برنامه غذایی مرغ عشق و ویتامین های مورد نیاز پرنده

تغذیه مرغ عشق از انواع دانه ها، میوه و سبزیجات تشکیل می شود. تنظیم یک برنامه غذایی درست و دقیق برای این پرنده سبب سلامتی، تقویت نطفه مرغ عشق نر و تخمگذاری بیشتر در پرنده ماده می شود. در این پست از چیکن دیوایس، با تکیه بر تجربیات یکی از پرورش دهندگان حرفه ای، علاوه بر برنامه غذایی هفتگی مرغ عشق، ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز این پرنده نیز آموزش داده شده اند. ویدیو مصاحبه با جناب آقای پور مغول را مشاهده کنید :

تغذیه مرغ عشق

برای دیدن قسمت قبلی مصاحبه کلیک کنید : پرورش مرغ عشق چقدر درآمد دارد ؟ 
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ عشق
» قایپبلیت تامین خودکار دما
» دارای سنسور SHT نسل چهارم
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

غذاهای مناسب برای تغذیه مرغ عشق

در ادامه غذاهای سالم و مناسب برای تغذیه مرغ عشق را معرفی خواهیم کرد که بایستی از تمامی این مواد به نسبت مناسب استفاده کنید، کاستی و زیاده روی در استفاده از هر یک از این مواد غذایی رشد ناقص پرنده و یا حتی بیماری او را در پی خواهد داشت :  

 

پلت مرغ عشق
پلت مرغ عشق

۱- پلت ها

پلت مخصوص مرغ عشق، غذایی فرموله شده است که بسته به نیاز پرنده از انواع غلات، دانه ها، پروتئین و ویتامین های مخصوص تشکیل شده است. شما می توانید به جای استفاده از پلت های مخصوص، از انواع دانه ها و غلات بسته به نیاز پرنده نیز استفاده نمایید.

۲- دانه ها

دانه ها اصلی ترین قسمت تغذیه مرغ عشق را در بر میگیرند. غذای اصلی مرغ عشق دانه هایی مانند ارزن و کتان بوده که لازم است دائما در ظرف غذای پرنده موجود باشند. علاوه بر آن ها بذر خرفه، کاهو، کافشه، کاسنی، گشنیز، شاهدانه، شلغم و … نیز بنا به مرحله پرورش، به  جیره غذایی مرغ عشق اضافه می گردند.

تغذیه مرغ عشق با میوه

۳- میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات بخش مهمی از رژیم غذایی مرغ عشق را تشکیل می دهند. می توانید میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب، کدو تنبل، انگور، هویج، جعفری، کلم بروکلی، انبه، سیب زمینی شیرین، کدو و اسفناج را برای تغذیه مرغ عشق استفاده کنید.

غذاهای تازه ای که بعد از دو ساعت مصرف نشده اند را حذف کنید، زیرا میوه ها و سبزیجات خام به سرعت کپک می زنند.

میوه ها و سبزیجاتی که نباید در تغذیه مرغ عشق مصرف شوند :

بسیاری از میوه و سبزیجات دارای ترکیبات مضر برای تمامی پرندگان بوده و نباید در تغذیه  مرغ عشق نیز به کار روند :

  • آووکادو
  • هسته آلبالو و گیلاس و..
  • دانه های میوه (دانه های سیب حاوی سیانید بوده و سمی هستند)
  • شکلات
  • سیر
  • پیاز
  • قارچ
  • لوبیای پخته نشده
  • ریواس
  • برگ و ساقه های گوجه فرنگی

۴- غلات

بسیاری از پرورش دهندگان، مخلوطی از دانه های خیس خورده را به رژیم غذایی پرندگان اضافه می کنند که از جمله آنها می توان به کینوا، برنج قهوه ای، گندم خورده شده یا جو اشاره کرد، همچنین می توانید عسل طبیعی، میوه یا سبزیجات را به این دانه ها اضافه کنید تا ترکیب جالب تری به دست آید.

۵- جوانه ها 

ویتامین موجود در جوانه ها چندین برابر دانه و غلات می باشد. علاوه بر آن آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در جوانه انواع دانه ها، سبب تقویت سیستم ایمنی مرغ عشق میگردد. جوانه دانه هایی مانند گندم، عدس، ماش، شاهدانه، شبدر، یونجه و … در تغذیه پرندگان نقش اساسی دارند.

تغذیه مرغ عشق با تخم مرغ

۶-منابع پروتئینی در تغذیه مرغ عشق

تخم مرغ آب پز یکی از غذاهای اصلی مرغ عشق به خصوص در زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم می باشد . تخم مرغ علاوه بر تامین پروتئین مورد نیاز بدن پرنده سبب تقویت قدرت باروری مرغ عشق نیز می شود. دقت داشته باشید که نباید در مصرف این ماده غذایی زیادی روی کرد؛ علاوه بر آن، تخم مرغ آب پز به سرعت فاسد شده و باید پس از دو ساعت از قفس پرنده خارج گردد.

مصرف ماده غذایی فاسد سبب مسمومیت و حتی مرگ مرغ عشق می گردد.

نقش ارزن در غذای مرغ عشق

برنامه غذایی مرغ عشق از شنبه تا جمعه

همانطور که گفته شد، ارزن خوراک اصلی مرغ عشق بوده و لازم است تا همیشه در ظرف دانخوری پرنده موجود باشد. در تمام دوره پرورش، ظرف دانخوری باید حاوی ۳ قسمت ارزن و یک قسمت کتان باشد. علاوه بر غذای اصلی، ضروری است تا برنامه غذایی تشویقی و روزانه نیز، برای تغذیه مرغ عشق خود در نظر بگیرید. در ادامه یکی از برنامه های غذایی پیشنهادی آقای پورمغول آمده است :

روزصبحعصر
شنبهجوانه گندمسبزیجات بدون آب (جعفری، گشنیز، اسفناج، شوید، …) + پودر سوخاری
یکشنبهجوانه ماش و جوهویج + تخم مرغ آب پز + یک قاشق چای خوری هفت تخم
دوشنبهجوانه ارزنکلم سفید + کلم قرمز + فلفل سبز تند + فلفل دلمه + کدو + پودر سوخاری
سه شنبهجوانه گندمسبزیجات مختلف + پودر سویا
چهارشنبهجوانه عدسکاهو + تخم خرفه + تخم مرغ آب پز
پنج شنبهجوانه شاهدانهبلال شیری
جمعهانواع جوانهمخلوطی از میوه های فصلی
استفاده از سرکه سیب برای جلوگیری از ورم روده و انگل زدایی مرغ عشق مفید می باشد. هر هفته یکبار، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی را در یک لیتر آب تصفیه شده ریخته و در اختیار پرندگان خود قرار دهید.
دقت داشته باشید که جوانه گندم در زمان جوجه داشتن مرغ عشق، از جیره غذایی پرنده حذف گردد.

تغذیه مرغ عشق با مواد غذایی سالم

غذای تقویتی مرغ عشق 

تقویت مرغ عشق برای جوجه کشی و تخم گذاری، باید حداقل دو تا سه هفته قبل از جفت انداختن مرغ عشق ها صورت گیرد؛ در غیر این صورت، تاثیر موثری بر میزان باروری مرغ عشق ها حاصل نخواهد شد. برای تقویت مرغ عشق لازم است از انواع دانه ها مانند ارزن، کتان، شاهدانه، کلزا، ترب، انواع جوانه ها، و میوه های مقوی استفاده شود.

همچنین استفاده از ویتامین AD3E و عرق یونجه در آماده سازی مرغ عشق تاثیر بسیار زیادی میگذارد. وعده غذایی شامل هویج رنده شده، پودر پوسته تخم مرغ یا مکمل های کلسیمی، پودر بادام و پسته و بذر شاهدانه یکی از مقوی ترین جیره های غذایی مرغ عشق می باشد.

غذای مرغ عشق در زمان تخم گذاری

در زمان آماده شدن مرغ عشق برای تخم گذاری و گرم کردن لانه، لازم است از غذاهای مقوی و مکمل های کلسیم نیز استفاده شود. در تغذیه پرنده به صورت ۳ بار در هفته از غذای تخم مرغی استفاده نمایید. برای بالانس کردن طبع غذا نیز، مقداری تخم خرفه به تخم مرغ آب پز اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری غذای تخم مرغی برای هر جفت مناسب است.

در روزهای دیگر هفته از انواع سبزیجات یا جوانه ها یا میوه های فصلی استفاده نمایید. مکمل های کلسیمی مرغ عشق نیز برای تخم گذاری بهتر پرنده نقش مهمی دارند. این جیره غذایی مرغ عشق را تا تولید تخم دوم ادامه دهید. پس از آن، تنها ارزن و کتان در قفس باقی مانده و هفته ای یکبار از غذای تخم مرغی یا سبزیجات و میوه ها استفاده نمایید؛ در این صورت پرنده برای غذا خوردن از روزی تخم ها مرتبا بر نمیخیزد.

دقت داشته باشید عدم بالانس گرمی و سردی غذا ها موجب بلند شدن مرغ عشق از روی تخم ها خواهد شد.

تشویق مرغ عشق به غذا

برنامه غذایی مرغ عشق جوجه دار

غذای مرغ عشق در زمان تولد جوجه ها، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است؛ تغذیه این پرنده از طریق مولد ها به جوجه ها منتقل شده و بر سلامت آن ها موثر است. در غذای مرغ عشق جوجه دار لازم است تا علاوه بر ارزن و کتان از غذای نرم نیز استفاده گردد. سفیده تخم مرغ آب پز، هویج رنده شده، مقداری کاهو و سیب در این زمان غذای مناسبی برای پرنده خواهد بود.

به طور کلی تغذیه مرغ عشق جوجه دار را میتوان بر طبق برنامه غذایی گفته شده تنظیم نمود، اما رعایت نکات زیر الزامی است :

۱- از زمان تولد جوجه ها تا دو هفتگی آن ها، جوانه گندم به طور کلی از تغذیه پرنده حذف میشود. این غذا سبب یبوست و چسبندگی روده جوجه ها می گردد.

۲- در تغذیه مولد ها از تخم کاهو و تخم کاسنی استفاده شود؛ این بذر ها طبع سرد داشته و از جفت گیری مجدد مولد و کشتن جوجه ها جلوگیری می نمایند.

۳- استفاده از مقدار بسیار کمی پودر موسیر، در تغذیه جوجه مرغ عشق، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها می شود؛ پودر موسیر مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل خواهد کرد.

سخن نهایی

در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس، تمامی نکات تغذیه مرغ عشق و برنامه غذایی هفتگی پرنده بررسی شد. اگر شما نیز علاقه مند به پرورش مرغ عشق هستید و یا تجربه ای در این مورد دارید ، برای کمک به جامع تر شدن موضوع، تجربیات و دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما و دیگران در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۶۳۸ دیدگاه ها

  1. سلام قطره مینرال ویتامین هم داره یانه بجای قطره ازسنگ مینرال میشه استفاده کرد

    1. سلام. قطره مینرال شامل کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، لیزین و … هستش و سیستم ایمنی پرنده رو تقویت میکنه. میتونید از سنگ مینرال هم برای تامین ویتامین هایB , B2 استفاده کنید که یه مکمل غذایی محسوب میشه.

  2. سلام وقت بخیر ی مرغ عشق نر داشتم که ی مرغ عشق ماده براش خریدم بمحض اوردن ۳ روز بعد تخم گذاشت بعد ۱۰ روز با مرغ عشق من جفتی کرد ۲۰ روز صبر کردم تخمارو برداشتم دیدم ۴تاش خرابه و بدون نطفه داخل یکیش مرغ عشق بود ولی مورده بود از وقتی که تخمارو گرفتم الان ۴ روزه ماده تو لونشه وفقط برای غذا میاد بیرون و سریع میره داخل لونش ایاقهر کرده ماده یا مشکلی پیش امده

    1. سلام نباید برمیداشتین باید میگذاشتین دوره جوجه کشیش تموم بشه . غذاش چیه ؟ کامل توضیح بدین

  3. سلام من ۳روزه مرغ عشق خریدم خیلی ساکتن فقط یه جایی میشنن و پرواز نمی کنن چرا؟؟

    1. سلام
      ترسیدن
      محیط رو اروم کن
      قفس رو اصلا و ابدا تکون نده

  4. سلام برای مرغ عشق سنگ مینرال بهتره یا قطره مینرال ویتامین هم توش داره

    1. سلام
      سنگ مینرال بهتره چون در افزایش کیفیت نوکشون هم تاثیر داره

        1. سلام دوست عزیز
          به هیچ وجه نباید مرغ عشق در معرض نور مستقیم قرار بگیره

  5. سلام
    دو سوال داشتم
    من مرغ عشق نر و ماده دارم حدود یک سال یا دو سال میشه
    مرغ عشق نر به ماده غذا میده هم رو بوس میکنن
    ماده میره تو لونه میشینه و خوب هست
    سوال اولم این هست که مرغ عشق نر جیک جیک می‌کنه و پاش رو میزاره روی نر و روی ماده می ایستد نشونه ی بدیه
    سوال دومم این هست که تخم کی میزارن چون فقط تو لونه ماده میشینه
    باتشکر از جواب شما

    1. سلام
      نشونه ی خاصی نیست
      تو این ۲ سال اصلا تخم نزارشتن ؟ قفس رو هر روز جابجا میکنی ؟

      1. سلام خسته نباشیدمیخواستم بپرسم من مرغ عشقهاموشب روز توحیاط جلوساختمان بالای دیوارنگه میدارم ایابیرون موندشون خوب هست یابیارم داخل اتاق خوب هست

        1. سلام دوست عزیز
          در مجاورت هوای سرد نباید قرار بگیرن
          یا نور خورشید نباید بهشون بزنه
          مکان قرار دادن قفس، بهتره در گوشه خونه چسبیده به دیوار و در ارتفاع یک متر و ۶۰ سانتی متر از زمین باشه

  6. سلام وقتتون بخیر
    من یه جفت مرغ عشق دارم اما غذایی به جز ارزن نمیخورن ، باید چکار کنم؟

    1. سلام
      مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی + کف دریا براش بخر و بده بخوره اوکی میشه

    1. سلام
      سنشون چقدره ؟ تغذیه چیه ؟ محیط نگهداری کجاس ؟ جا قفس رو عوض میکنی ؟

    2. من ی جفت مرغ عشق دارم ک تخمم گذاشتن نتفه نداشتن واز لونه پرتش میکنن بیرون بعد اینکه ی ماده تنهام داشتم چن وقته انداختم چیش اینا اتفاقان جوجه نر من با این ماده ام دون بازی میکنه من نزدیک ده روزی هست لونشونو ر داشتم میخام جوجه بزارم فقط براشون ارزن یریزم با تخم مرغ براشون میزارم

  7. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم ولی هرکاری میکنم تخم نمیزارن نرو ماده هم هستن ولی اصلا نه جفت گیری میکنن نه میرن داخل لانخ لطفا راهنمایی کنید

    1. اگر قبلا با هم سابقه جفت گیری داشته باشن باز جفت میشن جای نگرانی نیست
      بهتر که بهشون زمان بدید و شرایط ارام و تغذیه کافی داشته باشن

  8. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم نر و ماده هستن مرغ عشق ماده وقتی میخواهد برود طرف مرغ عشق نر نر فرار میکند

  9. سلام من چند ماهی مرغ عشق گرفتم تخم مرغ دادم الم قطره مخصوص آماده سازی جلوگیری ولی تخم نگزاشتن چیکار کنم چی بهشون بدم

    1. سلام از جنسیتشون مطمئنید ؟ تغذیشون چیه ؟ مقاله رو بخونید و برنامه غذایی رو رعایت کنید

  10. سلام ، هر نوع بلالی یه صورت پخته برای مرغ عشق خوبه ؟
    واینکه انواع لوبیا و حبوبات رو هم میشه داد یا فقط چند نوع خاصه ؟
    تشکر

    1. سلام
      موارد مورد نیاز رو داخل پست توضیح دادیم ، باقی موارد اطلاعی ازش نداریم

  11. سلام دوستان،
    در چرخه تولید مثل مرغ عشق، ماده تصمیم میگیره جفتگیری انجام بشه یا نه که اونم وقتی شرایط محیط و لونه رو مساعد بدونه تصمیم به اینکار میگیره و شروع به گرم کردن لونه میکنه بعد به نر اجازه جفتگیری رو میده.

  12. سلام من ۲ جفت مرغ عشق را در قفس بزرگ نگهداری میکنم مشکلی براشون پیش نمیاد و تخم مرغ هویج جعفری اینا هم بهشون میدم نمیخورن چکار کنم که بخورن

      1. سلام مرغ نر عشقم مرد ولی ماده میتونه ستا جوجه کوچک رو بزرگ کنه برای اینکه ماده ام ضعیف نشه وبتونه خودش جوجهاش بزرگ کنه چی بهش بدم که ماده ام هم ضعیف نشه ونمیره

        1. سلام
          اره میشه ولی خوب ضعیف خواهد شد
          مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی براش بخر + پلت مخصوص طوطی هم تهیه کن و بهش بده

  13. با درود، یک جفت مرغ عشق دارم ماده تخم کرده ولی یک عدد تخم را از لانه بیرون انداخته علت چیست؟ باتشکر

    1. سلام
      علت چنین حرکاتی به صورت دقیق مشخص نیست
      تجربه نشون داده میتونه به خاطر وجود استرس در پرنده باشه
      استرس ناشی از تغییر محل قفس
      افزایش سرو صدای محیط
      کاهش دما و …
      به طور کلی ترجیح میده جوجه نیاره با این وضعیت !

  14. سلام چرا مرغ عشق هام تمام کارهای جفت گیری را انجام می دهند ولی مرغ عشق تر سوار نمی شود

    1. سلام
      اصل کاری رو انجام نداده که !
      این مورد میتونه به خاطر شرایط محیط نگهداری و یا اهلی بودن یکی از پرنده ها باشه

  15. درود
    آیادراین فصل ریزش پردرمرغ عشق عادی هست ؟
    واینکه حدودیکسال است یک جفت نروماده باهم هستن اما تخم نکذاشته ،
    سپاس ازجواب تان❤🌷

    1. سلام
      اصولا در تابستان این موضوع اتفاق میفته ، در این یک سال حتی تخم پوچ هم نزاشتن ؟ مطمئنی نرو ماده هستن ؟

  16. سلام ببخشید من جفت طوطی برزیلی دارم الان ۱۵ روز از گذاشتن اولین تخم میگذره ( الان هر ۶ تخم رو گذاشته) میتونم برای اونها هم از تخم کاهو و تخم کاسنی برای جلوگیری از جفت گیری مجدد استفاده کنم یا نه؟؟

    1. محیطشون رو عوض کن
      لامپ ها رو شب ها زودتر خاموش کن
      نر و ماده رو از هم جدا کن و لانه رو هم بردار

  17. چرامرغ عشق تمام نشانه های جفت گیری رادارندحتی مرغ عشق تر پایش رابلندمی کند ولی نرسوارنمیشه

  18. سلام من مرغ عشقام ۴تا جوجه دراوردن هر ۲روز یه بار بهشون تخم مرغ آب پز میدم و امروز بهشون سبزی دادم اسفناج جعفری شوید گشنیز. برای جوجه ها ضرر داره؟

    1. از دان مخصوص مرغ عشق به صورت پودر شده استفاده کن
      سبزیجات و تخم مرغ خوبه اما بیش از حد نده
      هم مسموم میکنه هم اسهال میاره

      1. سلام وقتتون بخیر
        من دوتا مرغ عشق دارم که جز ارزن هیچی نمیخورن
        دارن ضعیف میشن
        باید چیکار کنم
        و نمیتونم با دستم چیزی بدم یکیشون میترسه ازم😐🤦‍♀️
        ولی اون یکی وقتی با دستم بهش عدس یا ماش میدم میخوره
        و مرغ عشق ماده تخم میذاره وضعیف تر میشه

        1. سلام
          براشون مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی بخر
          همینطور کف دریا هم بخر
          پلت هم بخر براشون
          حتما باید غذای متنوع بخورن وگرنه سینه کاردی میشن و تلف میشن در نهایت

  19. سلام من دوتامرغ عشق دارم نمیدونم کدوم نره کدوم ماده هست یکیشون تخم گذاشت سه هفته کامل روش مینشست تخمش جوجه نشد بدنشم ضعیف شده بودتخم رودیگع ازتولونش دراوردم ازوقتی ک تخم رودراوردم خیلی پرخاشگرشده اون جفت رودرحدکشتن توک میزنه دیگع رودست ما نمیاد ب ماهم نوک میزنه خیلی خیلی عصبی شده بگیریمش جیغ میکشه لطفا راهنمایی کنیدچطوربه حالت قبل برگرده؟آروم تربشه

    1. سلام اونی که تخم گذاشته ماده بوده دیگه !
      افسرده شده . غذاش چیه ؟ مولتی ویتامین و کلسیم پرنده زینتی بهشون میدین ؟

  20. سلام.بعد از اینکه جوجه از تخم درامد.خود مرغ عشق ماده بهش غذا میده اب هم خودش میده هرچی بدم خود ماده بهش میده؟.چی بدم تا جوجه نمیره.

    1. سلام
      خودش کارارو میکنه شما فقط ماده رو تقویت کن براش ویتامین و … بخر و غذای خوب و کافی در اختیارش بزار

  21. سلام.یک جفت مرغ عشق دارم.هفته ای یکبار جوانه گندم و دوبار تخم مرغ بدم خوبه؟؟
    بعد میشه عروس هلندی رو با یه جفت مرغ عشق چند روزی تو یک قفس گذاشت؟؟

    1. جوانه گندم و تخم مرغ مفیده و همین روال خوبه . در مورد عروس هلندی هم عرض کردم توصیه نمیشه ممکنه به هم آسیب بزنن

      1. سلام. من یه جفت مرغ عشق گرفتم ۶ تا تخم داشت الان ۳ روز آوردمش ولی ماده رو تخم هاش نمیخوابه لطفا راهنمایی کنین

        1. چون جاش عوض شده خیلی سخته دوباره روی تخم ها خوابیدن
          محیط اروم و خلوتی داشته باشه و تغذیه کافی بهش بدید تا مجددا آرامش پیدا کنه

  22. سلام وقت بخیر
    من یه جفت مرغ عشق داشتم ، مرغ عشق ماده امروز مرد ، اونیکی طوری رفتار میکرد که انگار ماده هنوز هست ، الان باید چیکار کنم که براش مشکلی پیش نیاد ؟ باید یه ماده جدید بگیرم ؟ چیکار کنم؟ لونه رو بردارم یا نه ؟
    لطفاً تجربه خودتون رو در این باره بگین
    ممنون

    1. چون جفت بودن و بهم عادت کردن طبیعتا تنهایی تاثیر میگذاره. میتونید براش یه جفت مجددا تهیه کنید ولی به محض خرید در یک قفس قرار ندید بدون شک دعوا خواهند کرد. در روزهای اول در قفس جدا به طوری که فقط صدای همدیگه رو بشنون نگهداری کنید بعد ۳-۴ روز در یک اتاق باشن و هر روز کمی قفس هارو به هم نزدیک کنید. به طوری که روز دهم قفس ها به هم چسبیده باشن در آخر روز ۱۵ هم در یک قفس بگذاریدشون. ولی میتونید براش اسباب بازی هم بگذارید تو قفس با گذشت زمان عادت میکنه اما من شخصا جفت جدید رو توصیه میکنم

  23. سلام. عصاره سیر بریزیم در آبخوری مرغ عشقی که پرکنی و خارش داره مفیده؟

  24. سلام من حدود یک ساله از یک جفت مرغ عشق انگلیسی نگهداری میکنم ، برنامه غذایی خوبی دارن ولی جفت گیری نمی کنن نر امادست ولی ماده اصلا مستی نمی کند ، از آدسی هم استفاده کردم ولی جواب نگرفتم غذا با طبع گرم هم استفاده می کنم ، ماده ب شدت استرسی هست با این ک تو یک اتاق بی رفت و آمد و ساکت هستن، وقتی نر زیادی مستی می‌کنه حرکت های استرسی می کند مثل باز نگه داشتن بال ها ، لونه هم ک میزارم تو لونه می‌ره ولی لونه گرم نمیکنه انگار داره از مستی کردن نر فرار میکنه ،از اول باهم جفت بودن و رفتار بدی باهم ندارن

    1. مال منم همینجوری بود رفتم مولتی ویتامین گرفتم هر سه روزی ت ابخوریشون می‌ریختم بعد روز بعد ایشونو عوض میکردم خیلی خوبه مولتی ویتامین

  25. سلام مرغ عشق من تخم گذاشت و بعد از ۲۵ روز جوجه نشد دان و آب کافی هم داشتن لونه هم داشتن
    پیش یک پرنده فروشی رفتم گفت مرغ عشق نر نطفه نداره باید چکارش کنم؟

    1. سلام من یک جفت مرغ عشق دارم در مخرج مرغ عشق ماده پراش ریخته یعنی تخم داره دمش هم بالا پایین میشه

  26. برای مرغ عشق روغن زیتون خوراکی دهیم یا اگر غیر خوراکی هم دهیم مشکلی ندارد

    1. چرا باید بهش روغن زیتون بدین ؟ اگه مشکل یبوست نداره نباید بدین

  27. سلام ببخشید میخواستم بدونم گندم خیس خورده واسه جوجه مرغ عشق خوبه باتشکر

    1. اگه جوانه بزنه بله مفیده. جوانه گندم هفته ای دو بار توصیه میشه

  28. سلام ، مرغ عشق من از پارسال تخم میذاره ولی تا الان هیچ کدوم جوجه نشدن ! حس میکنم مرغ عشق ماده ضعیف شده ، چیکار کنم دیگه تخم نذارن ؟

    1. دان بهشون چی میدین ؟ در هر صورت وقت تخمگذاریش بشه خواهد گذاشت. چه جفت باشه چه تنها

  29. سلام آیا وعده غذایی تخم مرغ آب پز و هویچ رنده شده را هر روز به مرغ عشق ها بدیم خوبه یا باید هر چند روز باشه؟

    1. برای برنامه غذاییشون بهتره با یک متخصص پرنده زینتی مشاوره کنید

  30. سلام من دوتا مرغ عشق دارم که مطمنم که نر وماده هستند ولی جفت گیری نمیکنند اگه کسی بلده چی بدم بهشون تا بخورن وجفت گیری کنند بهم بگین زود لطفا

    1. دون با طبع گرم بهش بدین، جوانه گندم، تخم کتان و کافشه تو قفسشون کف دریا هم باشه

  31. سلام من یک جفت مرغ عشق خریدم هنوز جوجن یکیش نره مدفوعش به مخرجش چسبیده وبینیش بنفش شده
    و ماده خودش رو پف کرده و خیلی می خوابه بعضی موقه ها نر ماده رو می زنه چیکار کنم

  32. سلام مرغ عشق های من حد اقل ۲ ماه هستش که تو خونمون هستن ولی جفت‌گیری نمی کنن چیکار کنم

    1. از غذاهای با طبع گرم بهشون بدین، مثل جوانه گندم تخم کتان و ارزن و …

  33. سلام.مرغ عشقای من سه تاجوجه داشتن یکی ازجوجه هاشم مرده بود برداشتمش ازتولونه.الان احساس میکنم به اون دوتا هم رسیدگی نمیکنه.چکارباید بکنم.جوجه هاشم هنوز هفت هشت روزه ان

    1. نره رو جا کن احتمالا نر نمیزاره ماده به جوجه ها رسیدگی کنه
      اگر نر رو جدا کردی و ماده باز هم به جوجه ها غذا نداد
      حتما جوجه ها رو جدا کن و با سرلاک و سرنگ غذا بده بهشون تا از دست نرفتن

    1. تو سایت مقاله در مورد تغذیه مرغ عشق منتشر شده مطالعه کنید. ولی در کل هسته هیچ میوه ای رو به پرنده ندین

  34. سلام من داخل حیاط منزل دوجفت مرغ عشق در یک قفس یک در دو متر نگهداری میکنم که یک جفتش تخم گذاشتن و یک جفتش فکر کنم هنوز جفت نخوردن من چجوری میتونم از اینها جوجه کشی کنم ممنون

    1. اگه دستگاه جوجه کشی دارین (مخصوص پرندگان زینتی) که میزارین تو دستگاه اگر ندارید پرنده خودش رو تخم ها میخوابه البته تو حیاط ممکنه نتیجه خوبی نگیرید بهتره قفس داخل باشه

      1. سلام ممنون میشم راهنامیی ام کنید من یک هفته اس از جلوی مغازه بابام یه مرغ عشق پیدا کردم که فرار کرده بود
        سالمه و تقریبا جوجه اس
        وقتی تو خونه ازاده بی تابی میکنه و از دست ما فرار میکنه میره تو بالا بلندی و بی تابی میکنه و جیک جیک میکنه انگار که مثلا جفتشو صدا میزنه
        به نظر شما براش جفت بخریم؟

        1. سلام دوست عزیز
          این بی قراریش بخاطر اینه که هنوز به شما و محیط جدید عادت نکرده
          و وقتی آزادش میذاری دنبالش میکنی استرس میگیره
          نمیدونی سنش چقدره؟؟

  35. سلام. من چند روزه تو گوگل دارم سرچ میزنم که اطلاعات بگیرم درمورد مرغ عشق تا به این سایت رسیدم و بی شک یکی از بهترین صفحه ها و بهترین سایت های مرتبط با این وادی هستش و خواستم تشکر ویژه کنم ازتون و بگم مخاطبین امروز آگاه هستن و قطعا تفاوت هارو میبینن و در نظر دارند. سپاس از شما

    1. موفق باشید ساسان عزیز
      وظیفه ما افزایش اطلاعات برای پرورش بهتر پرنده هاست

  36. سلام یک جفت مرغ عشق خریدم آیا با جفت قبلی داخل یک قفس بزارم مشکلی دارد

    1. بهتر که هر جفت در یک قفس جداگانه باشن چون احتمال درگیری هست

      1. سلام مرغ عشق من یه جفت ماده اونو میزنم ۲ ماه هشون برای چی ماده میزنش

        1. ماده احتمالا لونه نداره برای همین
          براش لونه بذار و نر و ماده رو برای مدتی از هم جدا کن
          سوالتون رو هم واضح تر بپرسید

  37. سلام ببخشید یه سوال داشتم به مرغ عشق چی بدی تا مست بشه جفت گیری کنه

    1. غذای کافی از ارزن و کتان و شاهدانه و سایر دانه های مقوی
      میوه و سبزیجات کافی
      مولتی ویتامین
      محیط اروم و بدون استرس و سر و صدا

    1. اگر نوک و به نوک میشن و به هم غذا میدن نشانه امادگی برای جفت گیری هستش
      براشون لانه درست کن و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن
      تغذیه کافی و محیط ارومی داشته باشن

  38. سلام
    مرغ عشق های ما تو بالکن هستند
    تو فصل سرما باید کجا بزاریمشون؟

  39. سلام من یه جفت مرغ عشق دارم حدود ۱سال نیم شون هست با هم جفت گیری نمی کنند ولی نوک به نوک می کنن
    از جوجه گی پیش هم بودن

    1. برای ماده لانه بذار و داخلش رو با پوشال نرم پر کن
      تغذیه کافی از میوه و سبزیجات و دانه های گرم و مقوی مثل کتان و شاهدانه و پلت مخصوص داشته باشن
      مولتی ویتامین مخصوص اونا رو هم بده

      1. ببخشید لونه خیلی وقته گذاشتم تا حالا یه بارم جفت گیری نکردن ماده مست نیست نمی دونم چکار کنم
        نر ماده هم هستن

        1. برای مدتی از هم جدا کن
          اگر ماده به سن بلوغ نرسیده باید صبر کنی وگرنه میتونی ماده رو عوض کنی و بالغش رو بخری

  40. سلام مرغ عشق های من اصلا داخل خونه شون نمیرن همش رو سر خونه هستن چیکار کنم

    1. احتمالا لانه کوچیک یا داخلش پوشال نرم نیست برای همین داخل لانه نمیرن

    1. احتمالا بیمار باشن
      اشتها دارن؟
      بی حالن یا سرحال؟

  41. با سلام.
    خواستم بدونم برای برای مرغ عشق تقریبا ۲ ماهه چه میوه ای خوبه؟ سبزی چی؟
    میتونم بهشون قیصی،الو،خیار،کاهو،موز،و فلفل دلمه ای بدم؟
    دیگه چی میتونم بدم
    راستی،یکیش نوکش سفیده پایینش یکم آبی هست،اون یکی آبی کم رنگ
    نر و ماده هستنید؟

    1. اگه دانخور شده از میوه و سبزیجات خرد شده
      تخم مرغ اب پز خرد شده
      سیب زمینی و هویج پخته خرد شده و پلت مخصوص مرغ عشق می تونی استفاده کنی
      اگه هنوز سرلاکیه باید از سرلاکش استفاده کنی و در کنارش میوه و سبزیجات بدی

  42. سلام یه جفت مرغ عشق دارم ۴۰روزی میشه دارم بالغن زیادسرصدانمکنند صداکه میزارم سرصدامیکنن امروز دیدم ۵ثانیه میشد سوار ماده شد بنظرتون کافیه واسه تخم گذاری

    1. نه باید روزی چند بار جفت گیری کنه
      برای ماده لانه بذار و داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن
      اب و غذای کافی هم داشته باشن

  43. سلام
    ذرت یا بلال برای مرغ عشق چطوری بهش بدم تا بخوره خام یا آبپزش کنم

        1. شاید تغذیه اش مناسب نیست
          شاید هم نر و ماده با هم جور نیستن

  44. سلام
    من ی جفت مرغ عشق تازه خریدم به ماده مشکوکم که جنسیت دقیقش چیه ولی نره موقعی که چیزی میخوره به اون یکی هم میده با نوکش بنظر شما نر و ماده هستن؟

    1. به رنگ نوکشون توجه کنید
      ماده باید نوک قهوه ای و نر باید نوک آبی داشته باشه

  45. سلام مرغ عشق دارای جوجه چی بدم ؟ مرغ عشقم خیلی جعفری دوست داره هر روز خیلی بهش میدم تا بخوره تخم مرغ آبپز هم همینطور. بقیه چیزا رو نمیخوره دوست نداره

    1. ترکیبی از جعفری و سایر میوه و سبزیجات ریز ریز شده رو بده
      تخم مرغ اب پز ریز ریز شده رو همراه با سایر دانه های پودر شده بده
      از پلت پودر شده هم میتونی در کنارش استفاده کنی
      اب کافی هم حتما در اختیارش بذار

    1. نه مشکلی پیش نمیاد
      بهتر که ریز ریز کنید که راحت بتونه بخوره

    2. سلام مرغ عشق های من با هم دعوا می کنن چیکار کنم
      تا دعوا نکنن ؟؟؟

      1. برای مدتی جدا کن
        حتما برای ماده لانه بذار و به تغذیه شون رسیدگی کن

    1. اگر موفق باشه حدودا یک هفته دیگه
      البته به تغذیه هم بستگی داره
      سعی کنید مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم بالا بهش بدید

  46. سلام.مرغ عشق ماده نمیزاره جفت گیری کنن نر رو میزنه.لونه غذا اب همه هستش.لونش رو پنبه میزارم میریزه بیرون.؟ با نر دعوا شون میشه

    1. خوب همین دیگه
      هنوز از لونه راضی نیست انتظار داری جفت گیری هم کنن
      داخل لونه رو با پوشال نرم پر کن
      تا زمانی که ماده داخل لانه نخوابید اماده جفت گیری نمیشه

  47. سلام.مرغ عشق ماده نمیزاره جفت گیری کنن نر رو میزنه.لونه غذا اب همه هستش.لونش رو پنبه میزارم میریزه بیرون.

    1. حتما حتما داخل لونه رو با پوشال نرم پر کن وگرنه ممکن پرهاشو بِکنه
      تغذیه کافی بهش بده و مواد غذایی دارای کلسیم و پروتئین داشته باشه

  48. سلام یک جفت مرغ عشق دارم ۵ ۶ ماه خریدم هنوز تخم نکردن.دماق یکی ابی هس دماق یکی قهوه ای .چرا تخم نمیکنن؟

    1. باید لانه داشته باشه
      داخل لانه رو با پوشال نرم پر کن
      تغذیه کافی داشته باشن
      به پرنده ماده ، غذای دارای پروتئین بالا بده
      همراه با غذا پودر پوسته تخم مرغ هم قاطی کن

  49. سلام من یک عدد مرغ عشق ماده تنها داشتم براش یه تر دیگه خریدم ماده هه بعد چند وقت مرد و رفتم یک ماده دیگه خریدم تا جفت شن تا چند وقت دیگه جفت میشن

  50. باسلام عزیز خیلی خوب و جامع توضیح دادین،ممنون فقط اگه لطف کنید و بگید که مواد غذایی رو چه مقدار و چند بار در هفته‌ باید بدیم،مثل ارزن و کتان،گندم خیس شوده،میوها و سبزیجات و غیره چون نمیدونم چه مقدار و چند بار در هفته بدم به پرنده که زیاد و کم نباشه.
    یا میتونم چه دانه‌ های دیگه ای خیس شوده استفاده کنم.
    سپاس گزارم

    1. در یک وعده ترکیبی از دانه ها رو بده
      در یک وعده میوه و سبزیجات و در یک وعده دیگر از پلت استفاده کن
      مقدارش بستگی به اشتهای پرنده شما داره

  51. سلام نوک مرغ عشقم تقریبا کرمی هست نر یا ماده ؟ بعد من هرکار میکنم داخل لونه نمیره چکار کنم ؟ از یکی پرسیدم گفت اینجوری بچه های مرغ عشق کور هستن میوفتن پایین از لونه سر لونه رو اندازه یه دایره ببر و جلویه لونه رو ببند به نظر شما این کار درستی هست ؟ مگه نمیگن مرغ عشق بچه هاشو میندازه بیرون از لونه وقتی جلوش بسته باشه چجوری بندازه ؟

    1. کرمی یعنی هنوز به سن بلوغ نرسیده
      وقتی که به سن بلوغ برسه یا قهوه ای میشه یا ابی
      ابی یعنی
      قهوه ای یعنی ماده
      جلوی در لونه یکم بسته باشه تا جوجه ها نیفتن کف قفس

  52. سلام .من یکسال هست دوتا مرغ عشق نر دارم که خیلی بهم وابسته هستن به تازگی دوتا مرغ عشق ماده خریدم …دوتا مرغ عشق نر اصلا توجه و علاقه ای به ماده ها نشون نمیدن و همچنان بهم دیگر علاقه دارن و وابسته هستن بطوری که یکی از نرها رو از قفس خارج میکنم اون یکی نرخودش و به درو دیوار قفس میزنه …برای اینکه با ماده ها جفت بشن باید چکار کنم؟

    1. از نر بودن هر دوی اونا مطمئن هستید؟
      شاید نر و ماده باشن
      مرغ عشق ماده بینی قهوه ای و مرغ عشق نر بینی آبی داره

        1. خب وقتی که با هم راحت هستن چرا براشون ماده خریدید؟
          دردسر جوجه کشی و اینا رو هم نداره

  53. سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون
    راستش یه مرغ عشق ماده ۴ماهه دارم که چند روزیه روی سینه اش تا قسمت مقعدش یک خط افتاده ، تحقیق کردم گفتن ممکنه سینه کاردی شده باشه ، ولی هیچ کدام از علائم سینه کاردی رو نداره ، بسیار بازیگوشه و سر حاله، فقط کلا کم غذا و بد غذاست
    به نظر شما مشکلش چیه

    1. اگر اشتهاش یا مدفوعش تغییری داشته این نشانه بیماریه
      وگرنه میتونه رگ های خونی باشه
      برای اطمینان بیشتر حتما با دامپزشک مشورت کنید.

  54. سلام کارشناس عزیزمن یه جفت مرغ عشق نروماده دارم که به جزارزن چیزی نمیخورن براشون تخم مرغ آبپزگذاشتم نخوردن سیب گذاشتم نخوردن بایدچکارکنم که به میوه وسبزیجات هم عادت کنن آخه دوست ندارم مریض بشن وبهشون خیلی وابسته ام ممنون میشم جواب بدید

    1. در کنار ارزن ، دانه های دیگه ای مثل کتان، کافشه ، شاهدانه و تخم کدو و افتابگردان بدون نمک و … رو قاطی کنید بهش بدید
      از ترکیب چند میوه و سبزی خرد شده استفاده کنید احتمالا به چند تاش علاقه نشون خواهند داد.

  55. راستی اینم بگم که یک جفت مرغ عشق دارم یکیش بینیش آبی است و یکیش بینیش آبی کمرنگ است کدام نر کدام ماده

    1. اونی که آبیه نره
      اما اونی که آبیه کم رنگه احتمالا به سن بلوغ نرسیده
      چند ماه صبر کنید اگر رنگش کاملا ابی شد ، پس نره اگر قهوه ای شد ماده است

  56. سلام وقت بخیر
    برای جوانه دادن به مرغ عشق فقط باید از جوانه گندم استفاده کرد؟
    میشه از جوانه ماش و عدس هم استفاده کرد؟

  57. سلام خسته نباشید یه جفت مرغ عشق دارم ماده لاغره میخوام تقویت کنم غذا های مقوی زیاد بشون میدم ولی ۴ ماهه که هنوز اصلا چاق نشده میشه کمکم کنید بدنشم پراش کمه میخوام زیاد بشه جسه اش هم ریزه حداقلا میخوام درشت بشه و آماده تخمگذاری بشه ممنون میشوم جواب بدید

    1. از پلت مخصوص طوطی سانان استفاده کنید
      تخم مرغ اب پز هفته ای دو بار
      دانه های مقوی مثل کتان ، شاهدانه و کافشه
      تخم کدو و تخم افتابگردان بدون نمک
      انواع میوه و سبزیجات خرد شده
      اینا رو بده
      ظرف اب هم همیشه باید پر باشه

  58. سلام مرغ عشق من چند وقتی هست که وقتی نفس میکشه صداهای خش خش ازش میاد و دور چشماش کمی تورم پیدا کرده و سیاه شده ماده هم هست؟

    1. حتما حتما به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا انتی بیوتیک های لازم رو تجویز کنه
      حتما مکان نگهداری پرنده گرم باشه و از اب و غذای تازه و سالم استفاده کنید.

  59. سلام من یک مرغ عشق نر کاملا دستی و سخنگو دارم مدتیه براش جفت گرفتم جفت شدن تخم هم چهار تا گذاشته و هر چهار تا جوجه شدن اوایل همش مرغ عشق نر برای ماده غذا میبرد زیاد هم تو قفس نمی مونه اکثرا پیش خودمون هست البته میتونه در قفس رو بازو بسته کنه خودش اما دو روزه به شدت با ماده دعوا میکنه و همدیگه رو میزنن در قفس رو سیم بسته م که نره داخل نگران جوجه ها و البته مرغ عشق خودم هستم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مرغ عشق نر رو به یک اتاق دیگه ببرید تا ماده و جوجه ها رو نبینه
      اون میخواد جفت گیری کنه اما ماده به خاطر جوجه ها رضایت نمیده

  60. سلام، تقریبا ۵ ماهه یه جفت مرغ عشق خریدم، از ابتدا لانه نداشتن و منم براشون نذاشتم. یه ماه اول داخل خونه بودن ولی چون به شدت می ترسیدن و بعد از یه ماه هم عادت نکردن، بردمشون تو بالکن با هوای مساعد و دمای مطبوع و بدون آفتاب مستقیم. حالشون خیلی خوب بود و تقریبا هردو همیشه می خوندند. سه ماه تابستون که تموم شد و هوا خنک شد اوردمشون داخل. یکی دو روز کز کردن ولی دوباره رفتارشون طبیعی شد ولی به سرخوشی قبل نشدن. تازگی براشون لانه مسقف خریدم ولی اصلا توش نمی رن و فقط در و دیوارش رو که حصیره می کنن. اصلا به جز دون مخلوط چیزی نمی خورن. اصلا عادت نکردن و همیشه از دست زدن به قفس برای غذا گذاشتن و نظافت و … به شدت میترسن.
    میدونم دستی نمی شن ولی چه کنم تو لونه برن و آیا تخم می ذارن با این شرایط؟ آیا اصراری هست حتما تخم مرغ یا میوه بخورن؟ نه صرفا برای تخم گذاری، بلکه برای سلامتی شون. میوه رو معمولا تو ظرف غذاشون میذاشتم یا به دیواره گیره میزدم. به خاطر ترس زیادشون از دست بردن تو قفس، تا حالا میوه آویزون نکردم.

    1. شاید هر دو نر باشن
      از نر و ماده بودن اونا مطمئن هستید؟
      هفته ای یکبار تخم مرغ اب پز بدید
      انواع میوه و سبزیجات به صورت خرد شده داشته باشن
      و حتما پلت مخصوص مرغ عشق رو به اونا بدید

      1. راستش اسفنجی یکیشون که کاملا آبیه، ولی اون یکی کمی زرد و کرم و یه هاله خیلی کم رنگ آبی زیر اسفنجی داره. البته رنگ اسفنجی شون تا حالا خیلی عوض شده و یه مدت فکر می کردم شاید هردو ماده باشن. پلت مخصوص میدم بهشون ولی میوه و تخم مرغ هر بار گذاشتم اصلا نخوردن.

        1. در مورد پرنده دوم نمیشه گفت گه نره یا ماده بهتر که به پرورش دهنده های مرغ عشق مراجعه کنید تا نر و ماده بودن اون رو تشخیص بده ، احتمالا هم به سن بلوغ نرسیده ، بهتر که از جفت انداختن اونا خودداری کنی چون تخم پوچ خواهد گذاشت

  61. سلام من یک جفت مرغ عشق نر و ماده دارم، که مادم تاحالا سه بار تخم گذاشته ولی بی نتیجه بوده و روی تخم ک میخوابه پراش میریزه و لاغر میشه، میشه بگید چیکارکنم که تخم مرغ عشقم جوجه بشه (جفت مرغ عشقم بالغن و باتجربه و باهمم خوبن، جایی ک ازشون نگهداری میکنم زیاد رفت و امد نمیکنیم و در حین تخم گذاری برای تقویتشون سیب و کاهو و… میدم، اما نمیدونم چرا تخم ها جوجه نمیشن!!!!!)

    1. احتمالا به خوبی روی تخم ها نمیخوابن و یا اینکه تخم ها نطفه دار نیستن
      پس از گذشت ۷ روز از زمان خوابیدن پرنده ها روی تخم ها ، به کمک چراغ قوه داخل تخم ها رو نگاه کن اگه رگ های خونی داشت یعنی جنین در حال رشد و باید جوجه کشی رو ادامه بدید

      1. چجوری میتونم این کاررا بکنم، میترسم اگر دست به تخم هاش بزنم دیگخ نره رو تخمش بخوابه
        و اینکه مرغ عشقم با بال هاش و بدنش کاملا تخم هارا پوشش میده

        1. این کار رو باید زمانی انجام بدید که مرغ عشق برای اب و دان خوردن از روی تخم ها بلند میشه

  62. سلام واسه پرهای مرغ عشق چی خوبه بدم پرهاش میاد بعد چن روز میوفته

    1. از پلت مخصوص طوطی ها استفاده کن به رشد پرها کمک میکنه

    1. همراه با سایر دانه ها بدید
      اگر می خواهید به پرنده خود غذای کاملی بدهید، حتما از پلت مخصوص طوطی سانان استفاده کنید که در فروشگاه های مخصوص پرنده های زینتی می تونید پیدا کنید.

      1. سلام، من یه جفت مرغ عشق دارم، ماده ام بالای بینیش زخم شده بود، بردمش دامپزشک و براش دارو نوشت،ولی اصلا نمیتونم بگیرم پرنده ام رو چون بشدت میترسه و فرار میکنه،نمیدوتم چطور بگیرمش؟ برای غذا هم بهشون هفته ای یکبار تخم مرغ آب پز میدم سبزیجات جعفری و تره و گیشنیز میدم و هویج و سیب رنده شده، چه غذای دیگه ای میتونم بهشون بدم, هم ریزدانه منظورمه و هم سبزیجات و اینا؟ هفته ای چند بار؟

        1. اصلا نباید پرنده رو بگیرید
          دارو رو باید توی ابش بریزی تا بخوره
          هر چه قدر بخوای سعی کنی پرنده رو بگیری، همونقدر وحشی میشه و خودشو به در و دیوار میزنه و زخمی میشه
          زمانی که داخل قفس باید سعی کنید دستیش کنید تا کم کم بهتون اعتماد پیدا کنه

  63. سلام ۲۰روزه یک جفت مرغ عشق خریدم مرغ نر خیلی می‌ره سمت ماده ورقص گردن براش می‌ره دم ماده رو نوک میزنه خیلی پر تحرک پر سر و صدا س ولی ماده میزنه و دنبالش می‌کنه گاهی هم به مدت خیلی کم نوک به نوک میشن غذا ارزن و کتان میدم چند روز یه بار تخم مرغ آبپز میدم لونه براشون گذاشتم تو قفس دیروز نر رفته بود تو لونه ولی ماده نمیره ممنون میشم کمک کنید چه کنم زود جفت بشن وتخم بزارن راستی دیروز خربزه گذاشتم نر خیلی میخورد ماده هم کمی خورد ضرر ندارد مجدد تشکر میکنم جواب بدید

    1. سلام
      خوب وقتی هنوز جفت نشدن نباید لونه بزاری ! فایده ای نداره !
      یکم باید مدیریت کنی عجله و بدو بدو برا جفت گیری و تخم اصلا نباید داشته باشی ! از داشتن پرنده هات لذت ببر به وقتش تخم میزارن و جوجه هم میکنن !
      انتظار اینکه ۲۰ روز جفت بگیری و سریع برات تخم هم بزارن و … کار نادرستی هست . موجود زنده هستن ، شرایط نگهداری قبلی ، شرایط نگهداری جدید شامل سروصدا ، استرس های دمایی و گرمایی و … روشون تاثیر میزاره

      صبر کن و از داشتن پرنده هات لذت ببر

      اگرم برای پرورش صنعتی میخوای اقدام کنی و ماشین جوجه کشی بشن که من اطلاعی در این مورد ندارم .

  64. با سلام من چهار تا مرغ عشق که به گفته فروشنده ۴ ماه هستند خریدم و هر چهار تا را توی یک قفس گذاشتم
    اولا میخواستم ببینم نگهداری اینها کنار هم اشکالی نداره ؟
    دوما چگونه سن واقعی آنها را میشه تشخیص داد؟
    سوما چطوری میشه جنسیت آنها را تشخیص داد از رنگ نوک زیاد متوجه نمیشم چون تقریبا همه یکسان هستند میشه از طریق بررسی استخوان لگن متوجه شد؟

  65. سلام ، من میخواستم مرغ عشق بخرم ، برای جفت گرفتن و اینا نمیخواستم ، فقط برای دستی کردن ، میتونم براش خوب وقت بزارم در حد ۴ یا ۵ ساعت در روز ، اما نمیخوام که خیلی تنها باشه ( چون مثل اینکه ۴ و ۵ ساعت کمه ) اما چون میخواستم دستی کنم ، یجا خونده بودم وقتی جفت بگیرن وحشی میشن حتی اگه قبلش دستی شده باشن ، میخواستم بدونم اگر مثلا دوتا نر بگیرم ، میشه هردوشون رو دستی کرد ؟ باهم به مشکل نمیخورن ؟ کلا اگر و تا نر بگیرم عواقب خاصی نداره ؟ میخوام جفت نشن و هردوشون رو دستی کنم اما پیش هم باشن و حوصله شون با وجود همدیگه سر نرود ، میشه اینکارو کرد ؟ خیلی ممنونم ، اولویت اولم دستی کردنه ، بابات سایت خوبتون ممنونم ، لطفا زودتر جواب بدید

    1. معمولا وقتی چند تا پرنده پیش هم باشن ، کم کم به هم وابسته میشن و به صاحبشون توجه نمی کنن
      برای همین اگر می خواهید پرنده تان را دستی کنید حتما باید به صورت تنها نگهداری کنید و وقت کافی براش بذارید.

    2. سلام کارشناس وب سایت میگن اگه میشه شماره تون را بدید من عکس مرغ عشق هایم برایتان ارسال کنم ببینید کدام نر و کدام ماده است ممنون میشم

      1. تشخیصش خیلی ساده است
        نر باید نوک آبی داشته باشه و ماده هم نوک قهوه ای

  66. سلام خسته نباشید ی جفت مرغ عشق دارم در لونشونو همش میندازن میخواستم بدونم چرا اینطوری هسن …

    1. سلام،یکی از کارهایی که ماده ها قبل از جفت شدن میکنن اینه که همه جای لونه رو امتحان میکنن که مکانی که تخم میزارن ایدال هست یا نه ، که ممکنه به در لونه هم فشار بیاره و در لونه هم بیوفته ، اگه دارید از لونه پلاستیکی استفاده میکنین با یک گیره کاغد میشه در لونه رو محکم کرد

  67. سلام
    یک جوجه مرغ عشق سه روزه دارم که قسمت روده اش خیلی ورم کرده
    لطفا زودتر کمکم کنید میترسم تلف بشه😥😢

    1. مادر و پدرشون بار اولشونه
      و خیلی بهش غذا میدن
      چیندونش پُر پُره و همچنین ورم روده هم داره
      دیروز که جوجه ی دوم به دنیا اومد به اون غذا نمیدن و فقط به جوجه ی اول میدن که حیوونی چیندونش دیگه جا نداره و خیلی باد کرده

      1. سلام
        به دامپزشکی مراجعه کنید در اولین فرصت تا مشکل رو بررسی کنه و راهنماییتون بکنه

        1. سلام من‌تازه مرغ عشق گرفتم‌میخواستم ببینم ارزن‌همیشه تو قفس باشه واسشون؟

        2. ارزان و کتان و ترکیبی از انواع دانه ها و بذر سبزیجات باشه

  68. سلام من ده تا مرغ عشق دارم که همشون تو یه قفس بزرگ هستن دوتا جفتم هست بینشون الان چند وقتیه بنظرم قفس کوچیکه با اینکه درش همیشه بازه و میرن میان داخلش ولی دوتا ماده ها از دیروز دعواشون شده یکی الان پاش خون اومد که من با الکل تمیز کردم ولی بازم بالا نگه میداره پاشو الان میخام بدونم کار دیگه ای میشه کرد براش ؟ قفس بزرگتر بگیرم براشون ؟ من چندتا دارم جای قفس رو که عوض میکنم نمیرن سراغش بعد بنظرتون من میتونم تو انبار خونه بزارمشون چون شش متره ولی پنجره رو به افتاب نداره داخل پارکینگه خونه ویلاییه مشکلی ندارم ولی بنظرم اینام نیاز به افتاب رو دارن

    1. سلام
      این مدل نگهداری کلا نادرسته
      اگه قصد نگهداری چند تا یه جا دارید باید براشون یه اتاق جدا بزارید نه اینکه یه قفس ! قفس مناسب نیست ، نمیگم نمیشه ، خوب میشه ولی کیفیت نگهداری همینجوری هست که خودتون میبینید !

      افتاب داشته باشن که خوبه ، بهتره چند تا قفس جدا جدا براشون بگیرید ، اون بهتره باز

      دقت کنید که طیور بیماری با سرعت انتقال بالا به همدیگه زیاد دارن ، اگه یکیشون نیوکاسل بگیره کل پرنده ها رو از دست میدید ، جدا کنید تا این مشکل هم ایجاد نشه

  69. سلام من چند ماه مرغ عشق خریدم از کوچیکی تا الان بالغ شدن رنگ بینیشون تغییر کرده نر مستب میکنه اما ماده اجازه نمیده دانهای گرم هم دادم و جعفری که بیشتر مست بشن اما ماده هنوز اجازه نمیده !! و اگه خواهر برادر باشن جوجه اونها ناقص میشه

    1. براشون لانه بذار و داخل لانه رو با کاه یا پوشال پر کن
      سقف لانه رو هم محکم ببند
      کف دریا هم بذار داخل قفس
      به ماده هم پروتئین کافی همراه با پودر پوسته تخم مرغ بده
      اگر خواهر و برادر باشن احتمال ناقص شدن جوجه ها هست

  70. با سلام من چند روزه واسه مرغ عشق هام یه قفس بزرگ گرفتم روی تراس خونه که از سه جهت پوشیدست فقط یه جلوشون بازه میخواستم ببینم دمای محیط بیرون واسشون خوبه یا شبا قفسشون رو با پلاستیک گرم تر کنم؟

    1. اگر بدنشون رو پف می کنن یعنی سردشون و حتما باید با پلاستیک بپوشونید و یا قفس رو بیارید داخل

  71. سلام میخواستم بدونم که تخم مرغ رو چی جوی به مرغ عشق هام بدم پخته با روغن یا اب پز و خیلی باید ریز ریز کنم و بهشون بدم

    1. اب پز کنید و به صورت ریز ریز شده همراه با سبزی های خرد شده بهشون بده

  72. سلام
    به تازگی یک جفت مرغ عشق خریدم شب که میشه میچسبن به دیواره قفس دوتایی تا صبح میخواستم ببینم این شکل استراحت طبیعیه؟

    1. احتمالا میترسن
      قفسشون رو گوشه اتاق بذار که خیالشون از پشت سر راحت باشه
      شب ها چراغ اتاق رو خاموش نکن و فقط یک پرده نازک روی قفسشون بکش
      اگر بال بال زدند و ترسیدند پرده رو بردارید و بذارید چراغ روشن بمونه
      به مرور زمان به اون مکان عادت خواهند کرد.

  73. سلام من حدود ۱۶جفت مرغ عشق دارم تا حالا تخم میزارن ها نطفه ندارن یا کامل بزرگ نمیکنن میتونید شخصا کمک
    کنید

    1. روی تخم ها میخوابن؟
      اگر میخوابن پس از گذشت یک هفته با کمک چراغ قوه تخم ها رو نگاه کنید، اگر دارای رگ های خونی و موجود متحرک بود یعنی نطفه دار است
      در غیر این صورت باید جفت ها رو جداگانه پرورش بدید تا جفت گیری بهتری داشته باشند.

  74. سلام من ۳۰جفت مرغ عشق دارم که همه آزاد هستن الان همه جوجه ها دچار بیماری پر ریزان شدن و نمیتونن پرواز کنن باید چیکار کنم

    1. احتمال بیماری قارچی هستش
      در تغذیه و محیط پرورش اونا نظافت رو رعایت کنید و داروی لازم رو از داورخانه طیور تهیه کنید.

  75. سلام خسته نباشید مرغ عشق های من تخم گذاشتن و جوجه حدودا۲۰ روزه دارن،میخواسم بدونم از چن روزگی میتونم جوجه رو خودم با سرلاک بزرگ کنم و دستی کنم؟

    1. از دو ماهگی و زمانی که کاملا دونخور شد می تونید جدا کنید و اموزش بدید
      بهتر که جنس نر رو انتخاب کنید چون سریعتر یاد میگیره

  76. سلام ببخشید من دو جفت مرغ عشق خریدم ۳ روز پیش خیلی از من میترسن نوک ابیه مرغ ابی بیحال شده و در روز خیلی کم دونه میخورن برای سر حال شدن باید چی بهشون بدم میتونم از برنج پخته شده تره و خیارو گوجه استفاده کنم و باید چیکار کنم که بهم عادت کنن در چه فضایی باید باشن میشه یکم بیشتر بر ام توضیح بدید؟؟

    1. به مرور زمان به شما عادت خواهند کرد عجله نکنید
      اونا رو در یک مکان ارام نگه دارید و تغذیه کافی بدید
      اصلا نترسونید و با زور نگیرید.

  77. سلام چجوری به مرغ عشقم یاد بدم حرکات نمایشی انجام بده؟

      1. سلام من یه حفت مرغ عشق دارم
        ماده پا نمیده
        میشه بگید چرا وباید چیکار کنم

        1. احتمالا لانه نداره برای همین
          براش لانه بذار داخل لانه رو با پوشال های نرم پر کن و تغذیه کافی داشته باشن
          محیط شون گرم باش و لامپ ها رو تا ۱۲ شب روشن بذار

  78. سلام و وقت بخیر
    من مرغ عشق هام چند روزه شروع به جفتگیری کردند ولی مرغ نر ماده رو اذیت میکنه و مرتب بهش نوک میزنه و ماده که داخل لانه میره، نره بهش نوک میزنه و از داخل لانه بیرونش میکنه. نمیدونم چکار کنم.

      1. سلام،میخواستم بدونم برای نطفه دار شدن تخمها چند بار جفت گیری نیاز هست (البته بر فرض اینکه جفت گیری درست باشه)

        1. باید روزی سه الی چهار بار جفت گیری انجام بشه تا تخم هایی صد درصد نطفه دار تولید بشه
          شرایط مناسبی رو برای جفت گیری پرنده ها به وجود بیارید یعنی سر و صدا نباشه و محیط کاملا اروم باشه

    1. خیلی ممنون از پاسخ تون
      نر و ماده رو جدا کردم.ماده اکثر وقت رو داخل لانه میگذرونه اگه ماده تخم بگذاره، چطوری آب و دانه بخوره؟ نر رو کی به قفس ماده برگردونم؟

      1. خودش برای غذا خوردن از لانه میاد بیرون
        تا زمانیکه جوجه ها کاملا بزرگ و مستقل نشدن بهتر که نر رو جدا نگه دارید

  79. سلام مرغ عشقای من چهار تا تخم گذاشتن ولی تخماشون نطفه ندارن

    جفتگیریشون تقریبا یک ماه قبل تخم گذاریشون بوده
    و چندین بار جفتگیری کردن

    به پرنده فروش گفتم – گفتش که احتمالا پرنده نر عقیم هستش و اینکه گفت با میوه و … تغذیه‌ش کن اگر عقیم نباشه درست میشه – آیا درسته؟ (در ضمن یک قطره مولتی ویتامین هم خریدم)-(و هچنین اینم بگم که مرغ عشق ماده‌م اولین بارشه که تخم میزاره-قبلش هم قطره تقویت نطفه بهشون میدادم)

    و اینکه پرنده ها به هیچ عنوانی جوانه گندم ،ذرت-یا مثلا جعفری نمیخورن – یا مثلا سیب بهشون میدم اونو تیکه تیکه میکنن میریزن تو قفس (خیلی ازش نمیخورن)
    مثلا یک بار شیش هفت ساعت غذاشونو برداشتم
    بعدش دوباره بهشون جوانه دادم بازم نخوردن
    ولی به شدت کاهو و اسفناج و هویج و تخم‌مرغ و خیار رو دوست دارن

    اون مشکل نطفه نداشتن تخم هاشون هم خیلی برام موذل شده و رفته تو مخم و داره دیوونم میکنه

    1. غذایی که مورد علاقشون بهشون بدید
      کلم و کاهو و تخم مرغ دارای پروتئین و کلسیم هستند و برای تقویت بدن پرنده ها و افزایش تخم گذاری مناسبه
      اونا حتما باید به یکسالگی برسن تا تخم نطفه دار تولید کنن
      حتما به اب و غذاشون رسیدگی کنید و از پلت های مخصوص طوطی ها هم می تونید استفاده کنید

  80. سلام من مرغ عشق یک ماه خریدم ولی میوه نمیخوره سیب قاچ کردم نخوردن بعد خلالی کردم نخوردن مکعبی نخورن تخم‌مرغ مورغ گزاشتم نخوردن بعد رنده کردم وای نخورد چیکار کنم ممنون میشم بگید

    1. ببینید به چه غذاهای علاقه داره همونا رو بده
      اگر هم میخوای بهش سیب یا تخم مرغ بدی اونا رو خرد کن و روی غذای مورد علاقش بریز

  81. سلام یک جفت مرغ عشق دادم نر دائما خودشو پف میکنه و گاهی اوقات نوک جنس ماده میگیره ولی جفت گیری نمیکنن لانه چوبی هم واسشون گذاشتم همه چی هم بهشون میدم تخم مرغ ویتامین ارزن ولی باز جفت گیری نمیکنن محیطم ارومه لطفا راهنمایی کنین.ممنون

    1. ماده باید داخل لانه بره تا جفت گیری انجام بشه
      بهتر که داخل لانه رو با پوشال نرم پر کنید.
      و کف دریا برای ماده بذارید کنار لانه

  82. سلام من به زور داخل لونه بردم نه داخل قفس غذا رو بزارم تو لونه یا قفس ؟؟؟

    1. نه اب و غذا باید داخل قفس باشه
      بهتر که داخل لونه رو پوشال نرم قرار بدید تا ترغیب بشه برای رفتن به داخل لونه

  83. سلام من مرغ عشق ماده رو گرفتم با دست به زور بردم داخل لونه جیغ میزد بعد دستمو بر میداشتم سریع میاد بیرون چی کار کنم اصلا نمیره یا من با دست گرفتم بازور بردم ترسیده نمیره؟؟؟

    1. با زور کاری نکنید
      اب و غذا رو داخل قفس بذارید خودش وقتی گرسنه شد میره داخل قفس

    2. اصلا چرا به زور میبرید تو لونه ، ماده ای که امادگی داشته باشه به موقعش خودش وارد لونه میشه

  84. من مرغ عشق ماده و نرم داخل لونه نمیرفتن گرفتمشون چن بار با دست بردمشون داخل لونه نره جیغ نمیزد فقط ماده جیغ میزد دیگ نمیره چی کار کنم کف قفس کاغذ گذاشتم داخل لونه پوشال و خاک اره نمیرن چی کار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. خاک اره رو بردارید ، ببینید بازم نمیرن داخل لونه
      غذای کافی و کف دریا بهشون بده و محیط شون باید ساکت باشه

  85. سلام من لونه مرغ عشق هامو بیرون از لونه گذاستم چیکار کنم بره داخل لونه یا با دست ماده رو بگیرم بلرمش داخل لونه

    1. متوجه نشدم
      منظورتون اینه که لونه بیرون از قفس؟
      لونه باید داخل قفس باشه و داخلش رو با کاه یا پوشال پر کنید ماده خودش میره داخلش
      سرش رو باید خلوت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس