آموزش کامل شرایط نگهداری و مراقبت از جوجه غاز در سالن یا منزل

آموزش نحوه نگهداری و مراقبت از جوجه های غاز در خانه یا سالن پرورش

جوجه غاز نیز مانند هر پرنده تازه متولد شده دیگری بدن بسیار ضعیفی داشته که نیاز به مراقبت شدید دارد، بنابراین در هفته های اول و دوم باید آنها را در یک مکان گرم و نرم نگهداری کنید. دمای محل پرورش جوجه غازها باید بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سانتی گراد باشد تا دچار سرماخوردگی نشوند. 

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از غاز
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
» دارای سنسور SHT نسل چهارم با کارایی و دقت بالا
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

خوشبختانه جوجه غازها بسیار زودتر از سایر پرنده ها رشد می کنند و زمان زیادی را در خانه یا بستر مخصوص جوجه ها نخواهند بود. پس از رشد کامل پرها و گذشت ۲ هفته از عمر آنها می توانید جوجه ها را در محیط بیرون آزاد کرده تا به تغذیه و گشت و گذار بپردازند. آنها هنگام آب و غذا خوردن محیط اطراف خود را کثیف می کنند و هم چنین در هر جایی امکان دفع فضولات آنها وجود دارد، بنابراین رها کردن جوجه غاز ها در محیط خانه امری نادرست و دردسرساز خواهد بود. 

اگر علاقه مند به مطالعه مطالب بیشتری در مورد نحوه نگهداری از جوجه غاز ها در خانه و یا سالن نگهداری هستید، با ادامه این نوشته از چیکن دیوایس همراه باشید، در ادامه مقاله به تمام نکات لازم برای نگه داری و مراقبت از جوجه ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای زندگی آنها پرداخته خواهد شد. 

شرایط نگهداری از جوجه غاز یک روزه تا یک ماهه در منزل 

اگر یک یا چند جوجه غاز را برای نگهداری در خانه و پر کردن اوقات فراغت خریداری کرده اید، باید آنها را در یک مکان محصور شده و بسته نگهداری کنید تا از گشت و گذار آزادانه در خانه خودداری شود. جوجه غازها ضمن اینکه خانه را کثیف خواهد کرد، امکان عبور از روی وسایل برنده و تیز و خطرناک و یا پرت شدن از پنجره وجود دارد که قطعا به خود آسیب خواهند رساند.

وجود یک جعبه کارتونی یا چوبی برای نگهداری آنها در انباری، اتاق و یا بالکن و راهرو مناسب خواهد بود. دقت کنید آنها تا هفته دوم و تا زمانی که کاملا پر دار نشده اند احساس سرما خواهند کرد بنابراین باید از لامپ مادر مصنوعی برای گرم نگه داشتن آنها استفاده کنید. 

بسیاری از افرادی که جوجه غازها را در منزل و یا آپارتمان نگهداری می کنند، با مشکل مکان نگهداری رو به رو می شوند، استفاده از انباری و یا بالکن مناسب است اما اگر در فصل های پاییز و زمستان قرار دارید، مطمئنا جوجه ها احساس سرما خواهند کرد و باید محیط نگهداری آنها را کاملا گرم کنید، برای این منظور باید از یک آلونک چوبی عایق بندی شده با یونولیت استفاده کنید که مانع از خروج گرما شود، بدین ترتیب جوجه ها را از سرما نجات خواهید داد، ضمن اینکه با تاکید مجدد جهت گرم کردن آنها باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. 

پس از گذشت دو هفته از عمر آنها و پوشیدن سراسر بدن از پرها، در صورت مساعد و گرم بود هوا می توانید آنها را به بیرون از خانه انتقال دهید تا مشغول کشت و گذار و چرا شوند. اگر در حیاط خانه و محل زندگی خود چمنزار، حوضچه، باغچه، یونجه زار و مرتع دارید، بهترین مکان برای نگهداری غاز های یک ماه به بالا خواهد بود. این پرنده ها ذاتا به طبیعت تعلق دارند و دیر یا زود باید آنها را به چنین مکانی انتقال دهید. 

ویژگی بستر نگهداری جوجه غازها 

جوجه ها را باید در یک بستر کاملا صاف و بدون شیب نگهداری کنید، قرار دادن جوجه غاز ها بر روی کاغذ، مقوا، روزنامه و هر ماده لغزنده دیگر، توام با شیب دار بودن محل، شرایط بسیار نامطلوبی را برای آنها به وجود خواهد آورد. جوجه ها برای حفظ تعادل بر روی انگشت های پشتی پای خود فشار خواهند آورد و در نتیجه با مشکل کجی پا رو به رو خواهند شد. 

بنابراین ضمن نگهداری آنها در یک محیط کاملا صاف و هموار، باید از خاک اره، پوشال های نرم، پودر چوب، کنجاله های نرم بادام و هر ماده کاه مانند دیگری برای پوشش کف بستر استفاده کنید تا بستری نرم را برای جوجه ها فراهم آورید. این کار از خیس شدن بستر و لغزیدن جوجه ها جلوگیری کرده، هم چنین از زخم شدن پا و بروز بیماری های عفونی پا نیز ممانعت خواهد کرد.

ویژگی بستر نگهداری جوجه غازها - چیکن دیوایسخاک بستر آنها را هر چند روز یکبار تعویض کنید و از خیس شدن بستر و انباشت فضولات جلوگیری کنید، چون این دو عامل تاثیر زیادی در بیمار شدن جوجه ها داشته و سبب تلف شدن آنها می شود. بیماری هایی مانند کوکسیدیوز ، زخم پا و… از فضولات بستر نشات می گیرند. 

به ازای هر جوجه غاز، نیم متر فضا را در نظر بگیرید تا فضای کافی برای تحرک داشته باشند، دقت داشته باشید که جوجه غازها بسیار سریع رشد می کنند و اگر فضا کم باشد، قطعا در آینده دچار مشکل خواهید شد و باید مجددا بستر بزرگتری را برای آنها فراهم آورید، بنابراین از همان ابتدا فضای کافی داشته باشند. 

قسمتی از آلونک و یا محل نگهداری را باز بگذارید تا جوجه ها بتوانند از هوای تازه بهره مند شوند، در عین حال، بوی نامطلوب حاصل از فضولات آنها نیز از محل خارج خواهد شد. اگر تعدادی زیادی جوجه غاز دارید، این مسئله جدی تر و مهم تر می شود و حتما باید از یک فن تهویه اگزاست استفاده شود. 

فراهم آوردن دمای مناسب محل نگهداری جوجه غازها 

غازها باید در چند هفته اول به اندازه کافی گرم نگه داشته شوند تا زمانی که پرهای کافی برای حفظ و تنظیم دمای بدن خود داشته باشند. در هفته اول سعی کنید یک محیط کاملا گرم برای آنها فراهم آورید. دمای محیط آنها را تا ۳۰ درجه سانتی گراد افزایش دهید، جهت اطمینان از مناسب بودن دما می توانید از یک دماسنج معمولی و یا دیجیتالی استفاده کنید. 

این دما باید حدود ۵ درجه در هفته کاهش یابد تا به ۲۱ درجه سانتی گراد برسد. استفاده از سیستم گرمایشی معمولاً فقط برای ۳ الی ۴ هفته اول مورد نیاز خواهد بود و پس از آن در صورت مساعد بودن هوا می توانید آنها را به چراگاه یا استخر انتقال دهید. 

رفتار جوجه غازها راهنمای بهتری نسبت به دماسنج خواهد بود. هنگامی که دمای محل نگهداری خیلی بالا باشد، متوجه خواهید شد که جوجه‌ ها از منبع گرما یا لامپ مادر مصنوعی دور می‌شوند. دمای بسیار بالا ممکن است رشد پرها را در جوجه ها کُند کند، بنابراین اگر چنین رفتاری را مشاهده کردید، منبع گرما را کمی دورتر از آنها قرار دهید و دما را تا جای ممکن کم کنید.

هنگامی که دمای محل نگهداری به‌ طور نامناسبی کم باشد، جوجه‌ غازها تمایل به تجمع در زیر منبع گرمایی دارند یا گوشه گیر می شوند. در صورتی که چنین رفتاری را مشاهده کردید، حتما از یک لامپ بزرگتر استفاده کنید و یا میزان گرمایش بخاری را زیاد کنید. اما زمانی که دمای بستر جوجه ها کاملا درست و مناسب باشد، شاهد توزیع یکنواخت آنها در محل خواهید بود، یعنی هر جوجه با فاصله مشخصی از دیگری مشغول استراحت و یا خوردن آب و دان است.

آبخوری و دانخوری مناسب برای جوجه های غاز 

می توانید وسیله های پلاستیکی تمیز و بهداشتی به عنوان آبخوری و دانخوری جوجه ها در نظر بگیرید. آنها بدن کوچکی دارند، بنابراین دانخوری و آبخوری آنها باید ارتفاع خیلی کمی داشته باشد تا به راحتی بتوانند از آب و غذا تغذیه کنند. جهت تغذیه آنها نیز می توانید از ترکیب علوفه و سبزیجات خرد شده ، دانه های پودر شده با ماست ، هویج پخته ، تخم مرغ آب پز و سایر مواد غذایی مقوی و نرم استفاده کنید. در نوشته تغذیه جوجه غاز می توانید به اطلاعات کاملی در مورد نحوه تغذیه این پرنده ها دست پیدا کنید. 

زمان مناسب چراندن غازها

در صورتی که در محل زندگی خود دارای چمنزار و زمین های قابل کشت هستید، میتوانید جوجه های چند هفته ای خود را در محیط آزاد کرده تا به خوردن علوفه و گشت و گذار بپردازند. در صورتی که تعداد زیادی غاز داشته باشید، این قضیه به کاهش هزینه های تغذیه کمک شایانی خواهد کرد در واقع غازها با تغذیه از علوفه بیرون ، باری را از دوش شما خواهند برداشت.

زمان مناسب چراندن غازها - چیکن دیوایسقبل از بیرون آوردن غازها حتما به دمای هوا توجه کنید که به اندازه کافی خنک باشد دمای بسیار بالا و بسیار پایین می تواند برای آنها مضر باشد. زمانی که هوا ابری و بارانی است، آنها را در داخل نگهداری کنید و زمانی که هوا بسیار گرم و آفتابی است، سایبانی را برای آنها درست کنید تا در زیر آن استراحت کنند. وجود برکه و استخر آب به آب تنی و خنک شدن بدن آنها در فصل های گرم سال کمک خواهد کرد. 

اگر سبزیجات و علوفه را سم پاشی می کنید اصلا جوجه ها را به محیط بیرون انتقال ندهید زیرا تغذیه از علوفه آغشته به سم موجب مسمومیت و تلف شدن جوجه غازها خواهد شد. 

نحوه آموزش شنا کردن به جوجه غازها 

غازها و اردک ها دارای غدد چربی بر روی پوست خود هستند که مانع از خیس شدن پرهای آنها حین شنا شده و به ماندن و شنا کردن طولانی مدت آنها در آب کمک خواهد کرد بدون اینکه احساس سرما داشته باشند. اما جوجه غازهای یک یا دو هفته ای هنوز به این مرحله از رشد نرسیده اند که غدد چربی آنها بتواند چربی لازم را ترشح کند. 

حدودا پس از گذشت دو هفته از سن جوجه ها می توانید یک استخر کوچک و خانگی را با استفاده از یک تیوب و یا تشت برای آنها فراهم آورید. استخر مورد نظر باید عمق کمی داشته باشد تا سبب خفگی جوجه ها نشود، حتما آن را با آب ولرم پر کنید. خودتان نیز تا پایان زمان شنا باید در کنار جوجه ها باشید و با هوشیاری کامل مراقبت رفتارهای آنها باشید، در صورت مشاهده هرگونه عدم تعادل و احساس خفگی در جوجه ها، باید آنها را از استخر بیرون بیاورید. 

نحوه نگهداری از جوجه غاز ها در سالن

اگر تعداد زیادی جوجه غاز پس از جوجه کشی با استفاده از دستگاه جوجه کشی به دست آورده اید، طبیعتا باید آنها را در یک سالن مجزا و گرم و نرم نگهداری کنید تا به سن لازم برای انتقال به سالن اصلی و مراتع برسند. نحوه نگهداری از جوجه غازها ، همانند روش های توضیح داده شده در منزل می باشد با این تفاوت که تعداد جوجه ها زیاد بوده و حتما باید مکان بزرگتری را به آنها اختصاص دهید. 

استفاده از لامپ مادر مصنوعی، براده های نرم چوب، بستر صاف و هموار، دانخوری و آبخوری مناسب، فضای کافی برای نگهداری، استفاده از جیره غذایی مخصوص جوجه های غاز، واکسیناسیون به موقع و استفاده از مولتی ویتامین و تقویت کننده ها از ملزومات پرورش جوجه غاز در سالن می باشد. 

نتیجه کلی از اصول نگهداری جوجه غاز

در این نوشته به تمام نکات لازم برای مراقبت هر چه بهتر از جوجه غازها در خانه و یا سالن پرورش پرداخته شد. در حالت کلی جوجه های غاز بدن مقاوم تری نسبت به جوجه سایر پرنده ها داشته و رشد سریعتری نیز دارند، اما به معنای عدم مراقبت از آنها نیست. 

رعایت کردن تمام شرایط توضیح داده شده برای رشد و زندگی بهتر آنها ضروری است، بنابراین مطالعه این مقاله را به هر علاقه مندی توصیه می کنیم، در صورت وجود هرگونه سوال در مورد جوجه غازها و نگهداری آنها می توانید از طریق کامنت با ما در ارتباط باشید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. با سلام من دستگاه جوجه گرفتم و اولین بار چون هنوز زمستون بود تخم غاز گذاشتم الان سه چهار روزه در او مدن همش هم جیغ فریاد میزنن غذا وای میدم می‌زارم کارتون جای گرم بعداز نیم ساعت بازم صداشون درمیاد همگی باهم چیکار کنم از خونه می‌خوام فرار کنم

    1. سلام کابینی جان
      عزیز من در وهله اول اگه به اعصابت مستطیل نیستی
      چرا پامیشی جوجه غاز نگهداری که به این روز بیفتی
      اینا یا گشنن یا سردشونه یا بیماری دارن یا میخوان از بودنت اون حوالی مطلع بشن

  2. درود و عرض ادب:
    با توجه به اینکه از دستگاه جوجه کشی تا ۲۷ دوران ستر بپایان میرسد و وارد دوره هچر و اگر فرض بگیریم که ۱۰ جوجه غاز بدنیا می آیند و حتی تدارک یک جعبه و لامپ هم جهت گرم نگهداشتن و داخل جعبه بشکل مربع مستطیل برای نگهداری و کف بستر جایگاه جوجه غازها است کاه و کلش قرار دادم….سوال ۱=.آیا مانند جوجه اردکها بایست تا ۲ روز در داخل دستگاه پرهاشون کاملا خشک شود و بعددانتقال دهم در جعبه مذکور؟
    سوال دوم اینکه آیا جوجه غازها نیز مانند جوجه اردکها تا ۲۴ ساعت نبایست آب و دان قرار داد!؟
    چون از زرده تغذیه کردند؟
    سوال سوم با توجه‌به اینکه در نگهداری جوجه آماتور هستم چکار کنم تا تلفات نداشته باشم و چه دارویی از داروخانه دم دست داشته باشم.
    ممنون و سپاسگذارم که وقت میگذارید.
    بدرود و‌در پناه خداوند .

    1. سلام
      سوال یک : بله
      سوال دو : بله
      سوال سه : نمیشه گفت باید چه دارویی دم دست داشته باشی
      باید شرایط دمایی رطوبتی و تهویه رو رعایت کنی و در کنار اون تغذیه ی درستی رو برای جوجه ها در نظر بگیری
      می تونی برای تقویت سیستم ایمنی جوجه ها تو آبشون مولتی ویتامین اضافه کنی به علاوه واکسینه شون کنی

        1. خواهش می کنم
          بدرود مستر سعید

    1. باید از پرورش دهنده ها و یا فروشنده های معتبر سوال کنی

  3. سلام ببخشید من ۲تا غاز دارم یک بزرگه واون یکی کوچیکه بزرگ می خوره اما اون کوچیک نمیخوره نمی دونم چرا

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر درست کن بده اشتهاش باز میشه

      1. سلام روز بخیر خسته نباشید ببخشید راسته که میگن نباید اب همیشه در دسترس جوجه اردک یا غاز قرار بگیره چون باعث بیماری میشه؟من جوجه غاز دارم دلم نمیاد اب رو بردارم خیلی دوس دارن اب بخورن

        1. سلام دوست عزیز
          آب برای اشامیدنشون همیشه باید در دسترشون باشه
          چون اردک و غاز غذاهای خشک دوس نداره یا غذای آبکی می خوره یا هم غذای خشکی که داره با آب خیس می کنه می خوره
          بنابراین آب یکی از نیازهای اصلی اردک و غاز هست
          توی دوران جوجگی برای آبتنیش ضرر داره و باعث بیماریش میشه یعنی حدودا تا ۱.۵ ماهگی نباید اجازه ی شنا کردن بهشون بدی جون مریض میشن

  4. سلام من یه سه تا جوجه غاز داشتم که الان دوتاشون مردن و من دلیل مرگ نمی‌دونم الان جوجه ای که زنده است غذا نمیخوره نان خیس کردم براش کاهو و سبزیجات گذاشتم آرد گندم با آب قاطی کردم و با سرنگ بهش دادم اما نمیخوره فقط آب میخوره کاملا مشخص خیلی گرسنه است اما هر چی میزارم نمیخوره توی دهنش میزاره اما با نگون دادن سرش از دهنش بیرون میندازه میترسم این هم بمیره باید چیکارش کنم حتی دونه پارس هم داده ام روز اول اما نمی‌توانست بخوره از دوتا جوجه دیگه ام که مردن این یکی از همشون کوچیک تر

    1. سلام دوست عزیز
      محلول آب شکر درست کن بده برای باز شدن اشتها و در اومدن از بیحالی خوبه

      1. یعنی بخاطر بی اشتهای چون گرسنه است خیلی همش دنبال غذا میگرده تا غذا میزارم می‌ره طرفش اما انگار نمیتونه بخوره مثلا برگ کاهو گذاشتم خورد کردم و درسته هم گذاشتم تند تند نوک میزنه اما انگار نمیتونه تیکه کنه خورد شده هم گذاشتم با نوکش میگیره بعد سرش تکون تکون میده پرش می‌کنه این طرف و اون طرف

        1. ببین عرق آلاله، عرق شیرین بیان، عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری برمیداری باهم مخلوط میکنی
          میدی بخوره به مدت ۵ روز روزانه ۴ قطره اشتهاش باز میشه
          باید بهش غذای آبکی بدی

    2. افسرده شده،چندروزبا سرنگ محلول عسل یا شکر و کمی نمک ومولتی ویتامین رو ساعتی چندقطره بریزید دهنش و نوکشو با انگشت نگه دارید تا قورت بده.نوازشش بکنید تا ازتنهایی دربیاد..اگر یک جوجه اردک یا غاز هم بیاری تا ازتنهایی دربیاد ،عالیه

  5. باسلام.سوالی داشتم؟؟؟

    آیا نگهداری از جوجه غاز مشابه با نگهداری از جوجه اردک است؟؟؟
    چون در مقاله نگهداری از جوجه اردک دما مورد نظر محیط نگهداری وتغذیه جوجه اردک مشابه جوجه غاز است.
    آیا نگهداری جوجه یکروزه غاز و اردک مثل هم هستند؟؟؟

    1. سلام از کجا میتوان جوجه سالم تهیه کرد

      وبهترین زمان جوجه ریزی غاز کی هست
      وایابرای پرورش غاز گوشتی بازار خوبی وجود دارد

      1. سلام دوست عزیز
        حتما از پرورش دهنده های معتبر اقدام به این کار کنید
        بستگی داره به محل سکونت خودتون تو برخی جاها بازار فروشش عالیه

        1. سلام دوست عزیز
          بله میتونید برای کاهش هزینه های تغذیه هم مناسبه این کار

  6. بین ایزی باتور ۵ و۴و۲ کدوم بهتره از نظر هچ
    برای جوجه کشی از غاز می خوام

    1. با بخش فروش تماس بگیرید بهتر راهنمایی خواهند کرد
      شماره ها در انتهای سایت هستند

    1. برای چه پرنده ای می خواهید؟
      هر کدوم مزایای خودش رو داره
      توضیحات محصولات رو با دقت بخونید

    1. ۲/۵ برابر کنید ، حدودا ۱۰ الی ۱۵ عدد جوجه میشه نگهداری کرد
      در حالت کلی در نظر داشته باشید که برای هر جوجه غاز یک فضای ۳۰ در ۳۰ سانتی متری لازم

    1. برای ۲۰ عدد جوجه غاز به یک اتاق ۱۵ الی ۲۰ متر مربعی نیاز دارید

  7. سلام
    من یک جا به طول ۶۰ و عرض ۴۰ و ارتفاع ۴۰ برای حدود ۲۰ ععد جوجه غاز یک روزه خوبه می خوام با دستگاه جوجه کشی کنم گفتم قبلش ببینم این اندازه برای ۲۰ غاز خوبه می خوام فقط یک هفته نگهداری کنم خوبه این اندازه

    1. ابعاد شما به متر یا سانتی متر؟
      از اونجایی که احتمال میدم سانتی متر ، پس اصلا کافی نیست برای ۲۰ جوجه
      نهایتا بتونید چهار الی پنج جوجه رو توی این فضا نگهداری کنید
      تلنبار شدن جوجه ها روی هم باعث خفگی و مرگ شون میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس