راه حل قطعی گاز در زمستان برای سالن های پرورش طیور

اگر در کار پرورش طیوری مانند مرغ، بوقلمون، بلدرچین و …  چه به صورت بومی و چه به صورت صنعتی فعالیت دارید، حتما باید دمای سالن پرورش را بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد حفظ کنید. حفظ دما و جلوگیری از تلفات پرنده ها در زمستان اهمیت بیشتری پیدا می کند و به دلیل احتمال قطعی گاز در هر ساعت از شبانه روز، باید به فکر یک جایگزین باشید که در این مقاله روش های به صرفه و جایگزین پیشنهاد شده اند. 

از چه روش هایی برای گرمایش سالن پرورش در زمستان می توان استفاده کرد؟

طبیعتا ارزان ترین روش استفاده از هیترهای گازسوز است، اما با توجه به معضل قطعی گاز در این اواخر، حتما باید روش های جایگزین دیگری نیز در اختیار داشته باشید تا از کاهش دما پیشگیری کنید که در ادامه آمده اند : 

۱). جهت یابی صحیح مرغداری در فصول سرد

هنگام طراحی اولیه سالن مرغداری باید فصول سرد سال خود را نیز در نظر بگیرید  زیرا در فصل سرد زاویه وزش باد و تابش نور خورشید در کیفیت زندگی طیور تاثیر مستقیم دارد.

بدین منظور طراحی سالن در وهله اول باید به گونه ای باشد که حداکثر نور خورشید در طول روز وارد سالن شود و همچنین طول سالن مرغداری باید عمود بر جهت وزش باد باشد که بدین صورت باد به پشت مرغداری برخورد کند. با ایجاد یک چنین فضایی گرمای داخلی سالن حفظ خواهد شد.

۲). ذخیره سازی سوخت زمستانی

جهت راه  حل قطعی گاز در زمستان و جلوگیری از بروز مشکلات در این مواقع بهتر است از وسایل گرم کننده کمکی استفاده کرد که در این میان میتوان به لامپ مادر مصنوعی، کپسول های گاز و حتی هیتر های دوگانه سوز اشاره کرد.

۳). استفاده از سوخت گازوئیل

بهتر است از هیترهای دوگانه سوز دودکش دار استفاده کنید و یک منبع گازوئیل نیز به صورت پُر در اختیار داشته باشید تا در کمترین زمان اقدام کنید. از آنجایی که نقطه انجماد گازوئیل بین ۸- الی ۱۲- درجه سانتی گراد می باشد، لذا نگهداری صحیح از منبع جهت جلوگیری از انجماد توصیه می شود. 

۴). بهره گیری از هیترهای برقی 

بخاری های برقی فن دار با اینکه برای سالن های پرورش بسیار بزرگ و صنعتی قابل استفاده نیستند، اما تا حدودی می توانند پرنده ها را از سرما نجات داده و از تلفات گسترده جلوگیری کنند. در صورتی که به سوخت گازوئیل دسترسی ندارید و یا امکانات نگهداری از آن را در اختیار ندارید، بخاری های برقی به عنوان یک راه حل آسوده و همیشه در دسترس، می تواند کمک کننده باشد. 

هیترهای برقی در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند و نوع فن دار آنها به دلیل انتشار گرما در عمق سالن، به گرمایش سریعتر محل پرورش کمک خواهد کرد. هم چنین برای اینکه مرغ های سرحال تر و شاداب تری در فصل زمستان داشته باشید، مقاله نگهداری مرغ در زمستان را مطالعه کنید. 

۵). استفاده از هیترهای تابشی موضعی

راه حل دیگر استفاده از هیترهای تابشی موضعی است که معمولا در بالای سر جوجه ها و مرغ ها نصب می شود. مزیت این هیترهای برقی نسبت به سایر مدل ها، گرمایش مکان لازم به جای گرم کردن کل سالن است و به نوعی در مصرف برق نیز صرفه جویی خواهد شد. 

۶). لامپ مادر مصنوعی 

لامپ مادر مصنوعی گرمای بالایی تولید می کنند و برای گرمایش جوجه ها از آن استفاده می شود، اما در صورت قطعی گاز، به صورت موقت می توانید از آنها برای گرمایش بدن مرغ و خروس های خود استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که در سطح کوچک صرفه داشته و عموما پرورش دهنده های بومی و محلی می توانند از آن استفاده کنند. 

۷). استفاده از بخاری هیزمی یا نفتی دودکش دار 

یکی دیگر از راه حل های خوب برای پرورش دهنده های روستایی و کوچک، استفاده از بخاری هیزمی یا نفتی دودکش دار است، البته مخزن این بخاری ها هر چند ساعت یکبار نیاز به پر کردن دارند، بنابراین در شب هنگام نیز هر سه ساعت یکبار برای پر کردن مخزن بخاری اقدام کنید تا از سرمازدگی طیور جلوگیری کنید. 

با توجه به اینکه فضای اطراف بخاری های نفتی و هیزمی به شدت داغ می شود، برای جلوگیری از آسیب دیدن طیور نزدیک به بخاری، بهتر است فضای اطراف آن را فنس کشی کنید. 

۸). درزگیری منافذ سالن

برای محافظت طیور از سرما در اینگونه مواقع بهتر است در مقابل منافذ و درزهای باز کیسه های شنی آویزان کنید این کیسه ها پس از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد در سالن قرار گیرند تا گرمای موجود در سالن به درستی حفظ شود و از طریق این شکاف و روزنه ها به بیرون راه پیدا نکند.

۹). استفاده از پنجره های اینلت

استفاده از پنجره های اینلت در اینگونه مواقع  هوای سرد را به بالای سالن انتقال داده و هوای گرم  را نیز از بالا به پایین سالن هدایت میکند و در نقاط مختلف آن به صورت یکسان پخش میکند که همین امر باعث می شود در مواقعی که با قطعی گاز روبرو هستید و یا هیتری که در داخل سالن استفاده می کنید گرمای کمی از خود تولید می کند بدین طریق جا به جایی هوای مناسبی ایجاد شود.

آیا با لامپ رشته ای می توان مکان نگهداری مرغ و خروس ها را گرم کرد؟

برخی از پرورش دهنده های کوچک و خانگی برای گرمایش محل طیور به خصوص گرم کردن بدن جوجه ها از لامپ رشته ای استفاده می کنند. در روش کاملا اشتباه بوده و به دلیل نور شدیدی که این لامپ ها تولید می کند، احتمال بروز کانیبالیسم و تلفات بالاست. لامپ های مادر مصنوعی بهترین جایگزین است. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به راه حل های مختلف گرمایش سالن و مکان نگهداری طیور در مواقع قطعی گاز شهری اشاره شد. روش های بیان شده برای سالن های کوچک و متوسط مناسب هستند و معمولا برای سالن های پرورش بزرگ از سوخت گازوئیل و یا لامپ های تابشی موضعی استفاده می شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس