تخم گذاری بوقلمون به تخم آوردن بوقلمون

در چند سری مقاله سعی خواهیم کرد که نگاهی جامع به تخم بوقلمون و تخم نطفه دار بوقلمون و همچنین راه های به تخم آوردن بوقلمون در هنگام پرورش آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بخش اول این مقاله آماده شده و به افرادی که سعی در نگهداری و پرورش بوقلمون را داشته اند پیشنهاد میشود.

تخم گذاری بوقلمون به تخم آوردن بوقلمون تخم گذاری، بخشی از فرآیند تولید مثل پرندگان است. تخم نطفه دار در واقع یک سلول جنسی نیست، بلکه یک سلول ۲n کروموزومی یا به عبارت دیگر یک سلول سوماتیک یا جنین در ابتدائی ترین وضعیت خود است. تولید تخم ارادی نیست. در بسیاری از پرندگان پس از بلوغ جنسی تولید تخم نیز آغاز میشود و نیازی به وجود پرنده ی نر(مانند مرغ و یا اردک و غاز اهلی) نیست. بوقلمون نیز از همین گروه پرندگان است. انواع دیگری از پرندگان هستند که معمولاً
تخم گذاری نمی کنند مگر آنکه پرنده ی نر نیز حضور داشته و جفت گیری صورت پذیرد. درواقع آزاد سازی سلول جنسی ماده از تخمدان، در نتیجهی تحریک جفت گیری صورت می پذیرد. کبوتر و بسیاری از پرندگان وحشی از جمله ی این گروه از ماکیان هستند. تعداد تخم تولیدی تا حدودی به نوع پرنده بستگی دارد و تا حدی نیز به خصوصیات نژادی و حتی فردی آن متمایل است. بدین معنی که بعضی نژادها بهتر و بیشتر تخم میگذارند و بعضی دیگر کمتر در حقیقت اصلاح گران ژنتیکی از همین خصوصیات نژادی و فردی پرندگان استفاده کرده و با بهره گیری از سلسله عملیات انتخاب بر کیفیت و کمیت تولید تاثیر مثبت می گذارند.
تخم بوقلمون به طور میانگین ۸۵ گرم وزن دارد ( این وزن در نژاد ها و گونه های مختلف اندکی متفاوت است ) .طول تخم آن بطور متوسط ۶۴ و عرض آن ۴۷ میلیمتر است.تخم های نطفه دار بوقلمون در دمای ۳۷.۵ درجه ی سانتیگراد ، طی ۲۸ روز به جوجه تبدیل میشوند .
به تخم آوردن مجدد بوقلمون
بوقلمون از جمله پرندگانی است که به صورت دوره ای تخم گذاری می کند.بدین معنی که در فصل بهار با طولانی شدن ساعات نور طبیعی و با افزایش شدت نور به تخم می آید ، تعدادی تخم می گذارد و بعد از مدتی از تخم می رود.اگر طول دوره ی تخم گذاری و در نتیجه تعداد تخم تولیدی کم باشد.نگهداری بوقلمون مولد برای تخم گذاری در حالت طبیعی مقرون به صرفه نیست بلکه باید کاری کرد تا بوقلمونهای ماده مجدداً شروع به تخم گذاری نمایند. از آنجائی که تخم گذاری آنها تا حد زیادی به وضعیت نور بستگی دارد، با اجرای عملیاتی به نام تحریک نوری، آنها مجدداً شروع به تخم گذاری می کنند.
عملیات تحریک نوری چیزی نیست جز اینکه پرنده را به اصطلاح در زمستان و بهار مصنوعی (از نقطه نظر طول و شدت ساعات روشنائی) وارد می کنند. در نتیجه ی تحریک نوری سلسله تغییرات و تحریکاتی در سیستم تولید هورمون پرنده ایجاد می شود که جهاز تولید مثل پرنده را از نو فعال کرده و به تولید
تخم وادار می کند.
عملیات تحریک نوری Leonard S.Merica 2001
در عملیات تحریک نوری بو قلمون های نر و ماده ، نوردهی به پرندگان باید تحت کنترل پرورش دهنده باشد.بنابراین هرگونه ارتباط پرنده با نور خورشید قطع میشود.بدین معنی که بوقملون ها باید حتما در سالن باشند و از نور مصنوعی لامپ ، ترجیحا نوع آفتابی ( زرد رنگ ) استفاده کنند.
عملیات تحریک نوری شامل دو دوره ی زمانی مجزا است:
۱- دوره ی استراحت.
۲- دوره ی تحریک.
در ابتدا حتی الامکان بوقلمون های نر و ماده از یکدیگر جدا و در دو مکان مجزا نگهداری می شوند. سپس تمامی منافذ و مجاری ورود نور طبیعی مسدود می شود. به حالتی که به هیچ عنوان نور از خارج از سالن به داخل نفوذ نکند. سر راه جریان برق به لامپ های داخل سالن، یک دستگاه ديمراء قرار می گیرد.

قسمت دوم مقاله در حال ویرایش.

نوشته های مشابه

‫۱۵۴ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید بوقلمون ماده م برای اولین بار جفتگیری کرد و بوقلمون نر دو سه روز بعد مرد!
    چنروز بعدشم بخاطره همین جفتگیری بوقلمونم داره تخم میزاره
    میخوام بدونم تا چنتا تخم بعدی تخمای بوقلمونم نطفه داره؟ با این حالی که بوقلمون نرم بعد جفتگیری افتاد مرد

    1. سلام دوست عزیز
      جفت گیری صورت گرفته و جای نگرانی وجود نداره
      فقط شما تو روز معین باید نطفه سنجی انجام بدی
      اونایی که رگ بستن نطفه دارن

  2. سلام وقت بخیر
    ببخشید بوقلمونی که همه شرایط و داره ولی تخم نمیگذاره میتونه به علت افزایش چربی باشه که مانع تخم گذاری شده باشه؟ و راهکاری براش هست؟

    1. سلام. سن بوقلمتون چقدره؟سن تخمگذاری بوقلمون در بوقلمون های مولد از هفته ۳۰ به بعد است ( حدود ۷ ماهگی ). از این زمان تا حدود ۲۵ هفته توانایی تخمگذاری در آن ها وجود دارد و بسته به نژاد، شرایط نگهداری و نوع تخم ریزی در حدود ۱۰۰ تخم میگذارند، اما برخی از نژاد های بومی بوقلمون، تعداد تخم های کمتری میگذارند و این عدد میتواند به ۵۰ عدد برسد

      1. سلام بوقلمون یک ساله و محلی هستش که تا حالا تخم نگذاشته، ممکنه به خاطره چربی زیاد باشه؟راهی برای کاهش چربی نیست؟

        1. بوقلمون ماده حدود ۳ الی ۴ کیلو وزنشه، تغذیه اش گندم و دونه های مرغداری بوده

  3. با سلام خدمت شما سال نو مبارک
    یک عدد بوقلمون ماده از نژاد بوربون قهوه ای دارم الان یکسالشه بالای پنجاه تخم گذاشته همه تخمها نطفه دار بوده ولی هنوز کرچ نشده ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      عید شما هم مبارک
      کرچ شدن نیاز به شرایطی داره که باید فراهم کنید، مثل محیط مناسب ، لانه مناسب ، سروصدای کم در محیط و …
      دستگاه میخریدی با این تعداد تخم جوجه میگرفتی الان چند برابر پول دستگاه رو دراورده بودی !

  4. سلام وقت بخیر
    من یه بوقلمون ماده داشتم تنها بوده اصلا هم تخم نمیذاشت، امروز ظهر یه نر خریدم گذاشتم کنارش همین امروز عصرش دیدم تخم گذاشته ، آیا این تخم نطفه دار هست ؟
    بطور کلی چند روز بعد از قرار گرفتن بوقلمون ها کنار هم تخمشون نطفه دار میشه ؟ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام بوقلمون درشرایط ایده آل بین هفت الی هشت ماهگی تخم میزاره و جفت گیری اگه باشه تخم ها نطفه دار میشه
      هفته ای هم دو الی سه تخم میزاره و ربطی به بعد و جفتگیریم نداره

  5. من دو بوقلمون ماده دارم بدون نر و الان یک سال و چهار ماه دارند ولی در در این یک سال تخم نگذاشته اند این برای چیست

    1. حتما محیطشون گرم باشه و تغذیه کافی و مناسب داشته باشن
      لامپ ها باید تا ۱۲ شب روشن باشن و از مولتی ویتامین و محرک های تخم گذاری استفاده کن
      البته الان ممکن وارد دوره تولک شده باشن و باید ریکاوری بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋