خروس لاری : زیستگاه اولیه مرغ و منشاء نژاد لاری

خروس لاری زیستگاه اولیه مرغ و منشاء نژاد لاری

زیستگاه اولیه مرغ و خروس لاری و منشاء نژاد لاری عمدتا به مرکز و جنوب هندوستان یعنی هیمالیا، برمه، سیلان، جزایر مالزی، جنوب جاوه و سوماترا بر می گردد که در این مکان ها به صورت وحشی زندگی می کرده اند. در ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح (ع)، مرغ، به صورت نیمه وحشی به ایران وارد شد.

سپس یونانیها در حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد در ایران با مرغ آشنا شده و آنرا به یونان برده و از آنجا به اروپا وارد شد. پس از کشف قاره آمریکا، مرغ از اروپا به آمریکا رسید و در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا پراکنده است. ابتدا مرغ بر اساس نوع تولید (گوشتی، تخمگذار و دو منظوره) تقسیم بندی می شد ولی در سال ۱۸۷۳ اتحادیه مرغداران آمریکا، مرغ های جهان را بر اساس مناطق مختلف دنیا طبقه بندی نمود.

بنابراین مرغ های بومی ایران جزو دسته ی مرغان آسیایی و نژادهای شرقی قرار گرفتند. تاریخ ایران باستان از علاقه شدید ایرانیان به پرندگان و مخصوصاً نگهداری مرغ و خروس حکایت می کند. ایران پس از هندوستان مهد اولیه پرورش و صادرات طیور اصلاح شده بوده. اصلاح نژاد در روزگاران قدیم در حد تبدیل حیوانات وحشی به اهلی معنی می شده و ایرانیان در این مقوله زحمات زیادی کشیدند.

در این نوشته خواهید خواند: با نحوه ورود مرغ به ایران و بومی شدن آن، نژاد اولیه خروس لاری و محل تربیت آنها و با مفهوم کلمه عشق باز آشنا خواهید شد. هم چنین با نژاد های مختلف و معروف خروس لاری و نحوه پرورش و جوجه کشی از این پرنده اصیل و نکات مهم قبل از جوجه کشی جهت به دست آوردن خروس لاری اصیل آگاهی لازم را به دست خواهید آورد. 

بدون تردید مرغ و خروس لاری که در حال حاضر از جمله نژادهای خالص ایرانی محسوب می شود از نژاد مالای، منشاء گرفته که زادگاه آن آسیای جنوب شرقی است. نقل است که دریانوردان انگلیسی در ابتدای نیمه دوم قرن شانزدهم میلادی , عامل این جابجایی بودند.

در آن روزگار مبادله ی پایاپای کالا نیز رواج داشت. دریانوردان انگلیسی که تعداد قابل توجهی از مرغ و خروس نژاد مالای را از آسیای جنوب شرقی به مقصد انگلستان با خود حمل می کردند تعدادی از آنها را در سواحل خلیج فارس با کالاهای مورد نیاز خود مبادله نمودند.

این نژاد بعدا در منطقه لار سیستان و بلوچستان تحت تاثیر عوامل محیطی و با همت اهالی منطقه به فراوانی رسید و از آنجا با نام جدید (مرغ و خروس لاری) به سایر نقاط کشور ارسال شد، به همین دلیل اکثر مرغ و خروس های جنگی با نام خروس لاری شناخته می شود.

فرم بدن و خصوصیات رفتاری منحصر به فرد نژاد لاری - چیکن دیوایسفرم بدن و خصوصیات رفتاری منحصر به فرد نژاد لاری باعث شد این پرنده بسیار مورد توجه علاقمندان قرار گیرد. آنها با هدف حفظ خصوصیات این نژاد سعی می نمودند از آمیخته گری آن با نژادهای دیگر خودداری کنند و اگر احیاناً این آمیخته گری صورت می‌پذیرفت، نتایج آن در اولویت حذف قرار می‌گرفت.

بنابراین نژاد اصیل لاری با قیمتی بالاتر، بین افراد مبادله و حفظ می شد. در حال حاضر در بسیاری از مناطق جهان مخصوصاً بسیاری از کشورهای آسیایی و مشخصاً کشورهای در جنوب و شرق و مناطق مرکزی آسیا مانند مالزی، اندونزی، هندوستان، پاکستان، افغانستان، و ترکیه و حتی بعضی از کشورهای اروپائی افرادی به پرورش و نگهداری نژادهای جنگجو که نام محلی خودشان را دارند و عموماً منشاء آنها از همان نژاد مالای می باشد) و در ایران در مناطق شمالی، جنوبی، شرق و غرب و بخصوص در مرکز کشورمان پرورش دهندگانی با شور و اشتیاق به نگهداری و پرورش این نژاد ارزشمند مشغولند.

در تهران و سایر استان های کشور مانند مازندران، گلستان، گیلان، خراسان، آذربایجان شرقی، فارس، همدان و… افرادی وجود دارند که خود را ” عشق باز ” می نامند. بدین معنی که عاشق پرندگان خود هستند. علاقه ی بعضی از این افراد در حدی است که پرندگان خود را مانند نزدیکان خود دوست دارند و بسیاری از اوقات روزمره را برای نگهداری و تماشای آنها صرف می کنند.

نژاد های مهم خروس لاری

مرغ و خروس لاری نیز مانند هر پرنده دیگری دارای نژاد ها و گونه های خاص خود است. در کشور ایران به اکثر خروس های جنگی ، خروس لاری گفته می شود آن هم به دلیل منشا تربیت این پرنده می باشد.

از مهمترین نژاد های خروس لاری می توان به خروس لاری ترک، خروس لاری افغان، خروس لاری هندی، خروس لاری ماداگاسکار، خروس لاری برزیلی و … اشاره کرد، در مقاله نژاد های خروس لاری می توانید به صورت کامل با گونه ها و نژاد های این پرنده آشنا شوید. 

جوجه کشی و پرورش خروس لاری

طبیعتا برای پرورش و جوجه کشی از خروس لاری باید از تخم های نطفه دار خود این پرنده ها استفاده کرد و در صورتی که قصد راه اندازی مزرعه نگه داری و پرورش مرغ و خروس لاری دارید، حتما باید از مرغ ها و خروس های اصیل نژاد لاری بهره گیری کنید، استفاده از سایر نژادها ممکن است جوجه های حاصل را از نژاد اصیل لاری دور کند.

جوجه کشی و پرورش خروس لاری - چیکن دیوایسخروسی لاری اصیل به قیمت بسیار بالا عرضه می شود ولی از آنجائیکه می توان فقط با چند عدد خروس لاری تمامی مرغ های مزرعه را تلقیح نمود، تهیه  آنها فشار زیادی از نظر مالی بر پرورش دهنده تحمیل نمی کند. توصیه می شود هنگام تهیه پرندگان حتماً از کمک و مشورت افراد خبره استفاده شود.

خروس ها به صورت دوره ای مرغها را تلقیح خواهند کرد. اصالت جوجه های تولیدی به مقدار ۵۰ درصد بر عهده ی مرغ و ۵۰ درصد بر عهده ی خروس است. بنابراین همانگونه که برای گرفتن نسل مرغوب، به خروس خوب توجه داریم باید مرغ اصیل هم داشته باشیم. بنابراین اصیل بودن مرغ و خروس سبب انتقال اصالت از طریق تخم به جوجه ها خواهد بود و در نتیجه جوجه هایی اصیل لاری خواهیم داشت. 

شما می توانید محل پرورش خروس لاری ها را در حیاط خانه ، خانه روستایی خود و یا حتی سالن پرورش انجام دهید. بهتر است محل پرورش در مکانی خوش آب و هوا و به دور از واحدهای مرغداری و موسسات آلاینده هوا بنا شود.

قدم بعدی تهیه ی پرندگان مولد است. در حالت عادی ۴۸ مرغ و خروس نیاز داریم، ولی اگر در تهیه خروس های اصیل مشکل داریم می توانیم بجای ۸ خروس، تنها از ۳ خروس اصیل استفاده کنیم، آموزش کامل راه اندازی واحد پرورش و جوجه کشی در مقاله جوجه کشی از خروس لاری توضیح داده شده است. 

در انتخاب دستگاه جوجه کشی نیز تحقیق بسیاری کنید. خرید دستگاه جوجه کشی مناسب تاثیر بسیاری در راندمان و خروج جوجه از نطفه خواهد داشت.

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی حرفه ای از تخم مرغ و خروس
» دارای برد کنترلر با قطعات مونتاژ شده توسط تکنولوژی SMD
» تامین رطوبت و حرارت بصورت خودکار و بدون دخالت کاربر
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

چشم انداز آینده و اقدامات لازم 

در مقالات سایت در رابطه با اصول و مدیریت پرورش مرغ و خروس لاری صحبت خواهد شد و در نوشته های آینده سعی خواهد شد اطلاعات سودمندی در رابطه با شناخت مرغ و خروس لاری ارائه گردد تا در آغاز , اساس کار به صورت اصولی بوده و بر پایه ی مرغ و خروس اصول اصیل و ارزشمند اقدام شود.

در ابتدا لازم است برای اینکه تاکید گردد که با عنایت به بررسی های انجام شده در مقاله ی عرضه و تقاضای این پرنده و با توجه به الگوی پیشنهادی در این مقالات ( یعنی نگهداری و پرورش ۴۸ و ۳۶ مرغ و حداقل ۳ خروس لاری بالغ به عنوان پرنده مولد ( سود حاصله در مراحل مختلف بسیار قابل توجه بوده و می تواند به عنوان یک شغل برای جوانان جویای کار مطرح باشد.ولی در بدو کار ذکر چند نکته ضروری است تا در ابتدا چشم انداز تولید و درآمد واحد در آینده مشخص شود.

منشاء پیدایش خروس لاری کجاست؟

زیستگاه اولیه مرغ و خروس لاری و منشاء نژاد لاری عمدتا به مرکز و جنوب هندوستان یعنی هیمالیا، برمه، سیلان، جزایر مالزی، جنوب جاوه و سوماترا بر می گردد که در این مکان ها به صورت وحشی زندگی می کرده اند.

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. بهترین دستگاه جوجه کشی که درتمام عمرم دیدم مال همین شرکت بود،ایزی باتور۲،،اصن عالیه،،دو ساله که این دستگاه یکسره روشنه و یه آخ هم نگفته،هرتخمی که نطفه داشته باشه درمیاره،اصلن تلفات نداشتم،اصلن،،دمتون گرم خدایی

    1. سلام دوست عزیز متشکرم که مجموعه مارو برای خرید انتخاب کردین خوشحالیم که راضی بودین موفق باشید.

  2. سلام اقا من دستگاه خریدم ازتون شش ماه پیش پنج بار ازش جوجه کشی کردم هررر بار تا روز ۲۲وم کل جوجه ها سالم تو تخم مرغن ولی هچ نمیشن همشون میمیرن جوجه کامل ده برابر دستگاه بهم ضرر زده خواهشا بگو چکار کنم دلیلش چیه

    1. احتمالا در دوره هچر ، در دستگاه رو زیاد باز و بسته می کنید
      حتما ویدیوهای اموزشی رو کامل ببینید
      به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://chicken-device.ir/eig73/

  3. اقا میخواستم بدونم مرغ اصل دارم خروسم دو رگه جوجش اصل میشه یا دورگ

  4. لاس وگاس کیلو چنده فقط خروس لاری شماره یک مال ایرانه صب کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋