خواص فوق العاده ماست در تغذیه طیور بومی | فواید ماست برای پرنده های محلی

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع طیور بومی
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

یکی از منابع غذایی مفیدی که می توانید در برنامه غذایی مرغ و خروس و یا سایر طیور محلی و بومی خود قرار دهید، ماست است. این فرآورده لبنی دارای پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای طیور هستند که مصرف آن باعث تامین بخش زیادی از این منابع شده و حتی به عنوان پروبیوتیک و آنتی بیوتیک نیز قابل استفاده است که در این مقاله به توضیحات کامل و نحوه مصرف آن پرداخته می شود. 

ماست چه خواصی برای مرغ و خروس و سایر طیور دارد؟

ماست چه خواصی برای مرغ و خروس و سایر طیور دارد؟ - چیکن هچاز ماست نه تنها در جیره غذایی مرغ و خروس ها می توانید استفاده کنید، بلکه استفاده از آن در تغذیه طیوری مانند بلدرچین، بوقلمون، اردک و غاز، قرقاول، کبک و … نیز کاملا مفید است.

در تغذیه طیور با ماست حتما اعتدال را رعایت کنید چون مصرف بیش از اندازه آن سبب بروز اسهال و مشکلات گوارشی خواهد شد. پرنده ها برخلاف انسان ها، توانایی تحمل لاکتوز را ندارند چون آنزیم لازم برای هضم این قند در سیستم گوارشی آنها وجود ندارد. 

در حالت کلی، از خواص و فواید ماست برای مرغ و خروس و طیور بومی می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

الف – تأمین نیاز پروتئینی بدن پرنده 

در هر ۱۰۰ گرم ماست حدود ۱۰ گرم پروتئین وجود دارد. این فراورده لبنی منبع غذایی خوبی برای تامین پروتئین پرنده ها میباشد. اما نباید به عنوان غذای روزانه در نظر گرفت. مرغ های بالغ حدودا روزانه به ۱۷ الی ۲۰ گرم پروتئین در روز نیاز دارند. 

پروتئین برای رشد پرها، خروج سریع از دوره تولک، تقویت سیستم ایمنی و کاهش میزان تلفات جنین ها ضروری است. 

ب – تامین کلسیم مورد نیاز بدن طیور 

کلسیم موجود در ماست در استحکام بندی استخوان ها و نوک طیور بومی شما تاثیرگذار هستند. ماست به عنوان یک ماده غنی از کلسیم، هفته ای دو مرتبه می تواند در رژیم غذایی پرنده ها قرار بگیرد. دقت کنید که در کنار ماست، حتما باید از جیره مخصوص، علوفه و سبزیجات و پوسته تخم مرغ می توانید برای تامین کلسیم پرنده ها استفاده کنید.

ج – دارای خاصیت پروبیوتیکی 

ماست و سایر فراورده های لبنی از باکتری های مفیدی بهره مند هستند که در تقویت سیستم گوارشی طیور بومی و هضم بهتر غذا تاثیرگذار هستند. با استفاده متعادل و دوره ای ماست در جیره غذایی طیور، می توانید قسمت زیادی از باکتری های مفید سیستم گوارشی مرغ و بوقلمون های خود را فراهم کنید و از بروز اسهال و سایر بیماری های گوارشی در آنها پیشگیری کنید. 

د – تقویت سیستم ایمنی بدن پرنده ها 

ویتامین های موجود در ماست مانند ویتامین های گروه ب، ویتامین ای و آ می تواند در بهبود متابولیسم بدن پرنده ها، تکثیر گلبول های سفید و افزایش مقاومت پرنده ها در برابر بیماری ها مفید باشد. بنابراین استفاده از ماست در برنامه غذایی پرنده های بومی به عنوان یک مکمل دارویی مناسب است. 

هـ – تامین مواد معدنی ضروری برای بدن

از جمله مواد معدنی موجود در ماست می توان به کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم و … اشاره کرد که هر کدام نقش خاصی در سلامتی بدن پرنده ها دارند. به عنوان مثال کلسیم در تقویت استخوان ها، منیزیم و سدیم در تنظیم متابولیسم و جذب بهتر مواد غذایی موثر هستند.

آشنایی با مواد تشکیل دهنده ماست 

از آنجایی که ماست هر حیوان ارزش غذایی خاص خود را دارد، بنابراین عدد دقیقی را نمی توان برای مواد تشکیل دهنده آن در نظر گرفت.اما در حالت کلی، بر اساس آمار سازمان غذا و داروی ایالات متحده، در هر ۱۰۰ گرم ماست بدون چربی و چکیده یونانی، منابع غذایی زیر وجود دارد: 

نوع منبع غذاییمقدار 
پروتئین ۱۰ گرم 
چربی ۰.۴ گرم
شکر۴ گرم
لاکتور۲.۵ گرم
کلسیم۱۱۱ میلی گرم
منیزیم۱۰ میلی گرم
فسفر۱۳۶ میلی گرم
سدیم۳۶ میلی گرم
ویتامین های گروه Bدارد 
ویتامین Eدارد
ویتامین Aدارد

نحوه افزودن ماست به برنامه غذایی طیور 

معمولا پرورش دهنده های محلی و روستایی هر چند هفته یکبار، مقداری ماست را در یک ظرف کم عمق می ریزند و آن را جلوی مرغ و خروس ها یا سایر پرنده های بومی خود قرار می دهند. سعی کنید ظرف زیر آفتاب نباشد و زمانی ماست را برای تغذیه جلوی پرنده ها قرار دهید که گرسنه باشند تا سریعتر مواد را خورده و ماست در ظرف باقی نماند. باقی ماندن مواد در ظرف میتواند سبب کاهش کیفیت آن شود.

جهت مغذی تر شدن ماست و افزایش اثربخشی آن می توان همراه با ماست سیر رنده شده نیز به جیره طیور استفاده کرد که بنا به تحقیقات علمی انجام شده، سیر دارای خاصیات آنتی بیوتیکی بوده و به افزایش مقاومت بدنی پرنده ها کمک می کند، هم چنین تاثیر به سزایی در جلوگیری از سکته ناگهانی طیور دارد. در مقاله خواص سیر برای طیور به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

مواد غذایی قابل استفاده همراه با ماست در تغذیه مرغ و خروس ها 

مرغ و بوقلمون های شما علاوه بر اینکه می توانند ماست را به تنهایی مصرف کنند، ترکیب کردن سایر مواد مغذی با ماست در افزایش خواص آن و بهبود چند برابری سلامتی طیور شما موثر خواهد بود. برای این کار می توانید مواد غذایی زیر را با سلامت مخلوط کرده و در اختیار مرغ و خروس ها قرار دهید. 

۱- تفاله میوه ها مانند سیب، انگور

۲- صیفی جاتی مانند کاهو، کلم، خیار، هویج، پیاز، سیر و … 

۳- میل ورم

۴- جعفری و ریحان و سایر سبزیجات 

۵- دانه های بدون نمکی مانند تخم آفتابگردان، کتان، ریحان ،شاهدانه، سویا، گندم، ذرت و …

نکات مهم هنگام تغذیه پرنده ها با ماست

همانطور که در مقاله گفته شد، ماست نباید به عنوان یک ماده غذایی ثابت در برنامه غذایی پرنده ها قرار بگیرد چون استفاده زیاد و بیش از حد آن، مشکلات گوارشی و بیماری های زیادی را برای طیور به دنبال خواهد داشت. صرفا بایستی به عنوان یک داروی طبیعی و مکمل مورد استفاده قرار بگیرد. 

از آنجایی که مرغ و خروس های شما توانایی هضم لاکتوز را ندارند، بنابراین بهتر است از ماست بدون لاکتوز مانند ماست یونانی استفاده شود. چون میزان لاکتوز موجود در ماست یونانی بسیار کمتر از سایر ماست ها بوده و مقدار پروتئین  ویتامین بیشتری نیز دارد. 

یا اگر از ماست معمولی می خواهید استفاده کنید بهتر است که خیلی کم و در هفته یک الی دو بار داده شود تا مشکل گوارشی اشاره شده بروز پیدا نکند. در صورتی که قصد افزودن ماست به تغذیه مرغ تخمگذار یا سایر طیور را دارید، حتما جیره باید بعد از یک الی دو هفته کاملا مصرف شود تا تغییری در کیفیت آن ایجاد نشود. 

ماست چه خواصی برای طیور دارد؟

ماست دارای مقدار بالایی پروتئین، مواد معدنی و ویتامین بوده که به تامین کلسیم بدن پرنده ها، افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و تامین نیاز پروتئینی آنها کمک می کند. فواید کامل ماست در مقاله توضیح داده شده است. 

چه میزان ماست می توان به پرنده ها داد؟

مصرف بیش از حد ماست می تواند مشکلات گوارشی برای آنها به دنبال داشته باشد، چون معمولا پرنده ها توانایی هضم لاکتوز موجود در ماست را ندارند. بنابراین بهتر است هفته ای یکبار بیشتر داده نشود. 

نتیجه گیری کلی مقاله 

در این مقاله به بررسی خواص ماست برای مرغ و خروس و سایر طیور بومی مانند بوقلمون، اردک و غاز و … پرداخته شد. این ماده غذایی حاوی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی بوده که به سلامت کلی بدن پرنده ها کمک خواهد کرد. اما دقت کنید که جزو برنامه غذایی روزانه پرنده ها قرار نگیرد چون مشکلات زیادی برای سلامتی آنها خواهد داشت. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام من چند تا جوجه اردک دارم یکیشون وزن نمی‌گیره چی بدم تاوزن بگیره

    1. سلام دوست عزیز
      با چی تغذیه ش می کنی؟

  2. سلام ببخشید من چهار تا جوجه رسمی دارم یکیشون خیلی بی‌حال هست چیزی هم اصلا نمیخوره ماست باسیر بهش دادم مولتی ویتامین هم بهش دادم اما تغییری نکرده چه دارویی باید بهش بدم

    1. سلام دوست عزیز
      قبلا چه غذایی بهش می دادی؟
      فضله ش چه رنگیه ؟

  3. سلام من ۵۰ تا جوجه ۳۵ روزه و۱۴۰ تا جوجه ۱۲ روزه دارم جوجه ها مدفوع خودشونه میخورن میخواستم ببینم نظرتون چیه؟ با تشکر.

    1. سلام دوست عزیز
      کمبود مواد معدنی علی الخصوص کلسیم باعث میشه پرنده ها به فضله خواری رو بیارن
      مکمل کلسیم بخر مخلوط کن تو جیره نداشتی پوسته تخم مرغ رو آسیاب کن قاطی جیرشون کن بده بخورن

  4. من خودم به شخصه ماست میزارم ترش بشه بعددوحبه سیرله میکنم بعدبه مرغ خروسهامیدم چون ماست ترش تمام بخاروبوی بدگلوی پرنده روبرطرف میکنه وازاونجایی که ماست ترشیده انگل کشه وحاوی پربیوتیک است وازهمه مهمترتولیدباکتری میکنه

  5. سلام و روز بخیر آیا میشه برای جوجه مرغ ۲۰ روزه هم از ماست استفاده کرد؟جوجه من چند روزه که مدام دهانش روزه بصورت خمیازه ای باز میکنه و غذای کمی میخوره و امروز متوجه مدفوع آبکی که حالت لخته داشت و بخشی از اون قرمز مثل خون بود شدم آیا نگران کننده است و چه باید کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو به اون محلول آب شکر بده
      و دیدن خون در فضله نگران کنندس
      و نشون دهنده خونریزی در معده و روده هس

    2. سلام شماازسرکه سیب خونگی استفاده کنیدومحلول دیاوردین جوجه های شماکوکسیدیوز شدن

  6. در مقاله چه چیزی به پرنده ها ندهیم گفتید پیاز و فرآورده های لبنی بهیچوجه ندهید .
    در اینجا برعکسش رو گفتید !

    1. سلام
      خیر برداشت شما نادرست بوده ، اونجا در مورد تغذیه پرنده های زینتی هست ، اینجا در مورد تغذیه پرنده های بومی هست ، تفاوت بسیاری در این دو مورد وجود داره . هر کجا که دیدی مشکل هست بفرمایی توضیح داده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس