استفاده از فن های استاندارد سبب خروج آمونیاک و سایر گازهای سمی حاصل از دفع فضولات خواهد شد و به افزایش سلامت بلدرچین ها کمک خواهد کرد. همانطور که می دانید بیمار شدن بلدرچین به معنی عدم تخم گذاری آن است و در صورتی که این بیماری واگیر دار باشد به سایر بلدرچین ها نیز انتقال خواهد داد و عملا باعث نابودی گله تخم گذار خواهد شد. 

رعایت بهداشت و جلوگیری از بیماری ها

تمیز کاری کف بستر هفته ای دو بار ، استفاده از لباس مخصوص قبل از ورود به سالن ، ضد عفونی دست و پاها، ضد عفونی سالن ، استفاده از آب و جیره غذایی سالم و تازه ، شستشوی منظم دانخوری و آبخوری و …. از جمله عواملی است که سبب کاهش بیماری ها و حفظ سلامت بلدرچین ها خواهد شد. با مشورت یک متخصص و دامپزشک واکسن های لازم بلدرچین ها را در زمان های مقرر تزریق کنید و حتما در آب آشامیدنی آنها از مولتی ویتامین های مناسب استفاده کنید تا بدن آنها را در برابر تغییرات آب و هوایی و بیماری ها مقاوم کنید. 

استفاده از برنامه نوردهی استاندارد

یکی از قوانین افزایش تخمگذاری در طیور ، افزایش طول زمان نوردهی و روشنایی سالن است. مدت زمان روشنایی باید بین ۱۶ الی ۱۸ ساعت در طول شبانه روز باشد و روشن و خاموش شدن لامپ ها باید طبق یک برنامه منظم انجام شود. 

استفاده از قفس مکانیزه بلدرچین

در صورتی که می خواهید کار خود را به صورت حرفه ای شروع کنید و در صدد افزایش فروش و تولید محصولاتی کاملا تمیز و بهداشتی هستید، حتما از قفس مکانیزه بلدرچین استفاده کنید. در این صورت تخم های تولید شده توسط بلدرچین ها در سینی مخصوص تخم قرار خواهد گرفت و امکان شکستگی تخم ها و یا آلوده شدن آنها به فضولات از بین خواهد رفت و به راحتی می توانید تخم های تولید شده را برداشت و بسته بندی کنید. 

۹۹ درصد پرورش دهندگان حرفه ای از این قفس ها برای پرورش بلدرچین های تخمگذار استفاده می کنند چرا که فرایند برداشت تخم به راحتی قابل انجام است و برای آب و دان دادن بلدرچین ها نیاز به وقت زیادی نیست و بدین ترتیب در زمان و وقت پرورش دهنده صرفه جویی خواهد شد. 

سخن آخر

در این نوشته به روش های موثر و کاربردی در افزایش تخم گذاری بلدرچین ها اشاره شد، تمامی این روش ها به راحتی قابل اجرا هستند و بسیاری از پرورش دهندگان حرفه ای از این تکنیک ها استفاده می کنند. در صورتی که سوال یا پیشنهادی در رابطه با افزایش تخم گذاری بلدرچین دارید، می توانید از طریق دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

‫۴۰ دیدگاه ها

  1. سلام ما فعلا ۵ عدد بلدرچین داریم که در حیاط در باغچه نگهداری میشن آب کافی دارن یه خونه با تابوک هم دارن دکترشون گفته بالغ هستند. اما این چند روز که خریدیمشون اصلا تخم نگذاشتن ومن میخواستم دلیلشو بدونم غذا هم به اندازه میدیم بهشون و بعداً ۱۰ تا دیگه میاریم میخواستم بدونم چرا تخم نمیگذارند جاشون بزرگ و خوبه و من چند باری دیدم که خاک بازی میکنن یا آفتاب میگیرن ولی تاحالا ندیدم تخم بزارن دلیلش چی می‌تونه باشه

    1. سلام دوست عزیز
      عدم تخم گذاریشون می تونه به خاطر کمبود کلسیم و پروتئین باشه
      و یا اینکه استرس دارن
      جابجا شدن می تونه یکی از دلایل تخم نذاشتنشون باشه
      چون بلدرچینا میان محیطشونو بررسی می کنن و هر موقع احساس امنیت کردن تخم میذارن
      الان چون جاشون عوض شده برای همین حس امنیت ندارن و باید به محیط عادت کنن بعد
      و اینم بپرسم که غذا بهشون چی میدی؟

  2. سلام چندتا بلدرچين خریدم اما تخم نمزارن چکارباید انجام بدم .جاشون گرم ومرطبه

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی برای عدم تخم گذاری بلدرچین وجود داره
      این میتونه کمبود نور، کمبود کلسیم، نا مناسب بودن جیره ی غذایی، کوچیک بودن فضا، استرس، بیماری و … باشه
      باید شناسایی کنی ببینی کدوم دلیله
      چه غذایی بهشون میدی؟ سنشون چقدره؟

  3. سلام من بلدرچین دارم تنهاست هر ۳ روز یه تخم میزاره یعنی هیچ جفتی نداره مگه میشه

    1. سلام دوست عزیز
      بله میشه
      فقط تخم هایی میذاره بدون نطفه هستن یعنی اگه بخوای جوجه کشی کنی تبدیل به جوجه نمیشن

  4. سلام من ۴تا بلدرچین دارم در فصل بهار ۳تاتخم گزاشتن بعد از ۳تا تخم ۲روز تخم نزاشتن ۴تا سبد گزاشتم به عنوان لانه قبول کردن الان استرس ندارن باخیال راحت خاک بازی می کنن نره با ماده هاجفتگیری می کنه واین که معمولا میزان تخم گزاریشون هر چند روز هست

    1. سلام بلدرچین معمولا یک روز درمیان تخم میذاره . مولتی ویتامین و مکمل کلسیم مخصوص بدین تا تخم بذارن

    1. اگه بلدرچین بالغ هست بهتره جدا باشن چون بلدرچین مقامتش در برابر بیماری بیشتره و باعث بیماری جوجه ها بشه. یعنی ناقل باشه.

  5. سلام من ۸ تا بلدرچین تازه خریدم یکی دو روز میشه که خریدم و همشون بالغ هستند چند روز طول میکشه که تخم بذارن ؟؟
    ۲ تا نرن و ۶ تا ماده

    1. محیط اروم و تغذیه کافی داشته باشن
      به بلدرچین های ماده غذای مخصوص بلدرچین تخم گذار، غذای دارای پروتئین و کلسیم بالا بده
      حتما اشیانه مناسب برای تخم گذاری داشته باشن
      بعد یکی دو هفته باید تخم بذارن

  6. سلام‌من یه بلدرچین ماده و یک نر دارم نر میخواهد جفت گیری کنه اما ماده فرار میکنه و ماده تخم هم نمیگذارد میشه راهنمایی کنید

    1. حتما براش لانه درست کن و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن

  7. سلام من دوتا بلدرچین پنج روز پیش خریدم تا دیروز تخم میگذاشتن اما از امروز نذاشتن دلیل چ ی هست

    1. تغذیه ناکافی
      ساعات روشنایی کم
      نبود لانه
      وجود استرس
      و …

  8. سلام برای کرچ کردن بلدرچین ها باید بلدرچین نر وماده رو از هم جدا کنیم ؟
    با کنار هم کرچ میشه

    1. معمولا اگه نر و ماده ها پیش هم باشن مشکلی پیش نمیاد
      ولی اگه شاهد دعوا و درگیری بین اونا بودی ، بهتر که نر ها رو جدا کنی

      1. سلام من شانزده تابلدرچین دارم الان پنجاروزبیشترشده ولی تخم نمیزارن یعنی بالغ نشدن بایدچکارکنم تخم بزارن خیلی نگرانم تخم نزارن چی

        1. سلام دوست عزیز
          تخم نذاشتنشون علت های مختلفی داره مثل
          استرس، کمبود نور، کمبود کلسیم، بیماری، چاقی، جابجایی و… ببین کدوم مورد براشون صدق میکنه
          برای تخم گذاری هم همین مقاله رو بخون کامل نوشته چیکار کنی

  9. درود بر شما .خواستم‌سوال کنم در مورد ریختن دان داخل دانخوری.باید همیشه دان داخل دانخوری باشه یا یه ساعتی خاصی باید دان ریخته بشه؟؟؟؟

    1. روزانه سه وعده بهشون دان بدید و همیشه قبل از ریختن دان، ظروف دانخوری رو کاملا شسته و خشک کنید.
      ابخوری هم همین طور

  10. سلام من ۴ ماه شده بلدرچین خریدم هنوز یک تخم هم نکردن تعداشون هم ۴ تا هست ممکنه تخم گزاری بکنن؟

    1. از ماده بودن اونا مطمئنید؟
      براشون لانه درست کن و تغذیه کافی داشته باشن

      منابع پروتئین و کلسیم کافی دریافت کنن

      1. سلام،بلدرچینای من ۵ونیم ماهشونه و یه مدتی است که تخمشون کم شده،میخوام بدونم این سن سن پیری محسوب میشه؟اوایل ۹۰ درصد تخم میکردن،الان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد.البته خوراکشونم عوض شده ولی میخوام بدونم این سن،سن تعویض گله با گله جوان هستش یا اگه خوراکشون و درست کنم دوباره تخمشون افزایش پیدا میکنه؟؟

        1. احتمالا میخوان وارد دوره تولک یا همون پر ریزی و استراحت بشن
          می تونید اونا رو به کشتارگاه بفرستید و بلدرچین های جوان تری رو جایگزین اونا کنید.

  11. سلام ۱۲ تا بلدرچين نر و ماده یک هفته خریدم چرا تخم نمیکنن؟؟؟؟

    1. باید به محیط جدید عادت کنن
      تغذیه کافی و مخصوص بلدرچین تخم گذار داشته باشن
      محیط گرم و ارومی رو فراهم کنید و لامپ ها رو تا ۱۱ شب روشن بذارید
      هم چنین نکات گفته شده در مقاله رو هم بخونید.

  12. سلام دان تخم گذار برای بلدرچین چه زمانهایی باید داد؟؟
    اگه کلا دان تخم گذار به بلدرچین بدیم مشکلی پیش میاد ؟؟

      1. به شرطی که تعدادشون زیاد نباشه و باعث ازار و اذیت همسایه ها نشه
        احتمال کثیف کاری حیاط هم وجود داره
        بهتر که توی یک بستر دیگه ای پرورش داده بشه که امکان تعویض بستر وجود داشته باشه

    1. نباید به بلدچین های جوجه و در حال رشد بدید چون مشکل کلیوی پیدا میکنن به خاطر کلسیم بالا
      بعد از اینکه بلدرچین ها به سن بلوغ رسید و نر و ماده ها رو از هم جدا کنید، جیره تخم گذاری رو فقط به ماده های در حال تخم گذاری بدید

  13. باسلام، درخصوص بلدرچینی که به سن بلوغ رسیده ولی هنوز فرآیند تخم گذاری شروع نکرده، چه توصیه ای میفرمایید؟!

    1. سلام
      تغییر و بهبود جیره غذایی عامل اصلی هست
      توجه به بهداشت پرنده و بررسی فضله پرنده هم مهمه

  14. سلام دستگاه جوجه کشی به افغانستان هم ارسال می کنید در هر نقطه افغانستان

    1. سلام
      بله ارسال داریم
      با شماره ی زیر در ارتباط باشید :
      +۹۸۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ مهندس علیزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋