روش های تحریک مرغ برای تخم گذاری | تکنیک های افزایش تخم گذاری مرغ

تولید تخم خوراکی یا نطفه دار در مرغ ها از سن شش الی هفت ماهگی آغاز می شود، بسته به نژادی که دارند این دوره می تواند زودتر یا دیرتر شروع شود. برای اینکه مرغ ها ترغیب به تخم گذاری شوند، نیاز به یک محیط آرام و تغذیه کافی دارند. در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به تمامی روش های تحریک مرغ برای تخم گذاری و افزایش میزان تخم گذاری آن خواهیم پرداخت. هم چنین در مقاله پرورش مرغ تخم گذار، آموزش های لازم جهت شروع پرورش این پرنده بومی آموزش داده شده است. 

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای سنسور SHT نسل چهارم
» برخورداری از سیستم تهویه اصولی با گردش هوای یکنواخت
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

ویدیوی آموزش تحریک مرغ برای تخم گذاری 

در این ویدیوی آموزشی کوتاه ، کارشناس وب سایت به صورت خلاصه و کوتاه به روش های کاربردی جهت تحریک مرغ برای تخم گذاری اشاره می کند:

چگونه مرغ ها را برای تخم گذاری تحریک کنیم؟

اگر مرغ های شما سن شش ماهگی خود را گذرانده اند و یا قبلا سابقه تخم گذاری داشته اند و اکنون تخم نمی گذارند، باید به دنبال علت مشکل و برطرف کردن آن باشید. رعایت موارد زیر می تواند سبب افزایش تمایل مرغ به تخم گذاری باشد. 

الف – مرغ های جوان را برای تخم گذاری انتخاب کنید 

هر چه قدر که مرغ ها افزایش سن پیدا می کنند، از قدرت تخم گذاری آنها کاسته می شود. معمولا مرغ ها در یکسال اول زندگی خود بالاترین میزان تخم گذاری را دارند، اما تا سه سال قابل پرورش هستند. در نمودار زیر می توانید روند کاهش میزان تخم گذاری مرغ را بر اساس افزایش سن آن مشاهده کنید. 

مرغ های جوان را برای تخم گذاری انتخاب کنید - چیکن دیوایسبنابراین حتما مرغ های تخم گذار جوان را از افراد قابل اعتماد خریداری کنید. 

ب – لانه تخم گذاری مناسب 

محل تخم گذاری مرغ ها را بررسی کنید تا به شرایط و ویژگی های محل پی ببرید. معمولا مرغ ها مکان هایی خلوت و آرام را برای تخم گذاری انتخاب می کنند. سعی کنید شرایط مشابه را برای آنها فراهم کرده و حتما از پوشال های نرم در کف بستر لانه استفاده کنید. 

ابعاد لانه باید به اندازه ای باشد که مرغ به راحتی در آن جا به جا شود و بهتر است لانه را در گوشه ای از سالن قرار دهید تا به کل فضای محل مسلط باشد، این امر به افزایش آرامش مرغ کمک خواهد کرد. 

بهتر است لانه را در یک جعبه چوبی یا پلاستیکی قرار دهید و حداقل ۱۰ سانتی متر از کف زمین فاصله داشته باشد، بدین شکل از خیس شدن لانه و انتقال موجودات موذی مانند موش و سوسک به آن جلوگیری می شود. 

ج – وجود نور کافی

مرغ ها برای تخم گذاری به حداقل ۱۴ الی ۱۶ ساعت نور کافی نیاز دارند. در فصل های بهار و تابستان به دلیل طولانی بودن روزها، مرغ ها و سایر پرنده ها تمایل زیادی به تخم گذاری پیدا می کنند. اما در مرغداری های صنعتی جهت افزایش تخم گذاری مرغ ها، از شیوه نوردهی مصنوعی استفاده می کنند. 

اگر در محل تخم گذاری مرغ پنجره نورگیر وجود ندارد و یا در اواخر تابستان و اوایل پاییز قرار دارید، می توانید از لامپ رشته ای برای تولید نور مصنوعی استفاده کنید، لامپ ها حداقل ۱۶ ساعت باید روشن بمانند. 

د – استفاده از سیستم گرمایشی در فصل های سرد

اصولا فصل های سرد یعنی پاییز و زمستان برای استراحت و بازیابی قوای بدنی مرغ ها بوده و کمتر پرورش دهنده ای در این فصل مرغ ها را وادار به تخم گذاری می کند. اما اگر در مناطق سردسیر کشور قرار دارید که سرما زود از راه می رسد و یا اصرار به گرفتن تخم بیشتر از مرغ های خود دارید، می توانید از سیستم های گرمایشی مانند بخاری گازی دودکش دار جهت گرم کردن محل تخم گذاری استفاده کنید. 

مرغ ها طبق غریزه خود در آب و هوای گرم تمایل بیشتری به تخم گذاری دارند. با سرد شدن هوا، رغبت آنها برای تخم گذاری از بین می رود. 

هـ – قرار دادن تغذیه کافی در اختیار مرغ ها 

علاوه بر شرایط فوق، یکی از مهم ترین مواردی که در تخم گذاری مرغ ها تاثیر مستقیم دارد، وجود غذای کافی است. علت اینکه تمامی پرنده های وحشی در فصل بهار شروع به جفت گیری و تولید مثل می کنند نیز وجود غذای کافی و اطمینان از زنده ماندن و رشد جوجه هایشان می باشد. 

قرار دادن تغذیه کافی در اختیار مرغ ها - چیکن دیوایسدر تغذیه مرغ های تخم گذار باید از پروتئین، کلسیم و انواع ویتامین ها و مواد معدنی استفاده شود. جهت تامین پروتئین و سایر مواد مغذی فوق می توانید از پلت مخصوص مرغ های تخمگذار استفاده کنید. در مقاله تغذیه مرغ به تمامی مواد غذایی مناسب برای مرغ ها پرداخته شده است.  

هم چنین در کنار آن، استفاده از تفاله میوه ، علوفه و سبزیجات تازه، آب آشامیدنی کافی، میلورم، مکمل های معدنی و مولتی ویتامین طبق دستور دامپزشک ضروری است. آنها در روز نیاز به ۲۰ گرم پروتئین و ۳ الی ۴ گرم کلسیم دارند که از طریق دادن مواد غذایی پروتئین دار و پودر پوسته تخم مرغ و مکمل های معدنی قابل تامین است. 

آبخوری و دانخوری را در کنار لانه قرار دهید تا مرغ برای یافتن آب و غذا زیاد از لانه دور نشود. استفاده از آب و غذای سالم و تازه سبب حفظ سلامتی مرغ و افزایش میزان تخم گذاری آن می شود. 

و – مرغ ها در دوره تولک (پرریزی) نباشند 

تمامی پرندگان سالانه یک الی دو بار وارد دوره تولک یا همان پر ریزی سالیانه می شوند و این دوران، تخم گذاری کاملا متوقف می شوند و در واقع فرصتی برای بازیابی بنیه مرغ و آمادگی برای دوران تخم گذاری بعدی می باشد. 

مرغ ها معمولا در اوایل پاییز و با کوتاه شدن طول روز وارد دوران پر ریزی می شوند. اگر مرغ های شما وارد تولک شدند، بایستی با استفاده از جیره غذایی مقوی آنها را برای دوران تخم گذاری بعدی آماده کنید. 

ز – مرغ های بیمار تخم نمی گذارند

از بیمار نبودن گله مرغ های خود مطمئن شوید، مرغ هایی که علائم بیماری داشته باشند و یا واضحا بیمار باشند تخم نمی گذارند. بی اشتهایی، بی حالی، اسهال، گوشه گیری و کز کردن از علائم مرغ بیمار است. پس از بهبودی مرغ و تقویت بدن تا با تغذیه مقوی، می توان آنها را مجددا به تخم آورد. به شرطی که شرایط گفته شده فوق نیز فراهم شوند. برای آشنایی با بیماری های رایج مرغ و درمان آن، مقاله بیماری های رایج مرغ را مطالعه کنید. 

نتیجه گیری کلی در مورد تحریک مرغ برای تخم گذاری

در این نوشته به نکات و تکنیک های مهمی جهت افزایش تخم گذاری مرغ پرداخته شد. در صورتی که مرغ های جوان و سالمی داشته باشید، با فراهم کردن شرایط فوق می توانید آنها را وادار به تخم گذاری کنید. در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق باکس ارسال دیدگاه با ما در ارتباط باشید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۷ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    در صورت جداکردن خروس از مرغ تا چه مدت تخم نطفه دار گذاشته میشه؟

    1. وقتی خروس نباشه چجوری تخم نطفه دار گذاشته بشه؟

  2. سلام من ۴ تا مرغ دارم میخوام بدونم بعدا با این شرایط تخم میزارن ۱۴ ساعت نور بهداشت داره جاشون غذاشون سبزی دان مخصوصه و کمی غذای مانده و لانه ی تخم گذاریم دارن آیا همینا کافیه؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      این مواردی که گفتی + مواردی که تومقاله نوشته شده باعث تخمگذاری مطلوب میشه و کافیه

  3. سلام من ۶عدد مرغ لاری ۸ ماهه دارم ولی هنوز تخم نکردند لطفا بگید چکار کنم که تخم کنند

    1. سلام دوست عزیز
      تو مقاله گفته شده اونچه که باید انجام بدین رو
      اصلی ترین راهکارش هم تامین کلسیم هست
      براشون مکمل کلسیم بخر اضافه کن تو جیره غذایی

  4. سلام خدمت شما من یک مرغ خریدم الان حدود ۶الی۷ماهش هست ولی هنوز تخم نمیزاره میشه بگید چیکار کنم؟
    چه غذا هایی بهش بدم یا چه کارهایی بکنم که تخم بزاره؟
    ممنونمیشم

    1. سلام
      مرغ از چه نژادی هست ؟ چه غذاهایی بهش میدید ؟ محل زندگی دماش در چه حدودی هست ؟ منطقه یا شهر رو بگید
      اول اینارو بگید تا بتونم بهتر راهنمایی کنم

  5. با سلام خدمت شما من یک مرغ تخم گذار دارم اون رو هم الان حدود ۷الی۸ماهه خریدم ولی تخم نمیزاره میشه بگید چیکار کنم؟
    چه غذاهایی بهش بدم چه کارهایی بکنم تخم بزاره
    میشه علائم تخم گذاری رو به من بگید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      عدم دریافت کلسیم کافی از جیره غذایی
      شرایط نگهداری نامناسب
      نرسیدن نور
      ترس و استرس
      تغذیه نامناسب و .. همه دلیلی برای تخم نذاشتنه

  6. سلام داش من یک مرغ لاری دارم این اولین مرغیه تو گنجم که فعلا از زمانی که من خریدم تخم نمیزاره از تو لک هم بیرون اومده تغذیشم ذرت گندم دون برنج و نواله مخصوص لاری هست اگه میتونی داش راه چارشو بگو درزم نکاتی که تو متنت درج فروم ی هم رعایت شده

      1. سلام. مرغ من خیلی درشته؛ وقتی غذایی مثل ذرت و سویا و امثالهم بهش میدم تخم میذاره ولی وقتی غذاهایی متل برنج پلویی و نون خشک بهش، میدم تخم نمیگذاره؛ در ضمن دو تا مرغی که دارم یکی سنش بیشتره و یکی کمتر ولی باهم نمیسازن چکار کنم که با هم آشتی کنن؟

        1. سلام دوست عزیز
          برای تخمگذاری یکی از شروط اساسی دریافت کلسیم کافی از جیره مصرفی هست
          با نون خشک و برنج پلویی کلسیم و مواد معدنی لازم بدنی تامیبن نمیشه که حالا بخواد تخم بذاره
          تو اینجور مواقع مکمل کلسیم بخر قاطی کن تو جیره مصرفی بده بخوره …

  7. سلام من ۱۵تا مرغ و خروس دارم یکی از مرغام ۹ماهه هستش و سالم و سلامت و پر خر هستش همه نژاد گلین هستش ولی یکیشون تخم اصلا نزاشته مشکلش چیه؟

  8. سلام من ی گله ۶۰۰تایی دارم سه و نیم ماه گرفتم چند روز دیگ میشه شیش ماه دان با کیفیت بالا دما مناسب ویتامین کلسیم و غیره مناسب ب اندازه دادم هنو تخم نکردن دورگه اصلاح نژاد هست کاملا صحیح و سالم و شاداب هستند نمیدونم چرا ب خم نمیان کمک م کنید خراسان شمالی فاروج روستای خرق

  9. سلام من مرغ تخم گذار دارم ی مدت خوب تخم میزاشتن ولی از ۱۰تا مرغ فقط ۲ یا۳ تا تخم میزارن تخم مرغ هم اندازش کوچیک شد چیکار کنم؟

  10. سلام ببخشید من چهارتا مرغ دارم ولی فقط یکیش تخم میزاره اونم خیلی ریزه

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهشون چی میدی؟
      کلسیم و ویتامین و املاح معدنی کافی دریافت میکنن؟
      نور کافی چطور؟

  11. سلام من شنیدم که آب پنیر برای تخم گذاری خوبه آیا این درست است؟

    1. سلام
      بله تو فصل سرما بهشون داده میشه
      ولی خب زیادش توصیه نمیشه چون احتمال مسمومیت هم هس

  12. سلام من یک مرغ دارم جوان هست نژاد لری در پشتش نرم هست اما تخم نمیزاره چه کار کنم

  13. میشه واضح بگید چی به مرغ بدیم تخم بزاره من اینکه شما میگید کلسیم و پروتین نمی فهمم باید چی بهشون داد

    1. منابع غذایی دارای کلسیم مثل کلم، سبزیجات، پودر پوسته تخم مرغ و مکمل معدنی
      منابع غذایی دارای پروتئین مثل گندم و ذرت، میلورم، گوشت خشک شده، سویا و بهتر اینکه جیره مخصوص مرغ تخمگذار رو بدین

        1. محیط استاندارد (بزرگ که بتونه بدووه اینور اونور)
          محیط فنس کشی شده
          تغذیه دان استارتر در ۳ هفته اول
          دان رشد یا تخم گذار در باقی ایام زندگیش
          از دان های باکیفیت مثل دان پارس استفاده کن
          مولتی ویتامین به صورت هفتگی باید بخورن ، مولتی ویتامین های مخصوص طیور پرورشی از داروخانه دامپزشکی میتونی بگیری
          کلسیم هم باید در تغذیشون باشه ، البته اگر دان مخصوص تخم گذار بدی کلسیم بالاست .

      1. سلام من ۳تا مرغ ۴ یا ۵ ماهه خریدم خیلی خوب تغذیه میشن و جایی خوب هم دارند اما تخم نمیزارن باید چیکار کنم

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهشون چی میدین؟
          گاها از سر کمبود پروتئین و کلسیم این اتفاق میفته
          و همچنین بالغ نشدن
          بعضی از نژاد های بومی ۶ الی ۷ ماهگی بالغ میشن و تخم میذارن

    2. سلام
      دوست عزیز اب پنیر به دلیل دارا بودن پروبیوتیک خوبه .جذب و تبدیل مرغ را بالا میبره.ولی درمورد سوال چی بدیم که تخم بزاره.دوست گلم فرمول خوراک مرغ گوشتی متشکله از کنجاله ی سویا و گندم و جو و ذرت و سبوس گندمو متیونین و لیزین و مکمل ویتامینه و مکمل معدنی و فسفات کلسیم و کربنات و…..میباشد .ودرصد استفاده از این مواد بسیار اهمیت زیادی دارد.بهترین راه برای شما اینه که از یه فروشگاه خوراک دام و طیور کنستانتره ی اماده ی مرغ تخمی بخری .وگرنه تولیدش برای مقیاس زیر ۱تن شدنی نیست

      1. سلام دوست عزیز
        ممنون که تجربیاتتون رو با ما در میون گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس