جوجه کشی همزمان از چند نوع پرنده

آیا جوجه کشی همزمان از تخم پرندگان مختلف با یک دستگاه امکان پذیر است؟

خیلی از افراد علاقه مند هستند که بصورت همزمان از تخم نطفه دار پرنده های مختلف جوجه کشی کنند. حتی در روستاها نیز بارها افراد از مرغ یا بوقلمون کرچ برای جوجه کشی همزمان از این دو پرنده بهره مند شده اند. ولی در روش مصنوعی باید شرایط خاصی فراهم باشد تا بتوان جوجه کشی همزمان از چند نوع پرنده را با هم انجام داد. در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس شرایط جوجه کشی همزمان از پرنده های مختلف و نحوه انجام این کار را توضیح میدهیم.

آیا تمامی دستگاه ها قابلیت جوجه کشی همزمان را دارند؟

خیر، تمام دستگاه های جوجه کشی این قابلیت را ندارد. دستگاه های قدیمی که ستر جدا و هچر جدا دارند قادر به جوجه کشی همزمان نیستند. هر چند که دما و رطوبت جوجه کشی از برخی پرندگان به هم زیاد نزدیک است ولی طول دوره جوجه کشی پرنده های مختلف، متفاوت می باشد. بعنوان مثال زمان ستر مرغ ۱۸ روز، بوقلمون ۲۵ روز، قوغاز ۳۰ روز و بلدرچین ۱۵ روز میباشد. بنابراین در دستگاه قدیمی نمیتوان همزمان تخم نطفه دار مرغ و بوقلمون با هم گذاشت چراکه تخم مرغ ها یک هفته زودتر وارد هچر میشوند.

تنها دستگاه هایی قابلیت جوجه کشی همزمان را دارند که دارای ستر هچر همزمان باشند. تمامی دستگاه های جوجه کشی سوپر مینیاتور اسکندری و همچنین ایزی باتور ۲ قابلیت ستر هچر همزمان را دارند.

با توجه به اینکه در دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان میتوان به صورت تدریجی به داخل دستگاه تخم نطفه دار اضافه کرد، بنابراین امکان جوجه کشی از پرنده های مختلف با این نوع دستگاه ها فراهم خواهد بود.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» دارای ویدئو آموزشی جوجه کشی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

نحوه استفاده از دستگاه جوجه کشی ستر هچر همزمان برای پرنده های مختلف

دستگاه های جوجه کشی که ستر هچر همزمان دارند دارای بخشی برای ستر بوده و اصولا کف دستگاه نیز بخش هچر همزمان می باشد. در این دستگاه ها میتوان در هر طبقه تخم های نطفه دار متعلق به یک نوع پرنده را قرار داد.

مراحل جوجه کشی همزمان از پرنده های مختلف با یک دستگاه:

  • تاریخ شروع هر گروه بر روی تخم ها نوشته شود.
  • تخم ها تا مدت معلوم بر روی طبقات دوران ستر را طی خواهند کرد.
  • در زمان شروع دوره هچر مربوط به هر پرنده، تخم ها را به هچری (کف دستگاه) منتقل نمایید.

در زمان انجام اینکار باید بر روی تخم ها یا شانه ها تاریخ شروع جوجه کشی را حتما یادداشت کنید. با انجام اینکار متوجه تعداد روزهای ستر خواهید شد. در نتیجه هر کدام یک از شانه ها که زمان ستر آنها به اتمام رسید به بخش هچر منتقل خواهند شد.

نکته: در جوجه کشی همزمان از پرنده های مختلف با یک دستگاه، تخم نطفه دار پرنده های آب دوست و مرغابی ها از جمله اردک، غاز و قوغاز را با دیگر طیور قرار ندهید. چون جوجه کشی از پرنده های آبدوست نیاز به رطوبت بیشتر و آب پاشی روزانه دارد.

پرنده های آبدوست به صورت غریزی در طول جوجه کشی شوک دمایی و رطوبت بیشتری به تخم ها منتقل میکنند. در حالیکه این شوک دمایی و رطوبت بالا برای سایر طیور اهلی مثل مرغ، بلدرچین و … کشنده می باشد.

بنابراین تخم نطفه دار پرنده های مثل مرغ، بلدرچین، بوقلمون، کبک، قرقاول و طاووس را میتوان با هم در یک دستگاه جوجه کشی با قابلیت ستر هچر همزمان قرار داد. همچنین تخم نطفه دار اردک، غاز، قوغاز، قو و دیگر مرغابی ها نیز با یک دیگر بصورت همزمان قابل جوجه کشی می باشند.

نکته پایانی

در این مطلب نحوه جوجه کشی از پرنده های مختلف با یک ماشین جوجه کشی را توضیح دادیم. با قابلیت ستر هچر همزمان میتوان تخم نطفه دار پرنده های مختلف را در طبقات مختلف دستگاه قرار داد و از آنها جوجه کشی کرد. اما توجه داشته باشید که برخی از نژادها به دما و رطوبت حساسیت بیشتری دارند. بنابراین برای رسیدن به بیشتر راندمان جوجه کشی سعی کنید که همگی تخم های مورد استفاده همگن و از یک نوع باشند.

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام تخم مرغ و بوقلمون باهم بزارم تو دستگاه دما روی چند باید باشه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      به تعداد روزهای جوجه کشیت اول باید دقت کنی
      چون تخم مرغ ۲۱ روزه درمیاد و بوقلمون ۲۸ روزه
      دما رو هم بذار رو ۳۷.۷

  2. سلام و تشکر از راهنمایی مفید شما.
    در ستر هچر همزمان وقتی تخم غاز می چینم و لازمه هر روز ابپاش کنم مشکلی برای تخم هایی که داخل سبد هچ گذاشتم پیش نمیاد وقتی هر روز ۸ دقیقه درب دستگاه باز می مونه

    1. سلام
      چرا ۸ دقیقه درب رو باز میکنی ؟ یه لحظه باز کن ، شانه رو دربیار بیرون ، درب رو ببند

  3. باسلام و خسته نباشید من تخم غاز محلی وقوغاز رو با هم گذاشتم و در روز ۲۲هستند من در روز چندم باید هچر بگذارم و آیا تخم قو غاز دیر تر در میاد و فن های دستگاه من چه هنگام روشن می‌شوند

    1. با توجه به نژادش باید دوره جوجه کشی رو تعیین کنید
      هر نژاد غاز دوره جوجه کشی مخصوص به خودش رو داره

  4. سلام، سال نو مبارک
    دما و رطوبت برای جوجه کشی هر تخم متفاوته
    راه حلش چیه؟
    دما ستر مرغ ۳۷.۵
    دما ستر بوقلمون ۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس