خواص و مضرات گوشت مرغ

0

خواص و مضرات گوشت مرغ

گوشت مرغ از جمله مهمترین و پرمصرف ترین گوشت حیوانی در کشور ما می باشد. به همین منظور پرورش مرغ گوشتی به طور گسترده در مناطق مختلفی از کشور انجام میگیرد. با توجه به مصرف بالای گشوت مرغ در کشور، ما در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس در مورد خواص و ارزش غذایی گوشت مرغ و همچنین مضرات آن بحث نموده ایم.

گوشت مرغ طعم بسیار لذیذی دارد و طبغ آن نیز آسان میباشد. تقریبا در منوی غذایی تمام رستوران ها شما میتوانید غذاهایی را سفارش دهید که با گوشت مرغ پخته شده اند.

ارزش غذایی گوشت مرغ

ارزش غذایی گوشت مرغبرای پی بردن به خواص گوشت مرغ ابتدا ارزش غذایی این ماده غذایی را بررسی میکنیم. بایستی ذکر شود که هر کدام از قطعات گوشت مرغ حاوی کالری مختلف و نسبت متفاوتی از پروتئین به چربی می باشند. بنابراین بخش های مختلف گوشت مرغ را با هم بررسی میکنیم.

سینه مرغ:

یکی از برش های اصلی گوشت مرغ، سینه آن میباشد که حاوری پروتئین بالا و چربی پایینی است. به طور متوسط ۱۰۰ گرم از گوشت سینه مرغ بدون پوسته، ۱۶۵ کالری، ۳۱ گرم پروتئین و ۳.۶ گرم چربی دارد.

ران مرغ:

از دیگر برش های گوشت مرغ میتوان به ران آن اشاره کرد. بافت گوشت ران مرغ چربی بیشتری داشته و پروتئین کمتری دارد. در ۱۰۰ گرم گوشت ران مرغ بدون استخوان ۲۶ گرم پروتئین و ۱۱ گرم چربی یافت میشود که کالری آن نیز ۲۰۹ می باشد.

بال مرغ:

بال مرغ هم پروتئین خوبی دارد و هم میزان چربی آن کمی زیاد می باشد. مخصوصا ۱۰۰ گرم بال مرغ با پوستش بیش از ۹ گرم چربی دارد. همچنین پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم گوشت بال مرغ معادل ۳۰ گرم بوده و کل انرژی قابل متابولیسم آن نیز ۲۰۳ کالری است.

خواص مهم گوشت مرغ

گوشت مرغ به دلیل اینکه حاوی انواع پروتئین ها و مواد مغذی ضروری است یکی از غذاهای مفید در رژیم غذایی ما عنوان شده است. در ادامه مهمترین خواص گوشت مرغ را با هم مرور میکنیم.

گوشت کم چرب

یکی از ویژگی های مهم گوشت مرغ، میزان چربی کم آن می باشد. البته پوسته گوشت مرغ چربی بالایی دارد که در اینجا منظور گوشت بدون پوست می باشد. همان طور که در بخش بالا به آن اشاره شد، سینه مرغ مهمترین برش گوشت مرغ بوده که کمترین مقدار چربی را دارد. به همین منظور کسانی که از اضافه وزن رنج می برند میتوانند در رژیم غذایی خود از گوشت مرغ بهره ببرند.

غنی از پروتئین

گوشت مرغ یکی از مهمترین مواد غذایی با منشا حیوانی است که حاوی ۹ آمینه اسید ضروری است. این ماده غذایی پروتئین بالایی دارد و افرادی که به عضله سازی و فیتنس علاقه مند هستند می توانند برای رشد عضلات خود از گوشت مرغ مخصوصا گوشت سینه آن استفاده کنند.

علاوه بر این پروتئین موجود در گوشت مرغ به پیشگیری پوکی استخوان در سالمندان و زنان کمک میکند.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنیدر گوشت مرغ برخی از مهمترین ویتامین های ضروری بدن از جمله ویتامین های B کمپلکس همچون ویتامین نیاسین  و ویتامین B6 یافت میشود که برای متابولیسم چربی ها و قندهای بدن و همچنین برای حفظ سلامت سلول های بدن ضروری است. ویتامین نیاسین بعنوان ویتامین ضد سرطان نیز شناخته میشود.

علاوه بر این در گوشت مرغ انواع مواد معدنی نظیر منیزیم، پتاسیم، سلنیوم فسفر و روی یافت میشود. ضمن اینکه کلسترول گوشت مرغ بسیار کم میباشد.

کمک به رفع خشکی پوست و لب ها

یکی از نشانه های اصلی کمبود ویتامین B2 در بدن، زخم های اطراف دهان و خشکی و ترک خوردگی لب ها می باشد. مخصوصا این نوع مشکلات در فصل زمستان به دلیل خشکی هوا تشدید پیدا میکند. گوشت مرغ حاوی ویتامین ریبوفلاوین (ب۲) می باشد که با مصرف آن میتوان اثرات کمبود ویتامین ب۲ در بدن را کاهش داد. گوشت مرغ همچنین برخی دیگر از ویتامین های گروه ب را دارا می باشد که آنها نیز مانع اختلالات پوستی در بدن میشوند.

بهبود بینایی و عملکرد بهتر چشم ها

یکی از ویتامین های مفید که در گوشت مرغ یافت میشود، ویتامین آ می باشد. ویتامین آ نقش بسیار مهمی در عملکرد چشم ها و سلامت بینایی دارد.

تا حدودی میتواند استرس شما را کاهش دهد

یکی از اسید آمینه هایی که در گوشت مرغ وجود دارد تریپتوفان می باشد. این اسید آمینه باعث ترشح بیشتر سروتونین در بدن میشود. ماده سروتونین یک ترکیب شیمیایی بوده که در انسان باعث احساس آرامش و راحتی میشود. لذا با مصرف گوشت مرغ سطح سروتونین در بدن افزایش پیدا کرده و فرد احساس آرامش خواهد نمود.

منبع غنی از فسفر

فسفر از جمله مهمترین مواد معدنی است که بدن ما برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها، عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی، سلامت کلیه ها و کبد به آن وابسته است. خوشبختانه گوشت مرغ حاوی مقادیر زیادی فسفر می باشد که می تواند به طور قابل توجهی نیاز بدن به این ماده را تأمین کند.

کمک به متابولیسم بدن

ویتامین ب ۶ که در گوشت مرغ مخصوصا سینه آن یافت میشود به تنظیم سوخت ساز بدن بسیار کمک میکند. این ویتامین همچنین سطح انرژی بدن را افزایش داده و باعث میشود تا بدن کالری بیشتری بسوزاند.

خواص پای مرغ

خواص پای مرغپای مرغ حاوی برخی مواد معدنی نظیر کلسیم، ویتامین D و ویتامین A می باشد. با این حال سطح این مواد معدنی و ویتامین ها در پای مرغ بسیار پایین است. اما پای مرغ چربی اشباع شده زیادی دارد و و به همین دلیل باید در خصوص خوردن پنجه مرغ بیشتر احتیاط کرد. خصوصا افرادی که مشکل اضافه وزن و یا دیابت دارند نباید پنجه مرغ مصرف کنند.

مضرات گوشت مرغ

مضرات گوشت مرغ ها بومی بسیار کمتر از مرغ های صنعتی می باشد. زیرا مرغ های صنعتی با غذاهای تقویتی تغذیه شده و در مدت زمان بسیار کوتاه رشد میکنند. همین امر باعث میشود که گوشت آنها کیفیت گوشت مرغ بومی را نداشته باشد. یکی دیگر از مضرات گوشت مرغ، تزریق آنتی بیوتیک ها به بدن مرغ ها بوده که در نتیجه مصرف آن در انسان هورمون های جنسی دچار اختلال میشوند. از جمله این اختلالات میتوان به رویش موهای زائد و پر مویی و یا جوش های پوستی اشاره کرد.

پوست مرغ نیز چربی اشباع شده و کلسترول بالایی دارد. همچنین برخی از آفت کش ها همراه دان مرغ و برخی فلزات سنگین در پوست مرغ رسوب میکند. بنابراین در مورد مصرف گوشت مرغ با پوست آن بایستی احتیاط نمود. به ویژه افرادی که مشکل چربی خون و دیابت دارند نباید گوشت مرغ با پوست مصرف کنند.

مسمومیت غذایی در اثر خوردن گوشت مرغ

گوشت مرغ یک خوراکی بسیار مفید برای بدن ما می باشد به شرطی که این ماده غذایی به شکل صحیح و به طور کامل پخته شود. لازم به ذکر است که اگر گوشت مرغ به خوبی پخته نشود احتمال مسمومیت در اثر خوردن آن بسیار بالا خواهد بود. مخصوصا باکتری هایی همچون سالمونلا، کمپیلوباکتر و دیگر باکتریهای مضر در گوشت مرغ به راحتی باعث مسمومیت و مشکلات گوارشی در انسان می شود.

فلزات سنگین در گوشت مرغ

در برخی کشورهای غربی گزارشی مبنی بر آلوده بودن مرغ ها به فلزات سمی از جمله آرسنیک ارائه گردید. حقیقت امر این بود که برخی مرغداران برای جلوگیری از اسهال و رشد بهتر و سریع تر در مرغان به آنها آرسنیک تزریق میکردند. این فلز سنگین عواقب جبران ناپذیری در بدن انسان ایجاد میکند و باعث بیماری های قلبی و عصبی و از همه مهمتر باعث ایجاد سرطان میشود. بنابراین بهتر است که از واحدهای معتبر که به صورت بهداشتی فعالیت میکنند، مرغ خرید نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.