خواص و مضرات گوشت غاز | در بارداری ، برای کودکان

خواص گوشت غاز

گوشت غاز به دلیل پروتئین بالا و چربی مفید برای سلامتی ما انسان ها مزیت های زیادی دارد. رفع کمبود ویتامین ب ۱۲، تأمین پروتئین مورد نیاز روزانه بدن، جوان سازی پوست ، کاهش ریزش مو و ده ها مورد دیگر همگی از خواص بالای گوشت غاز می باشند. اما گوشت غاز برای برخی افراد منع مصرف هم دارد. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس به طور کامل در مورد خواص و مضرات گوشت غاز بحث شده است.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از غاز
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

طعم گوشت غاز

یکی از ویژگی های مهم گوشت غاز چربی آن بوده و همین امر باعث شده تا این پرنده در برابر سردی هوا مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. همچنین وجود بافت چربی در گوشت این پرنده باعث شده تا طعم آن خوشمزه تر شود. چربی های موجود در بافت گوشتی غاز بسیار مفید هستند و غازها با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه پرورش، در بدن خود این چربی ها را جمع میکنند.

به دلیل چربی که گوشت غاز دارد، در زمان پخت، گوشت این پرنده تا حدود زیادی در چربی خودش پخته میشود. برای همین گوشت آن خوش طعم و مزه غنی تری نسبت به گوشت مرغ دارد.

طعم گوشت غاز - چیکن دیوایسرنگ گوشت غاز تیره تر از سایر طیور می باشد و کمی شبیه به گوشت گاو است. غازها تحرک زیادی دارد و تعداد زیادی رگ خونی در توده عضلانی بدن آنها همراه است.

طعم گوشت این پرنده کمی شیرین، لطیف و و آبدار می باشد. البته طعم گوشت این پرنده تا حدود زیادی به نحوه طبخ و کشتار پرنده هم بستگی دارد. برای اینکه گوشت غاز خوش طعم باشد بهتر است که قبل از کشتار، غذای نمک دار به آنها داد تا گوشت آنها نرم و ابدارتر شود.

همچنین در زمان کشتار نباید پرنده دچار ترس و استرس شدید شود زیرا اینکار باعث ترشح بیش از حد آدرنالین و سفت تر شدن گوشت پرنده میشود. همانطور که میدانید پرهای این پرنده سفت تر و ضخیم تر از پر مرغ میباشند.

برای تمیز کردن لاشه غاز بهترین روش قرار دادن لاشه در آب داغ و پرکنی از آن با دستگاه پرکن غاز می باشد. در این صورت گوشت کمتر دچار کوفتگی خواهد شد و مزه بهتری خواهد داشت.

لازم به ذکر است که طبع گوشت غاز، گرم و خشک می باشد. افرادی که گرم مزاج هستند یا مشکل تب دارند در مصرف گوشت غاز باید احتیاط کنند.

میزان ارزش غذایی

جدول زیر مقادیری از میزان مواد مغذی موجود در گوشت غاز را برای شما ارائه می دهد:

 

ماده غذاییمقدار در هر ۱۰۰ گرم
انرژی موجود در گوشت غاز بدون پوست۱۶۱ کیلوکالری
انرژی موجود در گوشت غاز با پوست۴۱۲ کیلوکالری
پروتئین۱۵.۲ گرم
چربی۳۹ گرم
ویتامین نیاسین آمید pp۵.۲ میلی گرم
امگا ۳۲۱۰ میلی گرم
امگا ۶۳۳۴۰ میلی گرم
فسفر۲۳۴ میلی گرم
سلنیوم۱۴.۴ میکروگرم

سرشار از پروتئین و انرژی

یکی از خواص بسیار مفید گوشت غاز، پروتئین بالای آن می باشد. بدن ما برای تأمین اسیدآمینه های ضروری به پروتئین حیوانی هم نیاز دارد. گوشت مرغ و گوشت قرمز از جمله پرمصرفترین منابع پروتئین حیوانی در کشور ما می باشند. اما گوشت غاز نیز یک منبع پروتئین حیوانی است که در مقایسه با گوشت مرغ خواص منحصر به فرد خود را دارد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

سرشار از پروتئین و انرژی - چیکن دیوایسخوردن حتی روزانه ۵۰ گرم گوشت غاز، به مقدار زیادی پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تأمین میکند. از بین نژادهای مختلف غاز، نژادهای چینی، آفریقایی و غاز اکراینی برای تولید گوشت غاز ارجحیت دارند. گوشت این نژادها بهتر و خوش طعم تر از نژادهای محلی است.

بیشتر بخوانید: پرورش قوغاز اکراینی و کسب درامد با آن

چربی گوشت غاز زیاد است، با این حال این چربی ها بسیار مفید هستند. در واقع چربی های گوشت این پرنده اشباع نشده هستند. چربی های اشباع نشده کلسترول بد در خون را هم کاهش میدهند.

برخی دیگر از خواص گوشت غاز:

✔ این منبع پروتئینی حاوی مقدار زیادی ویتامین A هم می باشد و نیاز روزانه بدن به این ویتامین را هم تأمین میکند.

✔ سلول های تغییر شکل یافته بدن را بهبود می بخشد.

✔ با افزایش بافت سلول های جدید، تعداد سلول های جوان را افزایش میدهید. به همین دلیل باعث جوانسازی پوست میشود.

✔ یکی از ویژگی های اسیدآمینه های کمیاب در گوشت غازمتعادل کردن اکسیژن موجود در بدن می باشد به همین دلیل خوردن گوشت غاز مخصوصا سوپ آن برای درمان سرماخوردگی، آلرژی های فصلی و … توصیه میشود.

✔ با توجه به اینکه گوشت غاز سرشار از چربی های اشتباع نشده است، خوردن آن تا حدود زیادی کلسترل بد خون را کاهش میدهد. وقتی کلسترول بد خون کاهش یابد، احتمال بیماری های قلبی و عروقی نیز در آن فرد کاهش می یابد.

✔ ویتامین E ، سلنیوم و روی موجود در گوشت قوغاز با تجدید سلول های پوست، پیری را به تأخیر میاندازد.

✔ این منبع غذایی سرشار از ویتامین های ب کمپلکس می باشد و میدانیم که ویتامین های گروه ب برای عملکرد اندام های داخلی و فعل و انفعالات شیمیایی بدن بسیار ضروری هستند.

✔ همچنین گوشت این پرنده کلسیم دارد و باعث تقویت استخوان های بدن و سلامت دندان ها میشود. اگر به صورت منظم خوردن گوشت غاز بخشی از رژیم غذایی شما باشد، به لطف کلسیم موجود در این ماده غذایی در سنین بالاتر کمتر دچار مشکلات استخوانی مثل پوکی استخوان و … خواهید شد.

✔ روغن غاز نیز که بیشتر در قسمت شکم و گردن آنها یافت میشود حاوی ویتامین های A، E، D و ویتامین K می باشد.

کالری و انرژی بالایی دارد

گوشت غاز انرژی بالایی دارد و خوردن آن افسردگی، استرس و خستگی روزانه بدن را رفع میکند. کسانیکه به دنبال افزایش وزن هستند، گوشت غاز غذای بسیار مناسبی برای وزن گیری آنها خواهد بود. اما کسانیکه رژیم لاغری در پیش دارند، بهتر است که در خوردن گوشت غاز احتیاط کنند.

این گوشت سرشار از مواد مفید و یک منبع انرژی برای افراد سالم و فعال میباشد. کالری گوشت این پرنده زیاد می باشد و بیشتر در پوست آن متمرکز شده است. ۱۰۰ گرم گوشت خام غاز فقط ۱۶۱ کیلوکالری دارداما وقتی پخته میشود کالری آن به طور قابل توجهی افزایش می یابد. بعنوان مثال ۱۰۰ گرم گوشت اب پز شده غاز ۴۴۷ کیلوکالری و سرخ شده آن حدودا ۶۲۰ کیلوکالری انرژی تولید میکند.

استفاده از روغن غاز برای خشکی پوست

روستائیان و پرورش دهندگان محلی در گذشته از روغن گوشت غاز برای درمان خشکی و ترک پوست دست و پا استفاده میکردند. زیرا روغن ان سلول های مرده را از بین می برد و لایه پوست را ترمیم میبخشد. هر اندازه که سن غاز کم باشد، چربی گوشت آن کمتر خواهد بود. اما در پرنده های مسن گاها تا یک سوم از وزن لاشه را چربی تشکیل میدهد.

استفاده از روغن غاز برای خشکی پوست - چیکن دیوایسگوشت غاز برخلاف گوشت مرغ جزو گوشت سفید نیست اما حاوی مقادیر زیادی پروتئین و اسیدآمینه های لازم برای تولید آنتی بادی علیه ویروس ها و باکتری ها می باشد. همچنین اسیدهای چرب همچون اسیدهای امگا ۳، امگا و امگا ۹ در گوشت این پرنده یافت میشود.

اعتقاد بر این است که گوشت غاز بسیار مقوی است و برای افراد بیمار، ضعیف، سالخورده و زنان باردار بسیار مفید است. زنان باردار برای رفع کم خونی و همچنین دریافت مواد معدنی مفید میتوانند با مشورت پزشک خود گوشت غاز مصرف کنند. همچنین ورزشکاران و افرادی که سبک زندگی فعالی دارند میتوانند از گوشت غاز در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

مصرف منظم گوشت غاز منجر به تغییرات مثبت زیادی در بدن میشود:

⚡ سموم و مواد مضر بدن را دفع میکند.

⚡ عملکرد کیسه صفرا را بهبود می بخشد.

⚡ تأثیر مفیدی بر سیستم عصبی دارد.

⚡ سیستم ایمنی بدن را تقویت می بخشد. هموگلوبین خون را افزایش میدهد.

⚡ عملکرد طحال را بهبود می بخشد.

⚡ در طب سنتی از اثر درمانی چربی غاز برای درمان اگزما و درماتیت گفته شده است.

مضرات گوشت غاز

گوشت غاز یک ماده غذایی بسیار ارزشمند یا ترکیب منحصر به فرد است. گوشت این پرنده به مراتب از گوشت مرغ و بوقلمون مغذی تر و چرب تر است. هر چند برای افرادی که اضافه وزن دارد، خوردن گوشت غاز توصیه نمیشود.

موارد منع مصرف گوشت غاز بیشتر به دلیل چربی زیاد آن می باشد که برای افراد مبتلا به دیابت، بیماری پانکراس، بیماری آترواسکلروز و افراد چاق منع مصرف دارد. همچنین گوشت این پرنده دیر هضم میشود و بهتر است که کودکان و افرادی که معده و کبد آنها مشکل دارد، مصرف نکنند.

جمع بندی

گوشت غاز به دلیل قیمت بالا و همچنین کالری زیاد تقاضای کمتری نسبت به گوشت مرغ یا بوقلمون دارد. ولی اگر پزشکتان شما را از خوردن گوشت این پرنده منع نکرده باشد، بهتر است  ان را در رژیم غذای خود بگنجانید. زیرا منبع عالی از ویتامین، انرژی، پروتئین و اسیدهای چرب می باشد که میتوانند سلامت بدن شما را بهبود ببخشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس