ویژگی های لانه و فضای نگهداری مناسب برای مرغ تخمگذار بومی

ویژگی های لانه و فضای نگهداری مرغ تخم گذار | مکان مناسب و استاندارد برای نگهداری 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ و طیور
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

وجود یک لانه و فضای نگهداری مناسب برای مرغ های تخمگذار بومی سبب افزایش میزان تخمگذاری آنها و در امان ماندن از شر حیوانات وحشی شکارچی و هم چنین سرمای طاقت فرسای زمستان می شود. در این نوشته به لزوم ساخت یک فضای نگهداری ایمن و مناسب و هم چنین لانه تخم گذاری دنج برای مرغ های تخمگذار خواهیم پرداخت و نکات مهم برای ساخت آن را آموزش خواهیم داد. 

یک فضای مناسب برای نگهداری مرغ تخمگذار چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مرغ و خروس ها به صورت دائمی در فضای آزاد قابل نگهداری نیستند و برای محافظت از آنها در برابر سرما، باد و باران و حیوانات وحشی مانند روباه و راسو باید در فضای سرپوشیده و محافظت شده ای را برای نگهداری آنها در نظر گرفت. اگر دارای یک اتاق و یا انباری بلا استفاده هستید، می توانید از آن برای نگهداری مرغ و خروس ها و یا سایر پرنده های خود استفاده کنید، در غیر این صورت نیاز به ساخت چنین مکان مشابهی خواهد بود. 

فضایی که برای پرنده های بومی خود می سازید باید در مقابل حیوانات وحشی مانند روباه، شغال، راسو، سگ های ولگرد و … ایمن باشد و امکان ورود موجودات موذی مانند موش، مارمولک و سوسک و … به داخل آشیانه وجود نداشته باشد. برای این منظور بهتر است کف آشیانه را از بتن و یا ترکیب ماسه ریز و سیمان بسازید. 

برای ساخت دیواره ها نیز از اجر و سفال و یا بلوک های سیمانی می توانید استفاده کنید. برای محکم سازی آن می توانید از سیمان و ماسه استفاده کنید. ارتفاع آشیانه را تا یک و نیم الی دو متر می توانید بالا ببرید. برای ساخت سقف آشیانه می توانید از الوار چوبی و ستون های چوبی استفاده کنید که با خاک و سیمان پوشش داده می شود. 

فضای مناسب برای نگهداری مرغ تخمگذار - چیکن دیوایساستفاده از آشیانه های چوبی یا فلزی آماده نیز می تواند برای نگهداری مرغ و خروس و پرنده های بومی مناسب باشد، به شرطی که بودجه لازم برای خرید آشیانه های آماده را داشته باشید.  

تجهیزات مناسب برای فضای نگهداری 

صرفا ساخت یک مکان، کفایت نخواهد کرد بلکه باید آن را برای مرغ ها آماده کنید تا در آرامش کامل به استراحت یا تخم گذاری بپردازد. بدین منظور از تجهیزات زیر در محل نگهداری آنها استفاده کنید : 

۱- آبخوری و دانخوری 

هم از آبخوری و دانخوری دست ساز می توانید استفاده کنید و هم می توانید آبخوری و دانخوری های کله قندی را از فروشگاه های عرضه لوازم طیور خریداری کنید. هم چنین در صفحه های مربوط به آبخوری و دانخوری می توانید محصولات مختلف چیکن دیوایس را مشاهده و در صورت نیاز خریداری کنید. 

۲- استفاده از پوشال نرم در کف بستر

بستر نگهداری مرغ ها باید کاملا نرم باشد تا از زخم شدن کف پای آنها جلوگیری شود. برای این منظور می توانید از کاه و کلش، تراشه های نرم چوب، خاک اره و یا پوشال نرم، کاغذ رول و هر ماده نرم و جاذب دیگری در کف بستر استفاده کنید. 

استفاده از چنین موادی سبب جذب آب کف بستر شده و از خیس شدن بستر و بروز بیماری های عفونی در کف پای مرغ ها جلوگیری می کند. هم چنین تعویض مواد کف بستر نیز به راحتی امکان پذیر است. 

۳- استفاده از سیستم گرمایشی

از آنجایی که قصد نگهداری از مرغ های تخمگذار در فصل زمستان را نیز دارید، حتما باید از یک سیستم گرمایشی بی خطر و مناسب در اتاقک نگهداری آنها استفاده کنید. برای این منظور استفاده از بخاری گازی دودکش دار، بخاری برقی فن دار، لامپ مادر مصنوعی و لامپ های تابشی توصیه می شوند که با توجه به میزان بودجه و مساحت محل نگهداری، می توانید یکی از موارد فوق را انتخاب و استفاده کنید. 

۴- استفاده از لامپ روشنایی به تعداد مناسب

برای ترغیب مرغ ها به تخم گذاری حتما باید ساعات روشنایی را به ۱۴ الی ۱۶ ساعت افزایش دهید. این قضیه در اواخر تابستان و با کوتاه شدن روزها اهمیت بیشتری پیدا می کند. هم چنین در دوره تولک و استراحت نیز، باید روزانه ۱۰ الی ۱۲ ساعت روشنایی داشته باشند. 

۵- استفاده از فن تهویه 

برای خروج آمونیاک و بوی نامطبوع بستر و ورود هوای تازه به محل نگهداری مرغ ها، حتما یک فن تهویه مناسب در فضای نگهداری مرغ های تخمگذار خود نصب کنید. این امر به سلامت مرغ ها کمک کرده و از شیوع بیماری های تنفسی زیادی نیز می تواند جلوگیری کند. 

۶- امکان دسترسی به فضای باز

یکی از اصول پرورش مرغ تخمگذار بومی، تغذیه آنها از مراتع و استفاده از فضای باز است. این امر سبب ارگانیک تر شدن و خوش طعم تر شدن تخم خوراکی آنها می شود. بنابراین حتما آلونک آنها را در یک حیاط دارای فضای سبز ایجاد کنید تا در مواقع مساعد بودن هوا بتوانید آنها را در محیط آزاد کنید. 

در صورتی که قصد نگهداری مرغ در فضای آزاد و روستایی را دارید، حتما اطراف محل نگهداری را فنس کشی کنید تا هم از فرار مرغ ها جلوگیری کرده و هم مانع ورود حیوانات وحشی و شکارچی به محدوده آنها شوید.

ساخت آشیانه برای تخمگذاری مرغ ها 

مرغ ها علاوه بر اینکه به یک اتاقک برای استراحت و محافظت از خود در برابر سرما، باد و باران و حیوانات شکارچی نیاز دارند؛ به یک آشیانه و لانه مناسب نیز برای تخمگذاری احتیاج خواهند داشت. آنها در فصل های گرم مانند بهار و تابستان ممکن است گوشه هایی از حیاط را برای تخمگذاری انتخاب کنند، اما در مواقع سردی هوا، به داخل آلونک پناه خواهند آورد. 

ساخت آشیانه برای تخمگذاری مرغ ها - چیکن دیوایسبرای جلوگیری از این تغییر مکان و ثابت نگه داشتن محل تخمگذاری، حتما باید یک آشیانه برای آنها تدارک ببینید. ثابت بودن محل تخمگذاری، به افزایش میزان تخمگذاری و کاهش استرس آنها نیز کمک خواهد کرد. 

از باکس چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید 

در داخل اتاقک نگهداری مرغ ها می توانید تعدادی باکس چوبی یا پلاستیکی به ابعاد ۸۰ در ۸۰ قرار دهید و داخل آن را با پوشال نرم پر کنید. بهتر است نیم متر از زمین فاصله داشته باشد تا موجودات موذی و حشرات به داخل لانه نفوذ نکنند.

استفاده از تایر یا کارتون برای ساخت آشیانه 

حتی از تایر یا کارتون های بلا استفاده نیز برای ساخت آشیانه می توانید استفاده کنید. کافیست داخل آن را با کاه و کلش، پوشال نرم و یا تراشه های نرم چوب پر کنید و در یک مکان گرم و خلوت قرار دهید.

از آشیانه های طبقاتی استفاده کنید

آشیانه های سنتی مرغ تخمگذار که به صورت چند طبقه هستند، هم به صورت آماده قابل خریداری هستند و هم به راحتی امکان ساخت آنها وجود دارد. در صورتی که تعداد مرغ های زیادی دارید و از طرفی فضای کمی برای پرورش آنها در اختیار دارید، می توانید از این لانه برای پرورش مرغ های تخمگذاری بومی خود استفاده کنید 

لانه های طبقاتی سبب ترغیب مرغ به تخمگذاری می شود و از آنجایی که هر مرغ آشیانه مختص به خود را دارد، بنابراین به راحتی به آن عادت کرده و از اینکه مرغ دیگری لانه را تصاحب نخواهد کرد، آسوده خاطر است. 

در صورت فراهم بودن تغذیه کافی، گرم بودن محل نگهداری و ساعات نوری طولانی، دوره تخم گذاری آنها را می توان طولانی تر کرد. اما جهت تقویت قوای بدنی مرغ ها و جلوگیری از  ضعیف و بیمار شدن آنها، حتما اواسط پاییز تا اواخر زمستان را به استراحت آنها اختصاص دهید. 

آشیانه تخمگذاری حتما باید در اتاقک آنها قرار داشته باشد و جهت تامین نور مصنوعی می توانید از لامپ های رشته ای یا مهتابی استفاده کنید. در صورتی که امکان ساخت آشیانه طبقاتی را ندارید، به سادگی از تایر و سایر وسایل پلاستیکی می توانید جهت ساخت لانه استفاده کنید. 

حتما از کاه و کلش، پوشال نرم و یا تراشه های نرم چوب باید پر کردن لانه استفاده کنید. مرغ ها تمایل زیادی به تخمگذاری در مکان گرم و نرم دارند. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به نحوه ساخت یک فضای نگهداری و آشیانه تخمگذاری مناسب برای مرغ های تخمگذار پرداخته شد. در صورتی که قصد نگهداری مرغ تخمگذار محلی و بومی را دارید، در کنار ساخت آشیانه باید فضای سبز کافی را نیز در اختیار آنها قرار دهید. هم چنین در مقاله بهترین نژادهای مرغ تخمگذار به معرفی انواع گونه های مناسب برای پرورش پرداخته شده است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من یه تعدادی مرغ بومی دارم شش ماهه هستن و هنوز شروع به تخمگذاری نکردند چه تغذیه و روشی آنها را تحریک به تخمگذاری کنم از پاسخ شما ممنون میشم

  2. سلام مرغ من سرما خورده و هیچی نمیخوره .. چیکار کنم پودر سیر و ویتامین هم میدم ولی فایده نداره وزنش کم شده

    1. سلام دوست عزیز
      برای درمان سرماخوردگیش دمنوش بابونه درست کن بزار سرد شه، تا ۵ روز هرروز ۵ قطره بریز تو دهنش
      محیط نگهداریش رو هم گرم کن
      برای تقویت اشتهاش ۲ قطره عرق چهل گیاه رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کن تا ۵ روز هرروز ۴ قطره بهش بده
      واسه بی حالیش هم دو قطره سرکه سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی اب حل کن بهش بده

        1. خواهش می کنم دوست عزیز

  3. سلام وقت بخیر یه باغ ۴ هزار متری دارم تو شمال که دیوارکشی شده .بنظر شما توجیه اقتصادی داره مرغ تخم گذار پرورش داد تو باغ بصورت ازاد .البته یه انبار داره که شب ها یا روزهای بارونی میتونن توش بمونن

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره در این حیطه برای کسب اطلاعات بیشتر به جهاد کشاورزی شهر خودتون مراجعه کنید تا راهنمایی کنن

  4. باسلام چند سال قبل که موبایل واینترنت نبود یه خونواده شهری تو روستای ما جاده چالوس ویلایی خریدن روزی برای کاری به حیاطشون رفتم دیدم گوشه حیاط یه ساختمان چوبی ۱/۵ در ۲ متر باسقف حالت شیروانی اما باچوب پرسیدم چیه گفت لانه مرغ وتوی اون سی تا مرغ وخروس بودن جای دونه خوری جدا وزیبا جای استراحت وجای تخم کردن که وقتی تخم میکردن به توسط لوله باشیب کم تخم هدایت میشد به جای که مرغ وخروس دسترسی بهش نداشتن واقعا زیبا ومن دیگه ندیدم همچین چیزی از کجا میشه همچین چیزی رو تهیه کرد //ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      خب برید نجاری با همین مشخصات سفارش بدین درس کنن براتون

  5. سلام به پای جوجه من نمیدونم چی شده از زانو نمیتونه خم کنه همش پاشو دراز میکنه

  6. سلام خداقوت
    من دو تا جوجه محلی گرفتم که الحمدلله الان یک ماهگی رو پشت سر گذروندن و داخل آپارتمان هستیم . فقط یکی از جوجه ها که تغذیه اش هم خوبه خداروشکر جثه کوچکتری داره و بنظرم مرغ باشه و درشت تره خروس باشه . ون از اول اندازه هم بودند الان که پر های جدید درآوردند اینطوری متفاوت شدن ، آیا این طبیعیه ؟! و سایز و وزن شون الان باید چقدر باشه ؟!
    ممنون از راهنمایی ها و سایت خوب شما

    1. اره طبیعیه وزن خوب و اوکیش بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم برا یک ماهگی خوبه
      سایز رو ولی چون دارم مینویسم نمیتونم نشون بدم چقدر ولی مثالا اندازه یک نارگیل معمولی یا سیب زمینی خیلی بزرگ البته مهم وزنشه

  7. سلام من دوتا جوجه رنگی و محلی دارم محلی امروز بی حال و مدفوع چسپیده و رو پاش بند نیست از رنگی جداش کردم مشکلش چیه??

    1. سلام. شرایط نگهداری نامناسب، اسهال و دفع آب زیاد از بدن، کمبود رطوبت همگی باعث چسبیدن مدفوع میشه.

  8. سلام
    لطفاً کمکم کنید یک سنگ بزرگ زدم اشتباهی خورد به چشم مرغ نیوهمشایرم برای درمانش چیکار کنم؟
    می‌تونه دوباره ببینه؟

  9. سلام یک دوعددجوجه دارم یکیشون هرچی میخوره به. گلوش گیرمیکنه بایدچکارکنم

    1. سلام
      باید معاینه بشه
      خودت دستی نگاه کن دهنشو ، اگه کسی اطرافت هست که پرورش دهنده هست یا دامپزشکه به اونم بده نگاه کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس