بهترین شرایط نگهداری از تخم نطفه دار شترمرغ

انبار کردن تخم شترمرغ و شرایط نگهداری از آن تاثیر بسیار زیادی بر روند جوجه کشی دارد، بهداشت محیط، میزان دما و رطوبت انبار تخم ها تاثیر مستقیمی بر تعداد جوجه های متولد شده و راندمان دستگاه خواهد داشت.

بسیاری از افراد بر این باورند که ضریب تبدیل تخم فقط به ماشین جوجه کشی وابسته است. باید گفت با اینکه انتخاب یک دستگاه جوجه کشی استاندارد تاثیر زیادی را در جوجه گیری از تخم های نطفه دارد، اما بازهم  بیشتر تلفات تخم ها در جوجه کشی، به دلیل انبار کردن نامناسب آنها اتفاق می افتد.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۲۴ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم های شترمرغ
» امکان چرخش لحظه ای و مداوم تخم ها
» قابلیت سنجش و تامین دقیق حرارت و رطوبت
قیمت : ۲۶,۷۵۰,۰۰۰ تومان

این مقاله از چیکن دیوایس به شرایط انبار کردن تخم، دما و رطوبت مورد نیاز و همچنین مدت زمان نگهداری از تخم های نطفه دار شتر مرغ به طور مفصل پرداخته است.

اهمیت جمع آوری سریع تخم نطفه دار شترمرغ از محل پرورشگاه

شترمرغ ها معمولا بعد از ظهر شروع به تخمگذاری میکنند، بهتر است در این ساعات در پرورشگاه حضور داشته و به محض تخم گذاری، آنها را جمع آوری کنید.

اهمیت جمع آوری سریع تخم نطفه دار شترمرغ از محل پرورشگاه - چیکن دیوایساین پرندگان تخمها را با نوک خود دائما جابه جا کرده و باعث شکستن و ترک برداشتن آنها میشوند، بنابراین جمع آوری سریع تخم ها بسیار الزامی است.

علاوه بر آن، سرد شدن تخم ها باعث ایجاد انقباض و ورود هوا به درون آن شده که در این صورت به نطفه و زرده آسیب وارد خواهد شد. تابش نور مستقیم آفتاب نیز باعث کاهش رطوبت تخم شترمرغ میشود.

جمع آوری به موقع تخم ها مانع از خورده شدن آن توسط سایر شترمرغ ها خواهد شد.

مشخصات ظاهری تخم نطفه دار برای جوجه کشی

تغذیه نامناسب، کمبود کلسیم و برخی از بیماری ها، بر شکل ظاهری و نطفه داری تخم ها تاثیر می گذارند، بنابراین بهتر است از جمع آوری تخم هایی با ظاهر متفاوت خودداری کنید.

تخمهای دایره ای یا خیلی کشیده و یا تخم هایی با پوسته چروک و غیر عادی، درصد باروری بسیار پایینی داشته و برای جوجه کشی مناسب نمی باشند.

تخم شترمرغ با پوسته نازک و ترک برداشته، نفوذ پذیری زیادی دارد. اینگونه تخم ها رطوبت را سریعتر از دست داده و آلودگی ها را به نطفه جذب می کنند. بنابراین تخم هایی با شکل عادی و بدون ترک برای جوجه کشی مناسب می باشند.

شرایط انبار برای نگهداری از تخم شترمرغ 

پس از برداشت تخم شترمرغ، لازم است تا آنها را به محیطی سر پوشیده و به دور از آلودگی انتقال دهید. تا حد امکان از تکان دادن شدید تخم ها جلوگیری کرده و به آرامی آنها را به انبار منتقل کنید.

دقت داشته باشید که مکان مذکور، به دور از رفت و آمد موش و گربه و سایر حیوانات باشد تا کوچکترین آلودگی به این محیط وارد نشود. از خشک بودن بستر انبار و عدم تابش نور خورشید به درون آن اطمینان حاصل کنید.

برای این منظور محیطی را انتخاب کنید که کنترل دما و رطوبت در آن به راحتی صورت پذیرد. در این به بررسی شرایط مناسب نگهداری تخم شترمرغ میپردازیم.

ضدعفونی کردن تخم شتر مرغ قبل از ورود به دستگاه

در صورت وجود فضله یا آلودگی بر روی سطح پوسته، آن را به آرامی با برس یا پارچه خشک یا نمدار رفع کنید تا از ورود میکروب به درون پوسته جلوگیری شود. حتی الامکان از تخم های تمیز برای جوجه کشی استفاده کنید.

ضدعفونی کردن تخم شتر مرغ قبل از ورود به دستگاه - چیکن دیوایسشستشوی تخم با آب یا دستمال خیس، باعث از بین رفتن غشای روی پوسته شده و ورود آلودگی به درون تخم شترمرغ را افزایش می دهد.

برخی از افراد برای ضد عفونی تخمها از گاز فرمالین استفاده میکنند، این گاز نه تنها باعث خرابی سنسور دستگاه های جوجه کشی شده بلکه برای سلامت انسان و جوجه شتر مرغ ها نیز خطرات بسیاری دارد. استفاده از پارچه و فرچه برای تمیز کردن تخم ها بسیار مناسب می باشد.

دمای مناسب برای نگهداری تخم شتر مرغ قبل از جوجه کشی

حداقل دمای مورد نیاز برای رشد جنین شترمرغ  ۲۹ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد، بنابراین قرار گرفتن تخم ها در این دما یا بالاتر از آن، تلفات بالایی در روز دوم جوجه کشی به همراه خواهد داشت.

دمای مناسب برای نگهداری تخم شتر مرغ، ۱۲.۵ تا ۱۸.۵ درجه سانتی گراد بوده و تنها در این دما میتوان تخم ها را به مدت کوتاهی انبار کرد. در صورت کاهش دمای انبار، نطفه سریعا از بین رفته و جوجه کشی از آن بی نتیجه خواهد بود.

رطوبت مورد نیاز تخم شترمرغ قبل از قرار گرفتن در دستگاه

تخم شترمرغ بر خلاف تخم سایر پرندگان، رطوبت بسیار بالایی دارد و بزرگی منافذ سطح پوسته، سبب شده تا این رطوبت سریعا از تخم خارج شود. بنابراین برای حفظ رطوبت موجود در تخم، لازم است رطوبت انبار ۷۰ تا ۷۵ درصد باشد.

عدم وجود رطوبت باعث ورود اکسیژن به داخل تخم شتر مرغ شده که منجر به چسبیدن زرده به پوسته آن خواهد شد.

کندلینگ و مدت زمان نگهداری تخم شتر مرغ در انبار

در ۲۴ ساعت اولیه تولید تخم ها، نباید آنها را درون دستگاه جوجه کشی شترمرغ قرار داد. در این زمان کیسه هوایی درون تخم تشکیل نشده و جوجه کشی از آن غیر ممکن خواهد بود. با استفاده از یک چراغ قوه قوی، به بررسی کیسه هوایی تخم پرداخته و پس از آن، تخم را درون شانه های مخصوص قرار دهید. نوک تیز تخم شتر مرغ باید به سمت پایین باشد. 

 

با رعایت تمام نکته های گفته شده، میتوان تخم شتر مرغ را به مدت ۷ روز در انبار نگهداری کرد. در برخی مواقع این تخم ها تا ۱۰ روز نیز انبار می شوند که درصد تبدیل آنها به جوجه تا میزان زیادی کاهش می یابد.

نکتهپس از انبار کردن تخمها، حداقل ۶ بار در روز آنها را در زاویه ۴۵ درجه به آرامی بچرخانید تا نطفه به پوسته نچسبد.

جمع بندی

نگهداری از تخم نطفه دار پرندگان شرایط بسیار خاصی دارد و در صورت عدم رعایت آنها، پروسه جوجه کشی با موفقیت طی نخواهد شد. انبار کردن طولانی مدت تخم ها باعث کاهش راندمان شده و توصیه میشود پس از ۲۴ ساعت آنها را درون دستگاه جوجه کشی قرار دهید. جابه جایی زیاد تخم باعث خرابی نطفه شده بنابراین توصیه میشود از خرید اینترنتی تخم نطفه دار خودداری کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام خدمت شما. یک سوال.وقتی در یک روز درمیان تخم گداری شترمرغ انجام میشه و دستگاه مثلا ۲۴تایی هست چطور طوری برتامه ریزی کنیم که در یک مدت مشخص تخم ها را داخل دستگاه نگذاریم؟ یا هر دو روز اگر مثلا ۵ عدد تخم داخل دستگاه بگذاریم مشکلی نداره؟

    1. سلام
      دو حالت داره یا باید ۲ دستگاه داشته باشی یا اینکه نگهشون داری ، بیشتر از ۱ هفته بشه راندمان کم میشه

      نگهداشتن هم باید اصولی باشه دما و رطوبت محیط مناسب باشه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋