نگهداری از جوجه شترمرغ یک روزه

چگوه از جوجه شترمرغ یک روزه مراقبت کنیم؟

پس از هچ موفق جوجه شترمرغ ها از دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ، ضروری است که تحت شرایط خاصی از آنها مراقبت کنیم. زیرا جوجه یک روزه شترمرغ هرچند که جثه درشتی دارد ولی در برابر هوای سرد و محیط آلوده به سرعت دچار بیماری شده و تلف میشود. بنابراین جوجه یک روزه شترمرغ را باید در یک محیط گرم و تمیز نگهداری کرد. همچنین در روزهای اول تغذیه جوجه ها حساس بوده و باید به آنها مکمل غذایی هم داد. در این مطلب از وبلاگ سایت چیکن دیوایس تمامی نکات مهم و نحوه مراقبت از جوجه شترمرغ یک روزه را به شما آموزش میدهیم.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۶۴ تایی
» مختص جوجه کشی از تخم شترمرغ در دوره های ستر و هچر
» امکان چرخش اتوماتیک تخم ها
» دارای دریچه های هوای قابل تنظیم برای کنترل هوای وروردی و خروجی
قیمت : ۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

آماده سازی محیط مناسب برای جوجه شترمرغ یک روزه

جوجه ها بر خلاف شترمرغ های بالغ حتما باید در یک محیط سربسته نگهداری شوند تا بتوان دمای محیط نگهداری آنها را به درستی تنظیم و کنترل کرد. برای نگهداری جوجه شترمرغ یک سالن سربسته را انتخاب کنید. برای گرمایش جوجه شترمرغ یک روزه استفاده از لامپ مادون قرمز الزامی است. این نوع مادر مصنوعی جوجه یک روزه را به خوبی گرم و محیط را از شر میکروب ها ایمن نگه میدارد. جوجه شترمرغ یک روزه باید در دمای ۳۳ درجه نگهداری شود تا دچار سرماخوردگی نشود.

سالن را باید حداقل یک هفته قبل از ورود جوجه ها به داخل آن ضدعفونی کرده باشید. کف سالن نیز باید با مواد مناسبی پوشش داده شود تا جوجه شترمرغ ها دچار پاهای کج نشوند. از پوشال چوب نمیتوان بعنوان بستر سالن جوجه شترمرغ استفاده کرد. چون جوجه ها ممکن است براده های چوب را ببلعند و دچار یبوست و انسداد معده شوند.

آماده سازی محیط مناسب برای جوجه شترمرغ یک روزه - چیکن دیوایسبستر سالن نگهداری جوجه ها را ابتدا سیمان بکشید. پس از خشک شدن سیمان، بر روی آن به قطر حداقل ۳ سانتی متر کاهگل بکشید. کاهگل مثل سیمان سفت و زبر نیست بنابراین باعث ایجاد مشکل در پای جوجه ها نخواهد شد. همچنین سطح کاهگل را به راحتی میتوان هر روز جارو کشید تا آلودگی های بستر از بین بروند. یکی از مزیت های مهم کاهگل بعنوان بستر جوجه شترمرغ، همین قابلیت تمیز بودن آن است چون بعد از هر بار جارو کشیدن، لایه ای نازک ازسطح بستر نیز جدا میشود و تمام آلودگی ها نیز از سطح آن جدا میشوند.

جلوگیری از عفونت بند ناف در جوجه شترمرغ

عدم جذب بند ناف به بدن و عفونت آن از شایع ترین دلیل تلفات جوجه شترمرغ می باشد. کیسه زرده یا بند ناف در جوجه های یک روزه تا چند روز طول میکشد تا به طور کامل بسته شود. از طرفی بند ناف جوجه به شدت در معرض عفونت قرار دارد. برای پیشگیری از عفونت بند ناف توجه به بهداشت بستر و گرمای کف زمین بسیار مهم میباشد.

استفاده از کاهگل در پیشگیری از عفونت بند ناف نیز موثر است. چون کاهگل به اندازه کف سیمانی سرد نیست. جوجه شترمرغ یک روزه باید بر روی بستر گرم با دمای بیش از ۲۰ درجه نگهداری شود. چون سرد بودن بستر باعث میشود که بند ناف آنها سفت شود و به خوبی به بدن آنها جذب نشود.

در ۴۸ الی ۷۲ ساعت اولیه به جوجه شترمرغ یک روزه نباید غذا داد. چون اگر به جوجه یک روزه غذا بدهید، جذب کیسه زرده به تأخیر می افتد. نگران ضعیف شدن جوجه نباشید چون مواد غذایی موجود در کیسه زرده تا ۴۸ ساعت جوجه را تأمین میکند. ولی آب باید در همان ابتدا در اختیار جوجه ها قرار داده شود.

آب آشامیدنی جوجه یک روزه شترمرغ نباید سرد باشد. دمای آب مصرفی جوجه یک روزه حداقل ۲۵ الی ۳۰ درجه باشد زیرا آب سرد باعث بیماری جوجه یک روزه میشود. تغذیه جوجه شترمرغ های یک روزه با خوراک مخصوص باید تأمین شود. در مقاله غذای شترمرغ نر و ماده تمامی نکات مهم تغذیه جوجه ها را ذکر نموده ایم، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

دارو برای جذب سریع کیسه زرد

در روز اول میتوان از داروی ال کارنیتین نیز در ابخوری جوجه شترمرغ ها استفاده کرد. این محلول دارویی جذب کیسه زرده را سرعت می بخشد. در روز اول ممکن است برخی از جوجه ها در پیدا کردن محل آبخوری ها یا آب نوشیدن دچار مشکل شود. بنابراین جهت محکم کاری با سرنگ به همگی جوجه ها به زور کمی آب با ترکیب دارویی فوق بدهید.

استفاده از اسپری اکسی تتراسایکلین otc

این اسپری بیشتر برای درمان زخم پرندگان کاربرد دارد. ولی استفاده روزانه از آن میتواند ریسک بیماری عفونت بند ناف در جوجه شترمرغ را به شدت کاهش دهد. بنابراین بهتر است که روزانه یک مرتبه تا سن ۷ روزگی محل بند ناف جوجه شترمرغ را با داروی otc اسپری کنید.

در ظرف آب جوجه ها، پودر قند (به ازای هر لیتر ۴ گرم) حل کنید. این آب قند به منظور تأمین انرژی از دست رفته برای سلامت جوجه های یک روزه بسیار مفید است. به مدت ۳ روز این محلول آب قند را در اختیار جوجه ها قرار دهید.

استفاده از ویتامین ث برای کاهش استرس جوجه یک روزه شترمرغ

پس از جوجه کشی و خارج نمودن جوجه های یک روزه شترمرغ از دستگاه جوجه کشی شترمرغ باید استرس اولیه آنها را کاهش دهید. چون جوجه ها فاقد شترمرغ مادر هستند در ابتدا درگیر استرس بوده و استرس باعث ضعف آنها میشود. برای کاهش استرس جوجه ها در دهان هر جوجه ۲.۵ سی سی محلول ویتامین c بریزید. قرص یا پودر ویتامین ث مورد استفاده باید مخصوص دام و طیور باشد.

استفاده از ویتامین ث برای کاهش استرس جوجه یک روزه شترمرغ - چیکن دیوایسمحلول ویتامین ث را به مدت ۳ روز میتوان به جوجه ها داد تا دچار استرس نشوند. برای این منظور در روز دوم و سوم ۲ گرم ویتامین ث را در ۱۵ لیتر آب حل نموده و این محلول ویتامینه را در اختیار جوجه ها قرار دهید. توجه داشته باشید که پس از تهیه محلول ویتامینه یا پروبیوتیک دار حتما به موقع ظرف آب را شسته و مجددا آب تمیز داخل آن بریزید.

در ۳ روز اول از مکمل ب کمپلکس نیز میتوانید در آبخوری جوجه ها استفاده کنید. هر یک گرم پودر ب کمپلکس را در یک لیتر آب حل نموده و این محلول ویتامین دار را بعد از ظهر به جوجه ها بدهید تا بیشتر جذب بدن آنها شود.

پروبیوتیک برای جوجه شترمرغ

استفاده از پروبیوتیک تأثیر مثبتی بر عملکرد سیستم گوارشی جوجه ها دارد. یکی از این پروبیوتیک ها، پروتکسین می باشد.

در روز اول تا روز سوم دو بار در روز و هر سری ۲.۵ سی سی محلول پروتکسین با دوز ۲۰ گرم در هر لیتر آب به جوجه شترمرغ بدهید.

از روز ۴ الی روز هفتم پروبیوتیک را بصورت محلول در آبخوری جوجه ها حل کنید تا جوجه ها از آن بنوشند. برای این منظور به ازای هر یک لیتر آب، ۷ گرم از پودر پروبیوتیک را در داخل ابخوری بریزید. در صورت مشاهده عدم مصرف این آب توسط جوجه ها، با سرنگ به جوجه از این آب بدهید.

از روز هفتم الی روز چهاردهم یکبار در روز ان هم صبح هنگام محلول پروبیوتیک را در اختیار جوجه ها قرار دهید. برای این منظور صبح هنگام به ازای هر لیتر اب، ۳ گرم پروتکسین را با آن ترکیب نموده و این محلول را در دسترس جوجه ها قرار دهید. توجه داشته باشید که ظرف آبخوری جوجه ها مناسب با جثه آنها باشد. عمق و لبه های ظرف آبخوری طوری نباشد که جوجه داخل آن بیافتد و خیس شود.

از سن دو هفتگی تا یک ماهگی نیز پودر پروتکسین را با دوز یک گرم در هر لیتر آب ترکیب نموده و در اختیار جوجه ها قرار دهید.

نکته پایانی

نکات مهم مربوط به نگهداری جوجه شترمرغ یک روزه را در این مطلب از سایت چیکن دیوایس شرح دادیم. بعنوان نکته پایانی توصیه میکنیم که حتما شترمرغ های مولد را به دور از محل نگهداری جوجه ها قرار دهید. زیرا شترمرغ های مولد با دیدن جوجه ها کمتر تخمگذاری میکنند. در مقاله عوامل تأثیرگذار بر تخمگذاری شترمرغ بیشتر راجع این موضوع بحث نموده ایم. خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋