مقایسه بوقلمون برنز ( آمریکایی ) با بوقلمون بیوتی + فیلم

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون
» مجهز به دو سنسور SHT در داخل و بیرون دستگاه
» تولید خودکار حرارت و رطوبت
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

امروزه نژادهای مختلفی از بوقلمون ها وجود دارد که می‌توانید به صورت ارگانیک و طبیعی اقدام به پرورش آنها کنید. در این مقاله از چیکن دیوایس هدف معرفی و مقایسه دو نژاد بوقلمون تحت عنوان برنز و بیوتی است که با دانستن هر یک از این تفاوت ها می توانید اقدام به پرورش کنید و به حاشیه سود مطلوبی دست یابید.

جدول مشخصات بوقلمون برنز و بیوتی

نام بوقلمونتفاوت رنگ متوسط وزنتخم گذاری سالانه طول عمرمناسب برای پرورش
برنزسیاهنر: ۱۲- ۱۷ کیلوگرم

ماده: ۸ تا ۹ کیلوگرم

۷۵-۱۵۰ ۳ تا ۷ سالمقیاس کوچک و بزرگ
بیوتیسفیدنر: ۱۳ -۱۸ کیلوگرم

ماده: ۶ تا ۹ کیلوگرم

۶۰-۸۰۲ تا ۵ سالمقیاس بزرگ

۱). بوقلمون برنز

بوقلمون برنز یکی از نژادهای اهلی بوده و از محبوبیت زیادی در آمریکا برخوردار بوده است. بوقلمون های برنز برای تولید گوشت مناسب هستند، زیرا با مقدار غذایی که مصرف می کنند وزن گیری آنها نیز بیشتر می‌شود، بنابراین از ضریب تبدیل خوراک بالاتری برخوردارند.

لازم به ذکر است این پرندگان  گوشت خوش طعمی دارند که متناسب با ذائقه ایرانیان است. معمولا وزن ماده این نژاد ۷.۵ کیلوگرم و وزن نر آن ۱۱.۵ کیلوگرم می‌باشد. بوقلمون های برنز مناسب برای پرورش در مقیاس های کوچک بوده و شما می‌توانید با سرمایه و هزینه اندک به سود بالایی دست یابید.

۲). بوقلمون بیوتی 

نژاد بوقلمون بیوتی و یا سفید از محبوبیت زیادی در کشورهای آمریکایی و اروپایی برخوردار بوده است. این گونه دارای سرعت رشد بالایی بوده و در عرض چند ماه به وزنی حدود ۱۲ کیلوگرم می‌رسد و آماده عرضه به بازار مصرف خواهد بود.

این بوقلمون ها تخم گذاری پایینی دارند و از این جهت صرفه اقتصادی ندارند و بیشتر برای مصارف گوشتی مدنظر قرار می‌گیرند.

وزن گیری نهایی آنها بین ۸ الی ۱۷ کیلوگرم بسته به نر و ماده بودن آنها متغیر است. بوقلمون های بیوتی مناسب برای پرورش صنعتی می باشند.

تفاوت های ظاهری بوقلمون برنز و بیوتی

تفاوت های ظاهری بوقلمون برنز و بیوتی - چیکن دیوایسبوقلمون بیوتی از پاهای کوتاه تر، سینه پهن تر و گوشت سفیدی نسبت به بوقلمون برنز برخوردارند. نژاد بیوتی عمدتا از پرهای سفید برخورداند و نژادهای برنز از  پرهایی به رنگ سیاه  تشکیل شده اند که در  زیر تابش نور  آفتاب حالت برنزی متمایل به سبز به خود می‌گیرند.

تخم گذاری

 بوقلمون برنز و بیوتی از لحاظ تخم گذاری نیز دارای تفاوت هایی هستند، به عنوان مثال میزان  تخم گذاری بوقلمون های برنز سالانه ۷۵ الی ۱۵۰ عدد میباشد در حالی که بوقلمون های بیوتی سالانه از قابلیت گذاشتن ۶۰ الی ۸۰ تخم برخوردارند.

عمر

با توجه به اینکه بوقلمون های برنز از مقاومت بالایی در شرایط دشوار برخوردارند طول عمر آنها بین ۳ الی ۷ سال می‌باشد، درحالیکه بوقلمون بیوتی به دلیل مقاومت پایین ۲ الی ۵ سال می تواند به زندگی خود ادامه دهد.

مقیاس پرورش

بوقلمون های برنز همانطور که در جدول مشخصات درج شده مناسب برای پرورش در مقیاس های کوچک و بزرگ هستند و در هر صورت سوددهی مطلوبی خواهند داشت در حالی که بوقلمون های بیوتی مناسب برای پرورش در مقیاس بزرگ هستند.

سودآوری بوقلمون بیوتی چگونه است؟

سودآوری بوقلمون بیوتی چگونه است؟ - چیکن دیوایساین نژاد بیشتر مورد توجه پرورش دهندگان صنعتی قرار می‌گیرد زیرا از حاشیه سود اندکی برخوردار است و هنگام پرورش در  مقیاس کوچکتر سودآوری مطلوبی نخواهد داشت همچنین از آنجایی که پرورش بوقلمون بیوتی به صورت دولتی و با اخذ مجوز صورت میگیرد.

گوشت آن طبق تعرفه های دولتی تنظیم شده و یک قیمتی واحدی دارد. بنابراین پرورش نژاد بیوتی به روش سنتی صرفه اقتصادی نداشته و توصیه نمی‌شود.

سخن آخر

در این نوشته از چیکن دیوایس سعی شد در رابطه با تفاوت های اساسی بوقلمون های برنز و بیوتی اطلاعاتی آورده شود تا اگر قصد پرورش هر کدام از نژاد ها را دارید با انتخاب مناسب به نتیجه گیری مثبتی دست یابید و در پایان طول دوره پرورش به سودآوری برسید. 

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید میگم خدمت شما ادمین محترم و مجری عزیز
    سوال من اینه که میشه بوقلمون رو توی قفس چند طبقه پروش داد یا خیر؟! و چرا؟!

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره تو بستر پرورش داده باشه
      با توجه به جثه ای که دارن مشکلاتی در سلامتیشون ایجاد میشه

      1. ممنونم، حتی اگر قفس بلند باشه و پرنده راحت باشه باز هم مشکل سازه؟؟

        1. بله مشکل سازه از ناحیه پا آسیب میبینن

    1. سلام دوست عزیز ممنون از حسن توجهتون موفق باشید

      1. سلام وقتتون بخیر.
        ممنون بابت راهنماییتون
        عذرخواهی میکنم برای پرورش بیوتی ازچه تعداد به بالا می‌تونه سود خوبی به همراه داشته باشه؟؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره در این خصوص برای کسب اطلاعات بیشتر برید جهاد کشاورزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس