راه های تشخیص سن و جنسیت شترمرغ

آیا می‌خواهید سن دقیق شترمرغ خود را به دست بیاورید؟ به دنبال تعیین جنسیت شترمرغ خود هستید؟ در رابطه با نر و یا ماده بودن شترمرغ خود آگاهی کافی ندارید؟ با ما تا انتهای این مقاله از سایت چیکن دیوایس همراه باشید تا به درستی سن و جنسیت شترمرغ خود را با روش های گوناگون از دوران جوجگی تا بلوغ تشخیص دهید.  

روش های تعیین جنسیت شترمرغ

روش های متفاوتی برای تشخیص جنسیت شترمرغ وجود دارد که می‌توانید برای این کار از افراد باتجربه کمک بگیرید در ادامه این مقاله با راهکارهای تعیین جنسیت آشنا خواهید شد.

۱). تعیین جنسیت شتر مرغ به روش PCR ( از طریق نشانگرهای DNA)

از آنجایی که در سنین پایین امکان تشخیص و تعیین جنسیت شترمرغ به صورت فیزیکی امکان پذیر نیست و به سختی صورت می‌گیرد از روش PCR برای تشخیص دقیق جنسیت می‌توان استفاده کرد چرا که در پرندگان کروموزوم ماده تعیین کننده جنسیت است.

بدین ترتیب پرنده نر دارای کروموزوم هموگامت (ZZ) و ماده هتروگامت (ZW) است.

در این روش با خونگیری از جوجه شتر مرغ DNA آن جداسازی شده و تعیین جنسیت صورت می‌گیرد.

تعیین جنسیت شتر مرغ به روش PCR - چیکن دیوایس

نکته: این روش در تمامی سنین شترمرغ تا قبل از رسیدن به بلوغ  جهت تعیین جنسیت  دقیق قابل انجام است. 

 ۲). تعیین جنسیت شترمرغ در دوران جوجگی 

تشخیص جنسیت جوجه شترمرغ در یک ماهگی به آسانی صورت می‌گیرد، به طوری که با مشاهده فالوس و یا اندام جنسی شترمرغ می‌توان به نر یا ماده بودن آن پی برد.

برای این کار با اعمال فشار در قسمت بال و سوراخ مخرج ناحیه مدنظر بیرون آمده و بررسی ها صورت می‌گیرد.

تعیین جنسیت شترمرغ در دوران جوجگی - چیکن دیوایس

توجه داشته باشید که دقت این روش دقیق نیست و تنها ۵۹ درصد از قدرت تشخیص برخوردار است. همچنین هنگام انجام این روش باید تمامی اصول بهداشتی به درستی رعایت شود تا شترمرغ با بیماری عفونی مواجه نشود.                         

۳). تعیین جنسیت شتر مرغ در دوران جوانی

در سن سه ماهگی نیز قبل از بالغ شدن شترمرغ  هنگامی که دفع ادرار صورت می‌گیرد می‌توان با مشاهده اندام جنسی به تشخیص جنسیت شترمرغ پرداخت. در این روش با دفع ادرار آلت تناسلی شترمرغ بیرون آمده و قابل رویت خواهد بود.

تعیین جنسیت شتر مرغ در دوران جوانی - چیکن دیوایس

نکته: اندام جنسی نر در این بازه سنی ۴ -۱ سانتی متر به شکل مخروط است و اندام  جنسی ماده ۰/۵ – ۱  سانتی متر می‌باشد.                                   

۴). تعیین جنسیت شترمرغ در دوران بلوغ

علائم ظاهری پس از بلوغ نشانه  بارزی برای تشخیص جنسیت هستند. بدین منوال میتوان از روی پر، پوست و ساقه های پا به تعیین جنسیت شترمرغ پرداخت. در دوران بلوغ اندام جنسی به شکل کاملی توسعه پیدا میکند که این تکامل منجر به تشخیص دقیق خواهد شد.

لازم به ذکر است در روش تعیین جنسیت شترمرغ در دوران بلوغ اندام مورد نظر در شترمرغ نر بالغ ۲۰ – ۴۰ سانتی متر بوده و اندام تناسلی ماده ۴ – ۱ سانتی متر است. 

نحوه تشخیص سن شترمرغ

همانطور که برای تعیین جنسیت شترمرغ راهکارهای متعددی ارائه شد برای تشخیص سن پرنده نیز روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک از آنها پرداخته شده است.

۱). تغییر رنگ پرها

تغییر رنگ در پرهای جوجه شترمرغ ها اغلب در سن ۱۴ الی ۱۸ ماهگی رخ می‌دهد، به این ترتیب پرهای جوجه ها ریخته و پرهای پیش مولدی در شترمرغ در می‌آید که در یک نگاه کلی پرهای نر و ماده رنگ متفاوتی به خود می‌گیرند.

تغییر رنگ پرها - چیکن دیوایس

نکته: به طور معمول پرهای شترمرغ نر به رنگ مشکی بوده و پرهای ماده به رنگ خاکستری می‌باشد. در واقع تغییر رنگ در بالهای پرنده نشانگر رسیدن شترمرغ به سن بلوغ است. توجه داشته باشید که شترمرغ پیش مولد دارای سنی در حدود ۱۸ الی ۳۰ ماهه بوده که گاه در داخل پرهایشان پرهای قهوه ای و خاکستری رنگ نیز دیده می‌شود. همچنین شترمرغ ماده با ورود به سن سه سالگی و نر به ۳.۵ سالگی تماما پرهای قهوه ای رنگشان از بین می‌رود.

۲). چروک پای شترمرغ

مشاهده پای شترمرغ یکی از موارد دیگر در تعیین سن شترمرغ است. هر چقدر میزان چروک روی پای پرنده بیشتر باشد نشانگر مسن بودن شترمرغ بوده و هر چقدر تعداد این چروک ها کم باشد شترمرغ جوان است.

چروک پای شتر مرغ - چیکن دیوایس

بیشتر بدانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نگهداری شترمرغ بر روی لینک مقابل کلیک نمایید پرورش شتر مرغ.

۳). ناخن بال شترمرغ

یکی از روش های تشخیص سن شترمرغ ناخن بال پرنده است، بر روی بدن شترمرغ در قسمت انتهایی شاه پرها این ناخن وجود دارد. با بالا رفتن سن شترمرغ این ناخن نیز رشد می‌کند.

توجه داشته باشید اندازه این ناخن در شترمرغ های مولد ۱.۵ سانتی‌متر است که بدین طریق می‌توان سن شترمرغ مولد را تخمین زد.

۴). تخم گذاری شترمرغ ماده

برای تشخیص دقیق سن شترمرغ می‌توان تخم گذاری شترمرغ ماده را زیر نظر گرفت اگر شترمرغ ماده در هر دوره تخم گذاری  ۵ الی ۱۵ عدد تخم می‌گذارد در مرحله پیش مولدی است و دارای سنی در حدود ۱۸ الی ۲۴ ماهگی می‌باشد اما اگر سالانه تعداد تخم هایی که می گذارد به بیش از ۴۰ عدد رسیده است در دوران مولدی قرار دارد.

لازم به ذکر است شترمرغ تخمگذار در سن ۳ الی ۴ سالگی بهترین راندمان تولید تخم را دارد که در فصل بهار اغلب شاهد افزایش میزان تخمگذاری خواهید بود. 

تخم گذاری شتر مرغ ماده - چیکن دیوایس

بیشتر بدانید: برای آگاهی بیشتر در خصوص تخم شترمرغ برای روی لینک کلیک نمایید، آشنایی با خواص و مضرات تخم شترمرغ.

سخن آخر

در این مقاله از چیکن دیوایس در رابطه با تشخیص جنسیت و سن دقیق شترمرغ و روش های تعیین آن اطلاعات کاربردی آورده شده است که با به کارگیری هر یک از آنها می‌توانید از سن و جنس شترمرغ خود آگاه شوید. اگر در این زمینه نیز تجربه ای دارید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس