بیماری های بلدرچین و راه های پیشگیری و درمان 

شایع ترین بیماری های بلدرچین و راه های پیشگیری

بیماری های بلدرچین : بلدرچین یکی از محبوب ترین پرنده هایی است که در مقیاس های کوچک مانند محیط های روستایی و یا در مقیاس های بزرگ مانند سالن ها و مرغداری پرورش داده می شوند. این پرنده از جثه کوچکی برخوردار بوده که گوشت و تخم آن به دلیل ارزش غذایی بالا فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

در کنار موارد ذکر شده باید این مهم را نیز متذکر شد که بلدرچین همانند دیگر پرنده ها به انواع بیماری ها مبتلا می شود از این رو باید اقدامات لازم در راستای جلوگیری از این امر در راس اولویت های پرورش دهنده ها قرار بگیرد. 

رعایت نکات بهداشتی، پاکسازی و ضد عفونی کردن هوا و مکان نگهداری بلدرچین ها می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش بروز انواع بیماری ها داشته باشد. در صورتی که پرنده ها در محیط های باز نگهداری می کنید امکان ابتلا به انواع بیماری ها بالا می رود، چرا که در این حالت پرنده تماس مستقیم با فاکتور های بیماری و آلوده کننده می باشد.

بیماری های مهم بلدرچین کدامند؟

بلدرچین ها پرندگان بسیار مقاوم در برابر بیماری بوده ولی با این حال بیماری هایی همچون نیوکاسل، آنفولانزا، مارک، کوکسیدیوز، سیاه سر، برونشیت عفونی و … میتواند باعث مرگ این پرندگان شود.

آیا بلدرچین ها به واکسیناسیون نیازدارند؟

در مزارع بزرگ پرورش بلدرچین برای کاهش تلفات و پیشگیری از برخی بیماری های شایع، گله را با داروهای مختلف واکسینه میکنند.

آیا بلدرچین دچار کانیبالیسم میشود؟

بله، در صورت مدیریت نادرست همچون تغذیه ضعیف، گرسنه ماندن طولانی، نور زیاد، نبود فضای کافی، گرمای زیاد، ایجاد استرس، نگهداری پرنده های زخمی در بین گله و … بلدرچین ها نیز همانند مرغ ها به کانیبالیسم طیور و هم نوع خواری مبتلا میشوند.

اساساً برای آسان تر کردن کنترل  مدیریت و مهم تر از همه برای بالا بردن سود دهی پرورش بلدرچین در مقیاس های بزرگ و بیشتر به شکل صنعتی انجام می شود، چرا که در این حالت شما می توانید با نظارت و رد نظر گرفتن اقدامات و ایجاد برخی محدودیت ها برای پرنده ها می توانید امکان آلودگی و مبتلا شدن به انواع بیماری ها را به حداقل میزان ممکن برسانید.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» ظرفیت جوجه کشی از ۳۸۰ تخم بلدرچین
» دارای قابلیت حذف نویز برای عملکرد بهتر دستگاه
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

البته در این حالت نیز برخی موارد مانند آب و غذا می تواند به راحتی فاکتورهای بیماری را به خیل عظیمی از پرنده ها منتقل کند. در این مقاله مهم ترین بیماری ها و هر آنچه برای جلوگیری از ابتلا بلدرچین به انواع آن ها لازم است بدانید گردآوری شده است، با چیکن دیوایس همراه باشید.

بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزاعلایم بیماری 

بلدرچین هایی مبتلا به بیماری آنفولانزا در ابتدا دارای علائمی چون بی حالی، مشکل نفس کشیدن و اسهال خواهند بود؛ البته با شدت گرفتن این بیماری شما مواردی چون ملتهب شدن کیسه های هوایی و سینوس ها و مهم تر از همه پر شدن سینوس ها از مواد پنیری را مشاهده خواهید کرد. بلدرچین ها کوچک و حتی گاهاً بلدرچین ها بالغ به دلیل پر شدن سینوس ها با مواد پنیری دچار خفگی می شوند. علاوه بر موارد ذکر شده می توان به آبریزش از چشم ها، کبود شدن قسمت سر و پاها و کاهش تولید تخم اشاره کرد. 

راه های پیشگیری و درمان بیماری آنفولانزا 

در حالت کلی رعایت تمامی نکات بهداشتی کلید اصلی در جلوگیری از بروز انواع بیماری ها از جمله آنفولانزا می باشد. پرنده هایی که به تازگی به این بیمار مبتلا شده اند باید واکسیناسون شوند. علاوه بر موارد ذکر شده باید از تماس مستقیم بلدرچین ها به اشیاء، تجهیزات و دیگر پرنده های آلوده شدیداً جلوگیری نمایید.

بیماری نیوکاسل (شایع ترین نوع بیماری بین پرنده ها)

بیماری نیوکاسل

علایم بیماری 

بلدرچین هایی که به بیماری نیوکاسل مبتلا شده اند از نظر ظاهری دارای علائمی چون آبریزش بینی، مشکلات تنفسی، عطسه هایی با صدای سوت مانند، نفس زدن های تند، نفس کشیدن با دهان باز، تشنگی زیاد، عدم غذا خوردن، فلج شدگی یا لرزش شدید عضله ها و غلت زدن می باشند. با توجه به بررسی ها انجام شده تولید تخم در این پرنده ها به سرعت کاهش پیدا کرده و تخم های تولید شده نیز از نظر کیفیت ضعیف بوده و به شکل نرم و رنگ پریده می باشند.

نیوکاسل از جمله بیماری های شایع بین بلدرچین ها و بیشتر پرنده ها است که از دیگر علامت های ان می توان به سستی و پایین افتادگی بال ها، اسهال سبز رنگ، پنومونی بینایی، سرفه، راه رفتن به سمت عقب، پیچ خوردگی سر و برگشت آن به سمت عقب و آبکی بودن سفیده تخم های تولید شده اشاره نمود. 

پیشگیری و درمان بیماری نیوکاسل

برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل باید نکات و باید ها بهداشتی از جمله تمیز نگه داشتن مکان پرورشی، دفع کردن زود هنگام فضولات و ضدعفونی کردن بلدرچین ها را در اولویت کار قرار داد. همچنین واکسیناسیون پرنده ها می تواند سیستم ایمنی آنها را در برابر این بیماری تا حد زیادی افزایش دهد. شما می توانید برای واکسینه کردن پرنده ها از سه روش ترکیب کردن واکسن با آب آشامیدنی، اسپری کردن و با تزریق مستقیم بهره گیری نمایید. برای درمان پرنده های بیمار می توانید از آنتی بیوتیک های مناسب این کار استفاده کنید.

بیماری آبله 

بیماری های بلدرچین - آبله

علائم بیماری 

بلدرچین بعد از ابتلا به این بیماری تا ۱۵ روز هیچ علائمی از خود نشان نمی دهد از این رو می تواند برای سایر اعضای گله خطرساز باشد. دوره ابتلا به بیماری آبله حدود ۴۰ روز است که البته عامل بیماری تا چندین ماه می تواند در محیط حضور داشته باشد. از جمله علائم بیماری آبله می توان به ایجاد تاول بر روی تاج و پلک بلدرچین ها اشاره کرد که به سرعت گسترش پیدا کرده و بعد به رنگ قهوه ای درآمده و خشک می شود. علاوه بر این بلدرچین های آلوده به بیماری آبله دارای ورم پرده نازک بر روی چشم، مواد پنیری در چشم، کم اشتهایی و وجود زخم در دهان خواهد بود.

پیشگیری و درمان بیماری آبله

بهترین روش برای جلوگیری از این بیماری با کمترین هزینه ممکن، ضدعفونی کردن محیط و بکارگیری سیستم تهویه استاندارد می باشد. یکی از اصلی ترین موارد آلوده کننده حشرات هستند که می توانند ناقل بیماری بوده و خیل عظیمی از پرنده را تحت تاثیر قرار دهند، از این رو می بایست تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود آنها در نظر گرفته شود. در کنار این موارد، واکسنه کردن پرنده ها، استفاده از مواد غذایی ارزشمند و شست و شوی محیط با استفاده از آب و مواد مناسب میتواند از حضور بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماید.

بیماری آنسفالومیلیت 

بیماری آنسفالومیلیتعلائم بیماری 

بیماری نام برده بیشتر بر اساس سن پرنده در آن ظاهر می شود، به طوری که هر چه سن بلدرچین بالاتر باشد امکان ابتلا به بیماری آنسفالومیلیت در آن کاهش پیدا می کند. با استناد بر همین گفته جوجه بلدرچین هایی که به تازگی به دنیا آمده اند بیشتر در خطر هستند و علامت اصلی این بیماری در جوجه بلدرچین تازه از تخم خارج شده گیجی و عدم حفظ تعادل می باشد.

همین امر باعث می شود تا بلدرچین رغبتی به راه رفتن نداشته باشد و بیشتر نشستن را ترجیح دهد که در این حالت بعد از مدتی به طور کامل فلج شده و در اثر تشنگی و گرسنگی از دست می رود.

پیشگیری و درمان بیماری آنسفالومیلیت 

این ویروس از طریق مخرج پرنده به شکل مدفوع خارج شده و در واقع دفع می گردد از این رو می تواند بیرون از بدن بلدرچین نیز تا مدت ها زنده بماند. برای جلوگیری از آلوده شدن دیگر اعضای گله باید محیط پرورش به طور مکرر پاکسازی و ضدعفونی شود. علاوه بر این واکسینه کردن بلدرچین های مادر از طریق نوشاندن واکسن و یا تزریق آن می تواند تاثیر بسزایی در بالا بردن ایمنی بدنی آنها در برابر بیماری آنسفالومیلیت داشته باشد. پرنده مبتلا را در محیطی جدا نگه داری کنید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از تلف شدن آن را بتوانید در نظر بگیرید. 

بیماری مارک 

بیماری مارک

علائم بیماری 

مارک یک بیماری خاص بوده که اعصاب بلدرچین ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اگر این بیماری به بدن بلدرچین وارد شود، حدوداً ۲۰ روز طول می کشد که علائم آن در پرنده نمایان گردد. از جمله علامت ها ان می توان به از کار افتادن گردن، پاها و بال ها اشاره کرد که پرنده دیگر نمی تواند بایستد و حتی موقع نشستن یک پای خود را جلو و دیگری را عقب نگه می دارد. اگر بیماری مارک در بلدرچین شدت بگیرد مواردی مانند فلج شدن کامل یک طرف بدن و یا هر دو طرف، لاغر شدن بیش از حد و از دست دادن اشتها و نهایتاً مرگ را می توان پیش بینی کرد.

پیشگیری و درمان بیماری مارک 

رعایت تمامی باید ها و استاندارد های بهداشتی، پاکسازی و تمیز کاری محیط پرورشی و مهم تر از همه واکسیناسیون همه پرنده ها می تواند از بروز بیماری مارک پیشگیری کند. 

متاسفانه این بیماری ویروسی می باشد از این رو هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد و باید پرنده های بیمار را از دیگر اعضای گله جدا کرده و در یک محیط مناسب با رژیم غذایی مقوی، تهویه مناسب و میزان رطوبت کافی نگهداری نمایید.

بیماری عفونت کیسه زرد در جوجه بلدرچین ها

عفونت کیسه زرد در جوجه ها رخ میدهد. در جوجه های یک روزه به هنگام تولد هنوز کیسه زرد به همراه بدن آنها میباشد. جوجه ها به مدت ۲۴ الی ۳۶ ساعت بدون آب و غذا توسط کیسه زرد تغذیه میشوند. سپس کیسه زرد به طور کامل جذب بدن آنها میشود. حال اگر محیط نگهداری جوجه و یا داخل دستگاه جوجه کشی آلوده باشد، احتمال عفونت کیسه زرد بسیار بالا خواهد بود. همچنین اگر در همان ساعت های اولیه جوجه ها با غذا و آب تغذیه شوند، کیسه زرد جذب بدن آنها نشده و عفونت میکند. متأسفانه عفونت کیسه زرد به راحتی باعث تلف شدن جوجه ها میشود.

عارضه کانی بالیسم در بلدرچین ها

کانی بالیسم در واقع یک بیماری نیست ولی یک رفتار خطرناک در بین پرندگان اهلی می باشد و میتواند تلفات زیادی در گله به جای بگذارد. در نتیجه این رفتار بلدرچین ها شروع به خودخواری و یا هم نوع خواری میکنند. فاکتورهایی زیادی همچون نور زیاد، گرسنگی بیش از حد، استرس، تراکم بیش از حد پرندگان، کمبود مواد معدنی و … باعث میشود که بلدرچین ها به کانیبالیسم دچار شوند. مخصوصا جنس نر بلدرچین ها پرخاشگر بوده و ممکن است به هم نوعان خود نوک بزند و آن ها را زخمی کنید. وجود زخم خونی بر روی بدن یک بلدرچین به سرعت باعث میشود تا دیگر بلدرچین ها به محل زخم نوک بزنند.

برای جلوگیری از کانیبالیسم در بلدرچین ها لازم است که در گله های مولد و گوشتی ضریب نر به ماده رعایت شود و شرایط محیطی همچون نور و دما و خوراک پرنده ها نیز به صورت اصولی تأمین گردد.

بیماری کوکسیدیوز

این بیماری نیز از جمله بیماری های شایع در بین بلدرچین ها می باشد و سیستم گوارشی و روده های پرنده را هدف میگیرد. بیماری کوسیدوز بیشتر در اثر غذا و آب آلوده به پرنده منتقل میشود. مخصوصا دان هایی که کپک زده اند دارای انگل عامل این بیماری هستند.

علائم بیماری کوکسیدیوز در بلدرچین ها

عامل این بیماری به بافت روده پرنده میزبان آسیب می رساند. در نتیجه مواد مغذی به طور کامل جذب بدن پرنده نمیشوند. نشانه های اولیه این بیماری شامل کاهش اشتها و مصرف کم آب و دان، لاغر شدن پرنده، بی حالی، افتادگی پرها و نشانه اصلی اسهال خونی می باشد. بلدرچین هایی که در بستر سالن نگهداری میشوند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. زیرا بستر خیس و مرطوب در نزدیکی های دانخوری آبخوری جزو منبع اصلی آلودگی به حساب می آید.

پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز

استفاده از دارویهای ضد انگل در داخل خوراک پرندگان و جلوگیری از رطوبت بالا در محیط و ضدعفونی تجهیزات داخل سالن از جمله راهکارهای پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز می باشد.

بلدرچین های بالغ در برابر این بیماری مقاوم هستند ولی شدت بیماری کوکسیدیوز در پرنده های جوان بالا می باشد و حتی میتواند باعث مرگ آنها شود.

بیماری سیاه سر در بلدرچین ها

این بیماری نیز از جمله بیماری های انگلی و عفونی بوده که هیستومونیازیس نام دارد. بیماری سیاه سر در بین پرنده های مختلفی همچون بوقلمون و مرغ و بلدرچین و … شایع می باشد. این بیماری تلفات زیاد داشته و معمولا کبد حیوان را مورد حمله قرار میدهد. تلفات ناشی از این بیماری معمولا بعد از ۱۰ روز مبتلا شدن به این بیماری اتفاق می افتد. بلدرچین های جوان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

راه های انتقال بیماری سر سیاه

انگل عامل بیماری سر سیاه از طریق مدفوع و تخم کرم های روده ای می تواند در بین سایر پرندگان پخش شود و آنها را آلوده کند. مخصوصا انگل هایی که در تخم کرم ها هستند به مدت طولانی و ماه ها می توانند زنده بمانند.

علائم و راهکار درمان بیماری سر سیاه

علائم بالینی این بیماری در بلدرچین ها با کاهش اشتها و افتادگی بال ها و پژمردگی پرنده همراه است. همچنین فضله پرنده بیمار حاوی قطرات زرد رنگ بوده و مصرف آب نیز در حیوان افزایش پیدا میکند.

برای پیشگیری از این بیماری تعویض مواد بستر، کاهش حشرات، جلوگیری از بستر مرطوب و کنترل کرم های روده ای توصیه میشود.

بیماری برونشیت در بلدرچین ها

بیماری برونشیت عفونی نیز از دیگر تهدیدات در عرصه پرورش طیور از جمله بلدرچین ها می باشد. این بیماری باعث عفونت در سیتم تنفسی پرنده شده و تلفات ۸۰ درصدی به جای میگذارد.

علائم بیماری برونشیت عفونی

خس خس سینه، عطسه، سرفه، تنفس با دهان باز، کاهش اشتها و اختلالات عصبی از نشانه های بیماری برونشیت می باشند. متأسفانه این بیماری درمان خاصی ندارد و فقط با پیشگیری و خرید گله های سالم می توان ریسک ابتلا به بیماری برونشیت را کاهش داد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام. ۳ عدد ماده دارم که یکی به تازگی نوک میزنه به دو نفر دیگر و کلافه است و مدام تند تند راه می رود و بدنش پف کرده

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریشون کوچیک نیس که؟
      اگه به اونیکیا اسیب میزنه جداش کن
      چه غذایی بهش میدی؟ فضله ش چه رنگیه؟

    2. سلام خسته نباشید من چهار تا جوجه بلدرچین ۱۱روزه دارم روی سینه راست دوتاشون غدد گوشتی هست چیکار کنم که خوب بشن؟

      1. سلام دوست عزیز
        این میتونه نشون دهنده ی وجود تومورو یا توده ای تو بدنشون باشه
        برای تشخیص دقیق تر و معاینه حتما باید ببری دامپزشک

  2. سلام من یه دونه بلدرچین ماده دارم آنفولانزا گرفته چی کار کنم خوب شه این طرفا دا پسشکی نیست

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه آنفولانزا رو نمیتونی تو خونه درمان کنی چون درمون قطعی نداره باید هر جور شده برسونی دامپزشک
      یا مشاوره آنلاین بگیری

  3. سلام ببخشید من یه بلدرچین دارم پاهاش کبوده و راه نمیره و در حالت خوابه چی کار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      کبودی میتونه به خاطر ۴ تا دلیل باشه
      یا ضربه ی فیزیکی به پاش وارد شده
      یا عفونت داره یا بیماری یا هم به خاطر کمبود های غذایی هست
      غذا بهش چی میدی؟ فضله ش چه رنگیه ؟

  4. سلام خسته نباشید
    من یه جفت بلدرچین دارم ماده از دیروز نه غذا میخوره بالهشاشم آویزونهبع اسهال سفید رنگی داره آب میخوره فقط به مقدار کمی اونم یه جا هم میشینه چرت میزنه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت داره که فضلش هم به اون رنگ در اومده
      عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و چهل گیاه قاطی کن هر کدوم دو سر بطری به مدت ۵ رو روزانه ۴ قطره بده بخوره
      برای باز شدن اشتهاش هم محلول آب شکر بده

      1. سلام من یه جفت نرماده دارم ماده همش توچرته نمیذاره نرجفت گیری کنه دلیلش چیه ممنون میشم

        1. سلام دوست عزیز
          مادت دیگه چه علائمی داره؟
          فضله ش چه رنگیه؟

  5. سلام من دوتا بلدرچین نر دارم دوروزه یه چشمشو می‌بنده و یکیش بازه مدفوعشم به رنگ سبز و سفید
    میشه کمکم کنید مشکلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      بهش ضربه وارد شده؟
      چیزی رفته داخل چشمش؟
      عفونت و ورم و ترشحات که نداره؟
      مدفوع سبز اگه بهش سبزیجات نداده باشی نشون دهنده کبد چرب هست در شرایط حاد نیوکاسل
      سفید هم عفونت داره
      عرق آلاله و شیرین بیان و چهل گیاه هر کدوم رو دو سر بطری مخلوط کن به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره بده بهش

  6. سلام من یک بلدرچین نر دارم ولی مدفوع اون مشکی و در کنار ان سفید است و بی حال باید چیکارکنم خیلی نگران هستم

    1. سلام دوست عزیز
      مشکی شدن فضله خیلی نگران کنندس
      نشون دهنده خونریزی در معده و روده ، مسمومیت با سرب ، مشکل در کلیه و …
      برای درمانش حتما باید از دامپزشک کمک بگیری

      1. شما راه کاری برای بهتر شدنش ندارید چون داپزشکی که نزدیک به ما هست تا سه روز بسته است

        1. متاسفانه درمون خونگی وجودنداره بتونم راهنمایی کنم

  7. سلام من یک جفت بلدرچین دارم و پر هاشون میریزه باید چیکار کنم تا پر
    هاشون دربیاد

    1. سلام دوست عزیز
      دلیل اصلی ریزش پرها تغذیه نامناسب هست
      بهشون غذا چی میدی؟

  8. سلام خسته نباشید من یه بلدرچین دارم به عنوان حیوان خانگی تو یه جعبه بزرگ نگهش میدارم خاک و دون و آبش سر جاشه ولی چند وقته لاغر شده و پر ریزی داره بهم ریخته هم تخم میزاره دلیلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      عفونت های باکتریایی تو روده جذب مواد مغذی رو کاهش میده
      همین امر باعث لاغر شدن بلدرچین ها میشه
      که برای درمانش باید آنتی بیوتیک درمانی صورت بگیره
      همچنین سیر و ماست رو باهم مخلوط کن بده بخوره
      کمبود تغذیه ای باعث ریزش پرهاشه

      1. باسلام
        بلدرچین من تو خونه پرواز میکرد زخمی شد زیر بالاش الان بعد چند روز زیر بالش یه غده گوشتی هست که بالی دیگرش اینطور نیست و مدفوعش کف سفید داره ،ممنون میشم راهنماییم کنید.

        1. سلام دوست عزیز
          بلدرچین شما عفونت داره که مدفوعش سفیده
          باید درمان بشه ببرش پیش دامپزشک
          تو خونه هم عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان قاطی کن از هرکدوم دو سر بطری تا ۵ روز بهش بده
          غده گوشتی هم توسط دامپزشک باید بررسی بشه نمیتونم چیز قطعی بگم

  9. سلام.یه بلدرچین برای پسرم خریدم دو روزه بود الان نزدیک ۳ماه هست داریمش ولی مدفوعش همیشه کف سفید داره ولی خودش سرحاله و بازیگوش.برای رنگ مدفوعش چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه عفونت داره که فضلش سفیده
      باید آنتی بیوتیک درمانی صورت بگیره
      بهتره ببری دامپزشکی

  10. سلام وقت بخیر یه سوال داشتم من تقریباً ۱ماه پیش
    چنتا بلدر چین خریدم فروشنده گفت تا ۲هفته دیگه تخم گذاریشون شروع میشه اما هنوز هیچ تخمی نذاشتن آب وغذا شونم مرتب میدم دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی داره مثل کمبود نور، کلسیم، استرس، بیماری، تغییرات دمایی و …
      ببینید کدوم مورد بیشتر براشون صدق میکنه

  11. سلام شب خوش
    ۵ تا بلدرچین دارم ک یکیشون زیر یکی از پاهاش یه توده در آمده ک بزرگ هم هست
    توی راه رفتنش مشکلی نداره و ورجه وورجه هم می‌کنه ولی راه رفتن و دویدنش عادی نیس
    و این که فک کنم ۱۵-۲۰ روزی هست اینطوری شده
    مشکلش چیه ؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      میخچه در آورده اگه یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای هست
      پاشو با آب ولرم خوب بشور و خشک کن
      بعد پماد تتراسایکلین رو با پماد a چشمی مخلوط کن بزن به کف پاش و باند پیچی کن

  12. سلام ببخشید یکی از بلدر چینام همش تو حالت خوابیدنه ولی چشاش بازه مشکلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      میتونه حرکت کنه؟ یا توانایی ایستادن روی پاهاشو نداره؟
      فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داره؟
      غذا بهش چی میدادی

      1. آره زمانی که براش غذا میریزم میاد میخوره اما دوباره میره تو حالت خواب خیلی کم راه میره فضلشم سفید آبکی
        غذا بهش دانه پالس میدم

        1. فضله سفید رنگ اغلب نشون دهنده بیماری عفونی و یا کلیوی هست
          برای تشخیص دقیق باید معاینه بشه

      2. آره زمانی که براش غذا میریزم میاد میخوره اما دوباره میره تو حالت خواب خیلی کم راه میره فضلشم سفید آبکی
        غذا بهش دانه پالس میدم آیا امکان داره بقیه بلدرچینام اینطوری شن

        1. آره بهتره این بلدرچینت رو از بقیه جدا کنی
          بهش محلول آب شکر بده
          فضله سفید هم نشون دهنده عفونته
          برو داروخونه دامپزشکی بگو بلدرچینت عفونت کرده و فضلش سفیده داروشو بهت میدن

    1. سلام دوست عزیز
      محل نگهداری رو گرم کن
      بهشون محلول آب شکر بده

  13. سلام من سه تا جوجه بلدرچین ۲۵روزه دارم وقتی تو حیاط خونه پاشوم میکنم بعضی اوقات تو آفتاب خودشون رو دراز میکنن و بال هاشون و باز میکنن ایا مشکلی دارن

    1. سلام دوست عزیز
      اگر تغییر رنگ در فضله
      نفسی نفس زدن
      تغییر در رفتار
      و… را نداشته باشن جای نگرانی نیست

  14. درود.خدا قوت. بلدرچین ماده من یک هفته ای هست تخم نمیذاره.قبلش ۲روز یک تخم میذاشت.چشمهاشم همش مییبنده.انگار چشمهاش کوچیک شدن.موقع آب خوردن هم انگار چیزی مثل سرفه می‌کنه. یا عطسه نمی‌دونم. بنظرتون بیماره؟ چکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی وجود داره که میشه گفت احتمال بیماری هم هست
      مثلا قطع شدن تخم گذاری از سر کمبود نور، بیماری، تغذیه نامناسب، دریافت نکردن کلسیم و… به وجود میاد
      ببین فضلش چه رنگی شده؟
      احتمالا سرما خورده
      دمای محیط نگهداریش رو چک کن سرد نباشه
      مولتی ویتامین برای تقویتش بخر
      برای حل شدن سرفش هم بخور اکالیپتوس کارسازه

  15. سلام من بدونه بلدرچین دارم کا به تازگی روزی یه تخم میزاره و پر هاش میریزه و زیر شکمش ۵،۶تا جوش داره و امروز یهوی جوشی که بزرگ بود ازش خون میومد علت جوش هاش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      در این حیطه اطلاعات کافی ندارم
      بهتره که با دامپزشک مشورت کنید

  16. سلام من ۳تا بلدرچین دارم یکی نر دو تا ماده
    بلدرچین نر من مدام می خوابه

    1. سلام دوست عزیز
      ببین تغییر رنگ فضله داره؟
      علائمی از بیماری چی مثل کاهش اشتها و…؟

    2. سلام
      من ۳۰ تا بلدرچین گرفتم ۳۵ روزه الان ۵۰ روزشون شده ولی تخم نمی گذارند آیا از گرما است یا گوشتی هستند لطفا بگیر ضمناً ۴ تاش هم نر هستش

      1. سلام دوست عزیز
        اینکه تخم نذاشتن برمیگرده به شرایط نگهداری شما
        غذا بهشون چی میدی؟
        کلسیم کافی دریافت میکنن؟
        کمبود نور دارن
        کمبودذ پروتئین دارن
        استرس بهشون وارد شده
        و یا بیماری دارن
        ولی به احتمال زیاد جیره ای که انتخاب کردی اشتباهه در این خصوص از یه متخصص جیره نویس کمک بگیر تا جیره بالانس و مناسب برات معرفی کنه

  17. باسلام من یه بلدرچین دارم چهار ساله خیلی بهش وابسته هستم ،چند روزی دهنش وباز میکنه ،خس خس سینه داره چه کارش کنم ممنون از راهنمایی شما

    1. سلام
      اونو از بقیه بلدرچین ها جدا کن، احتمال سرماخوردگی هست
      محیطش رو گرم کن و از مولتی ویتامین جوجه ها برای تقویت بدنش استفاده کن
      اب و غذای کافی هم داشته باشه

      1. سلام و عرض ادب به مدیر سایت
        جناب جدود دو هفته پیش دوتا بلدرچین خریدم
        و کاملا بهشون رسیدگی وکردم و دانه ذرت و دانه پارس بهشون میدم
        داخل قفس هم نگهداری میکنم و تا حالا با محیط باز آشنا نشدن و کاملا پر در آوردن ، حشره هم زیاد بهشون میدم مخصوصا ملخ
        امروز از هواب پا شدم دیدم یکی شون لنگ میزنه و بعضی اوقات گردنشو جمع میکنه و گوشه گیره
        اما خیلی کم پیش میاد گوشه گیر باشه فقط پای سمت راستش میلنگه ، برای تاول و میخچه هم چک کردم مشکل خاصی نداشت ، دکتر میتونم بپرسم چه مشکلی داره ؟
        آیا فقط ضرب دیده و گذرا هست یا باید مراجعه کنم به دامپزشک ؟
        میتونم بهش مولتی ویتامین یا دارویی بدم ب ای بهبودی ؟

        1. سلام دوست عزیز
          سریعا فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده؟
          کج شدن گردن و نمایان شدن فلجی نشونه بیماری نیوکاسل هست
          ولی قطعی نمیشه گفت چون از نزدیک معاینه نشده
          بهش غذا چی میدادی؟
          کلسیم و ویتامین کافی بهش میرسید؟

  18. سلام من یک بلدرچین ماده دارم که چند وقت زیر شکمش یک توده است و همش خونریزی میکند چند ماه قبل هم به دامپزشکی مراجعه کردم دارو داد گفت اگر تا دوهفته خوب نشد بیارش عملش کنم دارو ها را دوهفته به هشت دادم خوب شد باز ادوباره همان جوری شده چه کار کنم آیا میمیره

    1. به دامپزشک مراجعه کنید تا عمل جراحی انجام بده
      یا زبحش کنید تا نمرده

  19. سلام خسته نباشید
    من یه بلدرچین ماده دارم که خیلی بی حاله،بالاش افتاده هست و همش یه جای ثابت وایمیسه در کل بی حاله
    ایا مریض شده؟
    باید چه کاری انجام بدم
    ممنونم

  20. سلام ببخشید من بال سمت چپ بلدرچینم ضربه دیده و بعد از دو روز رنگ گوشت و خون بال پرنده سبز شده
    چیکار باید بکنم

  21. سلام من یه بلدرچین دارم مادس هر روز تخم میذاره غذا اب هم میخوره اما چشاس کور شده من باز نگهش میداشتم اما شروع کرده فقط سرشو چپ راست میچرخونه اونم تند تند نمیفهمم باید چیکار کنم کمک کنید

  22. سلام ما یه بلدرچین ماده تخم گذار داریم که یکیشون دیشب از بالا پشت بوم پریده بود تو کوچه امروزم موقع راه رفتن میلنگه و یه پاشو یکم بالا میاره برا درمانش چکار میشه کرد ممنون

  23. سلام من سه بلدرچین داشتم ،یک نر و دو ماده.امروز چهار تا بلدرچین دیگه خریدم دو نر و دو ماده سفید یکی از نر ها هم سفید هست . اما وقتی با بلدرچین قبلی در یک قفس قرارشون دادم بلدرچین های قبلی به سفید ها حمله میکنند . لطفاً راهنمایی کنید

    1. به خاطر تفاوتشون هست. یه مدت با طور جدا نگهشون دارید تا عادت کنن به وجود هم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس