نحوه پرورش توام اردک و ماهی با هم در یک استخر

پرورش همزمان اردک و ماهی با هم در یک استخر

امروزه در چین با استفاده از روش پرورش ماهی و اردک با یکدیگر، از هر هکتار استخر، حدود ۱۲ تا ۱۶ تن ماهی استخراج می کنند، این در حالی است که در روش های معمولی، پرورش ماهی تنها به ۴ تن تولید در یک هکتار خواهد رسید. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از اردک
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

این پرورش دهندگان ماهی ها را در کنار اردک، غاز، مرغ، گاوداری و خوک ها پرورش می دهند، که یکی از رایج ترین روش ها، روش پرورش ماهی توام با اردک می باشد. این نحوه پرورش اردک و ماهی را میتوان در مناطق مختلفی از ایران نیز عملی کرد.

در این مقاله از چیکن دیوایس نحوه پرورش ماهی و اردک در یک استخر توضیح داده شده و مزایا و معایب آن بررسی خواهد شد.

نحوه پرورش ماهی و اردک با یکدیگر و مراحل آن 

یکی از راه های اصلی کاهش هزینه های پرورش اردک و ماهی، پرورش آنها با یکدیگر و در یک محیط می باشد. بهترین نژاد اردکی که توانسته خود را با این نوع پرورش وفق دهد، اردک پکنی یا اردک چینی سفید می باشد. پس از آن اردک مسکویی (اسرائیلی) برای مقاصد گوشتی و اردک کمپل به منظور تخمگذاری مورد استفاده قرار میگیرند. 

ماهی مناسب برای این منظور نیز انواع ماهی کپور نظیر کپور نقره ای، سر گنده، معمولی و آمور علف خوار می باشد. دلیل انتخاب ماهی کپور برای پرورش در کنار اردک، راندمان بالا و تغذیه از فیتوپلانکتون ها و زئوپلانکتون های درون آب است.

فردی به نام پروبست در آلمان شرقی، طی آزمایشات دریافت که به ازای پرورش هر اردک در استخر، وزنی حدود ۰.۹ تا ۱.۷ کیلوگرم به وزن ماهی ها اضافه خواهد شد.

الف ) آماده سازی یا ساخت استخر و پرورشگاه

اقدام به ساخت استخر و مناسب سازی محل احداث پرورشگاه، از اولین اقدام های لازم برای شروع پرورش اردک توام با ماهی می باشد. چنانچه محیط مورد نظر، دارای استخر یا آبگیر می باشد، ضروری است قبل از شروع کار، آب درون آن را تخلیه کرده و به نظافت استخر بپردازید.

علف های هرز رشد کرده در محیط را از بین ببرید، در صورت لزوم به تعمیر و مرمت کف و دیواره های استخر بپردازید. با استفاده از آهک پاشی، استخر را ضدعفونی کرده و PH محیط را تنظیم کنید، برای هر هکتار استخر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم آهک مورد نیاز است.

آماده سازی یا ساخت استخر و پرورشگاه - چیکن دیوایسبرای کوددهی خاک یک هکتار استخر، از ۳ تا ۵ تن کود حیوانی (گاو، اسب و طیور) بسته به حاصلخیزی خاک استفاده کنید. لازم است کود به صورت یکنواخت در بستر استخر پخش شود.

ارتفاع استخر را به گونه ای در نظر بگیرید که در گرمترین فصول سال، عمق آب حداقل یک متر باشد. بهترین عمق برای اینگونه استخرها ۱.۵ تا ۳ متر است.

ب ) ساخت لانه و سرپناه برای اردک ها 

اردک ها بیشتر زمان خود را به گشت و گذار درون استخر می گذرانند و گاه ممکن است بر روی آب نیز بخوابند. تهیه سرپناه برای تخم گذاری این پرندگان و محافظت آنها در برابر سرما، یکی از ضروریات پرورش آنهاست.

به ازای هر ۱۵ تا ۱۷ اردک، یک متر مربع سرپناه نیاز است. با استفاده از مقداری پوشال یا سبد حصیری، لانه را برای تخم گذاری آنها آماده کنید. دانخوری های اردک را مقابل سرپناه و جایی نزدیک به استخر قرار داده تا پرنده هنگام تغذیه دچار مشکل نشود.

ج ) ورود ماهی ها به استخر 

چندین هفته پس از ضدعفونی کردن و کوددهی استخر، گیاهان آبزی شروع به رشد خواهند کرد، حال زمان ماهی ریزی به درون استخر فرا رسیده است. از بچه ماهی هایی با وزن ۲۰ تا ۱۰۰ گرم و طول بیشتر از ۱۰ سانتی متر استفاده کنید، ماهی های کوچکتر توسط اردک ها شکار خواهند شد.

بهتر است برای افزایش راندمان از ماهی های مختلف مانند کپور نقره ای، معمولی و آمور استفاده کنید، قبل از ماهی ریزی، دمای آب استخر و آب ماهیها را با یکدیگر برابر سازید.

برای هر هکتار استخر، ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ قطعه ماهی انگشتی در نظر گرفته میشود. ماهی ها را پس از رسیدن به وزن مورد نظر، از چرخه حذف کرده تا برای رشد سایر آنها، فضای بیشتری ایجاد شود.

د ) ورود جوجه اردک ها به استخر 

جوجه اردک ها قبل از یک ماهگی بدن ضعیفی داشته و در مقابل بیماری ها مقاومت کمی دارند، بنابراین به منظور پرورش اردک توام با ماهی، از جوجه اردک های ۴۰ روزه استفاده میشود. به ازای هر یک هکتار استخر، ۳۰۰ تا ۳۵۰ قطعه اردک در نظر بگیرید.

ورود جوجه اردک ها به استخر - چیکن دیوایسقبل از ورود اردک ها به محیط، تمامی نکات پیشگیری از بیماری و واکسیناسیون را انجام دهید. به محض رسیدن اردک ها به وزن مناسب فروش، آنها را از چرخه حذف کنید. تخمگذاری اردک ها از ۲۴ هفتگی تا ۲۴ ماهگی می باشد، بنابراین لازم است پس از ۲ سالگی آنها را با جوجه اردک های جوان جایگزین کنید.

در صورت مشاهده اردک های بیمار، سریعا آنها را جمع آوری کرده و از ورود آنها به استخر جلوگیری کنید.

مزایای پرورش اردک و ماهی با یکدیگر

۱- همزیستی مسالمت آمیز بین ماهی ها و اردک ها و کمک آنها به تامین غذای یکدیگر، یکی از مزایای این روش می باشد.

۲- فعل و انفعالات ماهی ها، باعث تولید دیتریت و ماکروفیت در آب شده که به تغذیه اردک ها کمک می کند (ماکروفیت و دیتریت، گیاهانی آبزی بوده که اردک ها از آن تغذیه میکنند)

۳- مدفوع اردک ها حاوی مقدار زیادی ریز مغذی است که وجود آنها در آب، به تولید میکروارگانیسم ها کمک می کند. میکروارگانیسم ها تغذیه مفیدی برای ماهی ها محسوب می شوند.

۴- اردک ها به ماشین های کوددهی معروف بوده و کود تولید شده توسط آنها، حدود ۶۰ درصد غذای ماهیها را فراهم میکند.

۵- این مدفوع به صورت کود در استخر عمل کرده و موجب رشد بیشتر گیاهان و جلبک ها میشود، اردک ها و ماهی ها هر دو از این گیاهان تغذیه میکنند. نکته جالب در این زمینه این است که، اردک ها از گیاهانی تغذیه می کنند که ماهی ها به خوردن آن علاقه ای ندارند و برعکس.

۶- هدر رفت غذایی اردک ها کاهش می یابد، با قرار دادن دانخوری در نزدیکی استخر، غذای پخش شده توسط آنها به درون استخر ریخته و موجب تامین غذای ماهی ها می شود.

۷- اردک ها با خوردن قورباغه، لارو و سنجاقکها، پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و از طرفی با حذف این موجودات، به پرورش بهتر ماهی کمک میکنند.

۸- این پرندگان بیشتر غذای خود را از جلبک های استخر تامین میکنند، بنابراین ۴۰ تا ۷۰ درصد تغذیه آنها به این صورت انجام میپذیرد، این باعث حذف هزینه های زیادی از تغذیه اردک خواهد شد. علاوه بر آن اردک ها به تغذیه دستی نیز نیاز دارند که مطالعه مقاله تغذیه اردک به شما کمک شایانی خواهد کرد.

۹- اردک ها با شنا کردن در سطح استخر باعث افزایش هوادهی و ورود اکسیژن به آب می شوند.

۱۰- آنها با حذف گیاهان آبزی و تغذیه از آن، فضا را برای رشد ماهی ها فراهم می کنند.

۱۱- این پرندگان با زیر و رو کردن گل و لای بستر استخر، باعث آزادسازی گازهای مضر زمین و ریز مغذی های پنهان شده می شوند. ماهی ها از این ریزمغذی ها تغذیه کرده و این چرخه ادامه می یابد.

۱۲- شنا در استخرها، باعث جفتگیری بهتر، افزایش مقاومت بدنی و پرهای تمیز در اردکها میشود.

۱۳- در این روش علاوه بر پرورش ماهی، به تولید تخم و گوشت اردک نیز می پردازید.

۱۴- افزایش میزان تولید، کاهش هزینه ها و کاهش آلودگی های محیطی از دیگر مزایای این روش می باشد.

معایب پرورش توام ماهی و اردک

  • عدم رعایت تراکم صحیح اردک ها در استخر، باعث آلودگی بیش از حد آب و تولید آمونیاک می شود.
  • در صورت تخم ریزی و تولید مثل ماهی ها، اردک ها ممکن است اقدام به خوردن آنها کنند.
  • تراکم بیش از حد اردک ها، باعث گرسنه مانده و تغذیه آنها از ماهی ها خواهد شد.
  • سرانه پایین مصرف گوشت اردک در ایران
  • سرانه پایین مصرف ماهی در ایران

جمع بندی

در استخرهایی که چند ماهی با یکدیگر پرورش می یابند، اضافه کردن اردک ها به استخر نه تنها آسیبی به ماهی ها نمی زند، بلکه سبب افزایش چشمگیر تولید آنها نیز می شود. این روش باعث شده تا از همه لایه های استخر استفاده شود، در لایه های عمیق و میانی ماهی های مختلف پرورش یافته و در لایه سطحی، اردک ها پرورش می یابند.

عملکرد این طرح برای هر هکتار استخر، حداقل حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلوگرم ماهی، ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم گوشت اردک و حدود ۱۸۰۰۰ تخم این پرنده خواهد بود. این اعداد حدود تولید حداقلی پرورش ماهی توام با اردک را بیان میکنند و در صورت پرورش صحیح و رعایت نکات ضروری، حجم تولید بالاتر خواهد رفت.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس