شیوه صحیح آماده سازی نیمچه برای تخمگذاری

پرورش مرغ تخمگذار در دو حالت سنتی و صنعتی قابل انجام است. تمام کسانی که قصد پرورش مرغ تخمگذار و کسب درآمد از فروش تخم خوراکی آنها را دارند، بایستی نیمچه های ۹۰ الی ۱۰۰ روزه را تهیه کرده و آماده تخم گذاری کند. از آنجایی که خرید نیمچه بسیار عاقلانه تر و به صرفه تر از خرید مرغ مولد است، این روش توسط بسیاری مرغداران صنعتی و حتی بومی انجام می شود.

چگونه نیمچه ها را برای تخمگذاری آماده کنیم؟

معمولا کسانی هستند که جوجه ها را پرورش داده و به نیمچه تبدیل می کنند، بنابراین نیازی به پرورش جوجه نبوده و برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید پولت ها (همان نیمچه) را از پرورش دهنده های مطمئن خریداری کنید. اطلاعات بیشتر در مقاله پرورش نیمچه قابل مطالعه است. 

پس از خرید نیمچه ها می توانید شرایط زیر را برای آماده سازی آنها جهت تخم گذاری انجام دهید : 

الف – ایجاد شرایط مشابه سالن پرورش قبلی

حتما در مورد نحوه پرورش پولت ها، نوع جیره غذایی، ساعات نوری، نوع و تعداد واکسن های تزریق شده، دما و رطوبت سالن نگهداری و سایر موارد از پرورش دهنده پولت ها بپرسید و شرایط مشابهی را برای آنها ایجاد کنید تا کم کم به محیط جدید عادت کنند. 

ب – عادت دادن نیمچه ها به شرایط پرورش جدید

قبل از شروع تغییرات جیره و نوردهی، ابتدا فرصت لازم را به نیمچه ها بدهید تا به سالن و شرایط پرورش جدید عادت کنند به ویژه اگر قصد دارید آنها را در قفس طبقاتی مخصوص مرغ تخمگذار پرورش دهید. بنابراین به مدت دو الی سه هفته، آنها را با جیره قبلی، شرایط دما و رطوبتی و نوردهی سالن قبلی نگهداری کنید. 

عادت دادن نیمچه ها به شرایط پرورش جدید - چیکن دیوایساز آنجایی که پرنده ها در این استرس زیادی را تحمل خواهند کرد، حتما آب کافی در آبخوری و یا نیپل آنها قرار بگیرد و ایجاد سر و صدای زیاد و تغییرات ناگهانی دما در سالن اجتناب کنید. 

ج – آشیانه مناسب برای تخمگذاری داشته باشند

در حالت پرورش بومی و سنتی، باید آشیانه های تخمگذاری را در یک مکان گرم و ساکت برای مرغ ها فراهم کنید. برای ساخت لانه تخمگذاری می توانید از جعبه های پلاستیکی، چوبی و یا تخته و mdf استفاده کنید. کف آشیانه را با پوشال نرم و یا تراشه های نرم چوب بپوشانید. 

دانخوری و آبخوری ها نیز در نزدیک لانه تخم گذاری قرار داشته باشند، تا مرغ ها به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. اما در پرورش صنعتی نیازی به ساخت لانه و آشیانه نیست چرا که در قفس های مکانیزه پرورش داده می شوند. 

د – تغییرات در جیره غذایی را آغاز کنید

پولت ها در دوره پرورش قبلی با دان رشد تغذیه می شدند. در این دوره، برای آماده سازی آنها باید از دان پیش تخمگذاری و دان مخصوص دوره تخمگذاری استفاده کنید. به عبارت دیگر، پولت تا سن ۲۰ هفتگی با جیره رشد تغذیه می شود و از سن ۲۰ هفتگی با جیره های پیش تخم گذاری و آغاز تخم گذاری تغذیه خواهند شد که پروتئین و کلسیم بیشتر و فرمول بندی متفاوتی نسبت به جیره قبلی دارد. 

در صورت تمایل به تغذیه آنها از مواد غذایی ارزان تر (مانند گندم، مانده سبزیجات، جو، ذرت و …) حتما به مناسب بودن میزان پروتئین، کلسیم، فسفر، مواد معدنی و ویتامین های دریافتی پرنده توجه کنید. 

به عنوان مثال صرفا تغذیه آنها با گندم کفایت نکرده و حتما باید در کنار آن از سایر مواد غذایی غنی نیز استفاده شود تا کاملا آماده تخمگذاری شوند. از مکمل های کلسیم، مولتی ویتامین و سایر تقویتی ها با مشورت دامپزشک و جیره نویس طیور می توانید استفاده کنید. 

هـ – تغییرات ساعات نوری را شروع کنید 

نور پس از جیره، مهم ترین و حساس ترین عامل در شروع تخمگذاری پولت ها محسوب می شود که در صورت عدم اجرای صحیح سبب بروز کانیبالیسم و تلفات در گله خواهد شد. نیمچه ها تا سن ۲۰ هفتگی، روزانه ۱۱ الی ۱۲ ساعت نوری خواهند داشت و میزان لوکس نوری حدود ۵ خواهد بود. 

اما پس از گذشت از سن ۲۰ هفتگی باید هر هفته نیم ساعت به ساعات نوری آنها افزود تا در نهایت تعداد ساعات روشنایی به ۱۷ ساعت برسد. هم چنین شدت نور به تدریج افزایش یافته تا در نهایت به ۵۰ الی ۶۰ لوکس برسد. 

افزایش ناگهانی ساعات نوری و شدت نور، سبب بروز کانیبالیسم و تلفات در گله نیمچه ها خواهد شد. 

و – دما و رطوبت محیطی را کنترل کنید 

دما و رطوبت محیطی را کنترل کنید - چیکن دیوایسوجود لانه، مناسب بودن جیره و تنظیم بودن ساعات روشنایی برای شروع تخمگذاری نیمچه ها کفایت نخواهد کرد. در صورت سرد بودن محل نگهداری امکان عدم تخمگذاری طیور وجود خواهد داشت. بنابراین با استفاده از تجهیزات گرمایشی مناسب، دمای محیط را بین ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد تنظیم کنید و در صورت خشکی محیط، رطوبت را به حدود ۵۰ درصد برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله شرایط دما و رطوبتی سالن مرغ تخمگذار را بخوانید. 

در فصل های گرم سال نیز با استفاده از پد سلولزی و فن تهویه می توانید سالن خنک تری را برای مرغ های تخمگذار خود فراهم آورید. 

ز – آب کافی در اختیار مرغ ها قرار دهید

مرغ در هر مرحله ای از زندگی خود به آب آشامیدنی سالم و کافی نیاز دارد. در دوره تخمگذاری نیاز به آب شدیدتر می شود و یکی از ضروریات تولید تخم محسوب می شود. حتما آبخوری آنها را با آب سالم و با سختی پایین پر کنید و همواره از پر بودن آبخوری مطمئن شوید. 

ک – عوامل استرس زا را از سالن دور کنید

وجود هرگونه عامل استرس زایی مانند سر و صدای زیاد، گرمای ناگهانی، سرمای ناگهانی، صدای سگ، بوق خودرو، انفجار و … سبب اختلال در تخمگذاری مرغ می شود. بنابراین سالن پرورش خود را در محیطی تاسیس کنید که کمترین آلودگی صوتی را داشته باشد و دمای محیط را همواره کنترل کنید. 

سخن کلی مقاله 

اگر پرورش دهنده مرغ تخمگذار هستید، این نوشته حتما به افزایش اطلاعات شما چه در پرورش بومی و سنتی و چه در پرورش صنعتی کمک خواهد کرد، نیمچه ها بهترین گزینه برای شروع پرورش و کسب درآمد از فروش تخم خوراکی هستید که با آموزش های این مقاله به هدف خود نزدیک تر خواهید شد. 

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام و خدا قوت خدمت شما . من ده مرغ دارم که به دلیل سرد شدن هوا الان سه ماه است تخم نمی‌گذارند. آیا امکان دارد در سرما نیز تغذیه مرغ‌ها را جوری تغییر داد که تخم بگذارند؟
    سوال دیگر من این است که آیا شما در زمینه غاز نیز تخصص دارید؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره گرمای لازم رو تو محیط قرارگیریش ایجاد کنید برای این کار میتونید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید
      در فصل سرما برای مرغ ها وعده های غذایی گرم مانند بلغور جو دوسر و گندم تهیه کنید. همچنین جیره مصرفیش پروتئین زیادی داشته باشه
      در خدمتیم

      1. باسلام ممنونم ازتوضیحات خوب شما.من سه غازهم دارم که دوتاازآنهاماده ویکی نراست.الان دوسال است که غازهای ماده تخم می گذارند.کرچ می شوند.ولی تخم آنهانطفه ندارد.من تابه حال ندیده ام که غازنرجفت گیری کند.آیاراهی هست که غازنرراتقویت کردتاجفت گیری کند؟درضمن غازهاهمسال هستند.

        1. سلام دوست عزیز
          پیشنهادم اینه غاز نر دیگه ای تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋