تورم صورت و بیماری های چشمی بوقلمون و نحوه درمان آن

علت تورم صورت و چشم بوقلمون | خروج ترشح و آب از چشم بوقلمون | روش های پیشگیری و درمان 

دستگاه جوجه کشی 210 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۲۱۰ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از بوقلمون
» بدنه از جنس PVC چند لایه با لایه محافظ عایق
» استفاده از فن مخصوص حلزونی برای گردش بهتر هوا
قیمت : ۱۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان

ورم چشم و صورت بوقلمون، خروج آب و ترشح از یک یا دو چشم آنها یکی از مشکلاتی است که اکثر پرورش دهنده های خانگی و حتی سالن داران و مزرعه داران را درگیر می کند. عوامل و بیماری های زیادی در ورم چشم و صورت بوقلمون تاثیر گذار هستند که در این مقاله به علل این عارضه و نحوه درمان آن اشاره خواهیم کرد. افرادی که در کار پرورش بوقلمون هستند، حتما با این عارضه مواجه شده اند. 

 

علت ورم کردن چشم و صورت بوقلمون و شیوه درمان آن 

علت ورم کردن چشم و صورت بوقلمون و شیوه درمان آن - چیکن دیوایسبیماری ها و علت های مختلفی در ورم ملتحمه و صورت بوقلمون دخالت دارند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

الف – تورم به دلیل ضربه 

اولین و شایع ترین دلیل تورم در سر و صورت بوقلمون، به دلیل ضربه است. این ضربه ممکن است از طرف پرندگان هم نوع و یا سایر افراد و حیوانات باشد. در صورت مشاهده درگیری بین بوقلمون های خود، تورم پدید آمده احتمالا به همان دلیل باشد. 

جهت درمان تورم به دلیل ضربه می توانید از کیسه یخ استفاده کنید. در صورت مشاهده خونریزی، حتما با استفاده از پمادهای ضدعفونی کننده مانند تتراسایکلین آن را میکروب زدایی کرده و باندپیچی کنید. در نهایت جهت مداوای تکمیلی به دامپزشک پرنده های بومی مراجعه کنید. 

ب – مایکوپلاسما 

مایکوپلاسما یک بیماری باکتریایی است که در میان پرنده های مختلف بومی مانند مرغ، بوقلمون، اردک و غاز، بلدرچین و … اتفاق می افتد. عوامل مختلفی مانند هوای آلوده، آب و غذای آلوده، هم غذا شدن با پرنده های ناقل و پرنده های وحشی و … می تواند بیماری را انتقال دهد. 

از علائم بیماری مایکوپلاسما می توان به آبریزش بینی، ورم چشم و صورت، سرفه، صدای خس خس هنگام تنفس، کاهش اشتها و عدم تعادل در حرکت و ایستادن و … اشاره کرد. برای درمان ورم صورت بوقلمون خود، باید این بیماری را درمان کنید که استفاده از آنتی بیوتیک و جدا کردن بوقلمون های بیمار از گله، تا حد زیادی در درمان بیماری تاثیرگذار است. 

ج – سندروم سر باد کرده 

در بوقلمون های جوان، این بیماری با التهاب مجاری تنفسی، عطسه، خروج ترشحات کف آلود از بینی، ورم ملتحمه و تورم سینوس ها مشخص می شود. سرفه و تکان دادن سر اغلب در بوقلمون های مسن مشاهده می شود. حتما بایستی واکسن مربوطه را زیر نظر دامپزشک تزریق می کردید. 

جهت درمان بیماری حتما باید به دامپزشک متخصص پرنده های بومی مراجعه کنید. قرنطینه و درمان جداگانه بوقلمون بیمار اکیدا توصیه می شود و ضمن اینکه آبخوری ها و دانخوری ها را مرتبا شسته و پوشال بستر را هر چند روز یکبار تعویض کنید. 

د – عفونت های قارچی 

عفونت ها و بیماری های قارچی که در بستر و آب و غذای آلوده وجود دارند نیز می توانند چشم و سیستم تنفسی پرنده را تحت تاثیر قرار داده و سبب تورم و خروج ترشح از چشم شود. از جمله این عوامل قارچی می توان به آسپرژیلوس اشاره کرد. 

دلایل خروج ترشح از چشم بوقلمون | آبریزش چشم بوقلمون

دلایل خروج ترشح از چشم بوقلمون - چیکن دیوایسپرورش دهنده های مختلفی شاید این عارضه را در بوقلمون های خود مشاهده کرده باشند، که شامل آبریزش چشم، خروج ترشحات سفید و چرکی از چشم و … باشد. در ادامه به علت های این اتفاق اشاره می شود :

۱- کوریزای عفونی 

بیماری کوریزا معمولا از طریق تماس با پرنده های آلوده و تنفس هوای آلوده به باکتری منتقل می شود. هم چنین مصرف آب و خوراک آلوده به کوریزا نیز در گسترش این بیماری تاثیر گذار است. پرنده های مهاجر و یا تازه وارد به گله نیز می توانند این باکتری را به بوقلمون های شما منتقل کنند. 

از علائم این بیماری می توان به آبریزش بینی، خروج ترشح سفید و کف آلود از چشم، تنفس با دهان باز، پوشیده شدن سر و صورت با لکه های قهوه ای و… اشاره کرد. این بیماری باکتریایی با آنتی بیوتیک و تفکیک و درمان به موقع پرنده های بیمار قابل درمان است. 

۲- نگهداری در فضای آلوده

آلوده بودن بستر به فضولات پرنده ها و عدم نظافت به موقع، سبب انتشار مقادیر زیادی گاز آمونیاک شده و آبریزش چشم را در بوقلمون ها ممکن است به دنبال داشته باشد. استفاده از فن تهویه در سالن پرورش و نظافت به موقع بستر و تعویض پوشال کف بستر می تواند در برطرف کردن این مشکل کارساز باشد. 

به خصوص جوجه بوقلمون هایی که به تازگی از دستگاه جوجه کشی هچ شده اند، بیشتر در معرض آمونیاک و آلودگی های محیطی هستند، بنابراین در محل نگهداری جوجه های چند روزه باید بهداشت را به شکل جدی تری رعایت کرد. 

راهکار کلی جهت درمان بیماری های چشمی بوقلمون 

در صورت مشاهده تورم چشم و صورت پرنده و خروج ترشح از آن، اولین قدم تفکیک بوقلمون های دارای علائم است تا از گسترش بیماری و مرگ کل گله جلوگیری شود. از دادن خودسرانه دارو و آنتی بیوتیک خودداری کرده و حتما جهت تشخیص بیماری و تجویز دارو، پرنده بیمار را به دامپزشک متخصص طیور بومی نشان دهید. 

با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، آلودگی ها و ترشحات روی چشم را پاک کرده و با مشورت دامپزشک از قطره ها و اسپری ها مناسب جهت ضدعفونی چشم استفاده کنید. هم چنین رعایت نظافت در بستر، آب و غذای بوقلمون ها و شستشوی مداوم آبخوری و دانخوری ها و هم چنین استفاده از فن تهویه در محل نگهداری تا حد زیادی از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری خواهد کرد. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به انواع بیماری ها و عوامل دخیل در تورم و التهاب چشم بوقلمون پرداخته شد. در صورت رعایت بهداشت در پرورش و قرنطینه به موقع بوقلمون های بیمار تا حد زیادی از گسترش بیماری جلوگیری خواهید کرد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس