روش های افزایش سایز و وزن تخم مرغ خوراکی در پرورش بومی

اگر پرورش دهنده مرغ محلی و بومی هستید، احتمالا بالا بودن وزن و اندازه تخم مرغ خوراکی یکی از مزایای رقابتی آن بوده و سبب بالا رفتن فروش محصول می شود، چرا که اغلب تخم ها به صورت کیلویی نیز فروخته می شوند. بنابراین اگر می خواهید فروش بالایی در عرضه تخم مرغ محلی تجربه کنید، بهتر است در کنار توجه به کیفیت و ارزش غذایی تخم، به بالا بردن وزن و سایز آن نیز اهتمام بورزید. 

چه عواملی در افزایش وزن و اندازه تخم مرغ تاثیر می گذارند؟

عوامل مختلفی همچون کیفیت تغذیه، سن و نژاد مرغ، جثه مرغ، شرایط آب و هوایی و شرایط نوردهی و … در بزرگ شدن تخم مرغ تاثیر می گذارند که در ادامه این مقاله به تمامی این موارد و نحوه اِعمال آن در گله خواهیم پرداخت. بنابراین اگر در پرورش مرغ تخمگذار فعالیت دارید، حتما نکات این مقاله را به دقت مطالعه فرمایید. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مجهز به بروز ترین سنسور دما و رطوبت
» بهره گیری از پمپ آب اتوماتیک
» مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ بومی
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

انتخاب بهترین نژاد مرغ تخمگذار

اگر هنوز گله تخم گذار خود را تشکیل نداده اید، بهترین کار انتخاب یکی از نژادهای زیر جهت پرورش است، البته به شرطی که کاملا جوان باشند و به تازگی به سن بلوغ و تخم گذاری رسیده باشند زیرا از قابلیت گذاشتن تخم های درشت با وزن بالا برخوردار هستند که عبارتند از…

۱- مرغ مارانز

۲- مرغ ولسامر

۳- مرغ مالینز

۴- مرغ مینورکا

۵- مرغ لوهمن قهوه ای 

۶- مرغ لوهمن 

۷- مرغ اورلوف

۸- مرغ دومینیک

و…

تغذیه مناسب با پروتئین بالا

طبیعتا مرغ های تخم گذار باید با یک جیره غذایی کامل و استاندارد تغذیه شوند. در صورت بالانس نبودن جیره و دریافت پروتئین کم و عناصر ضروری، با کاهش میزان تخم گذاری و کوچک شدن اندازه تخم ها مواجه خواهند شد. 

میزان پروتئین لازم برای افزایش وزن تخم مرغ - چیکن دیوایسمرغ های تخم گذار باید در چهار ماهه اول دوره تخم گذاری (پس از رسیدن به سن بلوغ) یک جیره غذایی شامل ۱۸ الی ۲۰ درصد پروتئین دریافت کنند و پس از رسیدن به سن ۸ الی ۹ ماهگی، باید میزان  پروتئین جیره را به ۱۵ الی ۱۷ درصد کاهش دهید.

دسترسی به آب کافی 

علاوه بر اینکه همواره باید غذای سالم، کافی و استاندارد در اختیار مرغ های تخمگذار خود قرار دهید، به کافی و سالم بودن آب آشامیدنی آنها نیز توجه کنید. طیور از آب جهت هضم دان و خنک کردن بدن خود استفاده می کنند. 

بی آب ماندن طیور سبب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش میزان تخم گذاری و هم چنین کوچک شدن تخم آنها می شود. به اندازه کافی آبخوری در اختیار آنها قرار دهید و هر ساعت یکبار آبخوری ها را بررسی کنید تا از پر بودنشان مطمئن شوید. 

تنظیم رطوبت و دمای محیط تخمگذاری

رطوبت و دمای محیط تخم گذاری تاثیر مستقیمی در میزان وزن و سایز تخم ها دارد اگر طیور در معرض تنش گرمایی قرار بگیرند و یا رطوبت محیط کم و یا در میزان بالای خود باشد در این صورت سایز تخم ها کوچک شده و از میزان وزن آنها نیز کاسته می شود. 

وزن و جثه مرغ

بدیهی است نژادهایی که جثه بزرگتری دارند، تخم هایی درشت تر و بزرگتر خواهند گذاشت. این بدان معنا نیست که مرغ های چاقی که بعدا افزایش وزن پیدا کرده اند، تخم های بزرگی خواهند گذاشت، بلکه مرغ هایی که به صورت ذاتی و ارثی، اسکلت بندی درشتی دارند. 

به عنوان مثال می توان به مرغ های کوشین، برهما، لوهمن، مارانز و … اشاره کرد. هم چنین در صورت بالا بودن پروتئین در جیره غذایی جوجه ها (تا سن ۱۰ هفتگی) درشت شدن اندام و اسکلت بندی را سبب خواهد شد. در مقاله بهترین نژادهای مرغ تخمگذار به اطلاعات بیشتری در این مورد دست پیدا خواهید کرد. 

سن مرغ

مرغ های جوانی که به تازگی به سن بلوغ رسیده اند، ممکن است تخم های کوچک تری تولید کنند. با به تاخیر انداختن یک الی دو ماهه زمان تخم گذاری آنها می توان به تولید تخم درشت تر کمک کرد. عامل مهم در این زمینه میزان ساعات روشنایی است. 

آنها برای تخم گذاری به حداقل ۱۴ ساعت روشنایی نیاز دارند، با کم کردن تعداد ساعات روشنایی به زیر ۱۰ ساعت می توان از تخم گذاشتن زودتر از موعد آنها ممانعت کرده و پس از گذشت سن ۵ الی ۶ ماهگی، می توان ساعات نوری را به بالای ۱۴ ساعت افزایش داد تا تخم گذاری آنها شروع شود.  همچنین هر چه قدر سن مرغ ها بیشتر  شود، تخم ها اندازه درشت تری پیدا می کنند ولی از میزان تخم گذاری مرغ کاسته می شود. بنابراین اگر می خواهید تخم های بزرگ تری به دست آورید، مرغ ها را تا سن ۳ الی ۴ سالگی پرورش دهید.

استفاده از برنامه نوری متناوب

داشتن یک برنامه نوری متناوب باعث عملکرد مثبت مرغ ها در حیطه تخمگذاری می شود به عنوان مثال مرغ در یک محیط تاریک و بدون نور توانایی تخم گذاری مطلوبی ندارد و یا اگر روزانه نور زیادی را دریافت کنند به بلوغ زودرس می رسند بنابراین برای جلوگیری از این منظور بهتر است روزانه کمتر از ۱۰ ساعت نور دریافت کنند.

شرایط نگهداری تخم ها 

همه تخم ها کیسه هوایی دارند و در صورتی که در یک محیط گرم و خشک قرار بگیرند، آب داخل تخم تبخیر شده و کیسه هوایی بزرگتر می شود. این امر در کاهش وزن تخم و کاهش سود دخالت دارد، بنابراین حتما تخم ها را در یک مکان خنک و با درجه رطوبت بالا نگهداری کنید. دما بین ۱۸ الی ۲۳ درجه و رطوبت بین ۵۰ الی ۶۰ درصد باشد.

بیماری طیور تخمگذار

مرغ هایی که سالم هستند، اشتهای بیشتری دارند و غذای کامل تری دریافت میکنند، از این رو می توان انتظار تولید تخم استاندارد و با اندازه بزرگ را از آنها داشت. اما مرغ هایی که دچار بیماری ویروسی یا عفونی شده اند و یا به دلیل سر و صدای زیاد محیط، استرس دمایی، کانیبالیسم، نامناسب بودن شرایط دما و رطوبت محیطی، شدید و طولانی بودن نور محیط و … اشتهای مناسب خود را از دست داده اند، مسلما تخم هایی کوچک و غیر استاندارد تولید خواهند کرد. 

چه تخم هایی بزرگ محسوب می شوند؟

معمولا تخم مرغ بین ۳۰ تا ۷۵ گرم وزن دارد، تخم هایی که بین ۶۵ الی ۷۵ گرم وزن داشته باشند به عنوان تخم جامبو شناخته می شوند که بالاترین وزن و سایز را دارند. 

چه تخم هایی بزرگ محسوب می شوند؟ - چیکن دیوایستخم های درشت بین ۵۵ تا ۶۵ گرم وزن دارند و تخم های متوسط بین ۴۵ تا ۵۵ گرم وزن دارند و سایز آنها نیز نسبت به وزنشان کاهش پیدا می کند. تخم هایی که کمتر از ۴۵ گرم وزن داشته باشند به عنوان تخم کوچک و ریز شناخته می شود. مرغ های بیمار و مشکل دار و یا مرغ های بانتام چنین تخم های کوچکی می گذارند. 

برای افزایش وزن تخم طیور چه باید کرد؟

برای وزن گیری تخم ها بهتر است از پروبیوتیک ها استفاده کنید زیرا منجر به هضم و جذب هرچه بهتر مواد غذایی و املاح موجود می شود و هم برای حفظ سلامت دستگاه گوارش طیور موثر است. استفاده از پروبیوتیک ها نه تنها موجب وزن گیری تخم ها می شود بلکه افزایش تخمگذاری طیور را به دنبال دارد.

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به روش های افزایش سایز و وزن تخم مرغ و جلوگیری از کوچک شدن تخم مرغ بومی و محلی پرداخته شد. بزرگ شدن سایز و وزن تخم سبب افزایش فروش و جذب خریدار می شود، بنابراین به سود هر پرورش دهنده ای است که با پرورش صحیح مرغ های تخمگذار خود، سبب تولید تخم هایی با کیفیت و با اندازه متوسط به بالا شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋