آیا شانه های مخصوص برای سایزهای مختلف تخم یک پرنده مناسب هستند؟

مقایسه شانه جوجه کشی سنتی با شانه همه کاره برای سایزهای مختلف تخم یک پرنده

سازندگان دستگاه های جوجه کشی از مدل های مختلف شانه در محصولات خوده بهره برده اند. هر کدام از این شانه ها مزیت و یا یک سری معایبی میتواند داشته باشد. بر روی تمامی دستگاه های جوجه کشی اسکندری سری صنعتی، شانه همه کاره موجود است که این نوع شانه ها برای تمامی پرندگان قابلیت استفاده را دارند.

اما نمونه های زیادی از دستگاه های جوجه کشی نیز دارای شانه مخصوص و سنتی می باشند. شانه های مخصوص و سنتی مختص هر پرنده طراحی میشوند. محل قرار گیری تخم در شانه های سنتی بر اساس سایز استاندارد تخم آن پرنده می باشد. در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس بیشتر در مورد سایز شانه مخصوص و مقایسه آن با سایز شانه همه کاره بحث میکنیم.

وضعیت قرار گیری تخم ها در شانه مخصوص

شانه های مخصوص که قدیمی هستند، بر اساس اندازه استاندارد تخم یک پرنده طراحی میشوند. این نوع شانه ها فقط مختص یک پرنده بوده و برای طیور دیگر قابل استفاده نیستند. بعنوان مثال شانه مرغ، شانه بلدرچین، شانه بوقلمون و … نمونه هایی از این شانه ها میباشند. محل قرار گیری تخم در این نوع شانه ها به شکل یک حفره می باشد که تخم در داخل آن حفره جای میگیرد.

یک مشکل اساسی که شانه های سنتی دارند، عدم جایگیری برخی از تخم های یک پرنده در داخل آن می باشد. چرا که در یک گله تمامی پرنده ها یا مرغ های آن گله تخم با سایز یکسان تولید نمیکنند.

همچنین نژادهای مختلف یک پرنده نیز اندازه تخم متفاوتی با هم دارند. بعنوان مثال تخم نژاد مرغ هلندی ریز بوده در حالیکه مرغ های بومی یا مرغ لوهمن سایز تخم بزرگتری دارند.

به طور طبیعی در یک گله تعدادی از تخم ها کمی ریز و تعدادی دیگر نیز کمی درشت تر از بقیه می باشند. این نوع تخم ها در داخل شانه مخصوص به خوبی جای نمیگیرند. چون شانه مخصوص بر اساس اندازه استاندارد و معمولی تخم هر پرنده طراحی میشود و اصلا برای تمامی نژادهای یک پرنده یا سایزهای مختلف تخم یک پرنده مناسب نیست.

از طرفی دیگر در این نوع شانه ها، تخم نطفه دار فقط در حالت ایستاده قابل جایگذاری است و محدودیت بیشتری ایجاد میکند.

وضعیت قرار گیری تخم در شانه همه کاره

اما در شانه همه کاره انواع تخم هایی که سایز ریز یا درشت یا معمولی دارند را میتوانید داخل یک شانه بچینید. شانه همه کاره قابلیت تغییر سایز دارد و داخل آن میتوان با توجه به اندازه تخم نطفه دار، ردیف های دلخواهی ایجاد کرد. در نتیجه تخم هایی که سایز درشت تری دارند در ردیف های یکسان و تخم هایی که ریزتر می باشند در ردیف دیگر کنار هم قابل جایگذاری خواهند بود.

شانه همه کاره نه تنها برای تمامی پرندگان بلکه برای نژادهای مختلف یک پرنده و سایزهای مختلف تخم نطفه دار کاملا مناسب می باشد. در شانه همه کاره امکان جایگذاری تخم در هر دو حالت ایستاده یا خوابیده وجود دارد که این مزیت نیز خود باعث افزایش راندمان جوجه کشی میشود.

شانه های همه کاره برای نخستین بار توسط شرکت آرکام کره جنوبی طراحی شد. پس از آن نیز گروه صنعتی اسکندری برای اولین بار این نوع شانه های جهانی و استاندارد را در ایران طراحی و تولید کرد. هم اکنون گروه صنعتی اسکندری با افتخار تنها تولید کننده ای می باشد که در ایران شانه های همه کاره را در دستگاه های جوجه کشی ساخت خود مورد استفاده قرار میدهد.

ناگفته نماند که با توجه به طراحی خاص شانه های همه کاره، ساخت این نوع شانه ها نیاز به قالب بندی متنوع و هزینه بیشتری دارد. برای همین قیمت شانه جوجه کشی همه کاره بیشتر از شانه های قدیمی است.

جمع بندی

در این پست وضعیت شانه جوجه کشی مخصوص برای جوجه کشی از یک پرنده و مشکلات ناشی از آن بحث کردیم. همانطور که ذکر شد پرنده های تخم گذار همیشه سایز تخم یکسانی ندارد. اندازه تخم در پرنده تحت تأثیر تغذیه، شرایط نگهداری، سن و ژنتیک در زمان های مختلف میتواند کوچکتر یا درشت تر شود. برای همین در هیچ گله ای اندازه تمامی تخم های تولیدی آن گله یکسان نخواهد بود.

در شانه سنتی تخم هایی که ریزتر یا درشت تر هستند به خوبی جای نمیگیرند و این میتواند باعث سقوط تخم در زمان چرخش شود. هرچند این نکته از نگاه برخی کاربران جزئی می باشد ولی با رفع این نکات جزئی است که میتوان به بیشترین راندمان ممکن در جوجه کشی رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس