اهمیت دما در جوجه کشی | تاثیر دقت سنسور بر کیفیت جوجه کشی

اهمیت دما در جوجه کشی 

 در فرایند جوجه کشی عوامل خارجی  و داخلی مختلفی تاثیر گذار هستند و بازدهی نهایی جوجه کشی را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در داخل کابین دستگاه جوجه کشی نیز سه عامل مهم به نام های دما ، رطوبت و چرخش از تاثیرگذاری بسیار بالایی در روند جوجه کشی برخوردار هستند، از بین سه عامل فوق دما مهم ترین و حساس ترین نقش را دارد و به دلیل اهمیت بالای آن در فرایند جوجه کشی در این مقاله از چیکن دیوایس به طور اختصاصی به اهمیت آن خواهیم پرداخت. 

اهمیت دما نسبت به رطوبت و چرخش

در یک فرایند جوجه کشی امکان قطع شدن هر یک از آیتم های دما ، رطوبت و چرخش وجود دارد. در صورتی که رطوبت و چرخش دستگاه حتی به مدت یک الی دو ساعت هم قطع شود هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و ضررهای آنچنانی به تخم وارد نخواهد شد. اما در صورت قطع شدن دما حتی به مدت چند دقیقه تاثیر بسیار مخربی بر فرایند جوجه کشی خواهد داشت و به اصطلاح وارد شدن شوک دمایی (افزایش یا کاهش ناگهانی دما) سبب مرگ جنین در داخل تخم خواهد شد و به همین دلیل از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. 

به عبارت دیگر حرارت مهم ترین عاملی است که در تبدیل نطفه به جوجه و رشد لحظه به لحظه آن تاثیر دارد و سبب شکل گیری رگ های خونی در تمامی قسمت های داخل تخم خواهد شد. یعنی می توان گفت که بدون وجود رطوبت و چرخش ، امکان تولید جوجه وجود دارد اما جوجه تولید شده قادر به بیرون آمدن از تخم نخواهد بود. 

اهمیت دما نسبت به رطوبت و چرخشچرا که رطوبت وظیفه نرم کردن و نازک کردن پوسته تخم را بر عهده دارد و طبیعتا در صورت سفت بودن پوسته امکان بیرون آمدن جوجه از تخم به هیچ وجه وجود نخواهد داشت. در صورت عدم وجود چرخش نیز امکان چسبیدن جوجه به دیواره پوسته و عدم تغذیه کامل از تمامی قسمت های زرده وجود دارد که این مورد نیز عوارض خاص خود را به دنبال خواهد داشت. 

سایر عوامل موثر بر جوجه کشی مانند دما و رطوبت محیط ، شرایط آب و هوایی، کیفیت تخم نطفه دار ، کیفیت دستگاه جوجه کشی و تجربه و مهارت اپراتور از دیگر عواملی هستند که می توانند موفقیت یا شکست در جوجه کشی را رقم بزنند، در نوشته هایی جداگانه به این موارد پرداخته شده است. 

کنترل دما در دستگاه جوجه کشی

به دلیل اهمیت بالای دما در جوجه کشی ، به صورت دهم درجه کنترل می شود و تغییرات دما در حد دهم درجه نیز می تواند تاثیر زیادی در نتیجه نهایی جوجه کشی داشته باشد. اگر در طول دوران جوجه کشی ، دما در حد یک درجه یا حتی نیم درجه بیشتر یا از کمتر از مقدار مجاز برای جوجه کشی باشد در نهایتا با مرگ جنین در داخل تخم روبرو خواهید شد و یا اینکه هچ پایینی را تجربه خواهید کرد. 

به همین دلیل اکیدا توصیه می شود که از دستگاه های جوجه کشی دارای سنسورهای دقیق و دیجیتالی مانند sht استفاده کنید. دستگاه های جوجه کشی معتبر جهانی مانند آرکام و برینسا از این سنسورها در ماشین های جوجه کشی خود استفاده می کنند و همانطور که می دانید ماشین های جوجه کشی آرکام در اکثر پرورش گاه ها و باغ وحش های معروف جهان جهت جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرنده های زینتی و خزنده ها مورد استفاده قرار می گیرد و این کیفیت بالای دستگاه وقت واقعی سنسور به کار رفته در آن را نشان می دهند. 

کنترل دما در دستگاه جوجه کشیدر ایران نیز گروه صنعتی اسکندری از سنسورهای آخرین نسل برند SHT استفاده می کند که ساخت کشور سوئیس بوده و به صورت همزمان و با دقت یک دهم درجه قادر به سنجش دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی می باشد. بنابراین مهم ترین موردی که در خرید یک دستگاه جوجه کشی ایده آل و با کیفیت باید به آن دقت کنید، سنسور به کار رفته در دستگاه است. برخی از تولید کننده ها از سنسور های ارزان قیمت و بی دقت مانند ntc در تولیدات خود استفاده می کنند که پس از مدتی نیاز به کالیبره مجدد خواهند داشت و گاها پیش آمده که در حین جوجه کشی نیز دچار خطا شده و جوجه کشی را با شکست مواجه کرده است.

راه حل سنجش دمای دستگاه جوجه کشی

در صورتی که به دقت و صحت سنجش سنسور دستگاه جوجه کشی خود شک دارید می توانید از یک دماسنج جهت سنجش دمای داخل دستگاه استفاده کنید اما دقت کنید که همه دماسنج ها دقیق و قابل اعتماد نیستند چرا که دماسنج های ارزان قیمت دما را با خطای زیادی نشان می دهند و عملا هیچ کمکی به بهبود وضعيت سنسور نخواهند کرد. 

بنابراین توصیه می شود از دماسنج های گران قیمت و درجه یک بازار مانند تستو و کیمو استفاده کنید که دارای اپلیکیشن نیز هستند و می توانید دما و رطوبت داخل دستگاه را به صورت لحظه ای در تلفن همراه خود مشاهده کنید و از تغییرات آنها آگاه شوید. 

ویدیوی اهمیت دما در جوجه کشی

در ادامه ویدیوی آموزشی کارشناسان گروه صنعت اسکندری را خواهید داد که به صورت کامل تر و ساده تر اهمیت دما در فرایند جوجه کشی را توضیح می دهند و نکات مهمی می توانید از آن برداشت کنید، دیدن آن را به شما توصیه می کنیم.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    ان شاء الله در صدد ساخت دستگاه جوجه کشی پانصد تایی با استفاده از بدنه یخچال هستم ، لطفا بهتری و البته ارزان کنترلر دما و کنترلر رطوبت را معرفی فرمایید . خدا خیرتان دهد . سپاسگزارم .

  2. من یک روز قبل از هچ موتر چرخنده هارو غط کردم اشتباهی سعالم این بود که اگه یک روز قبل از این که تخم مرغ ها درهچ بروندچرخده هارو غط کنم مشکلی ایجاد نمی کنه برای جوجه ها لطفا جواب بدین

    1. چرا ممکن جوجه ها به خوبی رشد نکنند و به صورت کامل از زرده تغذیه نکنند
      به جوجه کشی ادامه بدید شاید جوجه کاملا سالم به دنیا اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋