آموزش شیوه پرورش بلدرچین مولد + طرح توجیهی

نحوه پرورش بلدرچین مولد همراه با طرح توجیهی

پرورش بلدرچین از روش های درآمد زایی کم ریسک و زود بازده است و این به دلیل رشد سریع و تولید بالای بلدرچین است. اکثر پرنده های بومی در طول ۵ الی ۶ ماه به دوره بلوغ رسیده و آماده تخم گذاری می شوند، در حالی که بلدرچین در طول ۵۰ روز کاملا بالغ شده و آماده جفت گیری و تخمگذاری می شود. 

در این نوشته از چیکن دیوایس در مورد پرورش بلدرچین مولد و طرح توجیهی این روش از کسب و کار مطالب مفیدی را ارائه خواهیم کرد پس با ادامه این نوشته همراه باشید. توجه کنید که به دلیل نوسانات قیمت از ارائه قیمت و هزینه دقیق صرف نظر کرده ایم، اما با نکات ارائه شده در این طرح توجیهی می توانید کار خود را راه اندازی کنید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل 672 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل ۶۷۲ تایی
» امکان جوجه کشی از ۱۵۳۶ عدد تخم بلدرچین
» برد جوجه کشی تمام اتوماتیک و لمسی
» کابین مجزا برای سیستم های تامین حرارت، رطوبت، تهویه و چرخش
قیمت : ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان
 

آیا پرورش بلدرچین توجیه اقتصادی دارد؟

بلدرچین یکی از پرنده هایی است که اخیرا گوشت و تخم آن در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و به دلیل طعم خوب گوشت بلدرچین و تولید آن به صورت ارگانیک ، افراد زیادی به سمت مصرف گوشت و تخم بلدرچین تمایل پیدا کرده اند. 

علاوه بر این، بلدرچین برای پرورش دهنده نیز دارای مزایای زیادی است. این پرنده در عرض ۴۵ روز کاملا بالغ و گوشتی شده و می توان آن را به کشتارگاه ارسال کرد. هم چنین در سن ۵۰ روزگی تخم گذاری خود را آغاز خواهد کرد و می توان از آن به عنوان بلدرچین مولد یا تخمگذار استفاده کرد. 

آیا پرورش بلدرچین توجیه اقتصادی دارددر حالی که سایر پرنده های بومی در طی ۵ الی ۶ ماه به این مرحله می رسند، بنابراین در صورت پرورش بلدرچین دوره بازگشت سرمایه نیز بسیار کاهش خواهد یافت و پرورش دهنده در زمان کوتاه تری به درآمد خواهد رسید. 

انواع روش های پرورش بلدرچین

معمولا سه روش برای پرورش بلدرچین وجود دارد که برخی از پرورش دهندگان از هر سه روش جهت درآمد زایی استفاده می کنند و برخی نیز فقط به یکی از آنها بسنده می کنند. این روش به صورت خلاصه در زیر توضیح داده شده اند :

الف – پرورش بلدرچین گوشتی :

در این روش پرورش دهنده اقدام به خرید تخم نطفه دار بلدرچین کرده و با استفاده از دستگاه جوجه کشی تخم ها را تبدیل به جوجه کرده و پرورش می دهد. پس از وزن گیری جوجه ها و کامل شدن دوره ۴۵ روزه ، آنها را به کشتارگاه ها عرضه می کنند. 

ب – پرورش بلدرچین تخمگذار :

در این روش پرورش دهنده اقدام به پرورش بلدرچین در قفس های مکانیزه بلدرچین می کند و با برداشت و فروش تخم آنها کسب درآمد می کند. با استفاده از قفس مخصوص بلدرچین ها ، آب و دان دادن به آنها بسیار آسان خواهد بود و تخم ها وارد سینی مخصوص تخم خواهد شد. هم چنین فضولات به سینی زیرین منتقل شده و به هیچ وجه تخم ها را آلوده نخواهد کرد. در این روش برداشت و بسته بندی تخم ها نیز به سرعت قابل انجام خواهد بود. 

ج – پرورش بلدرچین مولد :

موضوعی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، طرح توجیهی پرورش بلدرچین مولد است. در این روش پرورش دهنده اقدام به راه اندازی یک مزرعه پرورش بلدرچین کرده و با ترکیب بلدرچین های نر و ماده ، تخم نطفه دار بلدرچین برداشت می کند. برخی از پرورش دهندگان خودشان اقدام به جوجه کشی از این تخم ها کرده و جوجه یک روزه تولید می کنند و برخی نیز این تخم های نطفه دار را به دیگران می فروشند و از این راه درآمد کسب می کنند. 

زمین مناسب برای پرورش بلدرچین مولد

زمینی که برای این منظور در نظر میگیرید باید دارای امکاناتی مانند آب، برق و گاز باشد، هم چنین به دور از مناطق مسکونی باشد تا بوی نامطبوع بلدرچین ها سبب آزار همسایه ها و مردم نشود. 

سالن پرورش باید به جاده های اصلی شهر دسترسی نزدیکی داشته باشد تا به راحتی بتوان مواد اولیه را تهیه کرد و تخم های به دست آمده را سریعا به دست مشتریان رساند. 

زمین مناسب برای پرورش بلدرچین مولدسالن نگهداری مولد ها، سالن نگهداری دان، سالن بسته بندی ، سالن دستگاه جوجه کشی و سالن جوجه های یک روزه و … هر کدام باید جدا از هم باشند. در سالن پرورش و سایر سالن ها در صورت نیاز باید از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسبی استفاده کرد. 

تجهیزات پرورش بلدرچین مولد

بسته به شیوه پرورش ، این تجهیزات می تواند متفاوت باشد. با توجه به اینکه اکثر پرورش دهنده ها اقدام به پرورش بلدرچین در بستر و در حالت سنتی می کنند، بنابراین به تجهیزاتی مانند دانخوری و آبخوری، فن تهویه ، هیتر گرمایشی و کولرهای سرمایشی، لامپ روشنایی ، منبع آب و پوشال کف بستر نیاز خواهد بود. 

اما برخی از پرورش دهندگان که از روش قفس مکانیزه برای پرورش استفاده می کنند. نیازی به تهیه دانخوری و آبخوری و پوشال و … نیست. کافیست بلدرچین ها را در داخل قفس قرار دهید تا اقدام به تولید تخم نطفه دار کنند. توجه کنید که در این روش هدف تولید تخم نطفه دار است، بنابراین باید به ازای هر ۳ عدد بلدرچین ماده یک عدد بلدرچین نر در میان گله وجود داشته باشد. 

پس قفس مکانیزه آنها باید به اندازه کافی فضا داشته باشد تا بلدرچین ها به خوبی جفت گیری کنند و تخم های تولید شده نطفه دار شوند. پس باید تراکم بلدرچین ها را در قفس کاهش داد. 

فضای مناسب برای پرورش بلدرچین ها

با توجه به شیوه پرورش ، مقدار فضا متفاوت خواهد بود. در صورتی که در بستر پرورش داده شوند، به ازای هر ۴ الی ۵ بلدرچین به یک متر مربع فضا نیاز خواهد بود. اما در صورتی که بلدرچین ها را در قفس مکانیزه طبقاتی پرورش دهیم، به دلیل چند طبقه بودن قفس امکان پرورش ۲ الی ۳ هزار بلدرچین در یک فضای ۴۰ متری خواهد بود. کسانی که می خواهند بلدرچین های مولد را در قفس مکانیزه پرورش دهند، معمولا آنها را تا سن ۴۰ روزگی در بستر پرورش می دهند و پس از آن وارد قفس می کنند.

دان مورد نیاز پرورش بلدرچین مولد

طبیعتا بیشترین هزینه پرورش هر پرنده ای صرف هزینه های خوراک آن خواهد شد، در این زمینه نیز بیشترین هزینه صرف تهیه دان مورد نیاز بلدرچین های مولد خواهد شد. هر بلدرچین در هر ماه حدود ۹۰۰ گرم دان مصرف می کند، بنابراین مقدار دان خریداری شده باید متناسب با تعداد آنها باشد تا با کمبود غذا مواجه نشوند، همچنین تعداد دانخوری ها و آبخوری ها و همچنین تراکم بلدرچین ها باید به خوبی رعایت شود تا همه به یک اندازه تغذیه شوند.

دان مورد نیاز پرورش بلدرچین مولددر پرورش بلدرچین های مولد باید از دان سرشار از پروتئین و کلسیم و انواع ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کرد که این جیره غذایی حتما باید تحت نظر کارشناسان تغذیه طیور تخمگذار تهیه شده باشد. برای خواندن بیشتر به مقاله تغذیه بلدرچین مراجعه کنید. 

نحوه شروع پرورش بلدرچین مولد

برای شروع کار از سه روش می توانید استفاده کنید که عبارتند از خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی ، خرید جوجه بلدرچین و یا خرید بلدرچین بالغ که در ادامه هر یک از این سه روش را به صورت خلاصه توضیح خواهیم داد. 

الف – خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی؛ 

در این روش می توانید تعدادی تخم نطفه دار بلدرچین و یک دستگاه جوجه کشی استاندارد خریداری کنید و یا استفاده از این ماشین جوجه کشی اقدام به تبدیل تخم ها به جوجه بکنید. با اینکه این روش ارزان ترین گزینه می باشد و تاثیر زیادی در افزایش سود نهایی شما خواهد داشت ، اما باید در خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی دقت کنید چرا که در صورت کهنه بودن تخم ها و یا غیر استاندارد بودن دستگاه جوجه کشی امکان شکست در کار شما وجود دارد. پس توصیه میکنم حتما مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار را مطالعه کنید تا با ویژگی های تخم نطفه دار با کیفیت و تازه آشنا شوید و همچنین مقاله معیارهای انتخاب دستگاه جوجه کشی را مطالعه فرمایید تا با خصوصیات یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و قابل اعتماد آشنا شوید. 

ب – خرید جوجه یک روزه ؛

دومین روش برای شروع یک کسب و کار خرید جوجه های چند روزه بلدرچین است، اگر می خواهید کار خود زودتر شروع کنید و نمی خواهید خود را درگیر جوجه کشی از بلدرچین و یا خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی کنید می توانید جوجه های چند روزه بلدرچین را خریداری کرده و آنها را پرورش دهید. اما باید به این نکته توجه کنید که جوجه های چند روزه قیمت خیلی بالاتری نسبت به تخم های نطفه دار دارند و این قضیه در سود نهایی شما تاثیر خواهد گذاشت. 

در خرید جوجه یک روزه بلدرچین دقت کنید که حتما از پرورش دهنده های معتبر و دارای سابقه بالا خریداری کنید، معمولا پرورش دهنده های با تجربه جوجه ها در زمان های مشخص واکسینه می کنند و از غذای مناسب جهت تغذیه آنها استفاده میکنند و حتی توصیه های مهمی نیز به شما خواهد کرد تا از تلفات جوجه ها جلوگیری کنید. 

ج – خرید بلدرچین های مولد و بالغ ؛

بیشتر افراد کم صبر این روش را در پیش می گیرند، در واقع با مراجعه به مزرعه دیگران از آنها تقاضای بلدرچین تخمگذار و بالغ را دارند تا کار خود را شروع کنند، در صورتی که از این روش برای شروع کار خود استفاده کنید، در کار خود جلو خواهید افتاد چرا که نیازی به ۱۷ روز جوجه کشی و یا ۴۰ روز پرورش جوجه بلدرچین نیست. اما در آینده از سود فروش بلدرچین ها نیز بی نصیب خواهید ماند و فقط از فروش تخم نطفه دار درآمد خواهید داشت. 

نسبت بلدرچین نر به ماده 

اساس پرورش بلدرچین مولد به ترکیب بلدرچین ها نر با ماده است. یعنی در صورت کم بودن بلدرچین های نر در میان گله ، امکان تولید تخم های بدون نطفه وجود دارد. در حالت استاندارد به ازای هر سه بلدرچین ماده یک بلدرچین نر در نظر گرفته می شود. 

هزینه های پرورش بلدرچین مولد

هزینه های پرورش بلدرچین مولد شامل موارد زیر می شود:

۱- هزینه مکان (در صورت اجاره )

۲- هزینه خرید تجهیزات پرورش

۳- هزینه خرید تجهیزات سرمایشی ، گرمایشی و تهویه 

۴- هزینه خرید دستگاه جوجه کشی (در صورت نیاز)

۵- هزینه خرید تخم نطفه دار یا جوجه چند روزه

۶- هزینه خرید دان و جیره غذایی

۷- هزینه پرداخت آب و برق و گاز و واکسن

۸- هزینه حقوق کارگر (در صورت وجود)

سود نهایی از پرورش بلدرچین مولد

درآمد اصلی شما از پرورش بلدرچین مولد ، فروش تخم نطفه دار آنها می باشد. پس از شش ماه می توانید مولد ها را تعویض کنید و از بلدرچین های جوان تر جهت تولید تخم استفاده کنید و در این زمان می توانید بلدرچین های مسن تر را به کشتارگاه بفروشید و از فروش آنها نیز درآمد کسب کنید. 

سود نهایی از پرورش بلدرچین مولدبسته به نحوه شروع کار و میزان هزینه های انجام شده در طی پرورش، معمولا از فروش هر تخم ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومان سود خواهید کرد که در صورت پرورش چندین هزار بلدرچین مولد ، این مقدار به ارقام میلیونی خواهد رسید. نکته مهم در پرورش بلدرچین و به طور کلی طیور، مراقبت از آنها و جلوگیری از تلفات آنها می باشد. در صورت شناسایی و قرنطینه پرنده های بیمار و تغذیه صحیح و کافی می توانید از تلفات آنها جلوگیری کنید و درآمد خود را پایدار کنید. 

سخن آخر

در این نوشته در مورد نحوه پرورش بلدرچین مولد و طرح توجیهی آن سخن گفته شد، شروع هر کاری نیاز به تجربه دارد و شما در این مسیر هزینه های زیادی را پرداخت خواهید کرد و زمان زیادی را از دست خواهید داد تا در نهایت به یک پرورش دهنده موفق بلدرچین برسید. بنابراین مطالعه و افزایش اطلاعات در این زمینه را فراموش نکنید تا در با صرف کمترین هزینه و خسارت به موفقیت برسید. در صورت وجود هر گونه سوال نیز می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس