نکات مهم در آموزش جوجه کشی

نکات مهم در آموزش جوجه کشی

جوجه کشی از تخم های نطفه دار پرندگان یک فعالیت تخصصی است که امکان انجام آن بدون آشنایی کافی با اصطلاحات و نکات آن انجام پذیر نیست. با خواندن این مقاله می توانید اصطلاحات مهم و برخی نکات کلیدی در جوجه کشی از تخم های نطفه دار را بیاموزید.

 

 

 

اصطلاحات جوجه کشی

  • مرغ مادر

مرغ در اینجا یک اصطلاح کلی است و برای انواع پرندگان کاربرد دارد. مرغ مادر پرنده ای است که تخم های نطفه دار را تولید می کند.

  • مرغ کرچ

مرغ کرچ پرنده ماده است که بر روی تخم های نطفه دار می خوابد و المان های جوجه کشی را برای تبدیل تخم نطفه دار به جوجه را فراهم می کند.

  • المان های جوجه کشی

منظور از المان های جوجه کشی دما ، رطوبت و اکسیژن هستند. دمای مطلوب برای جوجه کشی از پرندگان به صورت عمومی حدود ۳۷ درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب نیز بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. این المان ها توسط مرغ مادر یا انکوباتور برای تخم نطفه دار فراهم می شود. دیگر المان مهم اکسیژن است که به صورت طبیعی توسط هوا تامین می شود.

  • انکوباتور

انکوباتور ، دستگاه جوجه کشی یا ماشن جوجه درآوری وسیله ای است که شرایط لازم برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار را شبیه سازی می کند. در واقع انکوباتور کار مرغ کرچ را انجام می دهد.

  • هچ شدن جوجه ها

منظور از هچ شدن جوجه ها خارج شدن جوجه ها از تخم های نطفه دار است.

  • ستر

ستر مرحله ای از جوجه کشی است که در آن جنین در داخل تخم نطفه دار در حال رشد است. مشخصه اصلی این مرحله دمای بالا ، رطوبت پایین و چرخش تخم ها است. چرخش تخم ها در این مرحله برای جلوگیری از چسبیدن نطفه یا جنین به پوسته انجام می پذیرد. این مرحله معمولا کل دوران جوجه کشی به غیر از سه روز آخر آن است. به دستگاهی که این شرایط را فراهم می کند ستر می گویند.

  • هچر

هچر سه روز آخر جوجه کشی است. در این مرحله جوجه به اندازه کافی رشد کرده است و آماده خروج از تخم است. به همین دلیل در این مرحله دما کاهش و رطوبت افزایش پیدا می کند. همچنین چرخش تخم ها نیز متوقف می شود. به دستگاهی نیز که این شرایط را فراهم می کند هچر می گویند.

نکات مهم در جوجه کشی

  • شستن و ضدعفونی کردن تخم های نطفه دار

با توجه به این که مخرج پرنده سرشار از آلودگی و عفونت است ، پوسته تخم نطفه دار نیز هنگام خروج از بدن مرغ مادر دارای آلودگی است. به همین دلیل باید آلودگی را از روی پوسته آن پاک کنیم.

به هیچ عنوان تخم نطفه دار را با آب نشوید. همانطور که می دانید پوسته تخم نطفه دار از آهک ساخته شده است. شستن پوسته تخم نطفه دار باعث می شود که آهک ساییده شده و جلوی روزنه های بسیار ریز پوسته تخم را بگیرد. با این کار ورود و خروج اکسیژن و دی اکسید کربن به داخل تخم نطفه دار انجام نگرفته و جنین به دلیل عدم تنفس تلف می شود.

بنابراین بهتر است آلودگی و عفونت های موجود بر روی پوسته تخم را با مسواک بردارید. ضدعفونی تخم های نطفه دار را با استفاده از مواد مناسب انجام دهید.

  • نگهداری تخم های نطفه دار

تخم های نطفه دار را باید حتما به مدت یک روز پس از تخم گذاری ذخیره کرده و سپس داخل دستگاه بگذارید. ذخیره تخم های نطفه دار بیش از سه روز نیز می تواند به دلیل کهنه گی منجر به کاهش راندمان جوجه کشی شود.

تخم های نطفه دار را باید در دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد ذخیره کنید. رطوبت مناسب انبار نیز چیزی بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است. تخم ها را می توانید به صورت عمودی ا افقی ذخیره کنید. اما حتما باید توجه داشته باشید که اگر بخواهید این کار را به صورت عمودی انجام دهید باید قسمت پهن تخم های به سمت بالا باشد. در صورت چینش افقی نیز بهتر است آن ها را به صورت زاویه دار قرار دهید به طوری که قسمت پهن اندکی به سمت بالا باشد. تخم ها را در انبار باید هر روز دو یا سه بار بچرخانید.

  • جوجه کشی از تخم های نطفه دار

جوجه کشی از تخم های نطفه دار به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام می گیرد. در جوجه کشی طبیعی ، مرغ کرچ چند روز بر روی تخم های نطفه دار می خوابد. مدت زمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار با توجه به نوع پرنده و نژاد آن متفاوت است. مرغ معمولا ۲۱ روز بر روی تخم های نطفه دار می خوابد.

همانطور که اشاره شد دما ، رطوبت و اکسیژن المان های جوجه کشی هستند. این المان ها توسط مرغ کرچ برای تخم های نطفه دار تامین می شود. اما در جوجه کشی مصنوعی این المان ها توسط ماشین جوجه درآوری تامین می شود. در واقع دستگاه جوجه کشی فرایند جوجه کشی طبیعی را شبیه سازی می کند.

  • جوجه کشی مصنوعی چگونه انجام می پذیرد؟

در جوجه کشی مصنوعی ، انکوباتور وظیفه تامین المان ها را بر عهده دارد.

دما : تامین دما در انکوباتور ، بسته به تکنولوژی به کار رفته در آن ، با استفاده از لامپ ، المنت و یا هیتر انجام می پذیرد.

رطوبت : نوع سیستم رطوبت رسانی نیز به درجه پیشرفته بودن دستگاه جوجه کشی بستگی دارد. ظرف آب و فن ، پد سلولزی و پمپ آب ، رطوبت ساز التراسونیک و رطوبت ساز دیسکی انواع سیستم های تامین رطوبت در دستگاه های جوجه کشی هستند. البته در نسل جدید انکوباتورها از بمباران الکترونی برای تامین رطوبت استفاده می شود.

  • چرخش تخم ها

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم در مرحله ستر تخم های نطفه دار چرخانده می شوند و در مرحله هچر ثابت می مانند. چرخش تخم ها در مرحله ستر با انتقال نیروی موتور به شانه ها انجام می پذیرد. راک ها تجهیزاتی هستند که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند.

تخم ها باید در طول شبانه روز ۴ تا ۶ بار چرخانده شوند. مرغ کرچ چرخش تخم ها را به صورت غریزی انجام می دهد.

بهترین سیستم چرخش تخم ها برای دستگاه های جوجه کشی ، سیستم چرخش ۳۶۰ درجه ای می باشد. اما چرخش تخم به صورت ۹۰ درجه ای در دستگاه های جوجه کشی متداول است.

  • هچ جوجه ها

همانطور که اشاره کردیم منظور از هچ ، خارج شدن جوجه ها از تخم های نطفه دار در مراحل پایانی جوجه کشی است. در این مرحله جوجه ها که به صورت کامل رشد کرده اند در داخل تخم برای شکستن پوسته شروع به نوک زدن به آن می کنند. به همین دلیل در این مرحله رطوبت افزایش پیدا می کند.

جالب است بدانید به دلیل این که پوسته تخم پرندگانی مانند غاز ضخامت بسیار زیادی دارند ، رطوبت مورد نیاز برای هچ شدن راحت جوجه های آن ها بسیار زیاد است. به همین دلیل در جوجه کشی غاز از آب پاش نیز برای پاشیدن آب بر روی تخم ها استفاده می شود.

در مرحله هچ که جوجه ها در حال ضربه زدن به پوسته برای شکستن آن و خارج شدن از تخم هستند ، گاهی اوقات مشاهده می شود که جوجه ها انرژی کافی برای شکستن تخم ها را ندارند و باید شما به صورت دستی آن ها را کمک کنید.

نوشته های مشابه

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. سلام من یک دستگاه جوجه کشی درست کردم تخم هارو می چر خاندم روز ۱۷ که روز نطفه بینی بود من که نگاه کردم معلوم بود که روز ۷ یا ۸مردن چرا مردن می شود راهنمایی کنید

    1. سلام
      کی گفته روز ۱۷ روز نطفه سنجی هست ؟ از کجا فهمیدی که جوجه ها مردن ؟! روز ۷ ۸ مرده باشن اصلا جوجه ای تشکیل نمیشه فقط چند تا رگه !

  2. سلام من تازه دستگاه جوجه کشی خریدم تنظیم کردنش رونمیدونم میشه راهنمایی کنید

  3. سلام من یک دستگاه جوجه کشی ساختم و در اون ۳ عدد تخم مرغ قرار دادم و نطفه سنجی کردم زنده بودن و الان روز ۲۲ هست ولی هیچ جوجه ای بیرون نیامده

    1. احتمالا رطوبت پایین بوده و نمی تونن تخم رو بشکونن
      قسمت پهن تخم رو کمی سوراخ کنید تا بتونن بیان بیرون

  4. سلام
    دستگاه ایزی باتور ۶
    خریداری کردم
    ولی پمپ رو که وصل می کنم به دستگاه روشن نمیشه .
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    🙏🙏🙏

  5. تخم مرغ را باید از روز چندم شروع به چرخیدن کنند ورطوبت باید چند باشه

  6. سلام ببخشید من میخواستم بدونم که
    من ۱۱تخم مرغ گذاشتن در تاریخ۹۹/۱۱/۲۸
    رطوبت ۵۳*ودما ۳۸تا۳۵متغیر است مشکل هست؟
    بعد میخواستم بدونم دوران هچر فقط باید رطوبت رو ببرم بالا؟

    1. سلام
      دما باید ثابت باشه و فقط دو دهم درجه تلونراس داشته باشه
      مقدار دمایی که گفت تغییرات داره و برای جوجه کشی مضر

  7. سلام ببخشید وقتی تخم هارو توی هچر میزاریم تخم هارو در می اوریم بعد دستگاه رو خاموش میکنیم بعد باید تنظیم کنیم برای دوران هچر یا خودت میزنی برق خود دستگاه میدونه دوران هچره

    1. نه باید دما و رطوبت رو برای دوران هچر تنظیم کنید

  8. سلام آقای اسکندری بنده تخم هارو اشتباه و بصورت برعکس داخل شانه ها قراردادم امروز روهجدهم است و متوجه اشتباه شدم خواستم بدونم اگه الان تخم ها رو بچرخانم افاقه میکند با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا با بخش خدمات پس از فروش شرکت تماس بگیرید راهنماییتون میکنن
      ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۳۲

  9. سلام
    من خودم یه دستگاه درست کردم و دیشب تایم ۲۱ روز به پایان رسیده (نهم خرداد) و هنوز جوجه ای از تخم بیرون نیومده
    میخواستم بدونم تا کی احتمال وجود داره که جوجه از تخم بیرون بیاد ؟
    همچنین نطفه بینی هم حدود روز ۱۳ انجام دادم و مطمئن بودم که جوجه توی تخم ها بوده .
    و راستش مخوام امشب اگه بشه دوباره نطفه بینی کنم ، که نمیدونم الان توی این مرحله کار درستی هست یا نه
    میتونین راهنماییم کنین ؟
    ممنونم

  10. سلام من خودم دستگاه جوجه کشی درست کردم قبلاباهاش جوجه کشیدم ولی جدیدن جوجه هاتوهفت روزگی ازبین میرن میخواستم بدونم دلیلش چیه ممنون

  11. سلام من الان ۸تا جوجه لاری ۳روزه دارم برای اینکه دچار بیماری نشند و زودتر رشد کنند چیکار کنم من تخم لاری هارو زیر بوقلمون باز کردم و الانم زیرش هستن و الان نیاز به واکسن دارن؟

  12. سلام ببخشید من ایزی باتور۲دارم ایا زمان هچ باید رطوبت و دمارا دستکاری کنم ی خودش اتوماتیک کار میکنه

    1. سلام
      اگر از حالت تنظیمات انتخاب پرنده استفاده کردید نیازی نیست ولی در حالت تنظیمات دلخواه بایست تنظیمات زمان هچ را وارد نمایید.
      لطفا به دفترچه همراه دستگاه مراجعه کنید.

  13. سلام آقای اسکندری از نمایندگی تهران آقای علی اسکندری حب قشلاق دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸ تایی خریدم …

    1. سلام
      آقای یزدانی عزیز ، سفارش شما خیلی وقت ارسال شده.
      لطفا برای پیگیری با واحد فروش شرکت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس