پرورش قوغاز اکراینی | کسب درامد با پرورش و جوجه کشی غاز اکراینی

 پرورش غاز دو رگه اکراینی یا قوغاز آفریقایی

غازهای نژادهای مختلفی دارند ولی یکی از مهمترین نژادهای تجاری این غاز در ایران قوغاز اکراینی می باشد. وزن گیری خوب، گوشت خوش طعم، درصد نطفه داری بالا و سازگاری این قوغازها با آب و هوای ایران از جمله مهمترین دلایل محبوبیت این نژاد برای پرورش و کسب درامد از آن می باشد. همچنین نژاد قوغاز اکراینی بازار فروش بسیار خوبی در کشورهای منطقه دارد و به همین دلیل بخش قابل توجهی از تولید داخل به کشورهای عربی و همسایه صادر میشود.

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس ابتدا مشخصات قوغاز اوکراینی را توضیح خواهیم داد. سپس راهنمایی های لازم در خصوص نحوه پرورش و نگهداری این پرنده را با هم مطالعه خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مشخصات غاز اکراینی

قوغاز اکراینی یکی از بهترین نژادها برای پرورش غاز گوشتی در ایران می باشد. این غازها هیکلی درشت و سنگین وزن دارند و به دلیل اینکه از غازهای قو نمای وحشی به دست آمده اند به آنها قوغاز گفته میشود. نام دیگر این نژاد غاز آفریقایی بوده و برای اولین بار در سال ۱۸۹۰ به ثبت جهانی رسید. غاز اکراینی به طور کلی در دو رنگ سفید یا خاکستری (قهوه ای) وجود دارد.

مشخصات غاز اکراینی - چیکن دیوایساز دیگر مشخصات ظاهری این غازها می توا به گردن کلفت و کشیده، قامت راست، بال های پهن، پاهای راست و برجستگی بالای منقار آنها اشاره کرد. این برجستگی بیشتر به شکل یک دکمه دیده میشود و تحت شرایط مختلف رنگ این برجستگی تغییر پیدا میکند. بعنوان مثال در اثر بیماری یا تغییرات آب و هوایی یا در زمان استرس و عصبانیت رنگ برجستگی بینی این پرنده عوض میشود.

ممکن است این نژاد را با نژاد چینی اشتباه بگیرید ولی نژاد اکراینی در مقایسه با نژاد چینی بدن سنگین تر و گردن ضخیم و کلفت تری دارد.

جنس نر این غاز پر سر و صدا بوده و خوی وحشی آن قوی تر از دیگر غازها می باشد. در زمان احساس خطر و یا ایجاد مزاحمت این غاز صدای بلند ایجاد نموده و به طرف مقابل حمله میکند. اما ماده قوغاز اکراینی آرام تر و کمی ترسو می باشد.

غاز اکراینی سفید رنگ دارای پرهای سفید رنگ بوده ولی رنگ منقار و برجستگی روی آن نارنجی رنگ است.

اما در گونه های خاکستری رنگ ، منقار و دکمه آن به طور معمول سیاه و تیره می باشد. همچنین پرها خاکستری رنگ بوده و یک حاشیه سفید رنگ نیز بر لبه پرهای آنها وجود دارد.

قوغاز اکراینی نر که به سن بلوغ رسیده باشد حدودا ۹ کیلوگرم وزن دارد. ماده بالغ این قوغاز نیز به طور متوسط ۸ کیلوگرم میباشد.

این نژاد پرندگان آبدوست و باهوش هستند و میتوانند پروازهای کوتاهی را تجربه کنند. یکی از مزیت های اصلی پرورش این غاز سازگاری آنها با شرایط جغرافیایی و آب و هوای مناطق مختلف ایران می باشد. چراکه این نژاد سرمای زیر ۱۰ درجه  و گرمای بالا را تحمل میکند و در برابر بیماری نیز بسیار مقاوم تر از سایر طیور است. در مورد ویژگی گوشت این غاز باید ذکر شود که چربی موجود در گوشت و تخم غاز بیشتر از پرندگان دیگر می باشد. اما گوشت این پرنده خواص درمانی زیادی دارد.

تعداد تخمگذاری قوغاز اکراینی

سن تخمگذاری این نژاد یکسالگی می باشد و در اواخر فصل های پاییز شروع به تخمگذاری میکند. تعداد تخمگذاری این نوع غازها در اولین سال حدودا ۳۰ عدد می باشد ولی از سال دوم به بعد بالای ۵۰ عدد تخم میگذارند.

تعداد تخمگذاری قوغاز اکراینی - چیکن دیوایسبرای نگهداری غاز اکراینی به کمترین تجهیزات مرغداری نیاز خواهید داشت چون این پرنده برخلاف مرغ و بلدرچین به نوسانات دمایی زیاد حساس نیست و دماهای مختلف را تحمل میکند. فقط جوجه غاز اکراینی در ۲ الی ۳ هفته اول نیاز به مراقبت ویژه ای دارند و این دوران برای آنها بسیار حساس می باشد. به همین دلیل برای مراقبت هرچه بیشتر از جوجه های تازه متولد شده لازم است که برای آنها محیط گرم و دان مخصوص تهیه کرد. گرمایش جوجه های یک روزه از طریق لامپ مادر مصنوعی امکان پذیر بوده و جوجه ها باید در زیر حرارت این لامپ ها باشند.

نحوه شروع

برای شروع پرورش این پرنده به روش های مختلفی دست به کار شد. این روش ها شامل موارد زیر می باشد:

تهیه تخم نطفه دار

با خرید تخم نطفه دار این نوع غازها و جوجه کشی از آن میتوانید جوجه یک روزه غاز تهیه کنید. سپس جوجه ها را تا سن کشتار پرورش خواهید داد. جوجه کشی غاز کمی سخت تر از سایر طیور اهلی می باشد. همچنین باید یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت برای انجام این کار تهیه کنید. لیست قیمت دستگاه جوجه کشی مناسب برای غاز را مشاهده نمایید.

تهیه تخم نطفه دار اوکراینی - چیکن دیوایسنکته بسیار مهم اینکه فصل تولید و فروش تخم های نطفه دار غاز از اوایل زمستان شروع شده و تقریبا تا آخر اردیبهشت ادامه دارد. پس در فصل های دیگر شانس جوجه کشی نخواهید داشت زیرا در خارج از فصل های گفته شده غاز نر تمایلی به جفت گیری با ماده ندارد و در واقع تخم نطفه دار غاز تولید نمیشود.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم های قوغاز اکراینی
» مجهز به صفحه ی کنترل لمسی و اتوماتیک
» امکان چرخش خودکار تخم ها
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

تهیه جوجه غاز

روش بعدی برای شروع این کار تهیه جوجه غاز یک روزه یا چند روزه می باشد. کسب و کار پرورش طیور شاخه های متعددی دارد. یکی از این شاخه ها جوجه کشی و تولید جوجه یک روزه می باشد. بنابراین با شناسایی این نوع پرورش دهنده ها قادر خواهید بود از آنها جوجه غاز یک روزه تهیه کنید و سپس به پرورش آنها مشغول شوید.

تهیه غاز مولد

روش بعدی خرید تعدادی غاز مولد می باشد. غازهای مولد باید به سن بلوغ (۲ سالگی کامل) رسیده باشند و ضریب نر به ماده در آنها رعایت شده باشد. یعنی به ازای هر دو غاز ماده لازم است که یک غاز نر هم در بین آنها باشد تا تخم های نطفه دار تولید شوند. سپس از تخم های نطفه دار این گله جوجه کشی خواهید کرد و جوجه های متولد شده را پرورش خواهید داد.

تهیه غاز مولد - چیکن دیوایسهر کدام از روش های گفته شده مزیت خود را دارد. بعنوان مثال تهیه غازهای مولد معمولا نیاز به سرمایه بیشتری دارد، یا اینکه جوجه کشی سرمایه کمتری میخواهد ولی از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. در این کسب و کار به مرور زمان به تجربیات شما افزوده میشود در دوره های بعدی موفق تر از قبل عمل خواهید کرد. همچنین به تدریج مزرعه شما نیز گسترش یافته و تعداد غاز بیشتری پرورش خواهید داد و در نتیجه سود بیشتری نسبت به دوره قبل به دست خواهید آورد.

شیوه کسب درامد

محصولاتی که از طریق پرورش غاز اکراینی به دست خواهید آورد به نحوه کسب و کار شما بستگی دارد. معمولا پرورش دهندگان غاز، گله مولد تشکیل داده و از این طریق تخم نطفه دار غاز تولید میکنند. درصدی از تخم های نطفه دار را به صورت مستقیم میتوانید به بازار فروش عرضه کنید. درصدی از تخم ها نیز برای جوجه کشی استفاده خواهند شد که میتوانید از این طریق جوجه یک روزه غاز به بازار عرضه کنید، یا اینکه جوجه ها را تا رسیدن به سن کشتار پرورش دهید. در مقاله بررسی سود پرورش غاز این موضوع را به طور کامل بررسی نموده ایم.

سرمایه لازم برای شروع

سرمایه اولیه کاملا به توان مالی شما بستگی دارد و حتی در ظرفیت های پایین هم میتوانید این کار را انجام دهید.

چطور میتوان محصولات غاز را بازاریابی کرد؟

برای بازاریابی محصولات غاز لازم است که به بازارهای مرتبط با کشاورزی مراجعه کنید. امروزه دسترسی به این بازارها از طریق اینترنت بسیار راحت می باشد و از طریق اینترنت میتوانید حتی به مشتریان خارج از کشور نیز محصول بفروشید و یا از آنها سفارش بگیرید.

چطور میتوان محصولات غاز را بازاریابی کرد - چیکن دیوایسنگهداری از این پرندگان به وقت کمتری نیاز دارد. در فصل های خارج از جوجه کشی کافی است که روزانه دو ساعت برای تأمین آب و دان آنها وقت بگذارید. اما در زمان فصل تخمگذاری یعنی زمستان و بهار لازم است که روزانه ۵ الی ۶ ساعت برای اینکار وقت اختصاص دهید.

سوددهی نژاد قوغاز اکراینی و آفریقایی از دیگر نژادهای بومی بسیار بهتر می باشد.

محل نگهداری

غاز اکراینی را به چندین روش مختلف میتوان پرورش داد که این روش ها عبارتند از :

  • سالن بسته
  • سالن بسته و مرتع
  • فضای باز
  • شالیزار (مخصوص مناطق شمال کشور)
  • در استخرهای آب توأم با ماهی

اگر بخواهید در فضای باز و مرتع این پرنده را پرورش دهید، برای استراحت و خواب شبانه غازها نیاز است که مکان مناسب برای آنها فراهم کنید. زیرا آنها در طول شب نیاز به استراحت دارند و جایگاهشان باید امن و مطمئن باشد. در خصوص محل استراحت و خواب غازها نکته بسیار مهمی وجود دارد و  آن اینکه محل استراحت باید خشک و تمیز باشد.

محل نگهداری غاز اوکراینی - چیکن دیوایسهرچند که این پرنده ممکن است در طول روز در داخل استخر آب گشت و گذار کند ولی محل خواب پرنده بهتر است خشک باشد تا پرنده دچار بیماری نشود.

برای نگهداری این پرندگان به سالن های حرفه ای نیاز نیست. کافی است که یک محل سرپوشیده برای آنها فراهم کنید البته فضای باز هم باید برای غازها در نظر گرفت. اگر غاز مولد می خواهید پرورش دهید، ایجاد استخر آب با عمق ۳۰ الی ۵۰ سانتیمتر برای جفت گیری آنها الزامی است. بهتر است که استخر آب در محلی طراحی شود که مانعی برای حرکت و دویدن غاز ها نباشد.

همچنین در زمان نگهداری از جوجه غازها باید یک محل تمیز با دمای گرم برای آنها فراهم کنید. زیرا جوجه غاز در برابر سرما آسیب پذیر است. دمای ۳۴ الی ۳۶ درجه برای جوجه غاز یک روزه ایده آل بوده سپس هر روز میتوان کمی دما را کاهش داد به طوریکه در سن دو هفتگی دما به ۲۵ الی ۲۸ درجه برسد. سپس جوجه های ۲۰ روزه که دوران حساس را پشت سرگذرانده اند در دمای معمولی قابل نگهداری خواهند بود.

اگر قصد راه اندازی سالن پرورش غاز دارید و چرخه کامل تولید میخواهید داشته باشید، در سالن باید قسمت های مختلفی برای پرورش جوجه ها و گله مولد در نظر بگیرید. همچنین سالن باید متناسب با سن غازها نورگیری مناسب و تعداد کافی آبخوری و دانخوری داشته باشد.

در ضمن محیط جوجه کشی یا انبار تخم های نطفه دار بایستی جدا از سالن پرورش باشد. چون جوجه کشی به نوبه خود بسیار حساس بوده و اگر تخم های نطفه دار یا محیط جوجه کشی آلوده شوند، جوجه ها درگیر بیماری های عفونی از جمله عفونت بند ناف شده و در همان هفته های اول تلفات می دهند. معمولا فاصله استاندارد بین سالن پرورش و اتاق جوجه کشی ۵۰۰ متر در نظر گرفته میشود.

در انتخاب بستر مناسب برای غازها میتوان از پوشال چوب یا پوسته برنج استفاده کرد. بستر مناسب به جهت جلوگیری از مشکلات پا و همچنین کاهش رطوبت بستر الزامی است.

تغذیه

غازها پرندگانی گیاه خوار هستند و لذا در جیره آنها میتوان از کنسانتره و الیاف خام استفاده کرد. فقط جوجه غاز در مرحله آغازین بایستی با جیره کرامبل یا ریز که ۱۸ درصد پروتئین دارد تغذیه شود.

 

این جیره تا سن ۳ هفتگی برای جوجه غاز مناسب می باشد. غازهای مولد و تخمگذار جیره غذایی خاصی دارند. همچنین برای تخمگذاری غاز لازم است که این پرنده به اب و مواد غذایی دسترسی داشته باشد. غازها در مناطق خشک و شنزارها تخمگذاری نمیکنند. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله غذای جوجه غاز تا سن بلوغ را مطالعه کنید.

جوجه کشی غاز اکراینی

غاز ماده از یکسالگی به بعد میتواند تخمگذاری کند ولی تا سن ۳ سالگی نمی توان از تخم های آنها برای جوجه کشی استفاده کرده چون نطفه دار نخواهند بود. در حقیقت در سال سوم تخم های غاز برای جوجه کشی مناسب هستند و درصد جوجه آوری آن بالا خواهد بود.

دوره جنینی و جوجه کشی قوغاز اکراینی بیشتر از نژاد محلی می باشد و ۳۵ روز طول میکشد. همچنین نحوه جوجه کشی از این پرنده تفاوت هایی با دیگر پرنده ها دارد. بعنوان مثال بعد از نطفه سنجی باید تخم ها روزانه یک مرتبه اسپری و خنک شوند. همچنین تخم نطفه دار این پرنده باید حتما در حالت افقی جوجه کشی شود. علاوه بر این درصد نطفه داری تخم ها در بین غازهای مولد همانند مرغ و  بلدرچین نیست و کمتر می باشد. در مقاله آموزش جوجه کشی غاز به طور کامل نحوه جوجه کشی این پرنده را می توانید مطالعه کنید.

جمع بندی

پرورش غاز آفریقایی یا اکراینی ریسک بسیار کمتری نسبت به بقیه طیور دارد چون به ندرت درگیر بیماری میشوند. همچنین این غازها تغذیه ارزان تری داشته و برای نگهداری آنها به سالن های مجهز نیاز نیست. اگر به پرورش این پرنده علاقه مند هستید در ابتدا به طور کامل اطلاعات لازم را کسب کنید و بازار هدفتان را شناسایی و ظرفیت های آن را بسنجید. در این مقاله مطالب لازم برای آشنایی اولیه شما با این کسب و کار را توضیح دادیم. مطمئنا برای کسب اطلاعات و تجربیات بیشتر باید به صورت حضوری هم تحقیق و بررسی کنید. در این صورت موفقیت شما حتمی بوده و میتوانید به درامدهای مناسبی برسید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام و درود بر شما من چنتا تخم قوغاز اکراینی کوشتی میخوام باید کوچە تهیە کنم ممنون شما

    1. سلام دوست عزیز
      باید از فروشنده های معتبر و یا پرورش دهنده هایی که تو این کارن تهیه کنی

    1. سلام زندگی میتونن بکنن ولی برای پرورش و جوجه کشی و …. نیاز به استخر هست و این پرنده آبدوست هستش و در حیاتش نیاز به آب داره

    2. سلام زندگی میتونن زندگی بکنن ولی برای پرورش و جوجه کشی و …. نیاز به استخر هست و این پرنده آبدوست هستش و در حیاتش نیاز به آب داره

  2. سلام
    اگه در قسمتی ازباغ ویلا آزاد باشن امکان داره فرارکنن؟ برای استفاده تزئینی

  3. سلام.وقت بخیر.قوغاز چیست یک نژاد از غاز است یا با غاز متفاوت است؟

    1. از نژادهای غاز هستش که شکل ظاهری متفاوتی نسبت به غازهای معمولی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس