شرایط نگهداری از جوجه بلدرچین | نگهداری جوجه بلدرچین در آپارتمان

شرایط نگهداری از جوجه بلدرچین | نگهداری جوجه بلدرچین در آپارتمان

نگهداری از جوجه بلدرچین مهم ترین وظیفه یک پرورش دهنده پس از خروج جوجه ها از تخم می باشد. جوجه بلدرچین و در حالت کلی جوجه هر پرنده دیگری در زمان تولد بسیار حساس می باشد و هر گونه سهل انگاری از طرف مادر یا پرورش دهنده موجب تلف شدن آن خواهد شد. در نگهداری از جوجه بلدرچین چه در آپارتمان و چه در سالن پرورش باید نکاتی را رعایت کنیم که در این نوشته از چیکن دیوایس به این موضوع خواهیم پرداخت. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» امکان جوجه کشی از بلدرچین با راندمان بالا
» شامل یکسال گارانتی
» به همراه آموزش جوجه کشی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

بلدرچین چه ویژگی هایی دارد و چرا پرورش داده می شود؟

بلدرچین جزو ماکیان به شمار می رود و هم به صورت اهلی و هم به صورت وحشی یافت می شود. با توجه به اینکه قابلیت پرواز دارند بنابراین حتما باید در قفس و یا فضای سربسته پرورش داده شوند. 

معمولا بلدرچین برای تولید تخم ویا گوشت پرورش داده می شوند و برخی نیز در این میان برای سرگرمی و اوقات فراغت اقدام به پرورش بلدرچین های مینیاتوری و زینتی در خانه می کنند، اما در هر صورت جوجه بلدرچین ها هیچ تفاوتی باهم ندارند و شیوه مراقبتی آنها مشابه است که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد. 

شرایط و نحوه نگهداری از جوجه بلدرچین 

شرایط نهگداری از این جوجه ها دارای مراحل و اقدامات مختلفی است که در ادامه به هر یک از آنها اشاره خواهد شد:

الف – گرما؛ 

جوجه ها بدن ضعیفی دارند و به سرعت تحت تاثیر سرمای محیط قرار خواهند گرفت. بنابراین در محل نگهداری جوجه ها حتما باید از وسایل گرمایشی استفاده کرد و دما را به ۳۲ الی ۳۵ درجه سانتی گراد رساند. حتی اگر در فصل تابستان نیز قرار دارید باید با استفاده از بخاری یا لامپ مادر مصنوعی اقدام به گرمایش بستر جوجه ها بکنید. 

ب – تقویت بدن جوجه ها؛

جوجه ها تا ۲۴ ساعت پس از تولد نیاز به غذا ندارند و می توانید آنها را با استفاده از محلول آب و شکر تقویت کنید، البته شکر موجود در آب آشامیدنی آنها نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد. در طی این ۲۴ ساعت جوجه ها از کیسه زرده موجود در بدن خود تغذیه خواهند کرد و آب نوشیده شده به باز شدن معده و روده ها و به کار افتادن سیستم گوارشی آنها کمک خواهد کرد. هم چنین در صورت نیاز می توانید مقداری مولتی ویتامین در آب آشامیدنی آنها بریزید که کاملا اختیاری است و در صورت بیش از حد ضعیف بودن جوجه ها توصیه می شود. 

ج – تغذیه با جیره غذایی مناسب ؛

پس از گذشت یک روز کامل می توانید جوجه ها را با استفاده از مواد غذایی مناسب و مخصوص جوجه بلدرچین ها تغذیه کنید.

تغذیه با جیره غذایی مناسب جوجه بلدرچیندقت کنید که آنها قادر به خوردن دانه های سفت و درشت مانند جو، گندم ، ذرت ، سویا و … نیستند و مواد غذایی آنها باید کاملا پودر شود، چرا که چینه دان آنها هنوز قادر به شکستن دانه ها نیست.

اگر خودتان می خواهید جیره غذایی جوجه ها را تهیه کنید باید دانه های مختلفی مانند گندم ، ذرت ، سویا ، تخم کتان ، آفتابگردان، شاهدانه ، استخوان ، انواع مواد معدنی و … را با ترکیب کرده و پودر کنید. البته اگر می خواهید جیره غذایی کاملی را به جوجه ها بدهید باید از یک کارشناس تغذیه طیور کمک بگیرید تا یک فرمول کامل و استاندارد برای تغذیه جوجه ها به شما بدهد و یا می توانید از جیره غذایی مخصوص جوجه های یک روزه استفاده کنید که در مراکز عرضه دان طیور یافت می شود. در مقاله تغذیه بلدرچین به صورت کامل به این مورد اشاره شده است. 

د – واکسیناسیون ؛ 

به منظور جلوگیری از تلفات جوجه ها در آینده باید با کمک یک دامپزشک معتبر و قابل اعتماد واکسن های لازم را به جوجه ها تزریق کنید. این واکسن ها برای جلوگیری از بیماری هایی مانند کوکسیدیوز ، نیوکاسل و … می باشد که به پرنده های بومی و گوشتی تزریق می شود.

هـ – رعایت بهداشت بستر ؛ 

برای جلوگیری از زخم پای جوجه ها حتما در محل پرورش از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید. هم چنین به منظور جلوگیری از فلجی و کج شدن پای آنها ، از یک سطح صاف و بدون شیب جهت پرورش آنها استفاده کنید.

رعایت بهداشت بستر جوجه بلدرچینبرای جلوگیری از تغذیه جوجه ها از غذای فاسد و یا فضولات مانده بر بلستر که خود عامل مهمی در بروز بسیاری از بیماری ها من جمله کوکسیدیوز می باشد، بهتر است آب و غذا را هر سه ساعت یکبار تعویض کنید و هفته ای دو بار خاک بستر را تعویض کنید.

نحوه نگهداری از جوجه بلدرچین در آپارتمان

اصول نگهداری جوجه بلدرچین در آپارتمان مانند فوق است اما با کمی تفاوت که در ادامه این تفاوت توضیح داده شده است. 

الف – اختصاص مکان مخصوص ؛

طبیعتا جوجه ها در هر مکانی قرار بگیرند، مقداری بوی نامطبوع به همراه خواهند داشت، بنابراین نگهداری آنها در اتاق ، آشپزخانه و یا هال کار اصلا درستی نیست، پس اگر دارای مکان مخصوص و اتاق بلا استفاده ای در آپارتمان خود هستید، اقدام به نگهداری از جوجه بلدرچین بکنید. 

ب – نگهداری از تعداد کم ؛

پرورش و نگهداری از تعداد زیادی بلدرچین در آپارتمان کار صحیحی نیست چرا که هم سر و صدای بلدرچین ها و هم بوی نامطبوع آنها شما ، دیگر اعضای خانواده و حتی همسایه ها را اذیت خواهد کرد با توجه به اینکه آپارتمان فضای بسته ای دارد بنابراین حتی نگهداری از آنها در یک اتاق نیز نمی تواند مانع از انتشار صدا و بو شود. بنابراین حداکثر ۵ بلدرچین در فضای آپارتمان قابل نگهداری است. 

ج – رعایت تمام شرایط فوق ؛

تمامی شرایطی که در بالا اشاره شد مانند تامین گرما ، استفاده از لامپ مادر مصنوعی ، آب و قند ، مولتی ویتامین ، خاک اره ، جیره مخصوص و … همگی باید در این مورد نیز فراهم شود. 

نحوه نگهداری از جوجه بلدرچین در آپارتمانروش آسان برای به دست آوردن جوجه بلدرچین 

تا اینجا به نحوه مراقبت از جوجه بلدرچین ها در بستر و در آپارتمان پرداخته شد در ادامه روشی را به شما معرفی خواهیم کرد که به صورت کاملا ساده و بسیار ارزان می توانید جوجه بلدرچین به دست آورید و حتی آنها را برای فروش نیز به بازار ارائه کنید. 

در این روش شما با استفاده از تخم نطفه دار بلدرچین و یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و مناسب اقدام به جوجه کشی از تخم نطفه دار این پرنده و تولید جوجه های یک روزه میکنید و با استفاده روشی که در فوق توزیع داده شد می توانید از جوجه ها به خوبی مراقبت کنید. 

در خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی باید دقت کافی را به عمل آورید و حتما از افراد مطمئن و دارای سابقه خوب خرید خود را انجام دهید تا در کار خود به موفقیت برسد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش جوجه کشی از بلدرچین را مطالعه کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید هم چنین با نحوه خرید تخم نطفه دار با کیفیت و تازه و یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و مناسب جوجه کشی از تخم بلدرچین آشنا خواهید شد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۵۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    من ۵۰ جوجه بلدرچین تازه گرفتم
    هر کدومشون ۸ روزه هستن
    میخواستم بدونم چجوری آب بهشون بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      کافیه یه آبخوری بگیری و مقداری آب بریزی داخلش

  2. سلام خسته نباشید من دوتا بلدرچین کادو گرفتم نمی‌دونستم باید کف بسترچیزی بریزم الان پاشون فضله چسبیده مثل سنگ شده یکیشون ی انگشتش زخم شده چیکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      برای اینکه راحت تر جدا بشه فضله ها میتونی یه دستمالو مرطوب کنی با آب ولرم بزنی رو فضله بعدش به پاش پماد ویتامین A چشمی بزنی و بعد بانداژ کنی
      هر چند ساعت یه بار این کارو تکرار کن تا زمانی که فضله کامل نرم بشه و جداشه
      برای اونی هم که زخم شده پماد ویتامین A چشمی رو با تتراسایکلین چشمی قاطی کن بزن رو زخمش بانداژ کن تا یه هفته انجام بده این کارو

        1. اون باید آتل بندی بشه
          بهتره ببریش دامپزشک

  3. باسلام درفصل تابستان درخوزستان که گرمااز۵۰ درجه میگذرد آیابایدپنکه یاکولربرای تعادل هواگذاشت ؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      صددرصد باید از تجهیزات سرمایشی استفاده کنی
      وگرنه گرما زده میشن

  4. سلام در یک مکان۱۲۰سانتی در ۸۰سانت چندتا بلدرچین میشه نگه داشت

    ممنون میشم جواب بدیت

    1. سلام دوست عزیز
      تو هر متر مربع ۴۰ بلدرچین تخمگذار

  5. سلام
    بلدرچینام
    یک ماهشونه ولی اصلا بزرگ نشدن و فقط در در آوردن
    چیکار کنم؟

    1. سلام. تغذیه شون چجوریه؟ مولتی ویتامین دادی بهشون؟ سینه کاردی که نشدن؟

  6. سلام خسته نباشید،من دو عدد بلدرچین ماده و یک نر دارم،کاملا سالم و سلامت هستن و در حیاط نگهداری میکنم و زیرشون هم همیشه خاک اَره هست،روزی دوتا تخم میزارن ولی روشون نمیخوابن ،باید چکار کنم تا کرچ بشن؟

    1. سلام کرچ شدن بلدرچین خیلی سخته . لونه تاریک براشون درست کن که برن توی لونه تخم بذارن . تخمشون رو جمع نکن . زیرشون هم پوشال باشه

  7. سلام من داداشم دستگاه جوجه کشی داره ۱۰۰ تا جوجه امروز باز شده همشو خریدم ازش جا دارم واسه نگهداری ولی تجربه کافی ندارم میشه راهنمایی بدین بهم ممنون میشم

    1. سلام خب کار پرورش و راهنماییش چیزی نیست که به یک کامنت خلاصه بشه و شما حتما باید مقالات و اطلاعات مختلفی رو کسب کنید و البته قدم به قدم جلو برید
      شما باید جوجه ها رو در دمای ۳۶ الی ۳۷ درجه نگهداری کنید بهترین کار استفاده از لامپ مادر مصنوعی هستش و برای هزارتا جوجه حداقل شما ۵تایی لامپ مادر لازم دارید
      بعد از دستگاه بهشون تا ۱۲ الی ۲۴ ساعت غذا ندید فقط محلول انرژی پلاس (داروخانه دامپزشکی داره) بدید و بعدش تغذیه رو از سوپر استارتر شروع کنید
      برای تغذیه باید دانخوری و آبخوری مخصوص جوجه بلدرچین بگیرید
      مطابق جدول زمانی واکسیناسیون بلدرچین که دکتر دامپزشک براتون مینویسه باید اقدام به واکسیناسیون گله هم بکنید
      حتما با مطالعه زیاد و البته دریافت مشاوره از افراد باتجربه و صاحب نظر اقدام به شروع کارتون بکنید

  8. سلام من دوتابلدرچین نروماده دارم از فصل بهار خریدم بعد یک ماه شروع کرد یک روز درمیون تخم گذاشتن از وقتی هوا سرد شده هم پرای ماده ریخته بعد دراومد تخم نمیزاره با نر هم سر جفت گیری دعوا میکنه فقط چاره چیه

    1. سلام ؛ خب اون دوره تولک بوده دیگه احتمالا هنوز تکمیل نشده دوره تولکش
      شما بهترین کار اینه که محیطشون رو دما رو کنترل کنید(دمای محیط مناسب در حدود ۲۳ الی ۲۷)
      از مولتی ویتامین در آبخوری ها مطابق دستور دکتر دامپزشک استفاده شود
      بعد یه مدت کوتاه شرایط نرمال میشه

  9. سلام وقتتون بخیر
    در منطقه ما شب ها دما حتی به صفر درجه و کمتر هم میرسه آیا تعداد کمی بلدرچین در یک جای چوبی که به وسیله لامپ رشته ای ۱۰۰ وات گرم میشه زنده میمونه یا باز هم سردش میشه و اینکه برای زیر جوجه ها میشه از شن بادی استفاده کرد؟

    1. سلام
      قابل تشخیص نیست
      یدونه دماسنج حداکثر حداقل بزار ببین شب دما چقدر میشه
      اینجوری میشه تشخیص داد در غیر این صورت نمیشه همینجوری گفت که سرده یا نه

    2. سلام ببخشید مزاحم میشم
      من ۲۰ تا جوجه بلدرچین دارم میخواستم برای واکسنشون اقدام کنم شما جایی رو میشناسید واکسنشونو داشته باشن در تهران؟ خودم میتونم کارای واکسنشونو انجام بدم.

      1. سلام جای خاصی لازم نیست
        شما فقط حتما حتما تشریف ببرید پیش دکتر دامپزشک( داروخانه دامپزشکی) و از اونجا تهیه کنید اونا بهتون یاد میدن که چیکار کنید و چطوریه داستانش
        یادتون باشه فقط حتما از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید نه هیچ شخص یا جای دیگری

  10. چرا بلدرچین بعد از اینکه از تخم بیرون میاد فلج میشه یا پاش کج میشه؟

    1. احتمالا در بستر سفت و سیمانی نگهداری می کنید،
      بهتر که در کف بستر از پوشال نرم استفاده کنید

  11. سلام من ۸ تا تخم بلدرچین رو گذاشتم داخل دستگاه جوجه کشی و پس از ۱۷ روز فقط یکی از اونها به دنیا آمد و الان روز ۱۸ که هست و هنوز همون یکی به دنیا آمده بود الان مشکل از کجا بوده؟ آیا امکان داره بقیه جوجه بلدرچین ها متولد بشوند؟

    1. در کامنت قبلی تون پاسخ دادم نیاز نیست تو همه مقالات یک سوال رو تکرارکنید. کامنت اولتون بعد بررسی و پاسخ منتشر میشه.

    2. سلام دخترم خیلی به جوجه علاقه دارم ،میخام براش یک تا دو تابلدرچین بخرم که تو آپارتمان نگهداری کنه،آیا از نظر بهداشتی و بیماری برای دخترم مشکلی نداره و میشه تو آپارتمان بلدرچین نگهداری کرد؟(قبلا جوجه خروس داشتیم اما چون که بزرگ میشد نگهداریش سخت بود )

      1. سلام دوست عزیز
        بله میشه اما خب بستگی به این داره کجا نگهش دارین تا هم همسایه ها اذیت نشن هم مشکلی تو سلامتی ایجاد نشه
        بهتره که برای پیگشیری از بروز بیماری واکسینه بشن اما خب این مورد هم صدی جلوی ابتلا به بیماری رو نمیگیره
        در صورت نگهداری صحیح مشکل خاصی پیش نمیاد

  12. سلام من دوتا جوجه بلدرچین خریدم دو روزه که خریدم
    روز اول کاملا سر حال بود ولی روز دوم مدام چرت میزنه دلیلش چیه

    1. ممکنه بیمار باشه. بهش مولتی ویتامین طیور بدین. مقدار مصرفش رو داروخانه دامپزشکی بهتون میگه. روی خود دارو هم معمولا نوشته میشه.

  13. سلام من میخوام بلدرچين ۱ هفته بگیرم آیا ۷یلی کوچیکه من نگهداری سخته؟ ما حیاط داریم میتونیم یک قفس براش تهیه کنیم و اینکه الان که تابستون هسته و هوا گرما ما در شهر کرمان هستیم حتما باید لامپ کرفتن وقتی تو کارتون داخل اتاق هستن؟ و اینکه تا چه سنی نیاز به لامپ داره؟

    1. روزها که هوا گرمه نیازی به لامپ نیست ، اما منطقه شما احتملا شب ها سرد میشه
      بهتر که اونا رو در یک محیط بسته مثل انباری نگه داری و شب ها بالاسرشون لامپ رشته ای ۱۰۰ وات یا بخاری باشه تا از سرما تلف نشن

      1. سلام هفته اول باید ۲۴ ساعته نور باشه بالای سرشون هفته دوم فقط شب ها که گرم بمونن . کم کم برش دارین

  14. سلام ببخشید من میخوام بلدرچین روی تخم هاش بشینه وجوجه بشه چه کار کنم ؟

    1. باید براش اشیانه درست کنی
      از پوشال نرم استفاده کن
      در مکان گرم و خلوت باشه
      کم کم روی تخم ها میشینه
      اگه کرچ نشد، باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنی

  15. من جوجه بلدرچین خریدم آوردم خونه تو یه کارتن نگه داشتم تا فردا جاشونو درست کنم ولی مردن
    مریض بودن ؟

  16. ببخشید می خواستم بدونم وقتی تمام کار ها رو انجام بدم یعنی: بزارم تخم های بلدرچین به حدود ۱۲ تا برسه و بلدرچین روشون بشینه و بزارم ۱۸ روز رو تخم ها بخوابه ،
    آیا تخم ها جوجه می شن ؟
    چند درصد احتمال داره تخم ها جوجه شن؟

    1. اگه بلدرچین نر با بلدرچین ماده جفت گیری کرده باشه
      و تخم ها نطفه دار باشن
      بله جوجه میشن

      1. سلام من میخوام جوجه بلدرجین بگیرم ومیخوام ببینم پیش اردک میتونه زنده بمونه ۲۰ اردک دارم و میخواهم ۱۰ تا جوجه بلدرچین بگیرم و بعد میشه تو حمام باشه حمام هم رطوبت داره وهم گرمه

        1. سلام دوست عزیز
          پیشنهادم اینه که نگهشون ندارین تو یجا
          حموم که کلا مکان نامناسبی هست برای نگهداری

  17. سلام من روزی ده عدد تخم نطفه دارم میخواهم یک باره داخل دستگاه بگذارم آیا لاظم است که قبل از شروع آنهارا یک ساعت یک بار آنهارا بچرخوانم

    1. تا زمانی که داخل دستگاه نذاشتید باید مرتب چرخش داده بشه و در ۱۸ درجه و مرطوب نگهداری بشه

  18. سلام من برای جای نگهداری جوجه بلدرچین
    آنها را د یک سبد گذاشتم ایا سبد برای نگهداری جوحخ بلدرچین مناسب است
    بزرگ هم است
    و اگر بجای خاک اره از روزنامه استفاده کرد
    ایا مناسب است؟

    1. حتما از خاک اره استفاده کن تا کف پاشون زخمی نشه
      از لامپ رشته ای هم برای گرم نگه داشتن جوجه ها استفاده کن

  19. من جوجه هام بچه است بلدرچین هم است .
    چند سال طول می کشد که آنها تخم بگذارن

    1. به سال نمیکشه دوست عزیزم
      بلدرچین ها دو ماه پس از تولد می تونن تخم بذارن
      تغذیه کافی و مکان ارام داشته باشن

  20. سلام من میخوام بلدرچین مادر را کرچ کنم و از این روش جوجه به دست بیارم آیا برای این کار هم لامپ مادر مصنوعی لازم است؟آیا روش بزرگ کردن جوجه به این صورت فرق دارد؟

    1. اگر بلدرچین کرچ بشه خودش جوجه ها رو بزرگ میکنه نیاز به خرید لامپ مادر مصنوعی نیست

  21. چرا بلدرچین ما مرد ؟ در کنار اجاق گاز بود .دو تا بود . یکی از بلدرچین هایمان زنده مانده بود .حالا چند تا بخریم تازنده بمونه وتنها نباشه

    1. یکیش مریض بوده و بیماری رو به اون یکی انتقال داده
      حتما باید پرنده بیمار رو جدا می کردید و برای درمان به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی می رفتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس