روش های تقویت نطفه تخم بوقلمون و افزایش باروری گله بوقلمون

بوقلمون ها نسبت به سایر پرنده های بومی، نطفه ضعیف تری دارند و برای تولید تخم نطفه دار بوقلمون باید به شرایط محیطی و تغذیه ای آنها توجه ویژه ای داشت. در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس به بررسی عوامل تاثیرگذار در تقویت و باروری نطفه تخم بوقلمون پرداخته شده است تا به موفقیت شما در جوجه کشی از تخم های این پرنده کمک کرده باشیم، با ادامه مطلب همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

ویدیوی بررسی عوامل موثر در افزایش باروری تخم بوقلمون 

در این ویدیوی آموزشی کوتاه به مهم ترین نکات تاثیرگذار در نطفه دار شدن تخم بوقلمون پرداخته شده، اما در ادامه مقاله نکات تکمیلی و بیشتری آموزش داده شده اند : 

چگونه تخم نطفه دار بوقلمون تولید کنیم؟

اگر به تازگی کار پرورش بوقلمون را شروع کرده اید، برای به دست آوردن تخم نطفه دار بوقلمون، باید نر و ماده های بالغ و جوان را در یک گله جمع آوری کنید که اصطلاحا به آن گله مولد تخم نطفه دار می گویند. 

معمولا  به ازای هر بوقلمون نر، ۵ بوقلمون ماده در یک گله قرار می گیرد و گله های مختلف، در آغل های جداگانه ای پرورش داده می شوند تا این نسبت به هم نخورد. بوقلمون ها در سن ۶ الی ۷ ماهگی تخمگذار می شوند و در همان سن نیز به بلوغ جنسی می رسند، بنابراین بوقلمون های ۷ الی ۸ ماهه بهترین گزینه برای تشکیل گله مولد است. 

چگونه تخم نطفه دار بوقلمون تولید کنیم؟ - چیکن دیوایسبا تغذیه و مراقبت از بوقلمون ها و فراهم کردن شرایط مناسب محیطی، می توانید آنها را ترغیب به جفت گیری و در نتیجه تولید تخم نطفه دار بکنید. بوقلمون های در اوایل بهار شروع به جفت گیری و تخم گذاری می کنند و این روند تا اواسط تابستان ادامه می یابد. 

با گرم شدن هوا در تابستان، تمایل آنها به جفت گیری کاهش یافته و در نتیجه تخم هایی بدون نطفه و یا با نطفه ضعیف تولید نمی کنند که با کنترل دمای محیط تا حد زیادی می توان این رغبت را حفظ کرد. 

لازمه نطفه دار شدن تخم بوقلمون، جفت گیری بوقلمون نر با ماده است. بوقلمون های ماده بدون حضور بوقلمون نر هم می توانند تخم گذاری کنند، اما این تخم ها کاملا پوچ بوده و به درد جوجه کشی نمی خورند. 

برای نطفه دار شدن تخم بوقلمون باید چه شرایطی را فراهم کرد؟

جهت تولید تخم نطفه دار بوقلمون باید یک سری شرایط را مهیا کرد تا تخم هایی با نطفه قوی و قابل جوجه کشی تولید شوند. با اینکه بوقلمون ها بدون وجود شرایط زیر هم می توانند تخم گذاری کنند، اما از نطفه دار بودن تخم و یا قوی بودن نطفه ها نمی توان مطمئن شد. 

الف – استفاده از جیره غذایی استاندارد و غنی 

طبیعی است که صرفا استفاده از علوفه و سبزیجات و گندم نه تنها به نطفه دار شدن تخم های بوقلمون کمک نخواهد کرد، بلکه سلامت و رشد آنها را نیز به مخاطره خواهد انداخت. بوقلمون ها برای رشد و تولید تخم نطفه دار نیازمند یک جیره غذایی سالم و کافی هستند که انواع ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات، فیبر و چربی را شامل شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله تغذیه بوقلمون را بخوانید.

برای تهیه جیره غذایی استاندارد بوقلمون های تخم گذار خود می توانید از یک کارشناس جیره طیور مشورت بگیرید و یا به مراکز معتبر عرضه دان طیور مراجعه فرمایید. 

ویتامین E نقش به سزایی در نطفه دار تخم بوقلمون دارد، حتما از این ویتامین در کنار سایر ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی در جیره غذایی بوقلمون استفاده شود. 

ب – کنترل دما و رطوبت سالن نگهداری 

معمولا دمای سالن پرورش پرنده ها در محدوده ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد حفظ می شود، در فصل های مختلف باید با استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مختلف، این دما را حفظ کرد. سرد بودن بیش از حد سالن سبب بیماری و تلفات بوقلمون ها خواهد شد و گرم بودن سالن در تابستان نیز سبب کاهش میل بوقلمون ها به جفت گیری و له له زدن آنها می شود. 

استفاده از پد سلولزی و فن اگزاست در تابستان ها و هیترهای کوره ای و دودکش دار در زمستان ها انتخاب به صرفه و مناسبی است. 

ج – حفظ سلامت بوقلمون ها 

بوقلمون های نر بیمار، هیچ تمایلی به جفت گیری ندارند و تخم گذاری بوقلمون های ماده کاملا متوقف می شود. بنابراین برای داشتن گله ای سالم با بنیه قوی، باید واکسن های لازم را در زمان های مقرر تزریق کنید، هم چنین با حفظ دما و رطوبت مناسب سالن و فراهم کردن شرایط بهداشتی مناسب، از بیماری بوقلمون ها جلوگیری کنید. 

موارد بهداشتی شامل، نظافت و ضدعفونی دوره ای سالن، شستشوی آبخوری و دانخوری ها، ممانعت از هم غذا شدن بوقلمون ها با پرنده های وحشی و جونده ها، جلوگیری از ورود موجودات ناقل بیماری به داخل سالن و ضدعفونی پاها هنگام ورود می باشد. 

رفتارها و حالات بوقلمون ها را همواره مد نظر قرار دهید و در صورت مشاهده موردهای بی حال و کسل، حتما از گله جدا کنید تا از انتشار بیماری به کل بوقلمون ها و تلفات انبوه جلوگیری شود. پس از قرنطینه کردن بوقلمون های بیمار، نسبت به درمان آنها اقدام کنید. 

د – ایجاد محیط آرام و بدون استرس 

هیچ پرنده ای در محیط پر استرس، تمایل به جفت گیری و تولید مثل ندارد. فراهم کردن یک محیط آرام و ساکت زمینه ساز تحریک بوقلمون ها برای تولید مثل و تولید تخم نطفه دار است، البته به شرطی که سایر موارد اعلام شده فوق رعایت شوند. 

بهتر است سالن پرورش بوقلمون ها را به دور از مناطق شهری و روستایی تاسیس کنید و از کارخانه ها و شهرک های صنعتی، فرودگاه ها، نیروگاه ها و … فاصله داشته باشد. البته کسانی که قصد پرورش چند جفت بوقلمون را دارند، میتوانند از فضای روستایی موجود نیز استفاده کنند. 

هـ – ایجاد ساعات نوری کافی

با فرا رسیدن فصل بهار، روزها طولانی تر می شود و تمامی پرنده های اهلی و وحشی میل به تولید مثل پیدا می کنند. بوقلمون ها نیز از این دسته مستثنی نیستند، اما با رسیدن به اواخر تابستان، روزها کوتاه تر می شوند و کسانی که قصد گرفتن تخم نطفه دار از بوقلمون ها را دارند، باید با روش های مصنوعی یعنی استفاده از لامپ مهتابی و رشته ای، ساعات نوری لازم برای بوقلمون ها را فراهم آورد. 

برای تحریک بوقلمون ها به تخم گذاری باید حداقل ۱۴ الی ۱۶ ساعت نور مداوم برای آنها فراهم کرد. 

و – جدا نگه داشتن بوقلمون های نر برای مدت مشخص 

جدا نگه داشتن بوقلمون های نر برای مدت مشخص - چیکن دیوایسیکی از روش های اثبات شده جهت افزایش تمایل بوقلمون ها به جفت گیری، جدا نگه داشتن آنها برای مدتی مشخص از بوقلمون های ماده است. به عنوان مثال می توانید بوقلمون نر را هر سه روز یکبار در میان گله ماده ها قرار دهید. این کار به انباشت اسپرم و افزایش میل جنسی بوقلمون ها کمک می کند، البته استفاده از جیره غذایی سالم و مقوی نیز در تقویت نطفه تاثیر به سزایی دارد. 

قوی بودن نطفه تخم بوقلمون، به افزایش راندمان جوجه کشی نیز کمک می کند، آموزش های کامل در رابطه با نحوه تولید جوجه یک روزه بوقلمون، در مقاله آموزش جوجه کشی بوقلمون ارائه شده است. 

ز – چرخش بوقلمون های نر در گله های مختلف 

روش اثبات شده دومی که به تقویت نطفه تخم بوقلمون کمک می کند، چرخش بوقلمون های نر در میان گله های مختلف است. این روش از لحاظ علمی ثابت شده و در بسیاری از سالن های پرورش بزرگ دنیا اجرا می شود. 

برای این کار بایستی آغل ها و بوقلمون های نر مربوط به هر آغل را شماره گذاری کنید و پس از چند روز جداسازی بوقلمون های نر، آنها را در آغل های مختلف قرار دهید. با شماره گذاری بوقلمون ها و آغل ها به یاد خواهید داشت که کدام بوقلمون مربوط به کدام آغل است. 

ک – استفاده از تلقیح مصنوعی 

آخرین و تاثیرگذار ترین روشی که معمولا در سالن های پرورش صنعتی و بزرگ انجام می شود، روش تلقیح مصنوعی است. در این روش، اسپرم بوقلمون های نر با استفاده از سرنگ های مخصوصی برداشته شده و به بدن بوقلمون های ماده تزریق می شود. 

از آنجایی که برخی از بوقلمون ها نژاد سنگین، وزن بالایی می گیرند، بنابراین تمایل یا قدرت بدنی آنچنانی برای جفت گیری ندارند و تلقیح مصنوعی تنها راه تولید تخم نطفه دار است. 

ل – ایجاد لانه مناسب برای تخم گذاری بوقلمون 

بوقلمون ماده زمانی تمایل به تولید مثل خواهد داشت که لانه ای مناسب برای تخم گذاری داشته باشد. حتما آشیانه هایی را از پوشال نرم و جعبه های چوبی یا پلاستیکی برای بوقلمون ها فراهم کنید و بهتر است که در یک سالن مجزا و خلوت با نور نسبتا کم باشد. 

نتیجه گیری کلی روش های افزایش کیفیت نطفه تخم بوقلمون 

در این مقاله به مجموعه روش های اثبات شده جهت تقویت نطفه بوقلمون و افزایش باروری گله بوقلمون اشاره شد. فراهم کردن سالن آرام و بهداشتی، استفاده از جیره غذایی استاندارد و کنترل دما و رطوبت محیط تا حد زیادی بوقلمون ها را برای جفت گیری ترغیب می کند. به شرطی که نور کافی و لانه مناسب تخم گذاری نیز برای بوقلمون های ماده وجود داشته باشد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس