برنامه پیشنهادی واکسیناسیون شترمرغ

واکسیناسیون شترمرغ ها عمدتا، بسته به منطقه پرورش و شیوع بیماری در آن منطقه، برنامه ریزی میشود، اما در این مقاله سعی بر بررسی کلی جدول واکسیناسیون شتر مرغ و واکسن ها لازم برای آنها از جوجگی تا بزرگسالی شده است.

در ادامه این پست از چیکن دیوایس، علاوه بر واکسن های مورد نیاز شترمرغ، به دوز مصرفی و سن واکسیناسیون شترمرغ ها نیز پرداخته میشود. در صورتی که به پرورش شترمرغ علاقه دارد در ادامه با این مقاله همراه باشید.

واکسن های مورد نیاز شترمرغ

همانطور که میدانید، شترمرغ بزرگترین پرنده حال حاضر در دنیا است که قیمت بالایی نیز دارد. در نتیجه بیماری و تلفات در شترمرغها، باعث ضرر و زیان پرورش دهنده آن میشود. از این رو، واکسیناسیون شترمرغ به منظور پیشگیری از بیماری، از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اطلاع از واکسن مورد نیاز و نحوه انجام واکسیناسیون شترمرغ، مراجعه به دامپزشک الزامی است. در این مقاله تنها به بررسی واکسن های رایج شترمرغ ها پرداخته شده است.

۱- واکسن نیوکاسل شتر مرغ

نیوکاسل یکی از خطرناک ترین بیماریهای شایع در بین تمام پرندگان است. تنها راه پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون گله شترمرغ در روزهای اولیه زندگی آنها است. این واکسن به صورت قطره چشمی، محلول در آب آشامیدنی و تزریقی وجود دارد.

واکسن نیوکاسل شتر مرغ - چیکن دیوایسشترمرغ ها در سن ۱۰ تا ۱۴ روزگی، با قطره چشمی نیوکاسل، واکسینه می شوند. پس از آن در سن ۳ تا ۴ هفتگی این واکسن در دوز مشخص، در زیر پوست شتر مرغ تزریق شده و ایمنی بدن آنها را افزایش میدهد.

دوز سوم واکسن در سن ۶ ماهگی شترمرغ و مجددا به صورت تزریقی صورت میپذیرد. دقت داشته باشید که تنها راه اثربخشی واکسن نیوکاسل، تمدید دوره ای و تزریق در هر شش ماه یکبار می باشد.

۲- واکسن آنفولانزا

یکی دیگر از بیماری های مهم شترمرغ ها، بیماری آنفولانزا است. این بیماری نیز مانند نیوکاسل شترمرغ، تنها با واکسیناسیون قابل پیشگیری است. واکسن روغنی آنفولانزا، قبل از ۱۰ روزگی به گردن پرنده تزریق می گردد. پس از آن، ۵ هفتگی زمان مناسبی برای تزریق دوز دوم است.

دقت داشته باشید که هر ۶ ماه یکبار، واکسن آنفولانزا را به پرنده خود تزریق کنید. برنامه درست واکسیناسیون برای این بیماری، به وجود بیماری در منطقه پرورش شترمرغ بستگی دارد، بنابراین این دارو را زیر نظر دامپزشک به شتر مرغ تزریق کنید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۱۶ تایی
» جوجه کشی کاملا خودکار و حرفه ای از تخم شترمرغ
» مجهز به دو سنسور پیشرفته برای سنجش میزان حرارت و رطوبت
» دارای بدنه ی PVC عایق و ضد ضربه
قیمت : ۲۴,۶۰۰,۰۰۰ تومان

۳- واکسن دوگانه آنفولانزا و نیوکاسل

در صورتی که برای پرنده دو واکسن نیوکاسل و آنفولانزا استفاده شده، تزریق این واکسن لازم نیست. واکسن دوگانه شترمرغ، پرنده را در مقابل هر دو بیماری مصون کرده و به صورت تزریق زیر جلدی انجام میشود.

در این واکسن، جوجه شترمرغ ها یک بار در ۱۷ روزگی و بار دیگر در ۲۵ روزگی واکسینه می شوند.

۴- واکسن آنتروتوکسمی

واکسن دیگری که باید به شتر مرغ تزریق شود، واکسن آنتروتوکسمی است. این واکسن یکبار در سن ۱ هفتگی به گردن پرنده تزریق می گردد. البته بیماری آنتروتوکسمی دارای دو تیپ C و D است، به همین منظور واکسن هیدروکسید آمونیوم انتروتوکسمی نیز برای تزریق مجدد در سن ۴ هفتگی لازم است.

۵- واکسن آبله در شتر مرغ (واکسن fowl pox)

آبله طیور به دلیل وجود نوعی حشره خون خوار شیوع می یابد و به مرور زمان، باعث ایجاد تورم و زگیل های در بدن پرنده میگردد. این زگیل ها می توانند چشم ها و اطراف منقار شترمرغ را بپوشانند . احتمال تلف شدن جوجه ها در بیماری آبله، ۱۵ درصد است.

واکسن آبله در شتر مرغ (واکسن fowl pox) - چیکن دیوایساین واکسن در سن ۴ تا ۶ هفتگی، به زیر بال جوجه شترمرغ ها تزریق شده و نیازی به تکرار ندارد. مطالعه مقاله نگهداری از جوجه شترمرغ برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

۶- واکسن شاربن یا سیاه زخم در شتر مرغ

یکی از بیماری های مشترک در بین انسان و شتر مرغ، بیماری سیاه زخم است. این بیماری تلفات بالایی داشته و راه درمان آن واکسیناسیون شترمرغ می باشد. تزریق واکسن Anthrax spore Vaccine در سن ۳ تا ۵ ماهگی به این منظور صورت میگیرد.

این واکسن در طول دوران زندگی پرنده تنها یک بار در گردن شتر مرغ تزریق میگردد.

۷- واکسن بوتولیسم

واکسیناسیون شترمرغ ها برای جلوگیری از بوتولیسم و فلجی ضروری است. واکسن بوتولیسم، در سن ۳ تا ۵ ماهگی به پرنده تزریق می شود. پس از ۴ هفته دوز دوم آن نیز به صورت زیر جلدی به گردن شتر مرغ تزریق می گردد.

بیشتر بخوانید : بیماری های شتر مرغ و راه درمان آنها

نکات مهم در واکسیناسیون شترمرغ ها

  • برای واکسیناسیون شترمرغ ها، تشخیص و تجویز دامپزشک شرط اساسی است.
  • شتر مرغ های بیمار را به هیچ عنوان واکسینه نکنید.
  • واکسیناسیون شترمرغ، باید توسط افراد با تجربه و ماهر صورت پذیرد.
  • تاریخ انقضا و نحوه نگهداری واکسن ها را کنترل کنید.
  • در زمان استرس، پرنده را واکسینه نکنید.
  • در بین هر دو واکسیناسیون حداقل ۵ روز فاصله باشد.

جدول واکسیناسیون شترمرغ

جدول واکسیناسیون شترمرغ بسته به منطقه پرورش و شیوع بیماری ها باید توسط دامپزشک مقیم منطقه تنظیم شود.

نام واکسنسن واکسیناسیوندوز واکسن
واکسن نیوکاسل سویه لاسوتا

واکسن کشته روغنی نیوکاسل

۱۰ تا ۱۴ روزگی

۳ هفتگی

تکرار هر ۶ ماه

قطره چشمی

یک سی سی (زیر جلدی گردن)

دو سی سی (زیر جلدی گردن)

واکسن AI روغنی آنفولانزا۹ تا ۱۰ روزگی

۵ هفتگی

تکرار هر ۶ ماه

یک سی سی (زیر جلدی گردن)

یک سی سی (زیر جلدی گردن)

دو سی سی (زیر جلدی گردن)

واکسن روغنی آنتروتوکسمی

هیدروکسید آمونیوم

۱ هفتگی

۴هفتگی

نیم سی سی (زیر جلدی گردن)

۱ سی سی (زیر جلدی گردن)

واکسن fowl pox آبله۴ تا ۶ هفتگی۱ سی سی (تزریق زیر بال)
واکسن Anthrax spore شاربن۳ تا ۵  ماهگی۱ سی سی (زیر جلدی)
واکسن بوتولیسم۳ تا ۵ ماهگی۱ سی سی (زیر جلدی گردن)

بعد از یک سالگی شتر مرغ ها، با گرفتن تیتر خون و تشخیص دامپزشک، اقدام به واکسیناسیون گله خود نمایید.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله از چیکن دیوایس گفته شد، واکسیناسیون شترمرغ باید تحت نظر دامپزشک صورت پذیرد، در این مقاله برنامه پیشنهادی واکسیناسیون شتر مرغ ها از جوجگی تا بزرگسالی و میزان دوز آن آورده شد. تنها راه پیشگیری از اکثر بیماری های طیور، واکسیناسیون آنهاست.

واکسینه کردن شتر مرغ, علاوه بر مصون کردن آنها در برابر اکثر بیماری ها، از تلفات بالا نیز جلوگیری میکند. بنابراین پیشنهاد میشود به محض تولد جوجه ها، اقدام به واکسینه کردن آنها کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس