انواع نژاد بلدرچین | معرفی انواع نژاد های معروف و قابل پرورش در ایران

انواع نژاد بلدرچین

بالغ بر ۱۰۰ نژاد مختلف بلدرچین تاکنون شناسایی شده اند. البته برخی از نژادها به طور کامل منقرض شده و برخی دیگر نیز در خطر انقراض می باشند. بیشترین جمعیت بلدرچین ها متعلق به نژاد بلدرچین معمولی و ژاپنی بوده و این دو نژاد نیز زیرگونه های متعددی دارند. جمعیت بلدرچین ها در سرتاسر دنیا حدودا ۳۰۰ میلیون قطعه تخمین زده میشود.

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس شما را با مهمترین نژادهای بلدرچین آشنا میکنیم. برخی از نژادهای بلدرچین به لحاظ تخمگذاری بسیار عالی بوده و برخی دیگر نیز سنگین وزن بوده و گوشت بسیار مغذی دارند. برخی نژادها نیز دو منظوره ای بوده و علاوه بر تخمگذاری بالا، وزن گیری مناسبی دارند.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از تخم انواع نژاد بلدرچین
» شامل آموزش رایگان جوجه کشی از تخم بلدرچین
» با گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بلدرچین اهلی

بلدرچین های اهلی در واقع بلدرچین های وحشی می باشند که به دست انسان ها اهلی شده اند. از این رو این نوع بلدرچین ها ذاتا وحشی میباشند. بلدرچین ها برای نخستین بار در قرن ۱۱ به دست ژاپنی ها و چینی ها اهلی شدند. به همین دلیل معروف ترین و شناخته شده ترین نژاد بلدرچین اهلی همان بلدرچین ژاپنی است. بلدرچین های اهلی شده برخلاف بلدرچین های وحشی تعداد تخمگذاری بالایی دارند. البته برخی اصلاحات نژادی نیز بر روی این بلدرچین ها انجام گرفته است. بلدرچین های اهلی میتوانند در طول سال بین ۱۵۰ الی ۲۵۰ عدد تخم تولید کند.

بلدرچین وحشی

تمامی نژادهای بلدرچین در واقع وحشی بوده و بعدها برخی از آنها اهلی شده اند. بلدرچین های وحشی تخمگذاری پایینی دارند. همچنین وزن این نوع بلدرچین ها معمولا کمتر از نوع اهلی شده می باشد.

بلدرچین وحشیبلدرچین های وحشی در زیستگاه های مختلفی قادر به زندگی بوده و جنس نر این نوع بلدرچین ها قلمرو طلب و پرخاشگر است. در ادامه به برخی از نژادهای بلدرچین وحشی اشاره شده که هم اکنون اهلی شده و به صورت انبوه پرورش داده میشوند.

بلدرچین تخم گذار

برخی از نژادهای بلدرچین به دلیل تخمگذاری بالا بعنوان بلدرچین تخمگذار شهرت دارند. به دلیل مغذی بودن و خواص مفید تخم بلدرچین بیشتر افراد نژادهای تخمگذار را برای پرورش انتخاب میکنند. بلدرچین ژاپنی از مهمترین آنها می باشد. سایر نژادهایی تخمگذار نیز در واقع سویه های مختلف بلدرچین ژاپنی بوده که حاصل اتلاق نژاد می باشند. از شناخته شده ترین این نژادها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بلدرچین ژاپنی
  • نژاد سفید انگلیسی
  • نژاد فرعون
  • نژاد طلایی منچوری
  • نژاد بریتانیایی
  • نژاد تاکسیدو

بلدرچین ژاپنی

یکی از مهمترین نژادهای بلدرچین، نژاد بلدرچین ژاپنی می باشد. این نژاد در بین پرورش دهندگان بلدرچین محبوبیت بالایی دارد. شباهت زیادی بین نژاد معمولی و ژاپنی وجود دارد. این گونه از بلدرچین ها با آب و هوای مختلف سازگاری بالایی داشته و در برابر بیماری نیز بسیار مقاوم می باشند. تخمگذاری بالا از دیگر ویژگی های بلدرچین ژاپنی می باشد. همچنین گوشت این نژاد بلدرچین نیز خواص درمانی داشته و بسیار مغذی است.

پرورش بلدرچین ژاپنیبلدرچین های ژاپنی به دلیل جهش دارای رنگ های مختلف می باشند. عمده این نوع بلدرچین ها دارای پرهای قهوه ای و خاکستری بوده ولی رنگ سفید، قرمز مایل به قهوه ای و رنگ های دیگری نیز از این پرنده وجود دارد. نر و ماده بلدرچین ژاپنی بعد از بلوع دارای تفاوت ظاهری بوده و میتوان جنسیت آنها را تشخیص دارد. برای مطالعه بیشتر مقاله تشخیص جنسیت بلدرچین را مطالعه بفرمایید.

وزن بلدرچین ژاپنی بالغ تقریبا ۹۰ الی ۱۲۰ گرم می باشد. البته سویه های تجاری این نژاد برای تولید گوشت می توانند وزن بسیار بیشتری داشته باشند. طول این پرنده نیز حدودا ۲۳ سانتی متر بوده و دوره جوجه کشی آن نیز ۱۷ الی ۱۸ روز است.

بلدرچین گوشتی

این نوع بلدرچین ها جثه درشت تری داشته و گوشت آنها نیز خواص مفیدی دارد. مهمترین بلدرچین های گوشتی متعلق به نژاد سینه سفید هندی، بلدرچین سفید آمریکایی (باب وایت) می باشد. هر کدام از این نژادها را به طور جداگانه شرح داده ایم.

بلدرچین باب وایت

این نژاد بلدرچین بومی کانادا، ایالات متحده آمریکا مکزیک و کارائیب می باشد. باب وایت یکی از شناخته شده ترین بلدرچین ها در شرق آمریکای شمالی است. به همین دلیل گاها این پرنده را با نام باب وایت شمالی نیز صدا میزنند. جهش های رنگی مختلفی از این نژاد بلدرچین وجود دارد. این نژاد در مقایسه با دیگر نژادها وزن بیشتر و جثه بزرگتری دارد.

بلدرچین باب وایتطول این پرنده بین ۲۴ الی ۲۸ سانتی متر بوده وزن آن نیز به ۲۵۵ گرم نیز می تواند برسد. بین جنس نر و ماده این نوع بلدرچین تفاوت ظاهری وجود دارد. نرها دارای جثه درشت تر بوده و سر و گردن آنها با نوارهایی به رنگ سیاه و سفید پوشانیده است.

بلدرچین سینه سفید هندی

این نوع بلدرچین ها یکی از معروف ترین نژادهای بلدرچین گوشتی می باشند. پراکندگی این نژادها در هند بیشتر از سایر نقاط جهان می باشد. یکی از ویژگی های مشخص این بلدرچین هندی رنگ پرهای سینه آن بوده که به رنگ سفید است. همچنین پرهای پشت آنها نیز به رنگ قهوه ای می باشد. البته جهش های رنگی نیز در اثر ترکیب نژاد در این نوع بلدرچین ها دیده میشود.

بلدرچین سینه سفید هندینر و ماده بلدرچین سینه سفید هندی شباهت زیادی به همدیگر دارند. برای تشخیص جنسیت بلدرچین سینه سفید بایستی به رفتارهای نر و ماده توجه کرد. علاوه بر این تست کلواک نیز در سن بلوغ برای تشخیص جنسیت این نوع بلدرچین ها به کار میرود. این بلدرچین ها تا سن ۵ هفتگی به ۱۸۲ گرم رسیده و تا ۲۴۰ گرم نیز میتوانند وزن بگیرند. سن بلوغ این نژاد بلدرچین تقریبا ۴۳ روز بوده و متوسط وزن تخم آنها نیز ۱۱ گرم می باشد. بلدرچین سینه سفید بیشتر با مناطق مرکزی ایران سازگاری دارد.

بلدرچین کالیفرنیایی

این نژاد بلدرچین ظاهر بسیار زیبایی دارد. بلدرچین کالیفرنیایی از جنوب غربی آمریکای شمالی نشأت گرفته است. این گونه از بلدرچین ها دارای یک تاج خمیده بر روی ناحیه سر خود می باشند که از شش پر ساخته شده است. تاج بلدرچین کالیفرنیایی در گونه های نر ضخیم تر و به رنگ سیاه بوده و تاج گونه ماده نیز به رنگ قهوه است.

بلدرچین کالیفرنیاییبلدرچین کالیفرنیایی از جمله بلدرچین های اهلی شده بوده که قابل پرورش می باشد. این پرندگان به دلیل زیستگاه طبیعی خود بدنی مقاوم در برابر بیماری ها دارند. وزن بلدرچین کالیفرنیایی بالغ به ۲۵۰ گرم نیز می رسد. در دوره تخمگذاری این نژاد بین ۱۲ الی ۲۰ عدد تخم میگذارد. البته میزان تخمگذاری بلدرچین کالیفرنیایی اهلی شده بسیار بیشتر از این مقدار است.

دوره جوجه کشی این نژاد بلدرچین تقریبا ۲۳ روز می باشد. زیستگاه اصلی این پرنده سرزمینهای کوهستانی آمریکای شمالی و کالیفرنیا می باشند. این پرنده در برابر سرما مقاوم بوده و شرایط محیطی مرطوب و خیس را دوست ندارد. بلدرچین کالیفرنیایی همچنین قابلیت پرواز داشته و علاوه بر ظاهری دلنشین، صدای آواز زیبایی دارد. بلدرچین کالیفرنایی در ایران نیز پرورش داده میشود.

بلدرچین اروپایی

بلدرچین اروپایی که اغلب آن را به عنوان بلدرچین معمولی میشناسیم هم به صورت وحشی  هم به صورت اهلی در ایران یافت میشود. این نژاد بلدرچین پراکندگی وسیعی داشته و در اغلب مناطق اروپا، آفریقا و مناطق جنوب آسیا یافت میشود. از بین نژادهای مختلف تنها بلدرچین معمولی بومی ایران می باشد.

بلدرچین اروپاییبلدرچین های معمولی از جمله مهمترین نژادهایی می باشند که هم بعنوان تخمگذار و هم بعنوان بلدرچین گوشتی قابل پرورش میباشند.

این نژاد پرندگان زندگی در مناطق دشتی و جلگه ها را دوست دارند. بلدرچین اروپایی معمولا کمتر در مناطق کوهستانی زندگی میکند. همچنین آنها هیچ علاقه ای به زندگی در کنار باتلاق ها را ندارد. دوره جوجه کشی این نژاد بلدرچین بین ۱۷ الی ۱۸ روز طول میشکد. وزن این نژاد بلدرچین بین ۹۰ الی ۱۱۰ گرم میباشد و طول بدنشان حداکثر ۱۸ سانتی متر است. بلدرچین معمولی سازگاری زیادی با آب و هوای مختلف دارد و به دلیل تخمگذاری بالا و مقاومت زیاد یکی از مهمترین نژادها برای پرورش بلدرچین میباشد.

بلدرچین چینی یا مینیاتوری king quail

این نژاد بلدرچین را با نام بلدرچین آبی آسیایی نیز می شناسند. جنس نر این بلدرچین رنگ بندی خیره کننده ای دارد. بلدرچین مینیاتوری به زندگی در کنار مزارع، بوته ها و کنار رودخانه ها و دریاچه ها علاقه دارد. جنس نر این نژاد تک همسری را انتخاب میکند و به جفت خویش بسیار وابسته میشود. نر و یا ماده بلدرچین مینیاتوری پرورش دهندگانی خوبی برای جوجه هایشان می باشند.  

بلدرچین چینیدر طبیعت آنها در هر دوره بین ۴ الی ۸ عدد تخم گذاشته و به مدت ۱۷ الی ۱۹ روز از تخم هایشان جوجه کشی میکنند. رنگ تخم های این پرنده شبیه به رنگ قهوه ای یا اهن زنگ زده می باشد. این نوع بلدرچین جثه ریزتری نسبت به دیگر نژادها دارد.

وزن این پرنده بین ۳۰ الی ۴۰ گرم بوده و طول آن نیز ۱۲ الی ۱۴ سانتی میتر می باشد. همچنین جنس نر این پرنده تفاوت فاحشی با جنس ماده دارد. جنس نر این پرنده دارای سینه ای قرمز و بدن آبی و سر سیاه و سفید و پشتی قهوهی می باشد. ماده کاملا به رنگ قهوه ای هستند. به طوریکه بلدرچین مینیاتوری ماده فاقد رنگ آبی می باشد. رنگ های دیگری نیز از این پرنده یافت میشود که حاصل جهش نژادی است. این پرنده در مناطق جنوبی آسیا تا استرالیا یافت میشود. این نژاد بلدرچین به دلیل جثه ریز و تخمگذاری پایین به ندرت برای اهداف تجاری و یا بعنوان حیوان خانگی مورد پرورش قرار میگیرد.

بلدرچین گامبل

بلدرچین گامبلی یکی از نژادهای زیبای بلدرچین می باشد که شباهت زیادی به نژاد کالیفرنیایی دارد. زیستگاه اصلی این پرندگان آمریکای شمالی می باشد. بلدرچین گامبلی بیشتر به صورت وحشی یافت شده و کمتر به اهلی نمودن آن میپردازند. دسته های ۱۰ تایی این پرندگان را می توان در اطراف رودخانه ها و بوته های کاکتوس و لابه لای درختچه ها پبدا کرد. این نوع بلدرچین نیز قابلیت پرواز دارد ولی پروازهای کوتاهی انجام میدهد. همانند دیگر نژادهای غذای اصلی این پرندگان نیز دانه های گیاه بوده ولی از حشرات و خزندگان و کرم ها نیز تغذیه میکنند.

بلدرچین گامبلبلدرچین گامبلی جثه درشت ولی خپلی دارد. پاهای این پرنده کوتاه بوده و حداکثر طول آن به ۳۵ سانتی متر می رسد. نوع بالغ این بلدرچین به وزن ۲۵۹ گرم هم میرسد.

تفاوت هایی بین جنس نر و ماده این نژاد وجود دارد. رنگ پرهای بلدرچین گامبلی ماده بیشتر به رنگ قهوه بوده و همانند جنس نر یک کاکل و یا تاج بر روی سر خود دارد. گونه های نر این پرنده دارای رنگ بندی بیشتری بوده به طوریکه پرهای شکم و گردن آنها نسبتا تیره تر از ماده می باشد. یک نوار سفید رنگ نیز دور گردن و بالای چشم جنس نر این پرنده وجود دارد. تاج پرنده نر کمی بزرگتر از ماده است. پرهای پشت سر جنس نر نیز به رنگ قهوه ای می باشد. این پرندگان یک گونه غیر مهاجر بوده و بیشتر دویدن بر در میان چمنزارها و بوته ها را به پرواز ترجیح میدهند.

بلدرچین آبی یا بلدرچین آفریقایی آبی

این بلدرچین بومی آفریقا بوده و در زمین های چمنزار و کنار جنگل های مرطوب و باتلاق ها زندگی میکند. این پرندگان سازگاری بسیار پایینی با مناطق خشک دارند و همانند اکثر گونه های بلدرچین زندگی در مناطق دشت و مرتفع رو دوست دارند. بلدرچین آبی بر روی زمین لانه سازی میکند و خود را در چمنزارها از دید شکارچیان پنهان می کند.

بلدرچین آبی یا بلدرچین آفریقایی آبیرنگ تخم های بلدرچین آبی ترکیبی از رنگ زیتونی و قهوه ای می باشد. این پرنده ها بیشتر گیاه خوار بوده و به ندرت از حشرات تغذیه میکنند. در فصل تخمگذاری نیز بلدرچین آبی آفریقایی بین ۳ الی ۹ عدد تخم میگذارد و دوره جوجه کشی بلدرچین آبی نیز حدودا ۱۶ روز طول میکشد.

بلدرچین کوهی

یکی دیگر از نژادهای بلدرچین بوده که ظاهر بسیار زیبایی دارد. این نوع بلدرچین ها بومی مناطق کوهستانی ایالات متحده آمریکا کلمیبا و کانادا می باشند.

بلدرچین کوهیدروه جوجه کشی این پرنده ۲۱ الی ۲۵ روز ممکن است طول بکشد. این پرندگان غیر مهاچر بوده و معمولادر اواخر تابستان و پایز و زمستان به شکل گروه های ۲۰ تایی جمع میشوند. طول این نژاد بلدرچین بین ۲۶ الی ۲۸ سانتی متر می باشد.

سخن آخر 

در این نوشته به انواع نژادهای بلدرچین اشاره شد، در صورتی که به پرورش این پرنده ها علاقه مند هستید می توانید تخم نطفه دار آنها را از پرورش دهنده های معتبر خریداری کرده و با ساخت دستگاه جوجه کشی از آنها جوجه کشی کنید. 

معمولا بلدرچین چینی و ژاپنی در ایران پرورش داده می شوند و نسبت به سایر گونه ها درآمد و بازار خوبی دارد. 

نوشته های مشابه

‫۴۷ دیدگاه ها

  1. سلام خدمت همگی بلدرچین آفریقایی یه آبی رو میشه تو ایران خریداری کرد

  2. سلام دوتا بلدرچین دارم به اندازه بلدرچین مینیاتوری
    یکی کاملا سفید یکی ترکیب قهوه‌ای و تقریباً سیاه
    نوع و جنسیتشون چیه؟
    ممنون میشم کمکم کنید.

  3. سلام و عرض ادب
    یه سوال داشتم آیا تخم نطفه دار بلدرچین نر با ماده تفاوت هم داره ؟

  4. سلام عرض احترام
    من ۶عدد بلدرچین خریدم از تهران. بازار پرنده نمیدونم نژاد چیه. ۵تا نر ۱ماده چیکار کنم ماده تخمگذاری کنه
    و یک سوال دیگر تخم این بلدرچین خوردنی هم هست یا برای جوجه است
    ممنون میشم جواب بدهید 🌹

    1. سلام
      وقتی به سن مناسب برسه تخم میزاره
      اگه کنار نرها باشه و جفتگیری کنن ، تخم نطفه دار خواهد شد

  5. سلام من میخوام بلدرچین خودم رو کرچ کنم اما
    خیلی می گن باعث مرگ می شود زیرا بلدرچین دیگر
    دونه نمی خورد و اینکه بعد کرچ شدن دیگر بلدرچین
    تخم گذار نیست

  6. سلام خسته نباشید…من ۴عددبلدرچین مینیاتوری دارم یک نر۳ماده…مادهادرحال تخم گذاری هستن.میخوام جوجه کشی طبیعی داشته باشندچکاری بایدانجام بدم ایاداخل قفس هم کرچ میشوند…چه لوازمی لازم است.تاکرچ شوند..ممنون

    1. اگر قفس مکانیزه هستش، امکان کرچ شدن نیست
      اما اگه قفس معمولیه باید به کمک یک کاسه و پوشال نرم براشون لانه بذاری تا کرچ بشن

  7. ببخشید چرا بلدرچین نره ماده هرو میزنه؟ما دوتا ماده داریم ولی فقط با یکیشون جوره.چیکارکنم نره ماده هرو نزنه؟

  8. سلام
    من جوجه بلدرچین خریدم و مادر پدرشان اصلا شبیح بلدرچین نبودن گفتن که بلدرچین مینیاتوری هست
    خیلی جوجه ها ریز هستند و رنگ های سفید زرد و طوسی دارند این چه نوع بلدرچین هست؟

    1. نگران نباشید
      جوجه ها پر ریزی می کنند بعد از مدتی و پرهای اصلی رو در میارن

    2. سلام برای فروش در بازار چه نژاد و نوع بلدرچین تقاضای بالایی دارد؟و اینکه گوشتی بازارش بهتره یا تخمی ؟ ممنون

  9. سلام نشانه هایی که بلدرچین تخم داره و میخواد تخم بذاره

    1. خوابیدن طولانی مدت در لانه
      در آوردن صدای متفاوت (مثل مرغ)

  10. چند نژاد از بلدرچین هارو نگفتی مثل بلدرچین:ایتالیای،تاکسیدو وآسیایی))

  11. سلام جناب
    یک سوالی میخواستم بدونم همه بلدرچین ها کرچ میشن یا خیر بعد ما باید کاری کنیم یا خودشون کرچ میشن

    1. اگر شرایط محیطی اروم و بدون استرس و هم چنین لانه مناسب و گرمی رو داشته باشن ، کرچ میشن
      پیشنهاد میکنم از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید تا بلدرچین ها هم به تخم گذاری شون ادامه بدن

  12. سلام خسته نباشید فرق بلدرچین گوشتی و تخم گذار رچیه بعد نوع گوشتی هم تخم گذاری هم می کند ؟

    1. معمولا بلدرچین هایی که به سن ۵۰ روزگی میرسن در صورت مهیا بودن شرایط محیطی و تغذیه ای مناسب، شروع به تخم گذاری می کنند
      برخی از پرورش دهنده ها با استفاده از جیره غذایی پر پروتئین و پر چربی ، اونا رو گوشتی می کنند، اما برخی هم با استفاده از جیره مخصوص بلدرچین تخم گذار ؛ اونا رو برای تولید تخم پرورش میدن

  13. سلام.اقا من یک بلدرچین نر با دوتا ماده خریدم.یکی از مادها با نر جفتگیری میکردولی اون یکی ماده به هیچ عنوان اجازه جفتگیری نمیداد.الان ماده که جفت خورده بود مرده,
    با وجود اینکه اون ماده مرده.باز هم این ماده اجازه جفتگری به نر نمیده وبه شدت مقاومت میکنه.
    از جنسیت ماده هم اطمینان دارم.نره هم تموم پاهایه ماده رو نوک میزنه خونریزی کرده.
    لطفا راهنماییم کنید,ممنون

    1. نر و ماده رو از هم جدا کن تا همو نکشتن
      تا زمانی که ماده لانه خوبی نداشته باشه و تغذیه کافی سرشار از پروتئین و کلسیم بهش ندید، فک نکنم اماده جفت گیری بشه

  14. سلام من دوتا بلدرچین دارم که نر قهوای روشن و کمی خط خط سفید داره و ماده هم همه جاش مثل نره فقط پر از خال خال های سیاه هست موقع خریدن پیش بلدرچین های ژاپنی زندگه میکرد ولی شبیه اونها نبود میخوام بدونم از چه نژادی هستن و آیا تخم هم میزارن

  15. سلام
    تمام بلدرچین ها کرچ میشوند و جوجه میگزارند یا نژاد خاصی برای جوجه کشی نیاز هست

    1. تمام نژادها تخم گذاری می کنند ، اما برخی از انها خوب کرچ نمی شن و باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

        1. باید بلدرچین نر و ماده رو با هم نگهداری کنی و مکان مناسب و گرمی رو براشون درست کنی
          الان فصل استراحت شونه ، فصل بهار شروع به جفت گیری و تخم گذاری خواهند کرد.

  16. سلام وقت شما بخیر
    در ایران بلدرچین هم وجود داره در منطقه “کردستان” و “کرمانشاه” به زبان کردی به بلدرچین (کَرواله) گفته میشه. به خط رسم کردی (کەڕواڵه).در وبسایت شما زبان کردی درست تایپ نمیشه.

  17. سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بپرسم در ایران هم نژادbutton quail موجوده؟از اون بلدرچین هایی که بسیار ریز هستند و معمولا رنگ قهوه ای یا زرد دارند.

    1. فکر نکنم پیدا بشه
      توی سایت های اگهی می تونید دنبالش باشید ولی بعید میدونم

  18. سلام ببخشید میخواستم بدونم ایا هر بلدرچین ماده برای اینکه تخم بزاره به یک نر احتیاج داره ؟

    1. نخیر
      بدون وجود بلدرچین نر هم می تونه تخم بذاره ، اما تخم ها قابل جوجه کشی نخواهند بود و برای مصرف خوراکی مناسب هستند.

    2. نه ولی حتما باید سبزیجات و پوست تخم مرغ آبپز شده به بدنش برسه که تخم بزاره

  19. سلام یه بلدرچین داشتم تماما قهوه‌ای سوخته بود و ریش سفید هم زیر نوکش داشت اصلن پیداش نمیکنم!!!
    میتونید بگید نژادش چیه؟

    1. سلام اینجوری قابل تشخیص نیست
      ممکنه از ترکیب نژادهای مختلف بدست اومده باشه

  20. سلام من میخوام پرورش بلدرچین به تعداد ۵۰ تا بزنم،میخوام هم تخمگذار و هم گوشتی باشه، محل زندگی من کرج و توی باغ میخوام نگهداری کنم
    کدام مورد برای پرورش بهتره و البته در کرج موجود هست؟ میتونم با پرورش بلدر چین، مرغ هم پرورش بدهم؟ یا امکان مریض شدن بلدرچین ها به خاطر مرغ وجود داره

    1. مکان پرورش بلدرچین ها باید سر بسته باشه چون اونا می تونن پرواز کنن و فرار…
      بلدرچین و مرغ با هم قابل پرورش هستند اما برای محل تخم گذاری و اب و غذا درگیر خواهند شد.
      امکان سرایت بیماری های مرغ به بلدرچین هم وجود داره ، پس باید موارد بهداشتی رو کاملا رعایت کنید.

  21. سلام و خدا قوت،زمان تشخیص جنسیت جوجه بلدر چینها بخصوص معمولی و ژاپنی از چه زمانی است ،ما در چه زمان از سن جوجه میتوانیم نر یا ماده این پرنده را تشخیس بدهیم،و سوال دوم آیا برای پرورش این پرنده در خانه به غیر از کاه و کلوش،از ماسه بادی و خاک میتوان استفاده کرد یا نهمتشکرم از شما.

    1. می تونید از روش تست کلواک استفاده کنید که نیاز به مهارت داره
      بهتر که از خاک اره استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋