فواید سیر برای مرغ و سایر طیور گوشتی و تخمگذار+مقدار مناسب در جیره

تحقیقات علمی و تجربیات پرورش دهنده های طیور نشان می دهد که سیر دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی بوده و برای درمان بیماری های مختلف عفونی و تنفسی کاربرد دارد. هم چنین تاثیر به سزایی در افزایش اشتها و تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده ها دارد. در این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی کامل فواید سیر در پرورش طیور، نحوه مصرف و مقدار مناسب آن اشاره خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» مجهز به موتور گیربکس دار
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

چرا باید از سیر در تغذیه پرنده های بومی و طیور محلی استفاده شود؟

بررسی ها نشان می دهد که استفاده بی رویه و خودسرانه از آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های پرندگان سبب افزایش مقاومت پاتوژن ها نسبت به آنتی بیوتیک ها شده و در نتیجه ریسک ابتلا به انواع بیماری های عفونی در طیور افزایش پیدا می کند و حتی با افزایش مقدار دز آنتی بیوتیک ها نیز نمی توان بیماری را مهار کرد.

چرا باید از سیر در تغذیه پرنده های بومی و طیور محلی استفاده شود؟ - چیکن دیوایساما سیر به عنوان یک داروی گیاهی در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان و حیوانات و هم چنین پرنده ها کاربرد داشته و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریایی، هیپوکلسترولمیک و … می باشد و این به علت وجود آلیسین و سایر آنتی اکسیدان های موجود در آن است. 

سیر چه فوایدی در درمان بیماری های پرندگان بومی دارد؟

سیر تاثیر زیادی بر رشد، سلامتی و افزایش بهره وری طیور گوشتی و تخمگذار دارد که در ادامه به مجموعه خواص سیر در پرنده های بومی به خصوص مرغ اشاره خواهد شد. 

افزایش وزن در پرندگان گوشتی : 

تحقیقات نشان داده که استفاده از سیر در جیره غذایی طیور تاثیر مثبتی در افزایش میزان وزن گیری جوجه های گوشتی داشته و میزان مصرف دان را در آنها کاهش داده است. در تحقیقات انجام شده، سیر در دوزها و اشکال مختلف استفاده شد و در نهایت بهترین عملکرد به آزمایشی تعلق یافت که در آن یک کیلو پودر سیر در یک تن دان و یا ۵ کیلو سیر خرد شده در یک تن دان به مدت یک دوره مورد استفاده قرار گرفت. 

کاهش کلسترول گوشت و تخم پرنده : 

بررسی ها نشان داده که استفاده از سیر به مقدار مناسب در جیره طیور تخمگذار مانند مرغ، بوقلمون، بلدرچین و… با اینکه تاثیری که در اندازه، وزن و میزان تولید تخم نداشته اما غلظت کلسترول موجود در زرده به شکل محسوسی کاهش یافته است. 

هم چنین در نتیجه استفاده از سیر در تغذیه مرغ، علاوه بر افزایش وزن شاهد کاهش غلظت کلسترول در کبد، عضلات سینه، پلاسمای خون، ران و سایر قسمت های بدن شده است. 

تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده ها : 

سیر دارای آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد میکروبی می باشد، بنابراین در کنترل بیماری ها و افزایش سطح مقاومت بدنی پرنده ها موثر است. استفاده از مقادیر استاندارد پودر سیر یا سیر خرد شده در جیره طیور می تواند تا حد زیادی از بیمار شدن آنها جلوگیری کرده و یا به بهبودی سریعتر آنها کمک کند. 

آنتی بیوتیک طبیعی بدون عوارض : 

بسیاری از پرورش دهنده ها نگران عوارض بعد از خوراندن آنتی بیوتیک به طیور خود هستند. سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی، در درمان بیماری های عفونی و تنفسی ماکیان موثر است و عوارض آنتی بیوتیک ها را نیز ندارد، البته به شرطی که به صورت مداوم و در طی چند دوره استفاده شود. 

نحوه استفاده از سیر در جیره ماکیان بومی

سیر در رژیم غذایی مرغ بومی و سایر طیور محلی مانند بوقلمون، بلدرچین، کبک، اردک و … قابل استفاده است البته به شرطی که از مقدار یک الی پنج کیلو در یک تن بیشتر نشود. بهتر است از مقدار یک کیلو در یک تن جیره شروع کنید و به مرور زمان مقدار سیر را افزایش دهید. 

نحوه استفاده از سیر در جیره ماکیان بومی - چیکن دیوایسسیر به اشکال مختلف پودری، خام و عصاره ای قابل استفاده است و بیشترین تاثیر به سیم خام خرد شده مربوط می شود. جهت تاثیرگذاری سریعتر و بهتر سیر و جلوگیری از عوارض مصرف نامتوازن آن، می توانید از دستگاه آسیاب مرغداری و میکسر مرغداری جهت میکس و یکنواخت سازی جیره استفاده کنید.

درمان جوجه مرغ با سیر

از آنجایی که سیر یک جایگزین بالقوه برای آنتی بیوتیک های شیمیایی است و مناسب برای اضافه کردن به تغذیه جوجه مرغ های شما می باشد استفاده از آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدنی جوجه ها شده و در برابر انگل های داخلی و خارجی محافظت می کند.

همچنین لازم به ذکر است در از بین بردن کنه قرمز نیز موثر می باشد. شما می توانید برای درمان بیماری های عفونی، مشکلات تنفسی و… از سیر استفاده کنید که طریقه مصرف آن برای هر ۱۰ جوجه یک حبه سیر می باشد. البته اگر مایلید سیر را با رژیم غذایی مصرفی جوجه مرغ مخلوط کنید نباید بیش از ۲ درصد باشد.

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته همراه با یک ویدیوی آموزشی کوتاه، به بررسی فواید و خواص سیر در تغذیه پرنده های بومی از قبیل مرغ، بوقلمون، بلدرچین، اردک، قرقاول و… پرداخته شد. در صورتی که پرنده ها را با یک برنامه غذایی منظم و حاوی مقادیر مناسبی پودر سیر یا سیر تازه خرد شده تغذیه کنید، مطمئنا تاثیرات مثبت آن را بعد از چند هفته استفاده خواهید دید. 

در صورت وجود هرگونه سوال، پیشنهاد و یا بیان تجربه می توانید از طریق دیدگاه های همین مقاله با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. سلام عرض ادب
    ببخشید دوست عزیز من جوجه رنگی دارم آیا میشه سیر رو رنده کنم و با ماست بهشون بدم بخورن ممنون میشم زود تر جواب بدین ممنون

    1. سلام سید
      بهتره از ماستی استفاده کنی که بدون لاکتوز باشه
      و یا اینکه سیر رو رنده کن و با غذای مصرفیش قاطی کن و بهش بده

        1. ترکیب سیر و ماست تو وزن گیریشون تاثیر عالی داره

  2. سلام وعرض خسته نباشید سوالی خدمت مشاورین ودکترهای عزیز داشتم پودرسیر به اب جوجه بوقلمون استفاده کنیم چطوره دراب هل بشه

    1. سلام دوست عزیز
      پودر سیر رو بهتره در جیره مصرفیشون اضافه کنی نه آب

    2. بنده مرغ داری دارم برای مقاوم سازی جوجه مرغ به راه کاری رسیدم ها

      1. تجربتون رو در اختیارمون قرار بدین دوست عزیز

  3. سلام ممنون ازپستهای خوبتون آیا سیررامیشه به پرندگان مثل سهره وقناری داد اگه میشه نحوه اون بصورت است ممنون میشم اگه بفرمایید باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونید ولی به مقدار خیلی کم
      یا با تخم مرغ آبپزش مخلوط کنید بدین بخوره
      یا دو حبه سیر رو از وسط نصف کنید بندازید تو بطری آب فرداش سیر رو از بطری خارج کنید و آب رو در اختیار پرنده قرار بدین استفاده کنه

    1. سلام دوست عزیز
      اکثرا برای بیماری های عفونی و تنفسی کارساز هست

  4. سلام خسته نباشی من سیصدتا مرغ خروس دارم همشان سالم سر حال بودن دو نڙاد هستن گل پایگانی با کردی الان سه روز مرغهای گلپایگانی مریض شدن تو دوروز دوازدهتاشان مرده ده تا دیگه پنچاه پنچاه هست بمیرن هر نوع داروی از دامپزشک گرفتم فایده نداره ،پرهاشان پڙمرده میشه کزه یک جا می کنن قرقه گلوشان میاد از پاها نمی تونن بلند شن ،ممنون میشم اگه کسی تجربه داره کمکی کنه

    1. سلام قبلا واکسن برونشیت و نیوکاسل زدین بهشون ؟ اینجوری متاسفانه نمیشه نظر داد به دامپزشک دیگه مراجعه کنید

    2. سلام دوست عزیز،منم همین مشکل را داشتم، اینا عفونت کردن، چند حبه سیر داخل دهن هر کدوم بده که قورت بدن برای عفونت خوبه

      1. ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

  5. سلام اگه بخام سیر آسیاب شده را با پلیت قاطی کنم طریقه مصرف و چه جوری باجیره روزانه بدم که همه مرغ ها به صورت مساوی بخورند در ضمن گله من به صورت قفس پرورش میشن

    1. سلام
      در این صورت باید از دان های پودری استفاده کنید
      میزان مصرف باید توسط دامپزشک مشخص بشه ما فقط میتونیم میزان مصرف خانگی رو بگیم
      پست و ویدیو رو هم کامل مشاهده کنید

        1. بله میتونید سیر بدین در واقع جایگیزین مناسبی برای آنتی بیوتیک هاست

  6. سلام من ۲عدد مرغ یک خروس دارم ایا می شود از پودر سیر استفاده کرد ممنون از لطف شما

    1. یکی از داروهای مرسومی که برای رشد بهتره مرغ و خروس و همینطور پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها استفاده میشه ، پودر زردچوبه و سیر هست اما مقدار و نحوه مصرف اون باتوجه به جیره غذایی سن و شرایط محیطی پرنده شما متغیر هست

    1. هر از گاهی یه تکه بده بهش ، قانونی نیست براش
      هفته ای مثلا ۳ بار بخصوص در این فصل خوبه

  7. سلام بنده ۱۵سال پیش این اقدام راروی خوراک مر۵غگوشتی انجام میدادم بسیار خوب ومثمر بود

        1. خرد کن با غذا بهش بده
          رنده هم میتونی بکنی اگه از پلت اینا استفاده میکنی

  8. من به مرغهام دادم وتعداد زیادی رو از انفلازا نجات دادم معجزه حیف که دیر فهمیدم

      1. سلام بهترین روش استفاده ازعرقیجات گیاهی بصورت اشامیدنی مخلوط بااب میباشد

        1. ممنون دوست عزیز که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس