آشنایی با خواص و مضرات تخم شترمرغ | تصاویر تخم شترمرغ | طرز استفاده از تخم شترمرغ

تخم شترمرغ چه خواص و ویژگی هایی دارد؟

جالب است بدانید که تخم شترمرغ بزرگترین تخم در میان تخم تمام پرنده های اهلی و شناخته شده در دنیا می باشد. تخم این پرنده پوسته ای ضخیم و سفت دارد و از وزنی حدود ۱ و نیم الی ۲ کیلوگرم برخوردار است. هر تخم شتر مرغ حدود ۲۴ الی ۲۸ تخم مرغ را شامل می شود و در یک وعده صبحانه به راحتی می تواند ۱۰ نفر را سیر کند.

شترمرغ ها در طبیعت بین ۱۴ الی ۱۶ تخم می گذارند و به منظور جوجه کشی بر روی آنها می خوابد، اما در پرورشگاه های کنترل شده با برداشت به موقع تخم ها می توان مانع از کرچ شدن شترمرغ ماده شد و تعداد تخم های تولیدی را به ۶۰ عدد نیز رساند. در ضمن می توان توسط دستگاه جوجه کشی مخصوص شترمرغ از تخم های نطفه دار آنها جوجه کشی کرد.

دستگاه جوجه کشی شترمرغ 64 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغ ۶۴ تایی
» دارای طراحی بخصوص برای جوجه کشی از تخم شترمرغ
» پشتیبانی از دو سنسور SHT بصورت همزمان
» امکان کارکرد با سیستم برق اضطراری
قیمت : ۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

در این نوشته از وب سایت  چیکن دیوایس می خواهیم شما را با خواص و ویژگی های تخم شترمرغ آشنا کنیم، پیشنهاد می شود با ادامه مطلب همراه باشید.

 

ویدیو طرز تهیه نیمروی شترمرغ

یکی از غذاهای خوشمزه و ساده ای که با تخم شترمرغ می توان درست کرد ، نیمروی آن است که در این ویدیو به خوبی نمایش داده شده است. تخم شترمرغ به دلیل حجم زیادی که دارد، یک نفر به تنهایی نمی تواند آن را بخورد بنابراین یک خانواده و یک جمع چند نفره باید آن را سرو کنند که در این صورت در کنار هم می توان از لذت نیمروی شترمرغ استفاده کرد. 

تهیه انواع غذا با تخم شترمرغ

با استفاده از تخم شترمرغ می توان املت ، نیمرو ، کیک و کوکو سبزی ، بوراک و انواع غذاهای قابل پخت با تخم مرغ را طبخ کرد. اما با توجه به گران و کمیاب بودن تخم این پرنده ، کاربرد آن چنانی ندارد و هر کسی نیز توانایی خرید و خوردن آن را ندارد. هم چنین می توان تخم شترمرغ را همانند تخم مرغ به صورت اب پز مصرف کرد که در این صورت نیاز به پخت ان در آب جوش وجود دارد. 

اما به یاد داشته باشید که زمان لازم برای اب پز شدن تخم شترمرغ بین ۱ الی ۱ و نیم ساعت می باشد و این به دلیل پوسته کلفت ان است که باید کاملا نرم شود و گرما را به خوبی به زرده و سفیده داخل تخم منتقل کند. 

نحوه استفاده از تخم شترمرغ

طبیعتا رایج ترین روش برای به دست اوردن سفیده و زرده تخم شترمرغ شکستن ان با استفاده از یک چکش است، اما اگر می خواهید از پوسته آن برای میناکاری و یا طراحی استفاده کنید می توانید ان را از ناحیه زیر با استفاده از یک دریل سوراخ کنید تا محتویات آن خارج شود. دقت کنید که تخم شترمرغ میناکاری شده قیمت بالایی دارد و حتی به عنوان یک منبع درامد نیز می توانید به آن نگاه کنید.

 

بررسی کامل ویژگی ها و ساختار تخم شترمرغ

تخم شترمرغ بر خلاف تخم سایر پرنده ها و خزنده ها دارای پوسته ای بسیار ضخیم و دارای منافذی ریز و درشت است، رنگ پوسته تخم شترمرغ سفید مایل به کرمی است. برای شکاندن پوسته تخم شتر مرغ به ناچار باید از چکش و یا دریل استفاده کرد، برای همین در روش جوجه کشی مصنوعی باید میزان رطوبت داخل دستگاه را تا حد قابل توجهی بالا برد تا پوسته تخم برای بیرون آمدن جوجه از تخم کاملا نرم و انعطاف پذیر باشد. 

بررسی کامل خصوصیات تخم شترمرغ - چیکن دیوایسدر لایه بیرونی و لایه درونی تخم غشاهایی محافظ وجود دارند که مانع از ورود عوامل میکروبی و بیماری زا به داخل تخم خواهند شد و شستن تخم ها با مواد ضد عفونی کننده راه ورود میکروب ها به داخل تخم را آزاد خواهد کرد و موجب فاسد شدن تخم خواهد شد. 

در داخل تخم شتر مرغ نیز همانند سایر تخم ها زرده ، سفیده ، شالاژ، نطفه و کیسه هوایی وجود دارد که زرده در قسمت مرکزی تخم جای دارد و نطفه بر روی آن قرار می گیرد. زرده حاوی مقادیر زیادی چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به مرور زمان توسط جنین تغذیه خواهد شد و باعث رشد و تکامل آن می شود. 

سفیده تخم که مایع سفید رنگی به نام آلبومین است از سه بخش تحت عنوان سفیده رقیق، سفیده غلیظ و سفیده رقیق داخلی تشکیل شده است. سفید مانع از خشک شدن زرده و جنین می شود، هم چنین سفیده تخم دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و از نفوذ و رشد عوامل میکروبی به داخل تخم جلوگیری خواهد کرد. 

شالاژ که در دو طرف زرده قرار دارد و آن را به دیواره های داخلی تخم متصل نموده است، مانع از لغزش زرده و چسبیدن آن به پوسته می شود. شالاژ وظیفه حفظ زرده در وسط تخم را دارد. 

در تخم شتر مرغ نیز مانند تخم هر پرنده دیگری در قسمت پهن، کیسه هوایی وجود دارد که در روزهای انتهایی جوجه از این هوا تنفس کرده و انرژی لازم برای بیرون از تخم را پیدا خواهد کرد. در صورتی که کیسه هوایی در اثر ضربه دچار پارگی شود، به مرور زمان باعث فاسد شدن سفیده و زرده خواهد شد، به همین دلیل اکثر پرورش دهنده های حرفه ای ، تخم های نطفه دار را با احتیاط حمل می کنند. 

ارزش غذایی تخم شترمرغ

هر تخم شتر مرغ حدود ۲۰۰۰ کالری انرژی دارد و بسیار کم اتفاق افتاده که یک نفر به تنهایی بتواند، یک تخم شتر مرغ را در یک وعده غذایی به اتمام برساند. تخم این پرنده از ۴۷ درصد پروتئین و ۴۵ درصد چربی اشباع نشده و انواع ویتامین ها و مواد معدنی برخوردار است. 

ارزش غذایی تخم شترمرغ - چیکن دیوایسدر یک تخم شترمرغ که حدود ۱۴۰۰ گرم وزن داشته باشد، می توان ۱۳۳ گرم چربی، ۵.۲ گرم کلسترول، ۱۹.۸ سدیم، ۱۹.۳ پتاسیم، ۵.۲ گرم شکر و ۱۷۴ گرم پروتئین یافت. در تخم این پرنده ۱۵۰ درصد ویتامین A و ۷۸ درصد کلسیم و ۱۳۶ درصد آهن وجود دارد. هم چنین تخم شتر مرغ حاوی مقدار زیادی کولین، ویتامین B12  ، ریبوفلاوین ، فولیک اسید و … است. 

بنابراین تخم شترمرغ نیز مانند تخم مرغ و سایر پرنده ها بسیار مقوی و پر انرژی بوده و به عنوان یک وعده غذایی اصلی می توان به کار برد. تخم شتر مرغ به سه روش آب پز، نیمرو و املتی قابل استفاده است.

مزه تخم شترمرغ 

شترمرغ های وحشی در طبیعت از انواع دانه ها، میوه ها، علوفه و حشرات تغذیه می کنند، بنابراین تخم آنها مزه ای خاص و دلپذیر خواهد داشت. اما در حالت پرورشی شترمرغ ها مانند مرغ ها و سایر طیور از کنسانتره ، پلت و سایر جیره های غذایی معمولی تغذیه می کنند، بنابراین مزه تخم شتر مرغ پرورشی بسیار شبیه به تخم مرغ پرورشی خواهد بود. 

مزه تخم شترمرغ  - چیکن دیوایسبه عبارت دیگر می توان گفت که مزه تخم پرنده ها نسبت مستقیمی به کیفیت و نوع تغذیه آنها خواهد داشت و در صورتی که می خواهید مزه واقعی تخم شترمرغ را بچشید، بهتر است به دنبال پرورش دهنده هایی بروید که شترمرغ های خود را آزادانه در مراتع رها می کنند و آزادانه از انواع مواد غذایی تغذیه می کنند. 

آشنایی با خواص تخم شترمرغ

علیرغم اینکه برخی معتقدند که تخم شتر مرغ ارزش غذایی پایین تری نسبت به تخم مرغ ، تخم اردک، تخم بلدرچین و… دارد، اما باید با این واقعیت رو به رو شد که تخم شترمرغ نیز مانند تخم هر پرنده دیگری دارای ارزش غذایی بالایی است و برای تمام اعضای بدن اعم از مغز و سیستم عصبی، چشم، استخوان ، کبد و قلب، عضلات، سیستم ایمنی و … مفید بوده و به سوخت و ساز بهتر و عملکرد بهتر بدن کمک خواهد کرد. از مهم ترین خواص تخم شترمرغ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – منبع غنی از پروتئین ؛

سفیده تخم شترمرغ سرشار از مقدار زیادی پروتئین است و مصرف آن می تواند مقدار قابل توجهی پروتئین وارد بدن انسان کند که برای عضله سازی و ترمیم عضلات کاملا لازم و ضروری است، بنابراین تخم شتر مرغ یک منبع غذایی عالی برای ورزشکاران و بیماران می باشد. 

ب – جلوگیری از کاهش وزن ؛

تخم شتر مرغ سرشار از پروتئین، امگا ۳ و چربی اشباع نشده است که ضمن تامین انرژی مورد نیاز بدن ، از کاهش شدید وزن در حین انجام فعالیت های شدید نیز جلوگیری خواهد کرد و کسانی که با کمبود وزن مواجه هستند می توانند از تخم این پرنده به عنوان یک وعده غذایی سالم و مقوی تغذیه کنند. 

ج – سرشار از انواع ویتامین ها ؛ 

منبع غنی از پروتئین - چیکن دیوایسدر تخم شترمرغ ویتامین های گروه B ، ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین E و K وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با رادیکالهای آزاد مفید هستند و از بدن در مقابل انواع ویروس ها و بیماری های احتمالی محافظت خواهد کرد.

د – غنی از انواع مواد معدنی ؛ 

بدن انسان برای رشد و تکامل و عملکرد بهتر نیاز به انواع مواد معدنی دارد، در تخم شترمرغ می توان آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم، روی، ید، مس و … را به وفور یافت. کلسیم، فسفر و منیزیم در استخوان سازی و محکم سازی دندان ها و سیستم اسکلتی بدن موثر هستند و وجود آنها برای بدن ضروری است.

هم چنین فسفر در تحریک اعصاب و انقباض عضلات نقش دارد، پس مصرف تخم مرغ به افزایش هوش و بهبود عملکرد مغزی موثر خواهد بود. عناصری مانند روی ، مس و آهن در خونسازی  و عنصر روی در افزایش رشد مو و ساختمان شبکیه چشم نقش خواهد داشت. پتاسیم موجود در تخم شترمرغ به کنترل فشار خون کمک خواهد کرد و منیزیم موجود در آن به  رفع مشکلات بی خوابی و آریتمی کمک به سزایی خواهد کرد. 

هـ – مفید برای کودکان و زنان باردار ؛

مفید برای کودکان و زنان باردار - چیکن دیوایستخم شترمرغ یک منبع غذایی سالم و عاری از هر گونه مواد مضری است و به دلیل سرشار بودن از انواع ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان یک وعده غذایی مفید و ساده برای کودکان و زنان باردار تلقی خواهد شد. عناصر موجود در تخم شتر مرغ به رشد بهتر استخوان ها، تقویت و رشد اعصاب و مغز، رشد سیستم های دفاعی و سایر اندام های بدن کمک خواهد کرد. 

 

و – تفویت حافظه تا تخم شترمرغ

در تخم شترمرغ انواع ویتامین ها من جمله ویتامین b12  وجود دارد که نقش موثری در تقویت حافظه و افزایش بهره وری هوش خواهد داشت، این افزایش عملکرد به دلیل وجود کولین در تخم این پرنده است و به انسجام و همبستگی سلول های مغزی نیز کمک خواهد کرد. 

 

ز – مانع از چاقی موضعی

زمانی که شما معده خودتان را با چیپس و پفک و غذاهای اماده پر کنید، این غذاها به سرعت مصرف خواهند شد و معده شما را دوباره خالی خواهند کرد که در این صورت دوباره نیاز به غذا پیدا خواهید کرد. چنین روندی اگر ادامه پیدا کند به مرور زمان با مشکل چاقی رو به رو خواهید شد، برای جلوگیری از این مشکل باید از مواد غذایی پروتئین دار و دیر هضم استفاده کنید. سفیده تخم شترمرغ به دلیل داشتن مقادیر بالایی پروتئین بهترین ماده غذایی برای جلوگیری از افزایش وزن خواهد بود، به شرطی که زرده آن را مصرف نکنید چرا که زرده تخم شترمرغ دارای زرده است. 

 

سایر کاربرد های تخم شتر مرغ

تخم شتر مرغ اگر نطفه دار باشد، برای تولید جوجه به کار گرفته می شود، اما اگر بدون نطفه باشد برای تغذیه مصرف می شود. علاوه بر این تخم شتر مرغ به دلیل استحکام بالایی که دارد برای دکوراسیون منزل نیز کاربرد دارند. برای اموزش نحوه جوجه کشی از تخم شترمرغ و یادگیری  راه ها و روش های این کار می توانید به مقاله جوجه کشی از تخم شترمرغ مراجعه کنید. 

برخی از طراحان و هنرمندان با رنگ آمیزی یا حکاکی آنها را تزیین نموده و به فروش می رسانند. هم چنین برخی نیز با ایجاد سوراخ ها و طرح های زیبا از آن به عنوان آباژور و یا چراغ خواب استفاده می کنند.

جالب است در برخی از مناطق آفریقایی مانند سرنگتی و نگورونگورو از تخم خالی شترمرغ برای افزایش شیردهی حیوانات و محافظت کودکان از اجنه و شیاطین بهره گرفته می شود. 

 

تخم شترمرغ چه خواصی دارد؟

تخم این پرنده سرشار از ویتامین، پروتئین و انواع مواد معدنی است که برای سلامت قلب و مغز و رشد استخوان ها و عضلات بدن بسیار مفید خواهد بود که در این نوشته به صورت کامل به خواص تخم شترمرغ پرداخته شده است.

از تخم شترمرغ چه کاربردهایی می توان داشت؟

علاوه بر اینکه می توانید این تخم ها را بشکنید و به صورت نیمرو مصرف کنید ،در صورت نطفه دار بودن تخم می توانید از آن جوجه کشی کنید هم چنین از پوکه تخم شترمرغ می توانید برای نقاشی ، حکاکی ، میناکاری و تولید چراغ خواب استفاده کنید که خود یک منبع درامدی خواهد بود.

تخم شتر مرغ چند کیلو است و چند کالری انرژی دارد؟

هر تخم شتر مرغ حدود ۲۰۰۰ کالری انرژی دارد و وزن هر کدام از انها حدود یک و نیم کیلو گرم خواهد بود، بنابراین یک نفر به تنهایی نمی تواند تخم شترمرغ را مصرف کند. اما برای تغذیه یک وعده غذایی خانواده چند نفره کفایت خواهد کرد. 

 
⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس