انواع دانخوری مرغداری

انواع دانخوری مرغداری

از آنجا که میزان خوراکی مصرفی در روز نقش اساسی در تولید دارد و بخش عمده ای از هزینه تولید را به خود اختصاص می دهد نحوه توزیع آن برای پرنده ها بسیار اهمیت دارد. یک دانخوری مطلوب باید اتلاف خوراک را پایین آورده بادوام و قابل شست و شو باشد و پرنده ها برای مصرف خوراک بیشتر تمایل داشته باشند.علاوه بر این به سادگی پر شود و در صورت خراب شدن به سهولت قابل تعمیر باشد.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

معمولا در هفته اول برای جوجه ها از دانخوری های اولیه استفاده می شود.این دانخوری ها سینی های بزرگی به عمق ۴ سانتی متر هستند. در این حالت جوجه ها به آسانی می توانند به داخل سینی ها رفته و از داخل آن خوراک مصرف نمایند. جنس دانخوری ها اولیه معمولا از پلاستیک و قابل شست و شو و ضد عفونی است.

پس از سن یک هفتگی از دانخوری های ثانویه استفاده می شود .این دانخوری ها تا پایان دوره ی پرورش قابل استفاده اند و انواع مختلفی به شرح زیر دارند.

دانخوری های دستی
دانخوری های دستی توسط کارگر از دان پر شده و با توجه به شکل ظاهری به دو گروه تقسیم بندی می شوند.

الف : دانخوری ناودانی
شکل ظاهری دانخوری های ناودانی همانند ناودانی است که به صورت افقی و با پایه روی زمین قرار می گیرد. عرض و عمق آن با توجه به سن متغیر خواهد بود و طول آن در حدود ۱۰۰ سانتی متر و جنس آن ها معمولا از آهن گالوانیزه است.برای جلوگیری از ورود پرنده ها به داخل آن میله ای افقی در بالای آن و در امتداد دانخوری نصب می گردد.

انواع دانخوری مرغداری
انواع دانخوری مرغداری

ب:دانخوری سطلی
این نوع دانخوری از یک مخزن استوانه ای که روی یک بشقاب قرار گرفته تشکیل می شود .بین بشقاب و استوانه اندکی فاصله برای خروج دان از مخزن و ریختن درون بشقاب تعبیه شده است. دانخوری های سطلی را معمولا از سقف آویزان می کنند و با توجه به سن پرنده ها و جثه آن ها در ارتفاع مناسب از کف نصب می شوند. ارتفاع دانخوری ها را هم سطح با پشت پرنده در نظر می گیرند. جنس این دانخوری ها از آهن گالوانیزه یا پلاستیک است.

دانخوری اتوماتیک
دانخوری های اتوئماتیک مانند دانخوری های ناودانی یا سطلی ساخته می شوند و فقط به طور خودکار پر می شوند.

الف: دانخوری ناودانی ذنجیره ای
در این روش دان از مخزن اصلی یا هاپر که در اتاق سرویس قرار گرفته است توسط زنجیر به داخل کانال های ناودانی شکل حمل می شوند و پس از چرخش در کرنر ها و گذر از سالن دوباره به مخزن اصلی می رسد.

برای جلوگیری از نشستن پرنده ها روی ناودان ها معمولا از سیم شوک الکتریکی در بالای آن و در امتداد طولی ناودان استفاده می شود. عیب این دانخوری در انتخاب مواد خوراکی توسط خود پرنده در ابتدای مسیر ورود خوراک و دسترسی نداشتن پرنده به خوراکی یکنواخت استکه استفاده از خوراک پلت شده این عیب را رفع می کند. از این نوع دانخوری در هر دو روش قفس و بستر استفاده می شود. در روش بستر معمولا ناودان ها روی پایه های قابل تنظیم در زمین نصب می شوند .

ب:دانخوری بشقابی خودکار
در این روش که ویژه پرورش روی بستر است دان توسط حلزونی یا زنجیر درون لوله هایی از مخزن خوراک به داخل سالن منتقل می شود.در فواصل معینی از این لوله انتقال دهنده خوراک سوراخ هایی تعبیه شده و در زیر آن بشقاب مربوط نصب می شود. با شروع حرکت زنجیر یا چرخش اوگر دان وارد لوله ها شده و بشقاب ها را پر می کند. پس از پر شدن هر بشقاب ریزش خوراک به درون آن به صورت خودکار قطع می شود. این نوع از دانخوری ها معمولا از سقف آویزان می کنند و ارتفاع آن را با کابل های مرتبط می توان بر حسب جثه پرنده تنظیم نمود و یا در صورت نیاز نداشتن می توان آن ها را تا زیر سقف بالا برد .مهمترین مزیت این دانخوری ها در اختیار گرفتن دان به طور یکنواخت برای مصرف است.

دانخوری واگنی
در این روش ناودان های خوراک در طول سالن یا مقابل قفس ها کنار گذاشته می شوند.برای پر کردن ناودان ها از یک واگن حاوی دان که روی ریل حرکت می کند به جای زنجیر استفاده می شود. در انتهای واگن لوله ای برای ریزش دان به داخل ناودان ها تعبیه شده است. این روش بیشتر در قفس کاربرد دارد. در این روش مشکل جداسازی خوراک در دانخوری زنجیری برطرف شده است.

دانخوری میله ای
تمامی اجزای دانخوری لوله ای شبیه دانخوری های بشقابی خودکار است با این تفاوت که لوله حمل دان در ارتفاع بالا نصب و دان با یک لوله به سطل های دانخوری که نزدیک بستر نصب شده اند ریخته می شود.

انواع دانخوری مرغداری -دانخوری سطلی
انواع دانخوری مرغداری -دانخوری سطلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس