سود پرورش غاز |  کسب درامد با پرورش غاز

سود پرورش غاز

غاز یکی از مهمترین طیور تجاری است که پرورش آن در مقایسه با مرغ، بلدرچین و بوقلمون بسیار راحت میباشد. پرورش غاز مزایای بسیار زیادی به همراه دارد که مهمترین آنها مقاومت بالا و تلفات بسیار کم در برابر بیماری، مدیریت ساده و راحت، هزینه تغذیه کم به دلیل گیاه خوار بودن و سود بالای فروش محصولات آن میباشد. در مناطق شمال و شمال غربی کشور پرورش غاز بسیار متداول بوده و افراد از این طریق کسب درامد میکنند. اما با توجه به سازگاری این پرنده با دماهای سرد و گرم در اکثر نقاط می توان به پرورش غاز پرداخت و از تجارت محصولات آن درامد زایی کرد.

برای کسب اطلاع بیشتر در مورد سود پرورش غاز این مطلب از سایت چیکن دیوایس را مطالعه نمایید.

راه های کسب درامد از پرورش غاز

همانطور که می دانید مصرف تخم خوراکی غاز انچنان در جامعه ما ایرانی ها جا نیافتاده است. اما مصرف گوشت مقوی و پرخاصیت این پرنده در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.

جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه غازدر بسیاری از رستوران ها و هتل های مجلل، غذاهای خوشمزه و گران قیمت با گوشت و کبد غازها تهیه میشود. همچنین بیشتر کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی به شدت طرفدار گوشت غاز بوده و از ایران گوشت غاز به این کشورها صادر میشود.

به طور کلی برای کسب درامد با پرورش غاز، ۳ روش با حاشیه سود مختلف پیش روی کارآفرینان می باشد که این ۳ روش عبارتند از:

  • جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه غاز
  • فروش غاز بالغ و یا گوشت آن
  • تشکیل گله مولد و فروش تخم نطفه دار

در نظر داشته باشید که برخی از پرورش دهندگان به صورت زنجیره ای هر ۳ روش را با هم اجرا میکنند. بدین معنی که پرورش دهنده در کنار پرورش گله مولد و تولید تخم نطفه دار، از آنها جوجه کشی نموده و سپس جوجه ها را تا سن کشتار پرواربندی میکند. لذا هم به صورت جداگانه و هم به صورت ترکیبی میتوان به روش های مختلفی با فروش محصولات غاز به درامد زایی پرداخت.

ماشین جوجه کشی درنا 2 ظرفیت 336 عدد
ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» مجهز به پمپ آب مخصوص برای رطوبت رسانی
» برخورداری از سیستم چرخش هوشمند برای تخم های غاز
قیمت : ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

سود جوجه کشی غاز و فروش جوجه یک روزه

اگر گله مولد داشته باشید که از تخم نطفه دار همین گله برای جوجه کشی استفاده خواهید نمود. در غیر اینصورت باید به دنبال تولیدکنندگان تخم نطفه دار غاز باشید که گله مولد پرورش میدهند. البته شما با خرید گله مولد و تغذیه آنها نیز میتوانید در فصل تخمگذاری از تخم های نطفه دار آنها برای جوجه کشی استفاده کنید.

سود جوجه کشی غاز و فروش جوجه یک روزهجوجه کشی از غاز در مقایسه با دیگر روش های کسب درامد از این پرنده به سرمایه و وقت کمتری نیاز دارد. برای شروع فعالیت ابتدا باید نسبت به تهیه و خرید دستگاه جوجه کشی غاز اقدام کنید. سپس با خرید تخم نطفه دار فرایند جوجه را آغاز خواهید نمود. دوره جوجه کشی از غاز با توجه به نژاد آن بین ۲۸ الی ۳۴ روز طول میکشد. لذا در این روش پرورش دهنده تقریبا در عرض یک ماه میتواند به درامد برسد و جوجه های یک روزه غاز را به فروش برساند.

بررسی سود جوجه کشی غاز:

در زمان نگارش این مقاله قیمت هر عدد تخم نطفه دار غاز با توجه به نژاد آن بین ۸.۰۰۰ الی ۱۰.۰۰۰ تومان بود. همچنین قیمت جوجه غاز یک روزه نیز بین ۲۵.۰۰۰ الی ۳۰.۰۰۰ تومان است. لازم به ذکر است که جوجه کشی از غاز ترفندهایی دارد و حتما قبل از اجرای آن باید به خوبی با نحوه جوجه کشی غاز آشنا باشید. همچنین برای دریافت راندمان های بالا و عدم متضرر شدن نیاز است که دستگاه مورد استفاده شما کیفیت بالایی داشته باشد و تخم های های نطفه دار مورد استفاده نیز تازه باشند.

در هر دوره جوجه کشی معمولا چند درصد از تخم ها یا بی نطفه بوده و یا جنین داخل آن برای تکامل به اندازه کافی قوی نمیباشد. فرض میکنیم که در جوجه کشی غاز سهم این نوع تخم ها ۲۰ درصد باشد.

در ادامه سود جوجه کشی از ۴۰۰ عدد تخم نطفه دار غاز را حساب میکنیم:

هزینه خرید ۴۰۰ عدد تخم نطفه دار غاز: ۱۰.۰۰۰×۴۰۰ = ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان

هزینه خرید دستگاه جوجه کشی غاز با ظرفیت ۴۰۰ تایی = ۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان

سود جوجه کشی از ۴۰۰ عدد تخم نطفه دار غاز با احتساب ۲۰ درصد تلفات:

۲۰ × ۴۰۰ × ۳۰.۰۰۰ = ۹.۶۰۰.۰۰۰ تومان

سود خالص جوجه کشی غاز بدون احتساب هزینه دستگاه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ – ۹.۶۰۰.۰۰۰ = ۵.۶۰۰.۰۰۰ تومان

جوجه کشی اگر به صورت اصولی انجام گیرد، معمولا حاشیه سود بالایی دارد و همچنین دوره بازگشت سرمایه آن نیز حدودا ۲ ماه می باشد. همانطور که در بالا محاسبه شد بدون در نظر گرفتن هزینه خرید دستگاه جوجه کشی، بعد از هچ جوجه ها حداقل ۵ میلیون تومان سود می توانید به دست بیاورید.

سود فروش گوشت غاز

دوره پرورش غاز گوشتی باتوجه به نژاد و هدف تجاری متفاوت می باشد. برخی نژادها زمانیکه در سن ۳ ماهگی به ۴ کیلوگرم می رسند، بعنوان نیمچه گوشتی به بازار عرضه میشوند. گوشت غاز جوان به دلیل بافت نرم آن بسیار محبوب می باشد. غازهای مزرعه نیز معمولا در سن ۱۸ هفتگی آماده کشتار شده و به بازار ارسال میشوند.

سود فروش گوشت غازدر میان نژادهای مختلف، نژاد قو غاز اوکراینی بسیار محبوب بوده و فروش خوبی دارد.  در زمان نگارش این مقاله قیمت قو غاز اکراینی ۵ ماهه حدودا ۲۰۰ هزار تومان بود. با یک حساب کتاب سرانگشتی با پرورش تعداد کافی غاز اوکرانی میتوان درامد خوبی از محل فروش گوشت غاز به دست آورد.

غازها معمولا حیواناتی کم توقع بوده و به دلیل گیاه خوار بودن هزینه خوراک بسیار پایینی در مقایسه با مرغ و بلدرچین دارند. البته در تغذیه غازهای گوشتی باید بخشی از جیره شامل کنسانتره و پلت باشد تا پرنده سریعتر به وزن کشتار برسد. اما به طور کلی این پرنده ها هزینه نگهداری و تغذیه بسیار پایینی دارند. همچنین برای نگهداری از آنها به حداقل تجهیزات مرغداری نیاز خواهید داشت.

سود فروش تخم نطفه دار غاز:

بلوغ کامل غازها در سن دو سالگی می باشد، اما غاز ماده در سن یک سالگی میتواند تخمگذاری کند. این پرنده در طول سال تخمگذاری پایینی دارد به طوری که سالیانه حدودا ۵۰ عدد تخم میگذارد. با تشکیل گله مولد غاز میتوان از محل فروش تخم نطفه دار این پرنده ها درامدزایی کرد. البته بیشتر پرورش دهندگان غاز علاوه بر فروش، از تخم نطفه دار گله مادری برای تولید جوجه یک روزه نیز بهره می برند.

در نهایت

در این مقاله سود پرورش غاز را برای شما توضیح دادیم. پرورش غاز از هر جهت به نفع پرورش دهنده میباشد. چرا که این پرنده بیشتر احتیاجات غذایی خود را در مراتع آزاد و چراگاه ها تأمین میکند. همچنین این کار نیاز به وقت و مراقبت کمتری دارد. از طرفی با صادرات محصولات غاز از جمله گوشت و یا جوجه یک روزه آن به کشورهای عربی از جمله عراق میتوان درامدهای قابل توجهی از این صنعت کسب نمود. اما پیش زمینه موفقیت در این نوع کسب و کارها کسب اطلاعات جامع در مورد نحوه نگهداری، تغذیه، جوجه کشی و … می باشد. بنابراین اگر قصد فعالیت در این صنعت را دارید حتما به طور کامل در این زمینه تحقیق کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با کسانی که به پرورش غاز مشغولند بیشتر آشنا شویم بهتر است نام ونشانی انها نوشته شود تا از مشاوره وراهنماییشان بیشتر بهرمند شویم البته در استان مازندران لطفا

    1. ویدیوهای مصاحبه با اقای بقایی و سایر پرورش دهنده ها رو ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس