دلیل مرگ جوجه های یک روزه تا ۷ روزه مرغ همراه با روش تشخیص و پیشگیری

بررسی و تشخیص علت های تلف شدن جوجه مرغ | تفسیر حالت های مختلف مرگ جوجه یک روزه

تلفات جوجه های یک روزه تا ۷ روزه مرغ برای همه پرورش دهنده ها اتفاق افتاده و معمولا تا چند درصد تلفات شایع است، اما یافتن علت تلفات و بررسی حالت های مختلف مرگ جوجه ها به پرورش دهنده ها در کنترل و کاهش مرگ و میر جوجه ها و در نتیجه کاهش ضررهای مالی کمک شایانی خواهد کرد. 

در این نوشته از چیکن دیوایس به صورت تخصصی به علت ها و دلایل مرگ جوجه های یک روزه تا یک هفته ای مرغ پرداخته شده و راه حل هایی جهت  پیشگیری از این اتفاق و کاهش تلفات ارائه شده اند.

علت مرگ جوجه های یک روزه تا هفت روزه چیست؟

علت مرگ جوجه های یک روزه تا هفت روزه چیست؟ - چیکن دیوایسعلت ها و عوامل مختلفی در این تلفات دخیل هستند که از جمله آنها می توان به ژنتیک، عدم پرورش صحیح، تغذیه نامناسب، بیماری ها، حمل نامناسب، استرس و …  اشاره کرد که در ادامه به تفصیل توضیح داده می شود. کسانی که در جوجه کشی مرغ و یا سایر پرنده های بومی فعال هستند، با مطالعه این مقاله تا حد زیادی مانع از تلفات آنها خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم های تمامی پرندگان بومی و اهلی
» دارای کنترل پنل لمسی و اتوماتیک
» تولید خودکار حرارت و رطوبت
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

الف – عدم رعایت بهداشت محیطی

در محل نگهداری جوجه ها حتما از فن تهویه و پوشال بستر استفاده کنید و تمامی قسمت های کف و دیواره ها را سیمان کاری کنید تا از ورود موجودات موذی جلوگیری شود. نبود فن تهویه سبب افزایش سطح گاز آمونیاک و دی اکسید کربن شده که نتیجه آن خفگی و مرگ است. هم چنین نبود پوشال بستر، باعث تجمع فضولات در بستر شده که عفونت کف پای جوجه ها و شیوع بیماری کوکسیدیوز می شود. 

ب – دما و رطوبت نامناسب محل نگهداری 

پایین بودن و یا بالا بودن بیش از حد دما و رطوبت محل نگهداری جوجه ها نیز سبب تلفات آنها خواهد شد. بنابراین قبل از ورود جوجه ها به محل، حتما با استفاده از لامپ مادر مصنوعی و سیستم های گرمایشی مناسب دمای سالن را بالا برده و در صورت لزوم با استفاده از سیستم های رطوبت ساز، رطوبت سالن را بالا ببرید. 

بالا بودن دما سبب له له زدن جوجه ها، تنفس با دهان باز، دهیدراته شدن بدن، انسداد کلواک، افزایش سطح آمونیاک بستر و در نهایت تلفات شده و در حالت برعکس نیز پایین بودن دما سبب سرماخوردگی، ذات الریه، خفگی به دلیل تجمع روی هم و… می شود. 

پایین بودن رطوبت بستر سبب کاهش شدید آب بدن جوجه ها، بروز حساسیت های پوستی و … شده و در حالت عکس نیز بالا بودن رطوبت سبب رشد میکروارگانیسم ها و افزایش سطح تولید آمونیاک در بستر شده و بروز بیماری عفونی و قارچی را افزایش داده که نهایتا منجر به تلفات خواهد شد. 

ج – استفاده از مواد غذایی فاسد و یا غیر استاندارد

حتما از جیره غذایی مخصوص جوجه های یک روزه استفاده شود که حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های لازم برای جوجه ها می باشد. این جیره سوپراستارتر را از مراکز معتبر و دارای مجوز تهیه کنید و از تازه بودن آنها مطمئن شوید. 

استفاده از مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته سبب مسمومیت جوجه ها و تلفات آنها می شود. هم چنین در صورت غیر استاندارد بودن جیره، شاهد عدم هضم کامل غذا، انباشت در چینه دان و خفگی به دلیل انسداد نای خواهید بود. 

بالانس نبودن جیره غذایی جوجه ها، باعث رشد ناقص، کلیه های متورم و بزرگ، پاهای ضعیف، استخوان های نرم و … خواهد شد. 

د – هم غذا شدن با پرندگان و حیوانات وحشی

یکی از دلایل مرگ و میر و تلفات جوجه های چند روزه به خصوص جوجه هایی که در روستاها و فضای آزاد پرورش داده می شوند، هم غذا شدن با پرنده ها و حیوانات وحشی مانند کبوتر، گنجشک، موش و … می باشد. زیرا این پرنده ها و حیوانات ناقل بیماری های ویروسی و باکتری هایی خطرناکی هستند که از طریق آب و غذا و تنفس به جوجه ها انتقال می دهند. 

بنابراین نگهداری جوجه ها در یک مکان به خصوص که به دور از سایر حیوانات، پرندگان و موجودات موذی باشند تا حد زیادی به کاهش مرگ و میر آنها کمک خواهد کرد. 

هـ – استفاده از آبخوری و دانخوری غیر استاندارد 

جوجه ها توانایی خوردن دان و نوشیدن آب از آبخوری و دانخوری های ارتفاع دار و کله قندی را ندارند، حتما برای تغذیه آنها از ظروف سینی مانند با ارتفاع کم استفاده کنید تا به راحتی به آب و دان دسترسی داشته باشند. 

کم بودن تعداد آبخوری و دانخوری ها سبب تجمع و ازدحام جوجه ها بر روی این ظروف شده و تلفات جوجه های ضعیف و خفگی آنها را به دنبال خواهد داشت. بالا بودن ارتفاع و کم بودن تعداد آنها سبب گرسنه ماندن جوجه ها، بروز اسهال و در نهایت تلفات می شود. 

به دلیل کثیف شدن ظروف آبخوری و دانخوری و بستر، حتما هر چند ساعت یکبار، آب و دان ظروف را تعویض کرده و جهت جلوگیری از خیس شدن بستر، از پوشال نرم یا کاه در بستر استفاده کنید. هم چنین هر چند ساعت یکبار پوشال ها را تعویض کنید تا عفونت و زخم پا را در جوجه ها به همراه نداشته باشد. 

و – کمبود ویتامین 

کمبود شدید ویتامین و مواد معدنی نیز سبب تلفات جوجه های یک تا هفت روزه خواهد شد. به عبارت دقیق تر، کمبود شدید ویتامین های A، D، E، K سبب مرگ جوجه ها و کمبود جزئی باعث نرمی استخوان، آبریزش از چشم، کم خونی می شود. 

کمبود شدید ویتامین های B و C تلفات گروهی را در گله جوجه ها به دنبال داشته و کمبود جزئی نیز کاهش وزن ، لاغری و کمبود اشتها، التهابات پوستی و… به دنبال خواهد داشت. 

جهت جلوگیری از تلفات جوجه ها بنا به چنین دلایلی حتما در جیره غذایی جوجه ها از مواد معدنی و ویتامین ها به شکل مناسبی استفاده کنید. قرار دادن مولتی ویتامین همراه با آب آشامیدنی و محلول انرژی پلاس نیز تا حد زیادی کمک کننده خواهد بود. 

ز – ابتلا به بیماری ها 

بیماری های ویروسی و باکتریایی نیز از دلایل عمده مرگ جوجه ها در چند هفته اول می باشد. عدم رعایت بهداشت محیطی، استفاده از مواد غذایی فاسد و هم غذا شدن با سایر موجودات، عدم واکسیناسیون به موقع و پرورش نادرست، زمینه ساز انتقال و گسترش بسیاری از بیماری هاست. 

به عنوان مثال سالمونلا دلیل اصلی مرگ ۳۰ الی ۴۰ درصد جوجه ها بوده که معمولا در چند روز اول اتفاق می افتد. این بیماری هم از مادر به جنین منتقل می شود و هم بعد از تولد احتمال سرایت آن از سایر پرنده های درگیر وجود دارد. 

بیماری ای کولی نیز سبب عفونت کیسه زرده جوجه ها و مرگ آنها در چند روز اول می شود، همچین بیماری مایکوپلاسما، گامبورو و سایر بیماری های تنفسی عامل تلفات جوجه ها تا یک هفتگی می باشد که عمدا با رعایت بهداشت و نگهداری صحیح و واکسیناسیون به موقع قابل پیشگیری هستند. 

در مقاله نحوه جلوگیری از ایجاد بیماری در جوجه ها به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

ک – گرسنگی کشیدن طولانی مدت

با اینکه جوجه ها نباید در یک الی دو روز اول بعد از تولد تغذیه شوند، اما بدان معنا نیست که تا یک هفتگی نمی توان به آنها غذا داد. مدیریت نادرست و گرسنگی دادن به جوجه ها، حمل و جا به جایی در مسافت های طولانی، استفاده از آبخوری و دانخوری غیر استاندارد و … از دیگر دلایل تلفات این پرنده ها می باشد. 

ل – عفونت کیسه زرده 

عفونت کیسه زرده یکی از علت های شایع تلفات جوجه ها در ۱۰ روز اول می باشد. به جوجه ها نباید تا ۲ روز اول پس از تولد دان داده شود و صرفا با محلول آب و انرژی پلاس تقویت شوند تا کیسه زرده کاملا جذب آنها شود. کثیف بودن بستر و تغذیه از روز اول، قرار گرفتن در معرض عفونت هایی مانند سالمونلا و ای کولی در عفونت کیسه زرده دخالت دارند. 

بررسی و تفسیر حالت های مختلف مرگ جوجه ها 

بررسی و تفسیر حالت های مختلف مرگ جوجه ها - چیکن دیوایسدر بخش فوق به بررسی علت های متداول و رایج مرگ و میر جوجه های یک تا هفت روزه پرداخته شد. اما دانشمندان اخیرا به این نتیجه رسیده اند که حالت های مرگ جوجه ها نیز می تواند تفاسیری داشته باشد. به عنوان مثال جوجه ای که روی شکم تلف شده ، اختلال متابولیکی داشته است. در ادامه حالت های کامل تر توضیح داده شده است. 

۱- مرگ روی شکم یا به پشت 

این مرگ به دلیل تنظیم نبودن جیره و استفاده از مواد غذایی نامناسب در رژیم غذایی جوجه ها می باشد که سبب اختلال متابولیکی در بدن آنها شده و معمولا جوجه های ۲ تا ۵ هفته ای را تلف می کند. 

۲- مرگ به پشت با بال های باز و معمولا یک پا در هوا 

این تلفات به دلیل ایست قلبی در جوجه ها می باشد که یکی از علت های آن، بالا بودن شدت نور محیطی است. با کم کردن تدریجی شدت نور محیطی می توان تلفات جوجه ها را کم کرد. یکی از توصیه های مهم، عدم استفاده از لامپ رشته ای جهت گرمایش جوجه های یکروزه است. حتما از لامپ مادر مصنوعی برای این منظور استفاده شود. 

۳- تلف شدن با چینه دان سفت و پُر 

این گونه تلفات به دلیل انسداد نای و خفگی بر اثر فشار به نای می باشد که به دلیل پر و سفت بودن چینه دان، جوجه توانایی تنفس صحیح را ندارد. معمولا استفاده از جیره غذایی سفت و قرار ندادن آب آشامیدنی کافی در اختیار جوجه ها سبب این تلفات می شود. 

۴- مرگ با شکم نرم و آبکی 

این مرگ معمولا به دلیل آسیت می باشد که از سه هفتگی به بعد اتفاق می افتد و یکی از دلایل این تلفات بالا بودن دمای سالن نگهداری، وارد آمدن استرس دمایی و بالا بودن سطح CO2 محیط است. 

برای جلوگیری از این قبیل تلفات، حتما از وسیله های گرمایشی مناسب مانند لامپ مادر مصنوعی و هیتر استفاده کنید و سطح CO2 محیط را به کمک فن تهویه کنترل کنید. با روشن گذاشتن ۲۴ ساعته سیستم های گرمایشی مانع از تاثیر گذاشتن اختلاف دمای شب و روز بر جوجه ها شوید. 

۵- مرگ روی شکم با گردن رو به جلو و پاهای عقب کشیده 

عمده دلایل این گونه تلفات، خفگی است. برخی از جوجه ها به دلیل واکنش شدید به واکسن دچار خفگی می شوند و برخی نیز به دلیل التهاب و گرفتگی مجاری تنفسی دچار خفگی و در نهایت مرگ می شوند. 

۶- مرگ روی شکم با گردن و پاهایی کشیده، دهان باز و معمولا مقداری غذا در دهان 

در موارد خیلی نادر، بروز بیماری بوتولیسم سبب این گونه تلفات می شود و در سایر موارد نیز مصرف بیش از اندازه داروهای ضد کوکسیدیوزی و ضد آنتریتی سبب این گونه مرگ و میرها در جوجه های چند روزه می شود. 

سخن پایانی 

در این نوشته از چیکن دیوایس به دلایل عمده و رایج تلفات و مرگ و میر در جوجه های یک روزه تا چند هفته ای مرغ پرداخته شد که گاها جوجه های بوقلمون، بلدرچین، قرقاول و سایر پرنده های بومی را نیز شامل می شود. در صورت پرورش صحیح، رعایت بهداشت محیطی، واکسیناسیون به موقع، استفاده از جیره غذایی استاندارد و… تا حد زیادی می توان از تلفات جوجه ها جلوگیری کرد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۹ دیدگاه ها

    1. سلام علی
      این بستگی به شرایط تامین شده برای فعالیت بی هوازی میکروارگانیسم ها داره

      1. جوجه من دو دقیقه در کارتون رو بستم برگشتم دیدم اومده بیرون جلو چشم خودم پرید تو تنگ ماهی سریع درس آوردم دوباره فرداش خواب بودم پرید اون تو خفه شد🥲

        1. سلام دوست عزیز
          این مسائل به شیوه نگهداری شما برمیگرده و تو هر سنی احتمال تلف شدنشون وجود داره

      2. سلام من مرغداری ۳۰هزاری دارم جوجه ی ۶ روزه ی من ب پشت میفته چ چیزی از بدنش کمه؟؟

        1. حسن عزیز
          این ناشی از تنظیم نبودن جیره ی غذاییشون هست
          با چی تغذیه شون می کنی؟

  1. سلام من ی جوجه داشتم وقتی آب می‌خورد کلش تکون میداد انگار گیر میگرد بعد ی روز از صبح بی حال روی پا غور می رفت شب خوابیدم صبح بیدار شدم دیدم روی پاش نشسته و مرده علتش چی بوده

    1. سلام دوست عزیز
      هزارتا علت میتونه داشته باشه
      از درگیری با بیماری های ویروسی گرفته تا عفونی

  2. سلام وقت بخیر
    جوجه های من دارن کم کم از دستگاه ایزی باتور ۱ درمیان فقط یکی از جوجه ها به پشت افتاده و نمیتونه برگرده رو پاهاش وایسته الان تقریبا ۵ساعته کمکشم میکنم باز می افته به پشت مشکلی داره؟

    1. سلام من ۱ عدد نیمچه مرغ دارم چند روزه که بهش هندوانه میدم وقتی مدفوعش می بینم توش لکه های قرمز هست اون هندوانست یا مشکلی هستش ولی خودش سرحال هستش

      1. حالت خونی داره فضلش امیر جان؟
        هندوانه بیش از حد استفاده می کنه؟

  3. سلام ۴ تا تخم گزاشتم بعد ۲۱روز بعد از تخم در اومدن بعد از ۲۴ساعت که از تخم در اومدن بهشون غذا ذرت دادم ایا ایرادی داره و اینکه الان هر چند وقت بلند میشن غذا میخورن بعد که خوب سیر میشن باز میخوابن اشکالی داره مدفوعشون هم مشکلی نداره

  4. سلام من دوتا جوجه دارم یکیش هی چشماشچ میبنده الان گذاشتمش لای پتو یکمم با قاشق بهش محلول آب شکر دادم الان هی دهنشو باز میکنه میبنده وقتی برداشتمش عین مرده ها بود هیلی کم نفس میکشه یا یدفعه سرشو میچرخونه اما همچنان چشماش بستس
    چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      ببین فضلش چه رنگی شده؟
      غذا بهش جی میدادی؟
      این خیلی ضعیف شده

  5. سلام من ۲۱ یک روز پیش یک تخم مرغ گذاشتم امروز به دنیا اومد دو ساعت نشده تلف شد باید چیکار می کردم

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد دما و رطوبت محیط نگهداریش مناسب نبوده و یا محیطی که جوجه رو گذاشتی آلوده بوده که تلف شده
      بهش آب و دون اینا که ندادی؟

  6. سلام من مرغداری دارم تو فصل زمستان دمای داخل سالن ۳۳ تا ۳۴ ثابت نگه داشتم الان جوجه هایم ۵ روز هستن اما روز به روز تلفاتم زیاتر میشود کل امکانات براشون فراهم کردم شکم دوستا از تلفات با چاقو دریدم ولی هیچ چیز مشکوکی پیدا نکردم مرطب اب غدا هم میخورن ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص بهتره با یه دامپزشک مشورت کنید

      1. آیا می‌توان برای خالی کردن چینه دان جوجه ها کاری کرد چون مدام عوقد می‌زند؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          هم میتونید ببرید دامپزشک چینه دانش رو تخلیه کنه که بهترین روش
          در غیر این صورت ۴ قطره سرکه سیب طبیعی رو تو آب حل کنید بدین بخوره

    1. سلام. در صورتی که پرنده جوجه باشه و هنوز دون خوردن براش سخت باشه اکثرا این کارو از روی کنجکاوی یا برای سیر کردن خودش انجام میده تو این حالت بهتره با گذاشتن غذاهای نرم جلوی این رفتار رو بگیرید .
      اما در صورتی که پرنده بالغ یاشه احتمالا دلیلش می‌تونه کمبود ویتامین و همچنین ، عدم وجود کلسیم
      و مواد مورد نیاز بدنشون باشه در این صورت باید بهتر و بیشتر به رژیم غذاشون توجه کنید

      1. سلام جوجه من دو روزش هست و هیچی هیچی نخورده گفتم بهش محلول آب قند بهش بدم بهش.
        هر کاری کردم نخورد تصمیم گرفتم خودم با قاشق بریزم تو دهنش .
        بعد از ۲ دقیقه هی دهنش رو باز و بسته می کرد فهمیدم که آب رفته تو بینیش و نمیتونه نفس بکشه الان نیم ساعت از اون اتفاق گذشته و خدارو شکر داره دیگه دهنش باز و بسته نمیشه و داره از بینی نفس میکشه ولی مثل مرده ها افتاده ولی وقتی میزنم روی میز سرش رو میاره، بالا جیک جیک میکنه ولی باز به به اون حالت برمی گرده الان من چی کار کنم ؟؟؟
        لطفا همین الان جواب بدید
        با تشکر

        1. سلام دوست عزیز
          به احتمال زیاد با قاشق دادی که اینطور شده
          باید حداقل از قطره چکان استفاده میکردی
          مولتی ویتامین بخر تقویتش کن طریقه مصرفش روش نوشته شده
          محیط نگهداریشون رو گرم کن

    1. سلام. پودر بند آورنده خون، آرد ذرت و یا جوش شیرین میتونه برای جلوگیری از خونریزی پرنده مفید باشه. زاج سفید (سولفات پتاسیم و آلومینیم) با آب سرد هم گزینه خوبی برای بند آوردن خون پرنده هسش. روی زخم هم میتونید پد گاز قرار بدین

  7. سلام
    وقت بخیر
    من ۳تا جوجه دارم یکی شون رنگی و ۱ ماهش هست اون دوتا هم محلی و ۲ و۳ روزشون هست
    یکی از اون محلی ها چشماش رو بسته فقط وقتی می گیری دستت چشماش رو باز میکنه و باز میبند غذا هم نمی خوره
    پراش هم پف کرده و بی حال جاشم گرم و کنار بخاری برقی
    غذاش هم پودر ذرت و بلغورگندم
    میشه راهنمایی کنید
    چی کار کنم حالش بهتر بشه

    1. سلام مولتی ویتامین بده بهشون اگه حالش بده حتما جدا کن از اون یکی
      مولتی ویتامین و گرمای محیط حاش رو بهتر میکنه
      البته برا دان هم پلت مخصوص(استارتر) بدید بهتره

  8. سلام من چند بار دوتا دوتا جوجه گرفتم تا الان ۶ تاش مرده و فقط یکیش از اول مونده غذا هم استارتر و دانه پارس دادم ولی نمیدونم چرا دو روز می‌مونن و کم کم شل میشن دیگه غذا و آب نمیخورن و می‌میرن ممنون میشم راهنمایی کنید که علتش چیه جاشون هم گرم هست

  9. سلام جوجه ی من خیلی شلوغه و اصلا غذا نمیخوره و فقط میخواد بیاد بیرون . لطفا یه راه حل بگید؟.

    1. سلام
      محیطش رو گرم کن و اجازه بده بیاد بیرون !
      غذا چی میدی بهش که نمیخوره ؟

  10. سلام،
    من داخل دستگاه جوجه کشی تخم گزاشتم
    ۸ روز هم گزشته ولی کم کم یه هشره های خیلی ریز زرد رنگ میبینم باید په کنم لطفاً راهنمای کنید
    ۹۶تا تخم گزاشتم توش
    ممنون میشم سری جواب بدهید
    باتشکر.

    1. سلام
      حشره ؟ تخم ها رو همینجوری کثیف قرار دادی داخل دستگاه ؟ باید منبع الودگی رو پیدا کنی ، به نظر من کثیفی روی تخم ها بوده و لارو ها رشد کردن
      تمیز کن تخم هارو همین امروز ، اینجوری نمیشه جوجه گرفت
      داخل دستگاه هم سشوار بگیر
      خیلی سریع انجام بده

  11. همسایه دوتا جوجه رنگی و یدونه جوجه کوردی که به یک هفته نرسیده خریدیم صبح بلند شدن جوجه کوردی مرده بود ایا میشه بگید چرا؟
    غذا زرده تخم مرغ میخوردن و ازوقتی اوردنشون خیلی اب میخوردن و لکه رو پا و هیچ علاعم بیماری نداشتن
    ممکنه بخاطر جایی که دمای نا مناسب داره مرده باشه

    1. از کجا بدونم چرا مرده! آخه زرده تخم مرغ که غذای جوجه نیس ! برای این دوتای دیگه غذای استارتر و مولتی ویتامین از داروخانه دامپزشکی خریداری کنید . زرده و سفیده تخم مرغم ندین . دمای محیطم باید ۲۷ درجه باشه

    1. الان جوجه ی من یک یا دو هفته داره ولی نمیدونم چرا کنار گردنش یک لکه ی سیاه شبیه خون مردگی داره،بیحالم هست یکم. باید چیکارکنم؟

  12. نود درصد بیماری در جوجه ها و طیور کلا از دمای پایین و نظافت نادرست هست گرمای کف از سیستم مادر بهتره
    واکسن سه مرحله کشته زنده بسیار ضعیف ضعیف و ضعیف موثرتره
    چند مرتبه دون دادن بجای یک مرتبه
    خاک تمیز هاوی نمک و املاح معدنی
    هر پانزده روز جابجایی جوجه ها با سوله استریل
    جدا کردن جوجه ضعیف

    فصل گرم واکسن آبله
    پاییز نیوکاسل آنفلوآنزا
    انتقال نور آفتاب به وسیله حباب وایتکس سقفی
    برا مقابله با کوکسیدیوز و خشکی کف
    استفاده از بلور دود یا حمام دود
    استفاده از سیر بجای آب آب که هشت ساعت داخل سیر بوده

    دون رنگی و اشتها آور
    د‌ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس