نحوه جلوگیری از ایجاد بیماری در جوجه ها | مراقبت از جوجه ها و پیشگیری از بیماری

اگر شما  هم علاقه مند به پرورش و نگهداری از جوجه مرغ هستید، به احتمال زیاد می دانید که یکی از اصلی ترین وظایف هر پرورش دهنده ای مراقبت از آنها در برابر بیماری ها و پرورش آنها به بهترین شکل ممکن می باشد. در این صورت هم سلامت جوجه ها حفظ می شود و هم از تلفات و وارد شدن ضرر های مالی جلوگیری به عمل می آید.

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس، راهنمایی هایی را در مورد نحوه ی کمک به جلوگیری از بیمار شدن جوجه ها ذکر کرده ایم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ و سایر طیور
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

مراحل مراقبت از جوجه ها در برابر بیماری ها

در ادامه قصد داریم تا مراحلی برای آموزش نحوه ی مراقبت از جوجه ها در برابر بیماری ها برای شما بیان کنیم. رعایت این مراحل به شما کمک خواهد کرد تا از ابتلای جوجه ها به بیماری پیشگیری کنید و به یک پرورش دهنده ی موفق تبدیل شوید.

۱ – نظافت محل پرورش

یکی از عوامل کمک کننده به سلامت جوجه ها، نظافت مرتب و دوره ای بستر پرورش آنها می باشد. حتما لازم است در بستر جوجه ها از پوشال های نرم و تهیه شده از تراشه های چوب های طبیعی درختان استفاده کنید. همچنین بستر آنها را به صورت دوره ای عوض کرده و از مواد ضدعفونی کننده برای گندزدایی استفاده کنید.

نظافت محل پرورش جوجه ها - چیکن دیوایسجوجه ها بدن ضعیفی دارند و به سرعت به انواع بیماری ها مبتلا می شوند، بنابراین لازم است در کف ، دیوار و سقف محل پرورش آنها ازموادی استفاده کنید که به راحتی قابل شستشو باشد. همچنین باید دانخوری و آبخوری ها را به صورت هفتگی و با استفاده از آب داغ و مواد ضد عفونی کننده کامل شستشو دهید.

۲ – شناسایی جوجه های بیمار

شما باید وضعیت پرنده ها را به صورت روزانه بررسی کنید.این بررسی به خصوص در مورد جوجه های تازه متولد شده بسیار ضروری است. در واقع لازم است تا هر چند ساعت یکبار باید به محل پرورش مراجعه کنید و در جستجوی جوجه های بی حال و کسل باشید.

جوجه ها بصورت غریزی استعداد بالقوه ای را در پنهان کردن بیماری های خود دارند. بنابراین شما باید با توجه به چشم ها و حالت بدن آنها متوجه بیمار بودنشان شوید. برخی از علائم جوجه های بیمار عبارتند از:

  1. بی حالی و سستی
  2. رنگ غیر طبیعی مدفوع (سفید، سبز، زرد، سیاه یا قرمز)
  3. عطسه
  4. کاهش مصرف دان و آب (کاهش شدید اشتها)
  5. چرت زدن
  6. نفس نفس زدن
  7. کز کردن و گوشه گیر شدن 
  8. پرهای افتاده و بی جان
  9. پف کردن بدن 

۳ – تغذیه جوجه ها با مواد غذایی سالم

در تغذیه جوجه ها حتما باید از مواد غذایی تازه، سالم و مقوی استفاده کنید. ترکیبی از انواع دانه های پودر شده مانند گندم ، ذرت ، سویا ، سورگوم ، جو ، شاهدانه ، بذر سبزیجات و… می تواند برای رشد و تقویت سیستم ایمنی آنها مفید باشد. 

تغذیه جوجه ها با مواد غذایی سالم - چیکن دیوایسترکیبی از میوه ها و سبزیجات خرد شده نیز برای تقویت بدن جوجه ها و تغذیه آنها مفید است. در کنار آن می توانید از تخم مرغ آب پز و پودر پوسته تخم مرغ و انواع مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها نیز استفاده کنید.

۴ – گردش جوجه های دو هفته ای در محیط 

 جوجه ها باید فضای کافی برای گردش و حرکت کردن داشته باشند. این روند با کاهش استرس جوجه ها تاثیر بسیاری در میزان سلامت آنها خواهد داشت. همچنین از بروز مشکلات پا، گرفتگی بال ها و … در آنها جلوگیری خواهد کرد.

۵ – واکسیناسیون جوجه ها در زمان مقرر

برای جلوگیری از بیمار شدن جوجه ها و تلف شدن آنها حتما با مشورت یک دامپزشک معتبر ، واکسن های لازم را در زمان های مقرر به آنها تزریق کنید. چرا که اگر تمایل داشته باشید به عنوان یک پرورش دهنده ای حرفه ای فعالیت خود را ادامه دهید حتما باید این موضوع را جدی بگیرید.

 جوجه ها قدر به کنترل حرارت بدن خود نیستند. دمای کمتر از ۳۰ درجه در دو هفته اول باعث ایجاد بیماری و تلف شدن آنها می شود. به همین دلیل جوجه های یک روزه باید زیر حرارت لامپ مادر مصنوعی نگهداری شوند.

توصیه های مهم در نگهداری از جوجه ها

  • به جوجه های خود غذاهای متنوع بدهید. غذاهایی مانند سیب، ذرت، هویج رنده شده، تخم مرغ آبپز و… . جوجه ها عاشق این غذاها هستند و به آنها کمک می کنند تا سیستم گوارشی سالم تری داشته باشند.
  • جوجه های پرورشی بیشتر از دو رگه ها در معرض بیماری ها و مشکلات سلامتی هستند.
  • غذا و آب را هر روز صبح تازه کنید.
  • از ظروف آب و غذای آویزی استفاده کنید. به این ترتیب، مدفوع و بستر نمی تواند در آب و غذا بیافتد، جایی که آنها ممکن است آن را مصرف کرده و دچار بیماری شوند.
  • اگر شما هر گونه جوجه بیماری در گله دیدید، حتما آنرا قرنطینه کنید و از آن مراقبت کنید تا از گسترش هر گونه عفونت جلوگیری شود.
  • فضای مورد نیاز، ۴ فوت مربع برای هر پرنده، به حفظ سلامت پرندگان کمک خواهد کرد. اگر چه این فضا به نظر خیلی زیاد است، اما شما از تاثیر آن شگفت زده خواهید شد. این غریزه رقابتی آنها برای فضای بیشتر را کاهش می دهد. هرچند اگر آنها بخواهند که در یک قفس تنها باشند، شما به ۱۰ فوت مربع برای هر پرنده نیاز خواهید داشت.

جوجه مرغ بی حال را چطور درمان کنیم؟

جوجه مرغ بی حال را چطور درمان کنیم؟ - چیکن دیوایس

یکی از بهترین راهکار ها برای درمان جوجه مرغ بی حال استفاده از محلول آب شکر و یا آب قند می باشد. به علاوه می توانید در داخل آبخوری آنها محلول الکترولیت یا مولتی ویتایمن اضافه کنید.

سوالات متداول

دلیل جیک جیک جوجه مرغ چیست؟

جیک جیک کردن در حقیقت طبیعت جوجه ها میباشد ولی در زمان بیماری (مثل بیماری عفونی سانمونلوز) و تحت استرس نیز جوجه شدیدا جیک جیک میکند.

اگر جوجه مریض شود، چه باید کرد؟

برای درمان جوجه مرغ مریض ضروری است که حتما به دامپزشک مراجعه کرد. زیرا بیماری های طیور تقریبا علائم شبیه به هم دارند و تشخیص دقیق آن از عهده یک دامپزشک متخصص برمی آید. در غیر اینصورت ممکن است جوجه به دلیل تشخیص و درمان اشتباه، تلف شود.

چرا جوجه رنگی چشم هایش را می بندد؟

این رفتار می تواند ناشی از سرما یا گرمای بیش از حد محیط و یا تغذیه ی نا کافی باشد.

آیا چرت زدن جوجه می تواند نشان دهنده ی بیماری آن باشد؟

بله در مواردی این رفتار جوجه می تواند نشانگر بیماری و کمبود مواد مغذی و ویتامین ها در آن باشد.

چه غذایی مناسب جوجه های تازه متولد شده است؟

جوجه ها تا ۴۸ ساعت پس از تولد نیازی به تغذیه ندارند و با انرژی که از طریق جذب کیسه ی زرده کسب کرده اند به  زندگی خود ادامه می دهند. اما پس از آن بهترین غذا برای تغذیه ی آنها دان استارتر جوجه می باشد.

سخن آخر

در این نوشته از چیکن دیوایس، به بررسی مراحل مراقبت و نگهداری از جوجه ها برای جلوگیری از ایجاد یماری در آنها پرداختیم. جوجه های تازه متولد شده دارای سیستم ایمنی ضعیف تری می باشند و از حساسیت بالایی برخوردارند. برای همین لازم است تا اقدامات مراقبتی لازم را برای حفظ سلامت آنها و جلوگیری از تلف شدنشان در پیش بگیرید. تا به سود حداکثری در پرورش جوجه ها دست یابید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۵۱۸ دیدگاه ها

  1. سلام من یک جوجه رسمی دارم یک ماهو خوردای بعد مدفوعش مشکی مایل به قهوه ای زیاد هم میشینه پاهاش رو بد میزاره باید چیکار کنم .ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون میده که پرنده توی سیستم گوارشیش مشکل داره
      و این میتونه خونریزی باشه یا هم با فلزات سنگین مثل سرب مسموم شده
      برای همین لازمه که ببریش پیش دامپزشک تا معاینه های لازم رو انجام بده و بر اساس شدت بیماریش
      دز مناسبی از دارو ها رو براش تجویز کنه

  2. آهان باشه ممنون از توضیحاتتون
    فقط اینکه پرهاشون که چسبیده به هم باید چیکار کنم همینطوری می مونه؟
    یکی از جوجه ها از دیشب خیلی میخوابه چشماشم میبنده..
    هردوشون خوابیدنی کاملا پخش میشن عین آدم میخوابن.. ولی بیدار که میشن بدو بدو میکنن
    عادت کردن هر شب تو دست خودم بخوابن بعد بزارمشون تو جاشون تا من نیام نمیخوابن

    1. با آب ولرم بشور و خشک کن و انتقال بده به جای گرم
      بهش محلول آب شکر بده تا جون بگیره
      مولتی ویتامین هم برای تقویتشون تهیه کن
      چون محل نگهداریشون سرده عادتشون این شده که کنارتون بخوابن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس