شترمرغ آمریکایی از آشنایی تا پرورش

آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات شترمرغ آمریکایی

شترمرغ آمریکایی که با نام ریا (rhea) نیز شناخته می شود، از دسته پرندگان بزرگ غیر قابل پرواز و هم خانواده سایر شترمرغ ها می باشد. این پرنده متعلق به آمریکای جنوبی می باشد و جثه ای به اندازه یک گوسفند دارد، بنابراین کوچک تر از شترمرغ های آفریقایی هستند و با توجه به نبود این پرنده در ایران تاکنون گزارشی مبنی بر پرورش این پرنده دریافت نشده است. در ادامه با خصوصیات کامل رئا این شترمرغ آمریکایی آشنا خواهید شد.

زادگاه و زیستگاه

شترمرغ آمریکایی در مناطق جنوبی و جنوب غربی آمریکا یافت می شود و در کشورهایی مانند برزیل، شیلی، پاراگوئه و پرو که در همین قاره هستند، یافت می شوند. تمایل این گونه به زندگی در چمنزار ها، جلگه ها و دشت های وسیع و بدون درخت است، هم چنین در ارتفاعات بالا نیز یافت می شوند. ریا ها ترجیح میدهند در مناطق معتدل و نزدیک به آب با امکان دسترسی راحت به غذا زندگی کنند.

گونه های شترمرغ آمریکایی

گونه های شترمرغ آمریکایی - چیکن دیوایساین پرنده دارای دو نوع گونه شناخته شده است که به نام های ریای بزرگ (Greater rhea) و ریای داروین یا ریای کوچک (Darwin’s rhea or lesser rhea ) معروف هستند. ریای بزرگ پرهایی خاکستری مایل به آبی دارد در حالیکه ریای کوچک پرهایی به رنگ قهوه ای روشن دارد. ریای بزرگ قد بلند تر و نوک دراز تری نسبت به ریای کوچک دارد.

خصوصیات و رفتار ها

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، این پرنده ها قدی به اندازه یک گوسفند و در حد ۵۰ سانتی متر دارند. طول آنها از سر تا دم به ۱۷۰ سانتی متر می رسد و وزن جنس بالغ آنها حدود ۴۰ کیلوگرم خواهد بود. سر و گردنی شبیه به شترمرغ اما با طولی کمتر دارند.
ریا ها در حالت کلی پرندگان ساکتی هستند، البته به جز مواقعی که جوجه هستند و یا نرها به دنبال یافتن جفت خود باشند. نر ها در فصل جفتگیری از طریق صدای خود سعی در جذب ماده ها دارند، آنها با یک صدای بم و غرش مانند این حس خود را اعلان می کنند. هم چنین همراه با ایجاد این صدا، سینه خود را بالا داده، گردن خود را سفت نموده و پر های خود را پف می کنند.

خصوصیات و رفتار ها - چیکن دیوایسسپس پرهای خود را بلند کرده و با طی یک مسافت کوتاه آنها را به صورت متناوبی می چرخاند. وقتی که پرنده ماده به او توجه کند، گردن خود را با یک حالت خاص به سمت عقب و جلو خواهد برد و با موافقت پرنده ماده عمل جفت گیری آغاز خواهد شد.

ریا ها در فصل جفت گیری به صورت دسته های دو الی سه نفره هستند که اکثرا یک ماده همراه با دو نر خواهد بود، آنها در فصل های عادی به غیر از فصل جفت گیری به صورت گله های ۲۵ نفره هستند و همراه با گوزن ها و گاو ها می چرند. جالب است بدانید که هنگام احساس خطر و یا دنبال شدن توسط شکارچی ها به صورت زیگزاگی فرار می کنند و از بال های خود برای حرکت بهتر استفاده می کنند.

تغذیه

تغذیه شترمرغ - چیکن دیوایسغذای اصلی ریا از انواع گیاهان و برگ های علوفه می باشد. هم چنین می توانند از انواع میوه ها، دانه ها و ریشه گیاهان تغذیه کنند. حشرات، ملخ ها، خزندگان و جوندگان نیز می توانند از غذای محبوب آنها باشد. ناگفته نماند که جوجه های در چند روز اول زندگی خود از همین حشرات تغذیه می کنند چون که سرشار از پروتئین بوده و برای رشد سریع آنها مفید خواهد بود.

تولید مثل شترمرغ های آمریکایی

در این نژاد هر پرنده نر می تواند دو الی دوازده پرنده ماده را انتخاب کرده و با آنها جفت گیری کند. پس از انجام جفت گیری، پرنده نر اقدام به ساخت لانه خواهد کرد. لانه به صورت یک خراشیدگی ساده در زمین خواهد بود که اطراف آن با استفاده از علف ها و برگ ها پوشیده می شود. ماده ها به نوبت در همان لانه تخم گذاری خواهند کرد و پرنده نر جوجه کشی از تخم ها را بر عهده خواهد گرفت. پس از رسیدن تعداد تخم ها به ۱۰ الی ۱۶ عدد عملیات جوجه کشی آغاز خواهد شد.

تولید مثل شترمرغ های آمریکایی - چیکن دیوایسجالب است بدانید که ریای نر با گمراه کردن شکارچیان از تخم ها محافظت خواهد کرد، به این صورت که در اطراف لانه تعدادی تخم قرار خواهد داد تا شکارچیان آنها را شکار کرده و به سراغ تخم های درون لانه نیایند، اصطلاحا می توان گفت که این تخم ها را فدا می کند. لازم به ذکر است که دوره جوجه کشی تخم های نطفه دار ریا حدود ۳۴ الی ۳۵ روز می باشد و در طی مدتی که پرنده نر بر روی تخم ها می خوابد، پرنده ماده به سراغ سایر نرها رفته و با آنها جفت گیری خواهد کرد.

وظیفه محافظت و نگه داری از جوجه ها بر عهده پرنده های نر خواهد بود و در طول این مدت مانع از نزدیک شدن جوجه ها و پرنده های ماده به جوجه ها خواهد شد. جوجه ها در سن شش ماهگی کاملا بالغ شده و قابلیت زندگی تنهایی را دارند، اما برای جفت گیری و تولید مثل باید به سن دو سالگی برسند.

پرورش شترمرغ آمریکایی ریا

اگرچه پرورش این گونه در ایران مرسوم نیست، اما در آمریکای جنوبی آنها را در مزارع پرورش می دهند، گوشتی لذیذ داشته و طرفداران زیادی در کشور های جنوبی آمریکا دارد. هم چنین از پوست او برای ساخت لوازم چرمی و از پر آن برای ساخت گردگیر استفاده می شود.

اما اگر بتوانید به تخم های نطفه دار و یا جوجه های آنها دست پیدا کنید، قادر به پرورش آنها در ایران نیز خواهید بود. ریا نیز مانند شترمرغ های آفریقایی مقاومت بدنی بالایی داشته و در محیط های گرم و سرد و خشک و مرطوب قابل پرورش خواهد بود و بر خلاف سایر ماکیان تلفات بسیار کمی خواهد داشت. 

معمولا پرورش دهنده ها خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها را توصیه میکنند، هم چنین واردات تخم نطفه دار بسیار راحت تر و امن تر از جوجه های چند روزه خواهد بود و احتمال مرگ آنها نیز بسیار کاهش خواهد یافت. خوشبختانه کشور ایران یکی از تولید کننده های خوب دستگاه های جوجه کشی شترمرغ می باشد که از جمله آن می توان به دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری اشاره کرد که مخصوص شترمرغ طراحی و تولید شده است. 

برای مشاهده این محصولات می توانید به صفحه دستگاه جوجه کشی شترمرغ مراجعه کنید. تمامی محصولات گروه صنعتی اسکندری دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله هستند و تیم حرفه ای خدمات پس از فروش در هر زمانی راهنمای شما خواهند بود. بنابراین با آموزش های ارائه شده توسط آنها یک جوجه کشی موفق را تجربه خواهید کرد.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۱۶ تایی
» جوجه کشی کاملا هوشمند از تخم نطفه دار شترمرغ
» مجهز به رطوبت ساز اتومایزر و تولید بخار گرم و تمیز
» دارای دو عدد فن آکسیال دمنده ی طراحی شده با استانداردهای روز دنیا
قیمت : ۲۴,۶۰۰,۰۰۰ تومان

دستگاه جوجه کشی شترمرغ آمریکایی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ماشین جوجه کشی مورد استفاده جهت جوجه کشی از تخم نطفه دار هیچ تفاوتی با سایر دستگاه ها ندارد، بلکه باید در اندازه شانه های مورد استفاده برای جوجه کشی دقت کنید تا تخم ها به راحتی در آن جای گرفته و در طول دوره جوجه کشی نیفتد. هم چنین در تنظیم دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از این پرنده دقت لازم را به عمل آورید و مقادیر دقیق و واقعی را وارد دستگاه کنید. 

یک دستگاه جوجه کشی شترمرغی استاندارد و ایده آل باید دارای امکانات زیر باشد:

الف – تامین دقیق دما با استفاده از المنت های حرارتی 

ب – تامین دقیق رطوبت با استفاده از رطوبت سازهای التراسونیک یا آتومایزر

ج – سنجش دما و رطوبت داخل دستگاه که به وسیله سنسورهای مختلف انجام می شود. سنسور sht ساخت کمپانی سنسیریون سوئیس یکی از بهترین های این عرصه می باشد. 

د – وجود برد جوجه کشی جهت تنظیم دستی دما و رطوبت و سپردن فعالیت جوجه کشی به آن ، در واقع برد جوجه کشی نقش مغز دستگاه را داشته و تمام فرایندهای جوجه کشی از قبیل تنظیم و سنجش دما و رطوبت ، چرخش تخم ها ، گردش هوا ، فعالسازی رطوبت ساز و المنت و … را بر عهده خواهد داشت. 

هـ – بدنه دستگاه باید کاملا ضد زنگ و هایژنیک باشد تا در برابر رطوبت بالای دستگاه دچار خوردگی و پوسیدگی نشود و از طرف دیگر عوامل میکروبی و میکرو ارگانیسم ها را در خود پرورش ندهد تا به سلامت کامل جوجه ها منجر شود پس دستگاه های دارای بدنه فلزی و چوبی اصلا گزینه های مناسبی نیستند.

شترمرغ آمریکایی چه ویژگی هایی دارد؟

آنها شباهت زیادی به شترمرغ آفریقایی دارند با این تفاوت که قد کوتاه تر و وزن کمتری دارند، آنها بومی کشور آمریکا هستند و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم هستند. 

آیا امکان پرورش این شترمرغ در ایران وجود دارد؟

در صورت دستیابی به جوجه های چند روزه ، مولد و حتی تخم های نطفه دار آنها امکان پرورش در ایران کاملا میسر است. اما بیشتر پرورش دهنده ها به دلیل صرفه اقتصادی بالا، پرورش شترمرغ آفریقایی را ترجیح می دهند. 

برای پرورش شترمرغ آمریکایی به چه امکاناتی نیاز داریم؟

وجود زمین بزرگ و سرمایه کافی برای خرید غذا و نگهداری از دو شرط مهم جهت پرورش شترمرغ آمریکایی و یا سایر نژاد های آن می باشد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋