همه چیز درباره رفتار شناسی شترمرغ | تشخیص رفتار جفت گیری  ، تهاجمی شترمرغ

 دلیل برخی از رفتارهای شترمرغ را نمی‌دانید؟ قصد نگهداری شترمرغ را دارید و از خصوصیات رفتاری شترمرغ بی‌خبرید؟ در رفتار شترمرغ خود عادت های متفاوتی را مشاهده کرده اید؟ با ما تا انتهای این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس همراه باشید تا در خصوص رفتارهای شترمرغ اطلاعات مختلفی کسب کنید.

انواع رفتارهای شترمرغ

شترمرغ ها دارای خصوصیات رفتاری متفاوتی هستند که هر کدام از این رفتارها نشانه های خاصی دارد . شما با زیر نظر گرفتن هر یک از این رفتارها می‌توانید به نیازهای اساسی شترمرغ خود پی ببرید.

رفتارهای شترمرغ عبارتند از رفتارهای خوشایند، رفتارهای ناخوشایند، رفتار جفت گیری و رفتار اجتماعی که در ادامه به تفصیل به توضیح هر یک از این موارد پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۲۴ تایی
» مختص جوجه کشی از شترمرغ با بالاترین راندمان
» دارای قابلیت چرخش لحظه ای تخم ها و تهویه ی مداوم کابین
» تامین دقیق حرارت و رطوبت
قیمت : ۲۶,۷۵۰,۰۰۰ تومان

۱). پرخوری در شترمرغ ها

در محیط طبیعی که شترمرغ ها عادت به زندگی در آن دارند مواد طبیعی به صورت کمیاب یافت می‌شود. این پرندگان برای پیدا کردن غذا اغلب مابین علف ها، ساقه و برگ گیاهان در حال جست و جو هستند.

پرخوری در شتر مرغ ها - چیکن دیوایس

شترمرغ هایی که به صورت محصور پرورش می‌یابند به دلیل اینکه از جیره های پر انرژی استفاده می‌کنند و تحرک کافی ندارند دچار اختلال رفتاری تحت عنوان ( پرخوری) می‌شوند.

نکته: انرژی اضافی که در بدن شترمرغ محصور شده ایجاد می‌شود در حد بالایی است که در نهایت پرخوری در رفتار شترمرغ نمود پیدا می‌کند. 

رفتارهای خوشایند شترمرغ

رفتارهای خوشایند شترمرغ به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که شامل رسیدگی به پر و بال، حمام کردن در شن و یا آب، خمیازه و کشیدن اندام های انتهایی بدن خود می‌باشد.

الف). رسیدگی به بال و پر

پرندگان علاقه زیادی به پرآرایی دارند که شترمرغ ها نیز از این قاعده جدا نیستند و روزانه یک ساعت از وقت خود را برای رسیدگی بال و پر خود اختصاص می‌دهند. اغلب شترمرغ ها این کار را صبح و قبل از خواب تکرار می‌کنند. مشاهده شده که در گله هنگامی که یک شترمرغ شروع به تمیز کردن بالهای خود می‌کند سایر شترمرغ ها نیز به همان کار مشغول می‌شوند.

رسیدگی به بال و پر - چیکن دیوایس

ب). حمام کردن با شن و آب

 حمام کردن در آب یا شن جزء رفتارهای جمعی شترمرغ ها محسوب می‌شود. هنگام حمام کردن شتر مرغ ها باید فضای کافی برای تک تک آنها وجود داشته باشد تا به صورت جمعی بتوانند خود را  تمیز کنند. این امر باعث از بین رفتن انگل های پوستی شده و در نهایت منجر به تمیزی پرها می‌شود.

حمام کردن با شن و آب - چیکن دیوایس

نکته: شترمرغ ها این رفتار را اغلب در ظهر و با تکان دادن سر در داخل شن و یا آب انجام می‌دهند. 

رفتارهای ناخوشایند شترمرغ

تمامی رفتارهای ناخوشایندی که در شترمرغ نمود پیدا می‌کند ریشه در عوامل بیرونی دارد و اغلب در فصل تولید مثل و یا با استرس های محیطی و تغذیه ای در رفتار آنها نمایان می‌شود که گاه عدم توجه به آن صدمات جدی به پرنده وارد می‌کند. رفتارهای ناخوشایند در پرورش شترمرغ عبارتند از… 

الف). رفتار تهاجمی

جنگیدن بر سر قلمرو خواهی به طور معمول در بین شترمرغ های نر رخ می‌دهد که شدت رفتار تهاجمی در این مبارزه ها در حد ی بالا بوده که ممکن است آسیب جدی به یکدیگر وارد کنند و در صورت حمله جدی موجب تلف شدن یکی از شترمرغ ها شوند.

رفتار تهاجمی - چیکن دیوایس

نکته: شترمرغ ها رفتار تهاجمی را برای بیرون راندن شترمرغ ضعیف از قلمرو شترمرغ قوی انجام می‌دهند که توام با حرکات تهدید کننده و صداهای هشدار دهنده است. بهتر است در مراکز پرورشی هنگام مشاهده رفتار تهاجمی شترمرغ مهاجم را از گله جدا کنید.

ب). پرکنی

اگر جیره غذایی که برای تغذیه شترمرغ انتخاب کرده اید مواد مغذی و ویتامین های لازم را نداشته و کمبود جدی در املاح مورد نیاز بدنی آنها وجود داشته باشد. دریافت جیره های نامتوازن تاثیر مستقیمی در ناهنجاری‌های رفتاری شترمرغ دارد.

پرکنی - چیکن دیوایس

البته لازم به ذکر است وجود برخی از شپشک ها در بین پرهای بدن پرنده نیز باعث بروز رفتار پرکنی می‌شود.

بدین منظور بهتر است به بهداشت محیط قرارگیری شترمرغ ها توجه ویژه ای داشته باشید و با سم پاشی اقدام به از بین بردن حشرات کنید. 

نکته: پرکنی بیشتر در شترمرغ های نر به چشم می‌خورد و این عمل در شترمرغ ماده به ندرت مشاهده می‌شود. 

پ). نوک زدن

استرس در شترمرغ باعث بروز نوک زنی می‌شود. گاه شدت نوک زدن به حصار، تیرهای حصار و زمین در حدی است که پرنده را از گله جدا می‌کنند زیرا عدم توجه به آن موضوع باعث وارد شدن آسیب به پرندگان دیگر می‌شود.

نکته: یکی دیگر از اثرات استرس در گله های مولد شترمرغ کاهش باروری بوده که گاه منجر به ضعیف شدن نطفه نیز می‌شود.

آشنایی با رفتار جفت گیری شترمرغ

شترمرغ ها برای جفت گیری رفتارهای متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها پرداخته ایم.

آشنایی با رفتار جفت گیری شتر مرغ - چیکن دیوایس

الف). تعیین قلمرو و آشیانه سازی شترمرغ ها در شرایط طبیعی

هر شترمرغ نر برای خود قلمرویی دارد. وسیع یا کوچک بودن قلمرو هر شترمرغ به بارور و نابارور بودن آنها مرتبط است. بدین منظور شترمرغ بارور منطقه وسیع تری را برای خود اختصاص می‌دهد و شترمرغ غیربارور منطقه کوچک تر.

شترمرغ نر با پنجه زدن به زمین محدوده قلمرو خود را برای شترمرغ ماده معرفی کرده و او را به جفت گیری دعوت می‌کند.

نکته: شترمرغ نر با کندن یک گودال در داخل زمین محدوده تخم گذاری شترمرغ ماده را مشخص می‌کند و ماده در همان قلمرو تعیین شده تخم می‌گذارد.

ب). رفتار جفت گیری شترمرغ

افزایش رنگ قرمز منقار، گردن و یا پوست پا علی الخصوص روی ساق پا نشان دهنده آمادگی نر برای تولید مثل است.

شترمرغ های نر با باد کردن گردنشان و ایجاد صدای آواز مانند شترمرغ های ماده را به سمت قلمرو خود حرکت می‌دهند.

رفتار جفت گیری شترمرغ های نر به این شکل است که روی زمین نشسته و بال های خود را باز کرده و با رقصیدن و تکان دادن گردن به دو طرف بدن اقدام به این کار می‌کنند.

رفتارهای غیر معمول

شترمرغ ها نیز در برخی مواقع با بروز یکسری مشکلات در تغذیه و یا سایر مواردی که در روند زندگی‌شان تاثیر مستقیم دارد رفتارهای غیر معمول از خود نشان می‌دهند که در ادامه به یک مورد از آنها پرداخته شده است.

نوک زدن به پرندگان دیگر

برخی از شترمرغ هایی که در داخل حصارها نگه داشته می‌شوند به نوک زدن همنوعان خود روی می‌آورند که در این صورت بیشترین آسیب به انگشت پا، سر، مژه های چشم و پرهای روی پشت شترمرغ است. شترمرغ ها با دیدن خون بیشتر راغب به نوک زدن می‌شوند. هنگام بروز رفتارهای غیر معمول حتما پرنده مهاجم را از گله جدا کنید تا آسیب جدی به دیگر شترمرغ ها وارد نشود.

نکته: گاه با نوک زدن و کندن پرهای شترمرغ های دیگر آسیب جدی به  آن ها  وارد می‌شود، اگرچه به مرور پرهای کنده شده رشد می‌کند و جای نگرانی نیست ولی بهترین راهکار برای جلوگیری از صدمات جدی جدا کردن شترمرغ آسیب دهنده است. پرکنی اغلب ناشی از استرس، کمبود تغذیه، سروصدای زیاد، درجه حرارت پایین به وجود می‌آید. 

رفتارهای جوجه شترمرغ 

جوجه شترمرغ ها نیز رفتارهای منحصر به فردی دارند که گاه برخی از این رفتارها می تواند آسیب جدی به آنها وارد کند در ادامه به دو مورد از رفتارهای معمول جوجه شترمرغ ها پرداخته شده است.

رفتار های جوجه شترمرغ - چیکن دیوایس

الف). رفتار جوجه شترمرغ هنگام ترس

جوجه شترمرغ ها نیز همانند شترمرغ های بالغ دارای رفتارهای منحصر به فردی هستند. زمانی که استرس به آنها وارد می‌شود صدای زیادی از خود تولید می‌کنند. اگر در قسمتی که جوجه شترمرغ ها را نگهداری می‌کنید به یک آن صدای زیادی بلند شد نشان دهنده استرس و ترس جوجه ها بوده که صدای (اوووه)  مانندی از خود ایجاد می‌کنند و به صورت لرزان همگی در یک گوشه جمع می‌شوند. جوجه شترمرغ ها اگر جایی برای فرار نداشته باشند و به دام بیفتند سریع می‌نشینند.

ب). مدفوع خواری

جوجه شترمرغ های وحشی مدفوع پدر و مادر خود را می‌خورند این کار باعث می‌شود میکروارگانیسم های ضروری دستگاه گوارش به خوبی در عمل هضم کمک کنند. تنها راه جلوگیری از این رفتار تعویض و تمیز کردن مداوم بستر است.

زیرا در صورت ناقل بودن بیماری و خوردن آن توسط دیگر شترمرغ ها بیماری به کل گله سرایت خواهد کرد.

نکته: متخصصان در این راستا هشدارهایی داده اند که باکتریوم کمپیلوباکتر که از مدفوع شترمرغ بالغ جداسازی می شود عامل بیماری زایی در جوجه شترمرغ است. برای جلوگیری از هرگونه بیماری در گله بهتر است تمامی شترمرغ ها واکسینه شوند.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس در رابطه با رفتارهای مختلف شترمرغ و چرایی انجام آن مطالب گوناگونی ارائه شده است. اگر قصد پرورش شترمرغ را دارید آگاهی در خصوص رفتارهای آنها کمک کننده خواهد بود و با شناخت هر یک از رفتارها می‌توانید به مشکلات گله خود نیز پی ببرید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس